Gå til innhold

Reagerer på reklame for halloween-våpen (artikkel fra Tv 2)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom over denne artikkelen på tv2.no nå, og jeg kjenner at jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Er det, i dagens samfunn, innafor å feire halloween slik det har blitt feiret i "alle år", eller er det på tide å fase ut alt som kan minne om død og elendighet? 

Feirer du halloween? Lar du barna dine feire halloween? Har vi blitt altfor lettkrenkbare, eller er det "innafor" å reagere på b.la leketøysforretningenes reklamering?

Anonymkode: 3ee21...2d1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt innspill blir jo litt på siden fra hva damen i artikkelen mente, men jeg syns det er helt på sin plass å problematisere Halloween-feiring i Norge. Vi har egentlig ikke en tradisjon for det (foruten Allehelgensdag i katolsk tid) og dette er noe handelsstanden først og fremst har innført, helst rettet mot barn med hensikt om profitt. Er det greit eller ikke? Og hvorfor skal vi på død og liv overta andres tradisjoner når vi har våre egne? 

Selvsagt skal folk få kle seg ut dersom de ønsker det, men jeg er gammel nok til å huske "før" Halloween og det gikk helt fint det også. 

Anonymkode: cee31...f2a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er jo ingen nyhet at barn lager leker av det de plukker opp av voksnes konflikter, som krig er. Men slik død-og- blod-lek har egentlig ingenting med Halloween å gjøre i det hele tatt, det er utelukkende et resultat av nyere tids amerikanske populærunderholdning med diverse grøsser- og splatterfilmer, der høstmørket brukes som bakgrunn for skumle og fæle filmer. Og dessverre ser det ut til at jo verre ting amerikanere finner på, jo mer vil andre kopiere det for å tjene penger.

Anonymkode: 3d478...420

• Liker 2
Skrevet

PARTIET DE KRISTNE! Spesielt at de er mot halloween våpen leker, men for å avskaffe den hat paragrafen!!

Anonymkode: 702d0...f44

• Liker 2
Skrevet

Jeg feirer halloween, og har gjort det siden 2001. Vi er de veldig engasjerte, med masse pynt ute og inne hele oktober. Vi har gresskar skjæring dagen før halloween også, med familie og barnas venner. Barna mine feirer selvfølgelig, det har de fått inn med morsmelka. Eldste var 2uker første gang hun var med på knask eller knep runde til familie, i kostyme. 
Jeg ELSKER halloween og starter pyntinga 1oktober. Gresskar, skjeletter, flaggermus, heks, you name it. Jeg er med halloween som andre er med jul. Spinnvill. 
Vet ikke hvorfor, men har vært det fra dag 1 tidlig 2000-tall. 

De av barnas venner som ikke har kostymer låner av oss, jeg sminker et dusin + barn hvert år 31oktober. 

Jeg syns det er på høy tid «jeg hater halloween» ballen legges død. Mange har snart feiret dette i 30år, det er bare å akseptere. I likhet med Valentines. Halloween aint going nowhere! 
Dessuten er det litt seint å bli krenka over blodig ljå i 2022, når de har vært kommersielt i salg i minst 15år allerede? 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er jo ingen nyhet at barn lager leker av det de plukker opp av voksnes konflikter, som krig er. Men slik død-og- blod-lek har egentlig ingenting med Halloween å gjøre i det hele tatt, det er utelukkende et resultat av nyere tids amerikanske populærunderholdning med diverse grøsser- og splatterfilmer, der høstmørket brukes som bakgrunn for skumle og fæle filmer. Og dessverre ser det ut til at jo verre ting amerikanere finner på, jo mer vil andre kopiere det for å tjene penger.

Anonymkode: 3d478...420

Barn kopierer jo ikke for å tjene penger, barn gjør det for det er jo GØY. Gratis snop og kostymer, kan det bli bedre for dem? Neppe. 

Men jeg er helt enig at butikker har adoptert halloween kun for å tjene penger. Men det gjelder ikke halloween alene, det gjelder jul, påske, valentines, høst, vår, whatever. Kid vil jo gjerne du skal kjøpe nye puter hver årstid, plantasjen vil du skal kjøpe nye planter etc. 

Halloween syns jeg tar mye mindre plass produktmessig enn feks jul. Europris har halve butikken full av julepynt/lys/servietter/osv allerede NÅ. Mens halloween delen er knapt to hyller. Og hadde ikke folk kjøpt så mye jule ting hvert år hadde jo ikke butikkene pushet det heller. We vote with our dollars. 

• Liker 1
Skrevet

I år skal vi foresten ha halloween-bursdag, på halloween. Så de rundt oss slipper 50+ barn på dørene sine hvertfall, ettersom alle er i bursdag hos oss. 

• Liker 1
Skrevet
Mamajune11 skrev (6 minutter siden):

Jeg feirer halloween, og har gjort det siden 2001. Vi er de veldig engasjerte, med masse pynt ute og inne hele oktober. Vi har gresskar skjæring dagen før halloween også, med familie og barnas venner. Barna mine feirer selvfølgelig, det har de fått inn med morsmelka. Eldste var 2uker første gang hun var med på knask eller knep runde til familie, i kostyme. 
Jeg ELSKER halloween og starter pyntinga 1oktober. Gresskar, skjeletter, flaggermus, heks, you name it. Jeg er med halloween som andre er med jul. Spinnvill. 

De av barnas venner som ikke har kostymer låner av oss, jeg sminker et dusin + barn hvert år 31oktober. 

Jeg syns det er på høy tid «jeg hater halloween» ballen legges død. Mange har snart feiret dette i 30år, det er bare å akseptere. I likhet med Valentines. Halloween aint going nowhere! 
Dessuten er det litt seint å bli krenka over blodig ljå i 2022, når de har vært kommersielt i salg i minst 15år allerede? 

Veldig bra skrevet! 

Selv har jeg ikke barn, og har heller aldri feiret noe særlig halloween (jeg kan egentlig ikke huske at halloween var så stort da jeg var liten, men mulig jeg husker feil 😅), men jeg kjenner jeg er i mot dette å skulle "skjerme" barna fra alt som er skummelt og vondt. At det skal være så mye verre å feire halloween nå bl.a pga krigen i Ukraina, forstår jeg ikke. Det har da vært krig i verden de siste tiårene uten at folk har ropt så høyt om det (riktignok ikke i Europa, men krig er krig...) Jeg er bare litt bekymret for hvordan generasjonene fremover skal klare seg, dersom man skal bli skjermet for absolutt alt som er vondt og ille (ikke at halloween er ille, men tydeligvis det det representerer da 🙄 Idk. Finner ikke helt ordene i dag, kjenner jeg!

• Liker 2
Skrevet
Mamajune11 skrev (15 minutter siden):

Jeg er faktisk litt enig her, selv om jeg i utgangspunktet stiller meg relativt nøytral til Halloween. Jeg gikk knask eller knep for første gang for 25++ år siden, så det er jo litt komisk at det fortsatt diskuteres som noe som nettopp er kommet til Norge og som ikke hører til her. NÅ hører det jo til her, på samme måte som baby shower og gender reveal. Sånn er det å leve en global verden.

Over til artikkelen så er jeg generelt sett sykt lei av at ALT skal gjøres så komplisert og overanalyseres. Kan man ikke bare få lov til å kle seg ut som noe skummelt dekket i blod og gørr, bare for morro?? 🙄 Det trenger faktisk ikke ha noe dypere betydning enn som så.

• Liker 3
Skrevet

Alt man skal krenkes over tenker jeg...

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Feirer du halloween? Lar du barna dine feire halloween? Har vi blitt altfor lettkrenkbare, eller er det "innafor" å reagere på b.la leketøysforretningenes reklamering?

Vet ikke om jeg feirer Halloween men vi har litt pynt fremme i oktober og barnet mitt har alltid feiret Halloween, men selv så er jeg ikke superengasjert men er nå med på det vi blir invitert på.  

Men skjønner liksom ikke dette med at man skal sutre for alt men husker jo at den ene lekebutikken her reklamerte for karneval ene året for 20 år siden og da ble det ramaskrik for da promoterte de våpen siden det var en pjokk med cowboy kostyme og en revolver så...det er vel ikke noe nytt heller at folk klager på ting de ikke er helt "med" på. Selv så har jeg en tendens til å gi faen i bagateller og reklame for kostymer er en bagatell. 😄 

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Kom over denne artikkelen på tv2.no nå, og jeg kjenner at jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Er det, i dagens samfunn, innafor å feire halloween slik det har blitt feiret i "alle år", eller er det på tide å fase ut alt som kan minne om død og elendighet? 

Jeg har et barn som er født på Halloween. For oss har det vært gøy. Nå som jeg er godt voksen og barnet mitt er voksen, så må jeg innrømme at jeg har porselen gresskar, et glass vin og ser på skrekkfilm. Jeg elsker det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Mitt innspill blir jo litt på siden fra hva damen i artikkelen mente, men jeg syns det er helt på sin plass å problematisere Halloween-feiring i Norge. Vi har egentlig ikke en tradisjon for det (foruten Allehelgensdag i katolsk tid) og dette er noe handelsstanden først og fremst har innført, helst rettet mot barn med hensikt om profitt. Er det greit eller ikke? Og hvorfor skal vi på død og liv overta andres tradisjoner når vi har våre egne? 

Selvsagt skal folk få kle seg ut dersom de ønsker det, men jeg er gammel nok til å huske "før" Halloween og det gikk helt fint det også. 

Anonymkode: cee31...f2a

Det gikk helt sikkert fint før påskefeiring, julefeiring og bursdagsfeiring slik vi kjenner til feiringen i dag også. Og for ikke å snakke om før valentines, babyshower og nyttårsaften. Men det er for mange gøy å feire det som feire kan, og personlig syns jeg det er særlig fint å ha noe å feire og se frem til på høst og vinter. Og alle tradisjoner oppsto på et eller annet tidspunkt, og de fleste av dem er helt eller delvis importert fra andre land. At handelsstanden profitterer på høytider og feiringer er intet nytt. Det var ikke først når Halloween kom til landet at handelstanden kom på at de kunne profittere av dette. 

Mitt innspill til hva damen i artikkelen mente er at våpen har vært en del av reklamer i leketøysbutikker i alle de år. Fra kruttlappspistoler som var populært fra før jeg var født til Kaptein Sabeltann-våpen, Nerf-våpen, våpen fra Disneyfilmer, skumgummi-sverd, pil-og-bue, for å nevne noe... Så jeg skjønner ikke helt kritikken, er det bare fordi det er snakk om Halloween? Ser de reagerer fordi det er tortur og elendighet i verden. Men akkurat det har det jo vært omtrent siden tidenes morgen.. Likevel var barn lekt «krig» iallfall siden denne psykologen har vært barn og frem til nå. Enten det er snakk om cowboyer og indianere, Star wars eller Ninjago og så videre.. Det klages på at barna som vokser opp nå er skjøre og tåler lite psykisk, men det er jo ikke rart når så mange voksne vil at alt som er bittelitt skummelt skal bli forbudt.

• Liker 2
Skrevet
Sitronterte skrev (14 minutter siden):

Jeg har et barn som er født på Halloween. For oss har det vært gøy. Nå som jeg er godt voksen og barnet mitt er voksen, så må jeg innrømme at jeg har porselen gresskar, et glass vin og ser på skrekkfilm. Jeg elsker det. 

Her er det umulig å sette seg ned og se en film på Halloween dessverre... Ringer på døra i ett... Har ikke barn hjemme selv, men bor i borettslag, så ikke mulig å "gjemme" seg inne her...

Anonymkode: 04377...354

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her er det umulig å sette seg ned og se en film på Halloween dessverre... Ringer på døra i ett... Har ikke barn hjemme selv, men bor i borettslag, så ikke mulig å "gjemme" seg inne her...

Anonymkode: 04377...354

Oi, ja det har jeg ikke opplevd. Høres veldig slitsomt ut. 

• Liker 1
Skrevet
Kinder skrev (48 minutter siden):

Det gikk helt sikkert fint før påskefeiring, julefeiring og bursdagsfeiring slik vi kjenner til feiringen i dag også. Og for ikke å snakke om før valentines, babyshower og nyttårsaften. Men det er for mange gøy å feire det som feire kan, og personlig syns jeg det er særlig fint å ha noe å feire og se frem til på høst og vinter. Og alle tradisjoner oppsto på et eller annet tidspunkt, og de fleste av dem er helt eller delvis importert fra andre land. At handelsstanden profitterer på høytider og feiringer er intet nytt. Det var ikke først når Halloween kom til landet at handelstanden kom på at de kunne profittere av dette. 

Mitt innspill til hva damen i artikkelen mente er at våpen har vært en del av reklamer i leketøysbutikker i alle de år. Fra kruttlappspistoler som var populært fra før jeg var født til Kaptein Sabeltann-våpen, Nerf-våpen, våpen fra Disneyfilmer, skumgummi-sverd, pil-og-bue, for å nevne noe... Så jeg skjønner ikke helt kritikken, er det bare fordi det er snakk om Halloween? Ser de reagerer fordi det er tortur og elendighet i verden. Men akkurat det har det jo vært omtrent siden tidenes morgen.. Likevel var barn lekt «krig» iallfall siden denne psykologen har vært barn og frem til nå. Enten det er snakk om cowboyer og indianere, Star wars eller Ninjago og så videre.. Det klages på at barna som vokser opp nå er skjøre og tåler lite psykisk, men det er jo ikke rart når så mange voksne vil at alt som er bittelitt skummelt skal bli forbudt.

👏🙏👏 til hele innlegget ditt! 

Til det jeg har fetet ut: My point exactly, bare at jeg ikke klarte å få ordene ut av hodet mitt!! 

• Liker 2
Skrevet

Litt OT : Men "Hallo Venn" var jo innovativt og ganske kult synes jeg 👍😄

Skrevet

Er imot å gå på dørene. Og stygge kostymer. Vi har gått på halloweenfester med klassene til barna, men bare søte kostymer som heks og troll. 

Anonymkode: dc2b3...cc0

Skrevet

Jeg er veldig enig med hun psykologen i artikkelen. Jeg tenker ikke så mye på det at barna blir skremt, men mer det prinsipielle - nemlig at det lages underholdning av barnedrap. At voksne ikke tar denne koblingen synes jeg er bekymrende. Tenker de ikke er de mest intelligente. Men verden vår er ganske syk, så er ikke overrasket.

Halloween i seg selv har jeg ikke noe i mot. Finnes mange kostymer som er skumle uten å være groteske.

Anonymkode: 3defc...30c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.10.2022 den 18.58):

Spørsmålet bør kanskje være om vi kan regne med å "fase ut" død og elendighet fra virkeligheten? Hvis ikke tenker jeg vi bør representere det i kulturen og. 

Skrevet
Mamajune11 skrev (På 14.10.2022 den 19.20):

Jeg elsker deg! Er det innafor å begynne å pynte nå? Jeg har nettopp flyttet i hus fra blokk, og har kjøpt såå mye stæsj i år. Vi skal kjøpe mer og mer hver år, har planlagt at feks plenen vår på siden av huset skal bli en gravgård som vokser for hvert år. Alle som går inn og ut av området må gå forbi den plenen,  så jeg tenker at det kommer til å bli dødskult. Prøver å holde meg, har noen Halloween lykter som barna har laget med t-lys i rundt om kring i huset, men den store pyntingen - altså det føles som nyttårsaften! 😂 Jeg er såå klar, føler det blir så bra! 

Ang artikkelen .. Har ikke lest den. Bare elsket dette svaret. 

Anonymkode: 132e2...471

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...