Gå til innhold

HJELP! Enkeltmannsforetak og utgifter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i dag fått tilbud om drømmejobben. Bare én ulempe: Jeg må leies inn via mitt eget enkeltmannsforetak.

Jeg fikk forespeilet en timelønn/årslønn som jeg egentlig er veldig fornøyd med. Men så får jeg høre av venner og familie at denne timelønnen ikke var så bra likevel, fordi det er så masse ekstra utgifter når man har enkeltmannsforetak. Blant annet:

- Siden man ikke har rett på sykepenger fra NAV de første 21 dagene, må dette spares opp til

- Pensjon må man sette av til selv

- Forsikringer

- Regnskapsfører

Er det noen kloke mennesker her som kan komme med noen gode råd?! Hvor mye må jeg ca. ut med på disse punktene? Timelønnen ER i utgangspunktet bra - men ikke bra hvis jeg må ha ekstra forsikringer, regnskapsfører osv. Da forsvinner jo mye av lønna!

Er redd jeg blir stående igjen med totalt mindre å rutte med enn nåværende stilling…..

Anonymkode: a178c...288

Skrevet

Har hørt en grov tommelfingerregel om at lønnen bør være 30% høyere enn som ansatt for at det skal gå opp i opp? Kommer jo an på hva slags pensjonsavtale etc du har hos nåværende arbeidsgiver. 

Anonymkode: 55463...c94

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har i dag fått tilbud om drømmejobben. Bare én ulempe: Jeg må leies inn via mitt eget enkeltmannsforetak.

Jeg fikk forespeilet en timelønn/årslønn som jeg egentlig er veldig fornøyd med. Men så får jeg høre av venner og familie at denne timelønnen ikke var så bra likevel, fordi det er så masse ekstra utgifter når man har enkeltmannsforetak. Blant annet:

- Siden man ikke har rett på sykepenger fra NAV de første 21 dagene, må dette spares opp til

- Forsikringer

- Regnskapsfører

Er det noen kloke mennesker her som kan komme med noen gode råd?! Hvor mye må jeg ca. ut med på disse punktene? Timelønnen ER i utgangspunktet bra - men ikke bra hvis jeg må ha ekstra forsikringer, regnskapsfører osv. Da forsvinner jo mye av lønna!

Er redd jeg blir stående igjen med totalt mindre å rutte med enn nåværende stilling…..

Regn med at du sitter igjen med ca halvparten du.

Skatt skal du vel også betale? 

Anonymkode: c2541...df5

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Regn med at du sitter igjen med ca halvparten du.

Skatt skal du vel også betale? 

Anonymkode: c2541...df5

Ja, men det må man jo uavhengig av om man er ansatt eller har enkeltmannsforetak.

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Har hørt en grov tommelfingerregel om at lønnen bør være 30% høyere enn som ansatt for at det skal gå opp i opp? Kommer jo an på hva slags pensjonsavtale etc du har hos nåværende arbeidsgiver. 

Anonymkode: 55463...c94

Shit, såpass, ja. Ja, da har vi jo et lite «problem»……

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, men det må man jo uavhengig av om man er ansatt eller har enkeltmannsforetak.

Trygdeavgiften er høyere for næringsinntekt enn for lønnsinntekt.

Er det du selger merverdiavgiftspliktig?

Du får heller ikke feriepenger, så de må du sette av selv.

Endret av Anonym Brukar0
Skrivefeil
Skrevet

Nå vet jeg ikke om lønna er VELDIG god eller hva den er, men vær obs på at du må legge av penger til feriepenger,  pensjon, sykepenger (NAV gir deg en dagsats etter dag 21). Hvilken type jobb er det? Har du evt tatt høyde for å måtte fakturere mva? 

Har selv firma, mulig jeg er litt pysete, men hadde ikke turt å KUN ha den jobben 🙈🙈

Skrevet

En annen ting er risikoen. Hva blir avtalen med oppdragsgiver?

Driver du enmannsforetak uten noen form for risiko er du i realiteten ansatt. Ved evt kontroll kan skatteetaten overprøve dette. Forhold som skatteetaten legger vekt på er:  hvem bærer risikoen dersom det blir gjort feil? Visst ting må rettes opp? Har du flere oppdragsgivere? Egne driftsmidler? 

Anonymkode: 5ebf0...b49

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skal ikke selge varer. Skal leies inn som sykepleier.. Huff, dette var litt dårligere nyheter enn jeg hadde håpet på! Fikk forespeilet enn årslønn på 550 000,- (280 i timen) noe som egentlig er en god årslønn. Men da er det jo i virkeligheten langt mindre……

• Liker 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skal ikke selge varer. Skal leies inn som sykepleier.. Huff, dette var litt dårligere nyheter enn jeg hadde håpet på! Fikk forespeilet enn årslønn på 550 000,- (280 i timen) noe som egentlig er en god årslønn. Men da er det jo i virkeligheten langt mindre……

Du trekke ferie fra årslønnen hvis du skal ha ferie. Fem ukers ferie utgjør 52 500,- ved 37,5 timers uke. Da er du under 500 000,- i årslønn.

Skrevet

280/t som ENK er rævva betalt.

Anonymkode: 84e09...91b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Her er det nok noen som ikke har spilt med helt åpne kort. Nå vil jeg tro du ikke trenger regnskapsfører med ren timefakturering, det fikser feks Fiken helt fint til en lang billigere penge, men resten står, og da blir ikke 550 000 spesielt mye. 

Anonymkode: a0d10...f22

• Liker 1
Skrevet

TAKK for alle tilbakemeldinger!! Må nok gå i dialog/forhandlinger ift lønn, ja… 

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

550k som ENK lønner seg ikke. Det er heller ingen god lønn. Pensjonsforsikring koster en hel del. +rundt 8000 kr i året for nav ordning om du vil ha sykepenger fra første dag. Og feriepenger. 

Dette vinner du ikke noe på. 550 er ikke god lønn som ansatt MED alle ordninger på plass heller. 

Skrevet

Nei, dette er altfor dårlig lønn. Jeg hadde aldri gitt opp sikkerheten med sykedager, pensjon, forsikringer osv for noe mindre enn 200 000 mer reell lønn enn i et arbeidsforhold. Altså reell lønn som det du sitter igjen med etter å ha dekket det du må dekke selv i et enk. 

Anonymkode: 2b2be...5cf

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Okei, da slipper du iallefall unna mva biten :) Men vil ikke si det var så innmari god lønn. Hvis du skal tenke feriepenger alene, så utgjør nok det en ca. 60 000 i året. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

- Forsikringer

- Regnskapsfører

Samtidig sitter det noen og krysser fingrene for at du skal underskrive slik at de kan utnytte deg grovt. De vil ha en frilanser som er låst til dem, samtidig som at de slipper utgiftene og pliktene de ville ha fått om de hadde hatt deg som fast ansatt.  De kan sikkert til og med sparke deg på dagen om de vil det. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
lillevill skrev (6 timer siden):

Samtidig sitter det noen og krysser fingrene for at du skal underskrive slik at de kan utnytte deg grovt. De vil ha en frilanser som er låst til dem, samtidig som at de slipper utgiftene og pliktene de ville ha fått om de hadde hatt deg som fast ansatt.  De kan sikkert til og med sparke deg på dagen om de vil det. 

Jeg skal innrømme at jeg HAR tenkt tanken. Bortsett fra det siste du skriver. Vi er enige om 3 mnd oppsigelsestid. Men har rådført meg med flere nå. Alle sier jeg ALDRI må godta denne avtalen. Ikke med den lønna jeg er blitt tilbudt. Etter å ha regnet på det så blir jeg faktisk å tjene mindre enn jeg gjør i nåværende stilling…

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.10.2022 den 18.38):

Her er det nok noen som ikke har spilt med helt åpne kort. Nå vil jeg tro du ikke trenger regnskapsfører med ren timefakturering, det fikser feks Fiken helt fint til en lang billigere penge, men resten står, og da blir ikke 550 000 spesielt mye. 

Anonymkode: a0d10...f22

Fiken er boss program dyrt iforhold til det en får, Matrix feks er billigere og bedre

Anonymkode: ff766...af0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.10.2022 den 18.22):

Som selvstendig næringsdrivende er dette en skikkelig dårlig deal. 

Anonymkode: fe371...b16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...