AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #2 Skrevet 14. oktober 2022 Det er to grupper mennesker i samfunnet i dag som kan bli hetset, trakassert og nedverdiget uten at det får noen følger for dem som gjør det. Det er eldre og overvektige hvite norske personer. De er fritt vilt. Men hvis det er en mørkhudet person som er gammel og/eller overvektig, så er det lover mot det. Anonymkode: 2de71...2d9 7 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #3 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er to grupper mennesker i samfunnet i dag som kan bli hetset, trakassert og nedverdiget uten at det får noen følger for dem som gjør det. Det er eldre og overvektige hvite norske personer. De er fritt vilt. Men hvis det er en mørkhudet person som er gammel og/eller overvektig, så er det lover mot det. Anonymkode: 2de71...2d9 Ok, så det gjelder kun mørke mennesker å lgbvt? Anonymkode: bf786...586
tirben Skrevet 14. oktober 2022 #4 Skrevet 14. oktober 2022 (endret) Hvis man hetser overvektige som en gruppe, er det "lov". Men hvis man sier det samme om en navngitt person, er det en hatefull ytring. Eks: "Jeg synes alle feite er dumme som spiser så mye, og jeg blir kvalm av dem. Skulle ønske de spiste seg i hjel!" Dette kan ingen " ta" meg på. Men sier jeg samme setning om en navngitt person, så kan det bli definert som hatefull ytring. Endret 17. oktober 2022 av tirben 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #5 Skrevet 14. oktober 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ok, så det gjelder kun mørke mennesker å lgbvt? Anonymkode: bf786...586 Jeg skjønner ikke hva du mener. Men det var snakk om overvektige og/eller eldre. Lgbvt er omfattet av loven. Anonymkode: 2de71...2d9 1
Snuppe Skrevet 14. oktober 2022 #6 Skrevet 14. oktober 2022 Jeg har aldri vært feit, så vet ikke hvordan jeg hadde reagert på kommentarer om jeg hadde vært det. Sikkert veldig sårende for de som opplever det, men om det kan kalles hatfulle yttringer er vel å dra det litt langt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #7 Skrevet 14. oktober 2022 Just now, Snuppe said: Jeg har aldri vært feit, så vet ikke hvordan jeg hadde reagert på kommentarer om jeg hadde vært det. Sikkert veldig sårende for de som opplever det, men om det kan kalles hatfulle yttringer er vel å dra det litt langt. Men hva hvis personen var mørk i huden? Anonymkode: 2de71...2d9 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #8 Skrevet 14. oktober 2022 tirben skrev (1 minutt siden): Hvis man hetser overvektige som en gruppe, er det "lov". Men hvis man sier det samme om en navngitt person, er det en hatefull ytring. Eks: "Jeg synes alle feite er dumme som spiser så mye, og jeg blir kvalm av dem. Skulle ønske de spiste seg i hjel!" Dette kan ingen " ta" men på. Men sier jeg samme setning om en navngitt person, så kan blir det definert som hatefull ytring. Så hvis jeg kaller "Overvektig person" Fy faen du er feiteste kjærringa jeg har sett, skaff deg hjelp, så kan jeg bli straffedømt for det?. Anonymkode: bf786...586
Snuppe Skrevet 14. oktober 2022 #9 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hva hvis personen var mørk i huden? Anonymkode: 2de71...2d9 om man kaller en som er mørk i huden feit, så blir det liksom rasistisk mener du? Er det det du mener?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #10 Skrevet 14. oktober 2022 Just now, AnonymBruker said: Så hvis jeg kaller "Overvektig person" Fy faen du er feiteste kjærringa jeg har sett, skaff deg hjelp, så kan jeg bli straffedømt for det?. Anonymkode: bf786...586 Nei, det tror jeg neppe. I samfunnet i dag er det vanlig og fullt lovlig å hetse overvektige. Men hvis vedkommende var mørk i huden, blir det en annen sak. Anonymkode: 2de71...2d9 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #11 Skrevet 14. oktober 2022 1 minutt siden, Snuppe said: om man kaller en som er mørk i huden feit, så blir det liksom rasistisk mener du? Er det det du mener? Ja, da kan personen klage og gå til media. Da er det rasistisk, ikke liksom rasistisk. Anonymkode: 2de71...2d9 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #12 Skrevet 14. oktober 2022 Jeg tviler på at det blir en prosess som mot Bernt Hulsker om det var ropt feita, tjukken el noe. Jeg synes helt klart at overvektige ikke er beskyttet mot hets. Anonymkode: 60b1e...3ce 4
Snuppe Skrevet 14. oktober 2022 #13 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, da kan personen klage og gå til media. Da er det rasistisk, ikke liksom rasistisk. Anonymkode: 2de71...2d9 det høres helt tullete ut, det er jo ikke rasistisk. man sier jo ingenting om fargen, bare om vekten. 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #14 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det tror jeg neppe. I samfunnet i dag er det vanlig og fullt lovlig å hetse overvektige. Men hvis vedkommende var mørk i huden, blir det en annen sak. Anonymkode: 2de71...2d9 Ok, men rent teoretisk sett med den nye lovgivningen så kunne jeg blitt dømt for å gjøre det som er nevnt over?, Greit nok at denne loven kun gjelder de som er mørke, eller har en annen legning, men at man i teorien kan bli dømt for å være frekk er for meg helt fjernt. Anonymkode: bf786...586
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #15 Skrevet 14. oktober 2022 1 minutt siden, Snuppe said: det høres helt tullete ut, det er jo ikke rasistisk. man sier jo ingenting om fargen, bare om vekten. Du kan jo prøve og se hva som skjer. Det høres tullete ut, ja, men samfunnet er blitt sånn. Noen grupper er beskyttet, andre ikke. Anonymkode: 2de71...2d9 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #16 Skrevet 14. oktober 2022 Det kan det være. Hvis man snakker nedsettende om en person pga vekta, vil jeg si ja. Det samme hvis man diskriminerer noen, eller eksluderer noen pga vekt. Dersom temaet er overvekt, er det lett å havne i noen gråsoner, dersom man diskuterer med en som faktisk er overvektig. Man kan også holde tilbake relevante tanker for en debatt, fordi temaet fort kan bli sensitivt. Anonymkode: bd8db...9da
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #17 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så hvis jeg kaller "Overvektig person" Fy faen du er feiteste kjærringa jeg har sett, skaff deg hjelp, så kan jeg bli straffedømt for det?. Anonymkode: bf786...586 Straffet blir du neppe. Men ingen med vettet i behold ville uttrykt seg slik. Anonymkode: bd8db...9da 2
Snuppe Skrevet 14. oktober 2022 #18 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan jo prøve og se hva som skjer. Det høres tullete ut, ja, men samfunnet er blitt sånn. Noen grupper er beskyttet, andre ikke. Anonymkode: 2de71...2d9 kommer nok ingen vei med det i en rettsak. hadde blitt noe annet om man hadde kalt noen en feit n-ordet. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #19 Skrevet 14. oktober 2022 Hvorfor hetse noen i første omgang? Anonymkode: 28130...0d4 6 1 4
Snuppe Skrevet 14. oktober 2022 #20 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor hetse noen i første omgang? Anonymkode: 28130...0d4 du sier noe, denne tråden er det bare å stenge for den er allerede helt ute å kjører 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå