Gå til innhold

Dere som har hatt babyer som har reagert på innføring sv fast føde/grøt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby 4 mnd og har til nå aldri vært plaget med noe. har fått kun morsmelkerstatning, har tålt nan pro helt fint. For en uke siden begynte vi så smått med smaksprøver. Først gulrot, så brokkoli, så avokado, så grøt. En teskje hver dag. Deretter to skjeer grøt. I dag ga vi også to skjeer grøt. Ved tre anledninger har hun brått blitt HELT hysterisk. Skreket på en måte vi aldri har sett før. Hva er dette?? Er det reaksjon på grøten? Hun har ikke feber men er rød i kinnene og litt blank i øynene (kan skyldes at hun har grått også). Er dette en vanlig reaksjon på grøt og fast føde? Hun har bæsjet i dag, og avføring har endret seg. Den er mørkegrønn og tykkere i konsistensen. Vi pauser selvfølgelig fast føde noen dager nå. 

Dere som har hatt baby som har reagert på fast føde: hvordan var reaksjonen? Hvor lenge varte det? Hva gjorde dere deretter? 

Anonymkode: 13a30...f37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen? 🙏🏼 Hvor lenge varer reaksjonen? Vi har hatt to episoder med hyl som går relativt raskt over. En kl 12 og en kl 18. hun fikk grøt kl 8 i dag morges.

Skrevet

Gi henne eggeplomme masse god næring! Og kolestrol er ekstremt  viktig for utvikling av hjernen!  Hjernen består nesten av kolestrol Noe morsmelkerstatning mangler, så ville introdusert det siden det også er lett fordøyeligt og bra for magen😀 

Anonymkode: aca4b...89c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gi henne eggeplomme masse god næring! Og kolestrol er ekstremt  viktig for utvikling av hjernen!  Hjernen består nesten av kolestrol Noe morsmelkerstatning mangler, så ville introdusert det siden det også er lett fordøyeligt og bra for magen😀 

Skulle skrive hjernen består av mye kolestrol

Skrevet

Det første jeg tenker er at hun ikke er klar for fast føde. Jeg begynte med fast føde når jeg så at datteren min var interessert i maten jeg spiste, og når hun ikke ble mett lenger på kun melk. 

Hun var da 5 mnd. 

Viser hun interesse for mat? Syntes 4 med hørtes veldig ungt ut for å smake på ting 

Anonymkode: f11fc...06b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det første jeg tenker er at hun ikke er klar for fast føde. Jeg begynte med fast føde når jeg så at datteren min var interessert i maten jeg spiste, og når hun ikke ble mett lenger på kun melk. 

Hun var da 5 mnd. 

Viser hun interesse for mat? Syntes 4 med hørtes veldig ungt ut for å smake på ting 

Det anbefalt å begynne 4 måneden pga morsmelkerstaningen ikke inneholder alt man trenger. Det sa dem på helsestasjonen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun var da 5 mnd. 

Hei! Takk for svar. Hun viser stor interesse for mat ja, og jeg har begynt med det i samråd med helsestasjonen. Siden hun kun får mme «må» vi begynne med fast føde og smaksprøver nå (først og fremst fordi hun skal bli eksponert for andre smaker, så grøten er i seg selv ikke det viktigste). Vi pauser uansett innføringen litt nå altså, etter den dagen vi har hatt 😊 Utrolig ekkelt å se henne sånn som i dag.

Spørsmålet mitt er egentlig om noen har oppleve en tilsvarende reaksjon på grøt. Leser jo at folk har babyer som reagerer på grøt, men finner ingen info om hvilken type reaksjon det er snakk om. Synes det både er så rart at det kom så lenge etterpå, og at det tilsynelatende gikk fint noen timer før det kom igjen… Hylet er så intenst, helt tydelig at hun bruker alle krefter hun har på å si fra at hun ikke har det greit, og jeg forstår ikke hva annet det kan være (kan de bli sånn ved overtrøtthet/overstimulert?).

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det anbefalt å begynne 4 måneden pga morsmelkerstaningen ikke inneholder alt man trenger. Det sa dem på helsestasjonen.

Det er ikke riktig. Eneste grunnen til at man bør starte ved 4 mnd ved mme-ernærte barn, er fordi mme smaker det samme hver eneste gang og babyer ikke blir introdusert for andre smaker slik morsmelk-ernærte blir. 

Derfor bør du gi smaksprøver av mat, ikke grøt, for grøt smaker også likt hver gang. Grøt er også mye hardere for magen enn f.eks grønnsaksmos er. 

Du kan også trygt vente hvis barnet ikke virker klar for mat, det er ikke noe å stresse med - mat det første hele året er stort sett for moro og smaksprøver 🙂

Anonymkode: 9cc0c...fce

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hei! Takk for svar. Hun viser stor interesse for mat ja, og jeg har begynt med det i samråd med helsestasjonen. Siden hun kun får mme «må» vi begynne med fast føde og smaksprøver nå (først og fremst fordi hun skal bli eksponert for andre smaker, så grøten er i seg selv ikke det viktigste). Vi pauser uansett innføringen litt nå altså, etter den dagen vi har hatt 😊 Utrolig ekkelt å se henne sånn som i dag.

Spørsmålet mitt er egentlig om noen har oppleve en tilsvarende reaksjon på grøt. Leser jo at folk har babyer som reagerer på grøt, men finner ingen info om hvilken type reaksjon det er snakk om. Synes det både er så rart at det kom så lenge etterpå, og at det tilsynelatende gikk fint noen timer før det kom igjen… Hylet er så intenst, helt tydelig at hun bruker alle krefter hun har på å si fra at hun ikke har det greit, og jeg forstår ikke hva annet det kan være (kan de bli sånn ved overtrøtthet/overstimulert?).

Vår reagerer med forstoppelse og følgende gråt, altså ikke umiddelbart etter fått grøt. Vi kuttet ut grøt for en god stund, han får det av og til nå ved 8 mnd, men gir heller annen mat. 

• Liker 1
Skrevet

Vent med å tilby sukker så lenge som mulig. Det vil ødelegge lysten til å prøve andre ting. Så vent med det.

Anonymkode: c8eb6...aea

Skrevet

Kanskje ikke begynne med så mye forskjellig på kort tid😬 personlig ville jeg droppet grøt så tidlig, det er hardt for magen. Vi startet med grønnsaksmos (brokkoli, blomkål, søtpotet, gulrot) i rene smaker. En smak om gangen, ga det samme i 3-4 dager før vi prøvde en ny smak. Eggeplomme, kan f eks blandes inn med grønnsakene. Etterhvert gikk vi videre med middagsglass, velling (MME tilsatt litt grøtpulver), før vi prøvde grøt  :)  Fra 6 mnd spiste hun stort sett selv, så fa brødskive med smørepålegg , eggerøre, avokado i skiver, myk frukt, kokte grønnsaker, skinke i tynne staver… og fra 9 mnd fikk hun vanlig mat som vi spiste (fikk alt utenom kanel og honning, det skal man ikke gi til barn under 12 mnd). 

Anonymkode: 68937...d27

Skrevet

Hei! Takk for svar alle, setter stor stor pris på det. Mulig jeg har formulert meg litt feil her, men jeg lurer egentlig ikke på om det var riktig å prøve grøt eller ikke. Eller om vi har gått for fort frem. Jeg lurer først og fremst på om dette er en «normal» reaksjon på å ikke å ha tålt grøt så godt, og om jeg kan konkludere med at dette «bare» kan ha vært en reaksjon på dette. Jeg har aldri opplevd mageknip med noen av mine, så det er 100% nytt for meg. 

Vi går nok over til å først ta en pause for så å fokusere på forskjellige smaker i form av grønnsaker. Hun sover natten gjennom, så har ikke behov for noe som metter mer; vi synes bare det var naturlig å introdusere grøten også når vi nå var i gang med fast føde. Dette gikk i tillegg veldig fint med førStemann. Da fikk vi beskjed om at det var lurt å introdusere små mengder melkeprotein og gluten. Ikke fått den beskjeden nå altså, sp kan godt hende det er utdatert

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vår reagerer med forstoppelse og følgende gråt, altså ikke umiddelbart etter fått grøt. Vi kuttet ut grøt for en god stund, han får det av og til nå ved 8 mnd, men gir heller annen mat. 

Hvor lenge varte reaksjonen hvis hun hadde fått et måltid? 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvor lenge varte reaksjonen hvis hun hadde fått et måltid? 😊

Det verste var de påfølgende to-tre dagene, men forstoppelsen ga seg først etter 2 uker ca. Gråt en del hele perioden, men det verste var altså de første to-tre dagene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...