AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #1 Skrevet 14. oktober 2022 Det koker i topplokket Barneklær som skal sorteres med størrelser, klær som er for små, sommerklær, vinterklær Økonomi, rekninger Barn som spør om alt mulig, legetime, fysioterapi, helsestasjon Vasking, handling, matlaging, matpakker Klær de mangler i barnehagen og hva de må ha med Det går helt rundt for meg! Jeg gjør alt i denne familien. Samboer jobber ja, jeg er i perm men vi deler alt 50/50. Samboer har lese og skrivevansker, ADHD og klarer ikke ta ansvaret for familien, rekninger og alt som skal gjøres Barna spør: mamma mamma mamma? Til og med samboer spør meg hele tiden! trenger hjelp med å ordne bank, bytte fastlege, rekninger. Jobbsøknader, skrive CV. Hodet eksploderer snart. IKKE SPØR MEG! JEG VET IKKE. FINN DET UT SELV. Det er ufattelig mye jobb bare av å ha alt dette å tenke på. Det rabler for meg i sted. Andre i samme sits? Dette MÅ endres!! Anonymkode: c6a4f...493 6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #2 Skrevet 14. oktober 2022 Eh ja. Men nå er jeg alenemor så da er det én mindre å holde styr på. Anonymkode: e4a31...0e5 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #3 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det koker i topplokket Barneklær som skal sorteres med størrelser, klær som er for små, sommerklær, vinterklær Økonomi, rekninger Barn som spør om alt mulig, legetime, fysioterapi, helsestasjon Vasking, handling, matlaging, matpakker Klær de mangler i barnehagen og hva de må ha med Det går helt rundt for meg! Jeg gjør alt i denne familien. Samboer jobber ja, jeg er i perm men vi deler alt 50/50. Samboer har lese og skrivevansker, ADHD og klarer ikke ta ansvaret for familien, rekninger og alt som skal gjøres Barna spør: mamma mamma mamma? Til og med samboer spør meg hele tiden! trenger hjelp med å ordne bank, bytte fastlege, rekninger. Jobbsøknader, skrive CV. Hodet eksploderer snart. IKKE SPØR MEG! JEG VET IKKE. FINN DET UT SELV. Det er ufattelig mye jobb bare av å ha alt dette å tenke på. Det rabler for meg i sted. Andre i samme sits? Dette MÅ endres!! Anonymkode: c6a4f...493 Syns du beskrev her veldig kort, enkelt og tydelig hvor hardt det er med småbarnsliv. Og selv om ikke alle snakker høyt om det hele tiden så tipper jeg de aller fleste småbarnsmødre kjenner på overveldelse opp til flere ganger i uken. Følelsen av at dette rett og slett blir for mye. En slags blanding av kvelningsfornemmelse og panikk. Merker likevel det er stor forskjell fra dag til dag, evt fra uke til uke. Jeg har også tenkt at det kan handle om hvor vi er i syklusen (som i stor grad kan styre vår psykiske og fysiske helse/velvære). Jeg merker feks større følelse av mestring i starten av syklusen. Og mindre etter som neste mens nærmer seg. Kan ikke annet enn å avslutte med: I feel you sister❤️ Anonymkode: 9b5ff...8ae 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #4 Skrevet 14. oktober 2022 Hør på foreldrerådet sin episode om det tredje skiftet 😊 beskriver veldig godt hvilket "usynlig" ansvar mange mødre står med. Det er dritslitsomt, særlig om man har en partner som ikke skjønner noenting. Anonymkode: e6596...011 3 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #5 Skrevet 14. oktober 2022 Jo en ting. Jeg tror det er aller vanligst at det er kvinnen i hus som får oppgavene med å holde styr på alt som har med barna å gjøre. Ikke bare dem med menn som har adhd. Vi har ansvaret fir alt sommar med klær, utstyr, sunn mat, viktige datoer osv. Dette krever MYE tid og er i tillegg skjult arbeid som folk (kanskje særlig mannen) ikke tenker over. Jeg er sikker på alt ekstra ansvaret kvinner får i familiehverdagen er en av grunnene til at kvinner i større grad sliter med både større forekomst av utbrenthet, men også psykosomatiske sykdommer og revmatiske sykdommer som bla fibromyalgi, slitasjegikt og leddgikt. Anonymkode: 9b5ff...8ae 7 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #6 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det koker i topplokket Barneklær som skal sorteres med størrelser, klær som er for små, sommerklær, vinterklær Økonomi, rekninger Barn som spør om alt mulig, legetime, fysioterapi, helsestasjon Vasking, handling, matlaging, matpakker Klær de mangler i barnehagen og hva de må ha med Det går helt rundt for meg! Jeg gjør alt i denne familien. Samboer jobber ja, jeg er i perm men vi deler alt 50/50. Samboer har lese og skrivevansker, ADHD og klarer ikke ta ansvaret for familien, rekninger og alt som skal gjøres Barna spør: mamma mamma mamma? Til og med samboer spør meg hele tiden! trenger hjelp med å ordne bank, bytte fastlege, rekninger. Jobbsøknader, skrive CV. Hodet eksploderer snart. IKKE SPØR MEG! JEG VET IKKE. FINN DET UT SELV. Det er ufattelig mye jobb bare av å ha alt dette å tenke på. Det rabler for meg i sted. Andre i samme sits? Dette MÅ endres!! Anonymkode: c6a4f...493 Jeg har det akkurat likt. Trodde kun det var meg som skrev cv og søknad for samboer.. godt å se jeg ikke er alene. Vi har også 2 barn og absolutt alt er på meg. Kjenner meg spesielt igjen også i det su skriver om klær. Vinter klær å sommer klør og størrelser. Ting vi arver som er for stort til storebror og klær fra storebror som skal ligge klart til lillebror. Blir gal alle alle klær.. utmattende Anonymkode: 55fcc...5d5 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #7 Skrevet 14. oktober 2022 Oh yeah. Legg til at mannen er utenlandsk, så forklare hvoran det og det fungerer når man rr overveldet, da…føler jeg meg tynnslitt Anonymkode: 31bf3...d97 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #8 Skrevet 15. oktober 2022 Ja, her og. Men ser at jeg dels er skyld i det selv, da jeg har så strenge krav og meninger, mens mannen er flinkere til å ta ting litt på sparket. Prøver han gjør jeg det uansett på nytt. Så da får det være greit nok. Han ser det selv, og setter pris på alt jeg gjør. Og drar større del av lasset på andre områder. Hadde han vært av typen som slang seg på sofaen når det er oppgaver som kan gjøres ville det vært et problem. Anonymkode: 37f38...90f
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #9 Skrevet 15. oktober 2022 Jeg tror nesten vi er sammen med samme mann TS 😳🤷♀️😅 Anonymkode: 35a62...62b 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #10 Skrevet 15. oktober 2022 Du må nok gjøre noen tiltak for å ikke bli utbrent tenker jeg. Mannen - bruker han medisin for adhden? Selv om han har lese og skrivevansker så kan han jo fint se over barnas skiftetøy når han henter i bhg, det syns du skal gi beskjed til han om. Det er fort gjort at kvinnen tar ansvar uten å gi mannen mulighet til å ta ansvaret fordi man forventer at mannen ikke får det til. Kanskje du må senke kravene dine? Får du trent eller gått tur? Fysisk aktivitet kan hjelpe på å håndtere stress. Anonymkode: dcf5a...795
Reign Skrevet 15. oktober 2022 #11 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): IKKE SPØR MEG! JEG VET IKKE. FINN DET UT SELV. Problemet er jo kvinner typisk hjelper selv om de ikke vil. Menn gir faen. Derfor blir mange kvinner stående med det tredje skiftet. 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #12 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Syns du beskrev her veldig kort, enkelt og tydelig hvor hardt det er med småbarnsliv. Og selv om ikke alle snakker høyt om det hele tiden så tipper jeg de aller fleste småbarnsmødre kjenner på overveldelse opp til flere ganger i uken. Følelsen av at dette rett og slett blir for mye. En slags blanding av kvelningsfornemmelse og panikk. Merker likevel det er stor forskjell fra dag til dag, evt fra uke til uke. Jeg har også tenkt at det kan handle om hvor vi er i syklusen (som i stor grad kan styre vår psykiske og fysiske helse/velvære). Jeg merker feks større følelse av mestring i starten av syklusen. Og mindre etter som neste mens nærmer seg. Kan ikke annet enn å avslutte med: I feel you sister❤️ Anonymkode: 9b5ff...8ae Enig, samme her. Er overveldet flere ganger i uken, og har nok fått kronisk stress. Klarer aldri å slappe ordentlig av. Familielivet er beintøft. Du gjør så godt du kan TS, vet at det er skikkelig krevende ❤️ Anonymkode: 00c44...a38
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #13 Skrevet 15. oktober 2022 Enkelt og greit, ja. Vi er nok mange som har det som deg, TS. Du har min fulle sympati. Jeg er veldig glad i å lage lister, da føler jeg at kaoset i hodet blir litt mindre og jeg kan slappe av mer. Anonymkode: e4e78...0ad
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #14 Skrevet 15. oktober 2022 tar ansvar for en del ting, men han er superflink med barna og tar ansvar for andre ting, så jeg tenker ikke at jeg sitter med ansvaret alene på den måten. Anonymkode: 7bacc...40f
sommermor Skrevet 15. oktober 2022 #15 Skrevet 15. oktober 2022 Ja det har jeg hatt hele tiden. Og hodet er ganske utslitt avogtil når det er ekstra mye å huske. Uten kalender på mobilen hadde det ikke gått. 1
Toyah Skrevet 15. oktober 2022 #16 Skrevet 15. oktober 2022 Jeg er sjefen i familien og det er helt greit. Jeg har blitt flinkere til å delegere oppgaver med årene. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #17 Skrevet 15. oktober 2022 Ja, har ansvar for klær, sko, sortering og innkjøp. For regninger og økonomi. Barnas fritidsaktiviteter, påmelding, betaling og organisering. Foreldremøter, utviklingssamtaler, lekser. Gaveinnkjøp, julekort mm. Mannen er fra annet vestlig land, men ikke oppvokst selv med fritidsaktiviteter og foreldre som stiller opp så skjønner ikke at foreldre må stille opp på dugnad og vakter på skolen på diverser arrangementer. Vi er begge i full jobb. Barna er 10 og 12 år. Vurderer å holde ut ungdomsskolen og så gå, gjør jo alt uansett. Men så har vi et ok familieliv allikevel, tar 1 år av gangen. Anonymkode: 99d2e...cfd
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #18 Skrevet 15. oktober 2022 Sukk, ja. Jeg sitter og jobber på pc mens jeg ser etter yngstemann. Mannen kom hjem fra en tur i byen ( han hadde handla klær til seg selv samt fått seg en hårklipp) og skal ta med yngstemann ut. «han har ikke noen varme klær» sier mannen mens han står i gangen. «klart han har, vinterdressen henger jo der» sier jeg (det henger også en dunjakke og turbukser der, og mer vinterklær i kjelleren som ikke er tatt opp ennå). Samtalen går som dette: «hvor da»? «den henger ved jakkene» «ser den ikke?» (irritert tone) «ved jakkkene våre, sier jeg!» »men hvordan ser den ut da??» (seriøst???) «Den er blå og svart…» Han vrir om dimmeren for mer lys og sukker høylydt. «Altså jeg ser den ikke» (Sur nå) Jeg reiser meg og går ut i gangen, bort til jakkene og plukker ned vinterdressen til yngstemann. «Her» »Åja!» Nå er mannen blid igjen. «så hva holder du på med da?» »Jeg prøver å jobbe!» roper jeg tilbake. Mannen slår ut med armene og ser oppgitt på meg. «Hva er du sur for da??» Dette er bare én av mange episoder av samme sort. (Og vinterdressen var ikke engang ny, guttungen brukte den i hele fjor vinter). Jeg fatter faktisk ikke at mannen er i stand til å ha en godt betalt lederstilling i arbeidslivet. Sånn helt seriøst. Anonymkode: 94e97...0b7 10 3
Reign Skrevet 15. oktober 2022 #19 Skrevet 15. oktober 2022 Kvinner blir jo sittende med alle disse oppgavene fordi altfor mange er så opptatt av å detaljstyre alt. Kona mi lar meg faktisk håndtere de tingene jeg har ansvar for, hun er ikke ei hønemor som skal kontrollere «arbeidet» mitt… 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #20 Skrevet 16. oktober 2022 Reign skrev (10 timer siden): Kvinner blir jo sittende med alle disse oppgavene fordi altfor mange er så opptatt av å detaljstyre alt. Kona mi lar meg faktisk håndtere de tingene jeg har ansvar for, hun er ikke ei hønemor som skal kontrollere «arbeidet» mitt… Men tar menn ansvar for disse tingene før de plutselig skjer? Erfarer at min mann tar ansvar om jeg ikke allerede har ordnet det, men da er det i siste liten og i perioder der jeg har alt for mye å gjøre på jobb. Da fremstår han det som om han har fikset og funnet en ny og mye bedre løsning, mens i grunn er det en hent grei løsning i siste liten der en har begrensede valgmuligheter. Anonymkode: 49374...d6d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå