Gå til innhold

Når er det "ok" å rope til barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymkode: 356e2...cc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de ikke hører hva du sier.

• Liker 12
Skrevet

De som sier de aldri gjør det juger....

Anonymkode: 6eaa9...aab

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Når de holder på å løpe rett ut i veien eller legge hånda på vedovnen o.l. Ellers ikke. 

Anonymkode: 0d290...db2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De som sier de aldri gjør det juger....

Anonymkode: 6eaa9...aab

Det går ann å gjøre det iblant og fortsatt synes det er ugreit å gjøre det. 

Om jeg hever stemmen til barna mine beklager jeg meg alltid etterpå og forklarer at det ikke er ok. Vil ikke at barna skal lære at det er ok å rope og heve stemmen til andre.

Anonymkode: 0351c...d56

• Liker 5
Skrevet

Jeg ropte når det var på det alvorlige. Eller når det hadde gått en viss antall tid og de fremdeles herjet etter leggetid. Da ble jeg litt småstreng. 

• Liker 1
Skrevet

Roper hele tiden. Kjefter derimot aldri

Anonymkode: 1fb6d...eac

• Liker 1
Skrevet

Egentlig aldri, men gjorde det selv i sted da han på 20 mnd var i ferd med å ta på stekeovnen i det jeg åpnet den og ikke så at han stod bak meg. Hadde jeg ikke skreket og skremt han hadde han tatt på den. 

Anonymkode: 62f42...8ff

Skrevet

Forelder sto med begge barna ved kjøleskapet for å finne mat. de kranglet og far ropte veldig høylytt. 2 åringen gråt lenge etter. jeg synes det ikke er ok. hysterisk av meg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Forelder sto med begge barna ved kjøleskapet for å finne mat. de kranglet og far ropte veldig høylytt. 2 åringen gråt lenge etter. jeg synes det ikke er ok. hysterisk av meg?

Ikke ok

Anonymkode: 0d290...db2

• Liker 5
Skrevet

Når de holder på å gjøre noe farlig. Ellers kan man selvsagt bli veldig sint og rope, og det er om ikke «ok», så menneskelig og tilgivelig om det skjer med god grunn og ikke er ofte.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det kommer an på historien bak. Hvis ungene bråker så mye at de ikke hører ham uten at han hever stemmen, kan det være greit. Hvis ungene har blitt snakket hyggelig til lenge, han har argumentert med hvorfor noe må gjøres og ungen godt vet hva som skal gjøres, men likevel fortsetter å være ulydig /skade ting eller folk fysisk eller psykisk eller andre ting, synes jeg det er greit å bli streng i stemmen. (De to første barna mine har ikke trengt det, men siste fungerer helt annerledes og da har det fungert.) Det å gråte lenge etter kan være et tegn på trass og å teste grenser, så det trenger ikke å bety at behandlingen var for tøff selv om det kan det. Det viktigste er at ungene forstår hvor glad man er i dem selv om de gjør ting vi ikke er så glad i alltid. Det har aldri vært noe problem hos oss selv om det som er mest effektivt og smertefritt for alle parter er å heve stemmen (gjelder altså ikke alle barn). 

Men her sier jeg bare at jeg kan se for meg at det er "ok" i noen tilfeller. Jeg kan også se for meg at det ikke er ok i mange andre tilfeller, så her ville jeg hørt med far om hvorfor det ble gjort og hvordan han ønsker å håndtere situasjonen i ettertid.

Anonymkode: fd98b...e25

• Liker 4
Skrevet

Barna hadde akkurat kommet hjem fra overnatting. De skulle ha kveldsmat og gikk til kjøleskapet.De kranglet om hvem som skulle først etter pappa. og da ropte han høylytt GI DERE!!! nå er det nok! 

De hadde ikke kranglet i et minutt engang. og hadde vært hjemme mindre enn 20 minutter. Jeg synes det burde vært mer tålmodig før en roper slik. i denne situasjonen ihvertfall. Men jeg kan ta feil så klart. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Barna hadde akkurat kommet hjem fra overnatting. De skulle ha kveldsmat og gikk til kjøleskapet.De kranglet om hvem som skulle først etter pappa. og da ropte han høylytt GI DERE!!! nå er det nok! 

De hadde ikke kranglet i et minutt engang. og hadde vært hjemme mindre enn 20 minutter. Jeg synes det burde vært mer tålmodig før en roper slik. i denne situasjonen ihvertfall. Men jeg kan ta feil så klart. 

Han burde kanskje være mer tålmodig, men ærlig talt, dette er en bagatell om han ikke holder på sånn hele tiden. Barna oppførte seg jo heller ikke bra.

Anonymkode: 5561d...261

• Liker 10
Skrevet

Det er aldri ok å rope til barn.

• Liker 1
Skrevet

Er ok når du skal avverge en fare. Type løpe ut i veien, ta på ovnen etc. 

Er ok å rope når du skal ha kontakt med et barn som er et stykke unna, type rope inn til middag etc. 

Er ok å rope heiarop eller oppmuntring på når de spiller kamper.

Selv hever jeg nok stemmen i frustrasjon  også i ny og ne, men synes egentlig ikke at det er ok av meg. Er hverken hyggelig eller spesielt effektivt.

Anonymkode: b5e08...520

• Liker 5
Skrevet

Å rope er det ikke nødvendigvis noe galt i. Når de man vil si noe er langt borte eller det er bråkete må man gjerne rope for å bli hørt. 

Å kjefte og skremme barn med sint stemme bør man jo prøve å unngå, men det er klart at når man er redd eller sliten/lei/frustrert er det fort gjort. Det er ikke farlig om det skjer en gang innimellom så lenge relasjonen ellers er god 

Det viktigste er at man reparerer etterpå og prøver å unngå situasjonen igjen. 

Anonymkode: 3faca...519

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer an på historien bak. Hvis ungene bråker så mye at de ikke hører ham uten at han hever stemmen, kan det være greit. Hvis ungene har blitt snakket hyggelig til lenge, han har argumentert med hvorfor noe må gjøres og ungen godt vet hva som skal gjøres, men likevel fortsetter å være ulydig /skade ting eller folk fysisk eller psykisk eller andre ting, synes jeg det er greit å bli streng i stemmen. (De to første barna mine har ikke trengt det, men siste fungerer helt annerledes og da har det fungert.) Det å gråte lenge etter kan være et tegn på trass og å teste grenser, så det trenger ikke å bety at behandlingen var for tøff selv om det kan det. Det viktigste er at ungene forstår hvor glad man er i dem selv om de gjør ting vi ikke er så glad i alltid. Det har aldri vært noe problem hos oss selv om det som er mest effektivt og smertefritt for alle parter er å heve stemmen (gjelder altså ikke alle barn). 

Men her sier jeg bare at jeg kan se for meg at det er "ok" i noen tilfeller. Jeg kan også se for meg at det ikke er ok i mange andre tilfeller, så her ville jeg hørt med far om hvorfor det ble gjort og hvordan han ønsker å håndtere situasjonen i ettertid.

Anonymkode: fd98b...e25

Synes du selv at du gir gode råd?

(Forøvrig basert på det gamle barnesynet der barn skal ses men ikke høres).

Anonymkode: 88c04...dc7

• Liker 1
Skrevet

Mannen var vel frustrert da. 

Må være lov. 

Forsto ikke helt bakgrunnen, pleier så små barn å ordne seg kveldsmat selv ut fra kjøleskapet? Eller var greia at far skulle ordne mat til dem og de gikk i veien?

I en slik situasjon tror jeg at jeg kunne blitt litt bestemt og høyrøstet selv. 
Typ Nå setter dere dere rolig ned ved kjøkkenbordet så skal jeg ta ut maten. 

Hadde jeg måttet bruke høy stemme så hadde jeg gjort det. Men nå har jeg skjønt at jeg er fra et miljø der vi bruker litt stemme…

• Liker 3
Skrevet
Embla Othea skrev (20 timer siden):

Det er aldri ok å rope til barn.

og du har ingen barn selv enda? :ninuskapus: 

Anonymkode: c3713...64b

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...