Gå til innhold

Hvorfor tåler noen vinteren så dårlig, men andre elsker den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg vet folk er forskjellige, men hva er egentlig årsaken? Er det bare jeg som føler meg lettere nedstemt? Har vært i et varmt og solrikt land nå i 1 mnd, kom til Norge i går og det var litt nedtur. Været er grått, alt er stille, tilbake til gamle kjedelige liksom. 
Har hele vinteren foran oss enda, den har ikke engang startet. Jeg blir alltid trist på denne årstiden! Brødrene mine elsker den! De kan ikke vente på mørketiden og de hater sommeren. 

Anonymkode: 45c7e...359

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det handler vel litt om man ser glasset som halvfullt eller halvtomt?

min samboer elsker vinteridrett, både å holde på med det selv og se på på tv. Jeg får utslett bare jeg ser et par ski og begynner å lengte etter sommeren allerede i oktober. Klart vinteren blir lengre og tyngre for meg som bare sitter inne og sturer kontra han som er ute og storkoser seg med disse aktivitetene sine!

Anonymkode: 7799b...c25

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, si det. Personlig synes jeg alle årstider har sin sjarm, og klager aldri over for varmt/for kaldt/for mye regn/for mye snø osv.

Anonymkode: 448d7...1d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det handler vel litt om man ser glasset som halvfullt eller halvtomt?

min samboer elsker vinteridrett, både å holde på med det selv og se på på tv. Jeg får utslett bare jeg ser et par ski og begynner å lengte etter sommeren allerede i oktober. Klart vinteren blir lengre og tyngre for meg som bare sitter inne og sturer kontra han som er ute og storkoser seg med disse aktivitetene sine!

Anonymkode: 7799b...c25

Da elsker han vinteridrett. Men jeg blir så ekstremt trist. Føler jeg må bruke omtrent halve livet på å være deprimert fordi jeg bor i et land med dårlig vær og lite lys. 

Skrevet

Jeg har ikke vært vinterdeprimert etter at jeg begynte ta D-vitamin (40 mikrogram) daglig, hele året. Men jeg synes ikke det er noe fint at det er svart nesten hele døgnet. Ikke liker jeg kulde heller. Men snøfokk er koselig når jeg er inne. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja jeg vet folk er forskjellige, men hva er egentlig årsaken? Er det bare jeg som føler meg lettere nedstemt? Har vært i et varmt og solrikt land nå i 1 mnd, kom til Norge i går og det var litt nedtur. Været er grått, alt er stille, tilbake til gamle kjedelige liksom. 
Har hele vinteren foran oss enda, den har ikke engang startet. Jeg blir alltid trist på denne årstiden! Brødrene mine elsker den! De kan ikke vente på mørketiden og de hater sommeren. 

Lyset påvirker oss, så det er jo helt normalt. Noen påvirkes kanskje mer merkbart enn andre rent fysisk og utover det så handler det jo også om evne til å se det positive i det. Jeg får vinterdepresjon og lysmangel påvirker meg, jeg liker likevel vinteren, selv om jeg er trøtt og sliten osv. Selv om jeg  ikke liker alt med vinteren, mildvær, is, slaps, 2 meter med nysnø som må måles vekk om morgenen, måke av bil og skrape is, sette seg inn i kald bil osv.  Men nysnø i skogen en solskinnsdag feks er bare helt nydelig. Eller dra å ake med sønnen. Snørekjøre med hund. Elsker egentlig alle årstidene og variasjonene. Når en årstid nærmer seg slutten er jeg som regel veldig klar for neste. Bare tenk hvor mye man setter pris på lyset å våren når man kommer uti slutten av februar, starten på Mars. Helt nydelig, selv om vinteren har vært fin også. 

Mange trenger lysterapi på vinteren, kanskje det er noe for deg?😊

Endret av Crazydoglady
Skrevet

Selv føler jeg meg faktisk mer deprimert når der er sommer og fint vær. Føler at det forventes mer på en måte. Men liker ikke vinteren når det er glatt og kaldt. I tillegg har jeg helt angst for å kjøre bil på vinterføre.

Synes egentlig høsten er best.

Anonymkode: 7e227...f28

Skrevet

Jeg elsker høst og vinter, masse hjemmekos med gaming, film og friske turer. Vinterlys og gleden av å vente på jul. Eneste minuset med vinteren er jo at de blir litt slapsete og isete på veiene men heldigvis så er det lite vintervær her vi bor. Sommeren er grei nok så lenge det ikke blir for varmt og våren er flott fordi da våkner alt til liv igjen.

Alle årstider har sine fordeler men for meg som elsker mørketiden så er høst og vinter fantastisk. 😄 

Skrevet

Jeg har veldig blandede følelser ang vinteren. 

1: Vinterdepresjon. Jeg er kronisk deprimert, men merker at det letner mye på sommeren og blir tyngre på vinteren. Det kjennes som hele kroppen går litt i dvale. Tankeprosessene føles tregere, kroppen føles tyngre, tregere og trøttere. Vinteren kommer med en del tilleggsarbeid som jeg også syns er tungt når jeg ikke har overskudd, alt fra å skrape rutene på bilen til å måke innkjørselen til å kløyve ved. 

2: Jeg har mye dårlige minner fra en barndom i fattigdom der vi grudde oss til vinteren. Jeg husker et utall vinterdager hvor vi frøs oss mest fordervet på grunn av elendig tøy, våte og kalde og forfrosne. Vi frøys til vi ikke kjente fingre eller tær lenger, og gruet oss som bare det til skoleturer i snøen. Skiutstyr/akeutstyr hadde vi heller ikke, og det fantes ikke utlånsordning i kommunen vi bodde i på den tiden, så vi ble stort sett stående og se på de andre barna i tillegg. Ikke mye moro. Nå kjenner jeg at skuldrene trekkes opp mot øra, nevene og kjeven strammes, og jeg gruer meg til å gå ut fordi jeg er redd for å fryse sånn igjen, selv om jeg nå har mye godt tøy i voksen alder. 

Det positive: 

Jeg elsker det vinteren bringer med seg av opplevelser sammen med barna. De stortrives ute, har mye godt tøy, og elsker alle former for vinteraktivitet. Jeg blir med, og har mange gode øyeblikk når jeg ser hvordan de fryder seg. Fra langrennsturer til å lage snølykter, disse delene av vinteren er helt nydelig. Vi har også en hund som er et virkelig vinterdyr, og som elsker snøen over alt. Jeg koser meg med turer med hunden der han får boltre seg i snøen og får ut energi. 

Anonymkode: ca783...1bf

Skrevet

Jeg blir regelrett deprimert av vinter og høst. Det blir bare verre for hvert år. 

Det føles som om alt rundt meg dør ned. Alt er mørkt og kaldt ikke noe liv utendørs.. Minusgrader og snø er det verste jeg vet. Man må ha på X antall lag klær, grave seg fram til postkassa, få noen til å brøyte oppkjørselen og tine frem bilen hvis man skal på butikken. Man må strø sand og salt for ikke å skli og slå seg fordervet når man skal hente posten..

I tillegg er jeg mye syk om vinteren og hoster og snufser mye. 
Svigerfamilien er sånne vintersportfolk som skal dra meg med på skøyter, ski osv. jeg føler meg som ett lite barn når jeg sjangler bortover skiløypa og sklir og slår meg... Så må jeg fake at jeg synes det er gøy for ikke å være hun sure. Verste jeg vet. 

Har ofte tenkt at jeg skulle ønske vi mennesker var litt som mumitrollene. Og bare gikk i dvale og sov oss igjennom hele vinteren. 

Anonymkode: d8b81...1e1

Skrevet

Jeg er nok litt mer som brødrene dine. Elsker høst/vinter/vår, hater sommer. Men dette tipper jeg kommer av preferanser og hva vi har av forventninger. Jeg elsker høsten fordi den gir oss så flotte farger i naturen, som igjen gjør meg glad. Jeg elsker vinteren for da er det jul, og da samles familien i godt lag. Jeg er også glad i vår, da blir det lysere tider. Sommeren hater jeg fordi jeg svetter ihjel.

Anonymkode: a7953...7d0

Skrevet

Jeg kan like sommeren om det ikke er for varmt, maks 25 grader.

Høsten er jo kjempefin. Deilig luft. god lukt og pene farger. Om det regner i uke etter uke så blir det kjipt. Liker også vinteren godt, men dessverre så er ikke vinteren her skikkelig vinter lenger. Enten minusgrader og helt tørt, altså ingen snø. Eller mildt og slaps eller regn. Men skikkelig vinter som er kald og snørik er det beste! Jeg liker ikke vintersport. Men høst og vinter er gode unnskyldninger for å være inne og kose meg. Mørket gjør bare at det blir enda koseligere med lys og teppe. Elsker det!

Anonymkode: e5ded...de5

Skrevet

Nå har jeg alltid elsket varme og sjøen. Men da jeg var yngre så gjorde jeg det beste av vinteren, sto på snowboard, skøyter, kos med kakao osv. Men nå har jeg kulde astma, så da det er kaldt, så er det veldig vondt å puste. Har prøvd med jonas maske, men siden jeg har astma, så blir det tungt å puste med den. 

Men jeg blir ikke deprimert av vinteren da, men er nok hakket lykkeligere på sommeren.

Anonymkode: d8bfd...55c

Skrevet

Jeg synes sommeren er tung og lei fordi jeg tåler varme dårlig. Kroppen min trives best i kulda, og da følger liksom hodet etter virker det som. 😅

Anonymkode: 6399e...967

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...