AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #21 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Altså.. Andre mammaer? Det er da også menn på krisesentre. Tror ikke du jobber på et. Anonymkode: bf0fe...674 Ja det stemmer at det også er menn på krisesentre. Men krisesenterloven krever at tilbud til menn og tilbud til kvinner skal være adskilt. Det kan selvsagt være i samme bygg, men da med egne innganger og de får ikke oppholde seg sammen innendørs. Derfor jeg skrev det på den måten. Man vil derfor ikke dele stue og kjøkken med menn. Anonymkode: b19e8...bb3 4 1
NiceOrNothing Skrevet 14. oktober 2022 #22 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke så mye fysisk vold. Det er psykisk vold, vrangforestillinger, sinne, trusler, bisarr oppførsel, kontrollbehov, sjalusi, aldri fred... Anonymkode: 9c3ce...784 Gjør lydopptak i smug . Så mange du kan .
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #23 Skrevet 14. oktober 2022 Jeg vet at om jeg forsøker å få eneomsorg for barnet, forteller om han rus og psyke, vil han virkelig legge meg for hat, og da vil han hevne seg. Han er egentlig feig, har det mest i kjeften. Men han er ikke tilegnelig. Og om jeg sier fra om rusen, vil politiet bli involvert? Vil det bli straffesak, må jeg vitne? Vil andre kunne bli blandet inn pga at jeg har "prata"? Vil de kunne hevne seg? Anonymkode: 9c3ce...784
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #24 Skrevet 14. oktober 2022 NiceOrNothing skrev (3 minutter siden): Gjør lydopptak i smug . Så mange du kan . Det gjør jeg allerede. Dessverre er det ofte slik at det verste får jeg ikke tatt opp. For kan ikke sette på opptak nå han allerede er i gang. Anonymkode: 9c3ce...784
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #25 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): De presser meg ikke. Men de har jo meldeplikt til barnevernet. Derfor er jeg redd for å fortelle for mye før jeg er helt klar og føler meg trygg på at jeg skal klare det. For da er det ingen vei tilbake. Anonymkode: 9c3ce...784 Du kan gå dit i samtaler uten å oppgi at du har barn, før du kommer til det punktet hvor du er helt klar. Det er en prosess og dette er de kjent med. For meg var kursene de har der om typer vold, konsekvens av psykisk og fysisk vold, og hvordan det påvirker barnet, det mest lærerike og den kunnskapen jeg trengte for å tenke klarere og komme videre i prosessen til å ta steget ut. Anbefaler virkelig det kurset. Det heter Hva er vold og går over 8 ganger. Du trenger ikke bo der eller gå i samtaler for å delta på kurset. Anonymkode: 4e69e...a46
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #26 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan gå dit i samtaler uten å oppgi at du har barn, før du kommer til det punktet hvor du er helt klar. Det er en prosess og dette er de kjent med. For meg var kursene de har der om typer vold, konsekvens av psykisk og fysisk vold, og hvordan det påvirker barnet, det mest lærerike og den kunnskapen jeg trengte for å tenke klarere og komme videre i prosessen til å ta steget ut. Anbefaler virkelig det kurset. Det heter Hva er vold og går over 8 ganger. Du trenger ikke bo der eller gå i samtaler for å delta på kurset. Anonymkode: 4e69e...a46 Vanskelig å gå på kurs uten at samboer vet det. Og hvor skal barnet være i mens. Ønsker ikke å sette igjen barnet hos far mer enn absolutt nødvendig. Anonymkode: 9c3ce...784
NiceOrNothing Skrevet 14. oktober 2022 #27 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det gjør jeg allerede. Dessverre er det ofte slik at det verste får jeg ikke tatt opp. For kan ikke sette på opptak nå han allerede er i gang. Anonymkode: 9c3ce...784 Uansett , begynn å planlegg veien ut , ikke vent til han klikker i vinkel . For hver dag som går , kaster du bort en dag av livet ditt .
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #28 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det gjør jeg allerede. Dessverre er det ofte slik at det verste får jeg ikke tatt opp. For kan ikke sette på opptak nå han allerede er i gang. Anonymkode: 9c3ce...784 Hvis det er vanskelig å ta opp telefonen for opptak når han er i gang så kan du kjøpe en kulepenn med lydopptaker https://www.ebay.com/itm/284213889171?hash=item422c77c893:g:kSUAAOSwVKFgWbiw&amdata=enc%3AAQAHAAAA4GzcmA7T%2F0zM2qnkV%2BhlvPZ3xWTsWlZb1Dc6%2F0kDXUwkEc9wuWitjHDl3IVXaMEp3LJokpep2JuXzDurg3MVYOrRHDY7xZ9I8y1waluchB389W0pwxJUKjrtVFw6v5Dm%2BSBGf4pjo8VBpzHS%2Bi8S%2F2CKc0yWq%2BS%2FmMmD7%2BdSID1YQ%2FG7hGdhlOvCjJLYb8IYdfErNWs%2BsDrHmUDS1RC8k2cw0BLDHFb0I3LCDTFynTMUX5ErcB2RiIHEdFDg%2Fwp5eQpv25xy95eBu6LSQWNq%2Fdtqs%2FJbWleQ3T%2Bf702Lp8nu|tkp%3ABFBMiJG1__pg Kanskje litt lettere å bare late som man fikler med kulepenn Fins andre type skjulte opptakere også, bare søk på spy recorder audio eller camera. Det er lov til å ta opptak så lenge du selv deltar i samtalen Anonymkode: 4e69e...a46 2
NiceOrNothing Skrevet 14. oktober 2022 #29 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vanskelig å gå på kurs uten at samboer vet det. Og hvor skal barnet være i mens. Ønsker ikke å sette igjen barnet hos far mer enn absolutt nødvendig. Anonymkode: 9c3ce...784 Hvis barnet er lite er ting MYE lettere . Da bestemmer du deg bare for en dato . Planlegger i smug . Pakker i smug . En vakker dag drar du i smug . Å blir på skjult adresse / krisesenter til ting har roet seg , du har funnet nytt fotfeste . 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #30 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vanskelig å gå på kurs uten at samboer vet det. Og hvor skal barnet være i mens. Ønsker ikke å sette igjen barnet hos far mer enn absolutt nødvendig. Anonymkode: 9c3ce...784 De passer barnet for deg der. Det er ikke noe problem. Krisesenteret ligger på hemmelig sted og samboeren din vil ikke vite at du går dit på kurs. Allier deg med en venninne og si at du skal til henne, eller en tur på butikken (kurset varer en time) eller at du har begynt på yoga Anonymkode: 4e69e...a46 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #31 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Og kvinner uten barn teller ikke, eller...? Anonymkode: 907f0...42a Joda, om du må kverulere så er det enslige folk der også uten barn. Men ingen menn på krisesentre for damer Anonymkode: 0247b...9fd 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #32 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis det er vanskelig å ta opp telefonen for opptak når han er i gang så kan du kjøpe en kulepenn med lydopptaker https://www.ebay.com/itm/284213889171?hash=item422c77c893:g:kSUAAOSwVKFgWbiw&amdata=enc%3AAQAHAAAA4GzcmA7T%2F0zM2qnkV%2BhlvPZ3xWTsWlZb1Dc6%2F0kDXUwkEc9wuWitjHDl3IVXaMEp3LJokpep2JuXzDurg3MVYOrRHDY7xZ9I8y1waluchB389W0pwxJUKjrtVFw6v5Dm%2BSBGf4pjo8VBpzHS%2Bi8S%2F2CKc0yWq%2BS%2FmMmD7%2BdSID1YQ%2FG7hGdhlOvCjJLYb8IYdfErNWs%2BsDrHmUDS1RC8k2cw0BLDHFb0I3LCDTFynTMUX5ErcB2RiIHEdFDg%2Fwp5eQpv25xy95eBu6LSQWNq%2Fdtqs%2FJbWleQ3T%2Bf702Lp8nu|tkp%3ABFBMiJG1__pg Kanskje litt lettere å bare late som man fikler med kulepenn Fins andre type skjulte opptakere også, bare søk på spy recorder audio eller camera. Det er lov til å ta opptak så lenge du selv deltar i samtalen Anonymkode: 4e69e...a46 Er det lov med skjult kamera også, eller bare lydopptak? Anonymkode: 9c3ce...784
jabx Skrevet 14. oktober 2022 #33 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det noen her som har erfaringer med å bo på krisesenter med barn? Hvor lenge bodde dere der, hva fikk dere hjelp til, rent praktisk? Med å finne nytt bosted? Rettigheter? Hvordan ble livet etterpå? Ble dere tvunget til å samarbeide med eksen om samvær? Hvordan fungerte det? Får man sykemelding mens man bor der, eller permisjon uten lønn? Anonymkode: 9c3ce...784 Krisesenteret kan da ikke tvinge noen til noe som helst?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #34 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De passer barnet for deg der. Det er ikke noe problem. Krisesenteret ligger på hemmelig sted og samboeren din vil ikke vite at du går dit på kurs. Allier deg med en venninne og si at du skal til henne, eller en tur på butikken (kurset varer en time) eller at du har begynt på yoga Anonymkode: 4e69e...a46 Problemet er at jeg ikke kan gå noen steder uten at det blir helvete. Om jeg går likevel, følger han ofte etter meg. Vil ikke la meg møte venninner alene engang.... Anonymkode: 9c3ce...784
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #35 Skrevet 14. oktober 2022 jabx skrev (1 minutt siden): Krisesenteret kan da ikke tvinge noen til noe som helst? Tenker mer på på sikt. Om man forlater en fysisk eller psykisk voldelig eller psykotisk partner, hva skal til for å få foreldreretten alene? Anonymkode: 9c3ce...784 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #36 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hjelp til selvhjelp, hva legger du i det? Å gjøre sammen og ikke for? En av grunnene til at jeg ikke bryter ut er at jeg er redd for å ikke lykkes. Om jeg var sikker på at jeg skulle få all hjelpen jeg trengte til en ny start, hadde jeg ikke levd i dette marerittet med barnet mitt. Jeg føler jeg er låst. Alt jeg eier er den lille egenkapitalen jeg la i felles bolig. Er redd det blir vanskelig å få det jeg har krav på. Jeg blir nødt å leie bolig, og leieprisene er helt ville. Jeg vil ikke få støtte som enslig forsørger før jeg har papirer på det. Jeg er livredd for å måtte fortsette å forholde meg til samboer også etter et brudd, at han fortsatt gjør livet til et helvete. Livredd for å måtte sende ungen dit helt utenfor min kontroll. Ille nok med noen timer alene med far nå, om det ikke skal bli mange dager. Han er ikke voldelig mot barnet, barnet er lite og hn er glad i far. Men jeg ser han ikke som noen egnet omsorgsperson. Mye rus og alvorlige vrangforestillinger. Anonymkode: 9c3ce...784 Hjelp til selvhjelp betyr rett og slett at vi gjør det sammen ja. F.eks at vi kontakter Nav sammen, vi er på møter sammen osv. Vi ordner ikke alt for beboerne, men vi er sammen om det. Da blir det lettere å gjøre det alene senere. Jeg har oppigjennom årene jobbet på flere krisesentre forskjellige steder i landet. Felles for alle er at de utøver god støtte og hjelp i en reetableringsfase. Så er det litt forskjellig hvor mye ressurser de har til å følge opp etter utflytting. Men tilbud om å fortsette i dagssamtaler (timeavtaler for å følge opp videre) tilbyr alle. Alle praktiske ting vil du få hjelp til under oppholdet. Det er også advokater knytta til sentrene som er kjempe gode på nettopp saker som omhandler vold i nære relasjoner, samvær osv. Dette med samvær/ikke samvær er ofte tema hos beboerne hos oss. Dette får du hjelp med på senteret, vanskelig å gi konkrete råd fordi hvordan det løses er forskjellig fra sak til sak. Men alle sentrene har egne barnefaglige som følger opp barna og det du måtte lure på rundt dette. Erfaringsmessig så flytter de aller fleste ut i ny egen bolig etter et opphold på krisesenteret. De fleste har liten tro på seg selv når de kommer inn dørene. Og nettopp det jobbes det mye med. I hver enkeltes tempo. Folk er forskjellige og har behov for forskjellige ting, så vanskelig å gi noe fasitsvar. Men felles for de aller fleste er at de flytter ut med ny tro på seg selv og ting i orden. Jeg anbefaler deg virkelig å kontakte krisesenteret nærmest deg, og hør med de. Og det kan også være god info her: https://dinutvei.no/vold-i-naere-relasjoner/hva-er-et-krisesenter/ Anonymkode: b19e8...bb3 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #37 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og kvinner uten barn teller ikke, eller...? Anonymkode: 907f0...42a De teller absolutt! Men mange krisesentre er organisert på den måten at de med barn bor i en del av senteret, mens de uten bor i en annen del. Dette for å skjerme de uten barn, slik at de har mulighet til å trekke seg tilbake på egne fellesarealer f.eks. Anonymkode: b19e8...bb3 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #38 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Joda, om du må kverulere så er det enslige folk der også uten barn. Men ingen menn på krisesentre for damer Anonymkode: 0247b...9fd Kverulere? Du var den som påsto det kun var "mammaer og barn" på krisesentre. Anonymkode: 907f0...42a
Sessan_ Skrevet 14. oktober 2022 #39 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kverulere? Du var den som påsto det kun var "mammaer og barn" på krisesentre. Anonymkode: 907f0...42a At folk ikke tar høyde for alle alternativer når de uttaler seg, betyr ikke at de påstår at alternativene ikke finnes. TS er en mor med barn. Dermed er det helt naturlig at den du siterer nevner kvinner og barn. At du tolker det som en påstand om at kvinner uten barn ikke eksisterer på krisesenter, sier bare noe om din leseforståelse. 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #40 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Problemet er at jeg ikke kan gå noen steder uten at det blir helvete. Om jeg går likevel, følger han ofte etter meg. Vil ikke la meg møte venninner alene engang.... Anonymkode: 9c3ce...784 Jeg vil råde deg til å ringe VO linjen anonymt hele døgnet på 116006 neste gang han er ute av huset og du har noe mulighet. Når han blir truende eller psykotisk kan du også ringe politiet og si at du vil bestille en pizza til adresse og spør hvor lang tid det tar, da svarer de at du har kommet til politiet og spør om du trenger hjelp og du bekrefter med å si ja kjempefint da ses vi. Hvis det er våpen inne i bildet eller kjæresten din er stor slik at politiet vil trenge forsterkninger så si at du vil ha ekstra chili og peperoni for det er en som liker sterk mat her. På denne måten kan du ringe etter hjelp uten å avsløre for kjæresten at det er det du gjør. Du kan late som du er utslitt og sulten og ikke orker å krangle før du har fått i deg mat Anonymkode: 4e69e...a46 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå