AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #1 Skrevet 14. oktober 2022 Motivasjonskurset fra helvete 218 millioner brukte Nav i fjor på motivasjonskurs for jobbsøkere som ikke har noe der å gjøre. Jeg satt og klaget her en dag over en vrien arbeidsoppgave. Da trådte en venninne støttende til: – Du kan bruke min situasjon som motivasjonskilde. På samme måte som at hvis du hadde sittet i unisexfengsel i Thailand, så hadde det motivert meg til å ikke klage over kurset jeg går på... https://www.nrk.no/ytring/motivasjonskurset-fra-helvete-1.13407381 Anonymkode: 88443...f7f
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #2 Skrevet 15. oktober 2022 Nå er jo dette en gammel artikkel, men jeg tok fra juli nettopp den nye utgaven av dette kurset og synes de balanserte det å motivere uten at det ble kleint. Når man står uten jobb, er det lett å bli lei seg og miste motet... Men med kurset følte jeg at det var mindre skam å stå uten jobb, og at det bare var et spørsmål om tid før jeg fikk jobb! Jeg gjorde flere gode jobbintervju mens jeg gikk på kurset, og har nå en 40 % fast stilling, i tillegg til et engasjement i et vikarbyrå. Lærte mye av deres fokus på "sales pitch" pluss konkrete tips til lure ting å gjøre før/på/etter et jobbintervju og første tida i ny jobb. Jeg er nå noen mnd inne i prøvetida mi på 6 mnd, og tenker fortsatt at jeg er på "jobbintervju" så de skal beholde meg og kanskje øke stillinga. Skulle gjerne ha tatt kurset helt ferdig (måtte slutte da jeg fikk fast jobb), men rakk å se mye av innholdet der som webinarer. Det er ikke bare salgsfolk som jobber der, men også lærere som kan undervise. Anonymkode: b6a0f...cb6 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #3 Skrevet 15. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Nå er jo dette en gammel artikkel, men jeg tok fra juli nettopp den nye utgaven av dette kurset og synes de balanserte det å motivere uten at det ble kleint. Når man står uten jobb, er det lett å bli lei seg og miste motet... Men med kurset følte jeg at det var mindre skam å stå uten jobb, og at det bare var et spørsmål om tid før jeg fikk jobb! Jeg gjorde flere gode jobbintervju mens jeg gikk på kurset, og har nå en 40 % fast stilling, i tillegg til et engasjement i et vikarbyrå. Lærte mye av deres fokus på "sales pitch" pluss konkrete tips til lure ting å gjøre før/på/etter et jobbintervju og første tida i ny jobb. Jeg er nå noen mnd inne i prøvetida mi på 6 mnd, og tenker fortsatt at jeg er på "jobbintervju" så de skal beholde meg og kanskje øke stillinga. Skulle gjerne ha tatt kurset helt ferdig (måtte slutte da jeg fikk fast jobb), men rakk å se mye av innholdet der som webinarer. Det er ikke bare salgsfolk som jobber der, men også lærere som kan undervise. Anonymkode: b6a0f...cb6 Så bra! Nå har ikke jeg noe erfaring med disse kursene. Men slik jeg har forstått det så er de obligatoriske slik at man blir trykket i dagpenger om man ikke går på dem. Tipper det er noe av irritasjonen. Man blir mer motivert av å være på et motivasjonskurs man ønsker å være på enn et man er pålagt å være på. Når disse kursene er fra 4-6 uker så er det ganske lenge å gå på et kurs du absolutt ikke ønsker å gå på. Men supert at du likte kurset og supert at du har klart å få en stilling. Håper du snart får fulltidsstilling. Anonymkode: e6ef4...d6c
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #4 Skrevet 15. oktober 2022 Interessant at denne kurslederen fikk den stillingen ved å selv ha gått på kurs. Dvs kurset hjalp han ikke å få en vanlig jobb, men til å innse å holde slike kurs var lettjent god lønn bare for å servere svada, og det helt uten å trenge å ha noen kompetanse. Han fant ut hvor de mest lettvinte pengene lå, så kurset ga han jo noe. Anonymkode: dfaaf...44c 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #5 Skrevet 15. oktober 2022 Jeg ble også sendt på et slikt kurs i påvente av behandling for en skade, samt vurdering for omskolering. Kurset jeg var på var rettet mot ungdommer med psykiske vansker (jeg slet jo selvsagt litt med det faktumet at kroppen min var såpass ødelagt at jeg ikke kunne fortsette i daværende jobb). Det er det villeste kurset jeg har vært borti noen gang, og jeg vil mildt sagt si at jeg er glad for at jeg ikke hadde alvorlige problemer med psyken. Ungdommene fikk oppgaver rettet etter hva de strevde med, og jeg syns det var helt sykt at de sendte folk med sosial angst ut på kjøpesenter for å hyle midt på gulvet, for at de skulle lære seg at det 'ikke var farlig, og man dør ikke av det'. Og jeg skjønner overhodet ikke hvordan det skal hjelpe meg å tegne drømmene mine (som måtte være jobbrelatert), reise rundt på bedrifter med det mest fjollete manuset jeg noen gang har sett, og fullstendig drite seg ut ovenfor potensielle arbeidsgivere. Jeg ble heldigvis trukket av kurset etterhvert, hadde jo ingenting der å gjøre, og jeg ble bare sendt dit i de tre månedene jeg måtte vente på oppstart av diverse ting. At kurset holdes av coacher med tilnærmet null utdanning (noen skarve uker/måneder på kurs) er jo enda verre. Men de var jo selv overbevist om at deres tilnærming var mye bedre enn det en tradisjonell psykolog gjorde.. Syns i grunn det var ganske spenstig å i det hele tatt prøve å sammenligne seg med en med 6 års utdanning.. Anonymkode: 99543...613 4 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #6 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Og jeg skjønner overhodet ikke hvordan det skal hjelpe meg å tegne drømmene mine (som måtte være jobbrelatert), reise rundt på bedrifter med det mest fjollete manuset jeg noen gang har sett, og fullstendig drite seg ut ovenfor potensielle arbeidsgivere. Jeg ble heldigvis trukket av kurset etterhvert, hadde jo ingenting der å gjøre, og jeg ble bare sendt dit i de tre månedene jeg måtte vente på oppstart av diverse ting. Anonymkode: 99543...613 Hva stod i manuset? Når det er sagt. Jeg skjønner ikke hvordan man kan gi jobbsøkere manus. Selv om manuset skulle vært fantastisk så vil man jo risikere at arbedsgiveren har hatt andre jobbsøkere med samme manus på besøk eller at de har hørt historier om folk som kommer med slike manus. Du får ikke jobben om arbeidsgiveren tror at du kun leser opp et manus du har fått på NAVs motiavasjonskurs. Anonymkode: c60db...8a4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #7 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Interessant at denne kurslederen fikk den stillingen ved å selv ha gått på kurs. Dvs kurset hjalp han ikke å få en vanlig jobb, men til å innse å holde slike kurs var lettjent god lønn bare for å servere svada, og det helt uten å trenge å ha noen kompetanse. Han fant ut hvor de mest lettvinte pengene lå, så kurset ga han jo noe. Anonymkode: dfaaf...44c Er også rart at NAV betaler folk som kun har gått på kurset få holde kurset. Da er jo alt man kan å gulpe opp det man lærte på kurset. Skal man holde kurs så må man jo normalt kunne ting langt dypere enn det man presenterer, slik at man både kan reflektere over innholdet i kurset og at man kan svare på spørsmål fra folk som vil ha utdypning. Anonymkode: c60db...8a4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #8 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hva stod i manuset? Når det er sagt. Jeg skjønner ikke hvordan man kan gi jobbsøkere manus. Selv om manuset skulle vært fantastisk så vil man jo risikere at arbedsgiveren har hatt andre jobbsøkere med samme manus på besøk eller at de har hørt historier om folk som kommer med slike manus. Du får ikke jobben om arbeidsgiveren tror at du kun leser opp et manus du har fått på NAVs motiavasjonskurs. Anonymkode: c60db...8a4 Det varierte fra person til person, men noen nøkkelting gikk igjen. Som at man nå var motivert for å gjøre noe nytt, brennende ønske om å samarbeide med akkurat den bedriften, osv osv. Vi skulle i tillegg lage en video med presentasjon av oss selv på samme måte, som deretter skulle sendes til bedrifter du selv valgte, og bedrifter som samarbeidet med nav. Så jeg tror ikke poenget deres var å skjule at man hadde vært på kurs, tror tvert om de mente det var en positiv greie. Men som sagt så ble jeg trukket av kurset etterhvert, så jeg var aldri med på den biten, da jeg nektet plent å gå til en potensiell arbeidsgiver å nærmest stå der å si at nå har jeg det 'bra i hodet' fordi jeg har vært på kurs, og er klar for nye eventyr.. (ikke så bokstavelig selvsagt, men det var sånn det føltes ut, spesielt siden dette kurset var rettet mot unge med psykiske utfordringer eller vansker). Det bare føltes veldig meningsløst ut å skulle sitte der å gjøre sånt, da jeg hadde 15 år i arbeidslivet bak meg, og ikke noe problemer med å få jobb. Problemet mitt var jo en konkret skade liksom, og ingenting annet enn behandling, operasjon og omskolering kunne endre den situasjonen. Det bare tok tid. Anonymkode: 99543...613 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #9 Skrevet 15. oktober 2022 Da motiverer det vel til å søke jobber😂 Dagpenger er et sikkerhetsnett, ikke to deilige sabbatsår. Anonymkode: 8e2ec...004 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå