Gå til innhold

Jobbintervjuspørsmål, bør man si at man er ledertype om man ønsker jobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt på en del ikke-leder-stillinger. Men som regel spør de i intervjuene om jeg er en som liker å ta ledelsen i prosjekter. Sannheten er nei og i jobbintervjuer sier jeg at jeg foretrekker at andre tar ledelsen. Jeg legger samtidig til at jeg er opptatt av at jobben blir gjort så om ingen andre tar ledelsen så tar jeg ledelsen. Nå har jeg slitt med å få jobbene jeg er i intervju på. Og lurer på om dette svaret jeg nå er godt nok. Eller om jeg kanskje må si jeg har større lederambisjoner enn jeg faktisk har.

Anonymkode: 674ed...37a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du har som regel prøvetid i alle jobber, derfor ville jeg vært ærlig fra start.

Bedre enn at de avslutter kontrakten før prøvetiden er ute, fordi du solgte deg inn som noe du ikke er, og at du derfor ikke imøtekom deres forventninger.

Kan være mange andre grunner til at du ikke fikk jobb, kan være mer kvalifiserte søkere, søkere med lengre fartstid. Så ville ikke hengt meg opp i ett enkelt spørsmål fra intervjurunden.

Endret av Blueberrymuffin
Gjest takinova
Skrevet

Det der er litt vanskelig. Fordi mange som intervjuer er jo nettopp ledere selv. De er vant med å ta styringen.

Og selv om de ikke nødvendigvis har behov for akkurat det i en stilling, så har man en stygg tendens til å ansette de som ligner på en selv eller har kvaliteter man kjenner seg igjen i.

Det spørsmålet der er vanskelig - men hva om du snur på det og spør tilbake: "Jeg regner med at i prosjektene her så jobber man sammen - det er hvertfall det jeg ser for meg i et team i denne organisasjonen". De fleste vil jo ikke kunne nekte på det.

Evt. så søker de etter en prosjektleder og om man ikke er det, så bør man heller ikke si det.

Skrevet

Å svare at du liker at andre tar ledelsen blir veldig passivt, og det kan virke som du ikke gjør ting uten å få beskjed om det. Det er mange arbeidsplasser det er ønskelig at man er selvgående og tar ansvar uten at det betyr at man skal være ledende.

Hvis du er normalt oppegående og klarer å se hva som trengs å gjøres uten å få beskjed om det ville jeg fokusert på at du ikke trenger å bli fortalt hva som er jobben din til enhver tid, men at du også misliker å fortelle andre hva de skal gjøre.

Dette betyr kanskje at du kan passe til en uformell lederrolle sammen med et team, men at du ikke trives med formelt lederskap.

Anonymkode: 2b355...dc5

• Liker 1
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (1 minutt siden):

Du har som regel prøvetid i alle jobber, derfor ville jeg vært ærlig fra start.

Bedre enn at de avslutter kontrakten før prøvetiden er ute, fordi du solgte deg inn som noe du ikke er, og at du derfor ikke imøtekom deres forventninger.

Kan være mange andre grunner til at du ikke fikk jobb, kan være mer kvalifiserte søkere, søkere med lengre fartstid. Så ville ikke hengt meg opp i ett enkelt spørsmål fra intervjurunden.

Helt enig i at det kan være mange grunner til at jeg ikke får jobbene. Det er ikke det at jeg tror dette er den eneste muligheten. Men jeg er ønsker å endre svaret mitt på dette spørsmålet om det er noe annet jeg bør svare for å øke sjansene mine til å få jobben. 

takinova skrev (1 minutt siden):

Det der er litt vanskelig. Fordi mange som intervjuer er jo nettopp ledere selv. De er vant med å ta styringen.

Og selv om de ikke nødvendigvis har behov for akkurat det i en stilling, så har man en stygg tendens til å ansette de som ligner på en selv eller har kvaliteter man kjenner seg igjen i.

Det spørsmålet der er vanskelig - men hva om du snur på det og spør tilbake: "Jeg regner med at i prosjektene her så jobber man sammen - det er hvertfall det jeg ser for meg i et team i denne organisasjonen". De fleste vil jo ikke kunne nekte på det.

Evt. så søker de etter en prosjektleder og om man ikke er det, så bør man heller ikke si det.

Takk!  

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å svare at du liker at andre tar ledelsen blir veldig passivt, og det kan virke som du ikke gjør ting uten å få beskjed om det. Det er mange arbeidsplasser det er ønskelig at man er selvgående og tar ansvar uten at det betyr at man skal være ledende.

Hvis du er normalt oppegående og klarer å se hva som trengs å gjøres uten å få beskjed om det ville jeg fokusert på at du ikke trenger å bli fortalt hva som er jobben din til enhver tid, men at du også misliker å fortelle andre hva de skal gjøre.

Dette betyr kanskje at du kan passe til en uformell lederrolle sammen med et team, men at du ikke trives med formelt lederskap.

Anonymkode: 2b355...dc5

Enig i at jeg kan virke litt passiv. Jeg gir også eksempler fra tidligere jobberfaringer at jeg har hatt stillinger hvor jeg selv må se hva som må gjøres og hvordan oppgavene skal prioteres og utfordres. Det er det å delegere arbeidsoppgaver til andre jeg ikke er så komfortabel med. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt enig i at det kan være mange grunner til at jeg ikke får jobbene. Det er ikke det at jeg tror dette er den eneste muligheten. Men jeg er ønsker å endre svaret mitt på dette spørsmålet om det er noe annet jeg bør svare for å øke sjansene mine til å få jobben. 

Istede for å si:

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

jeg foretrekker at andre tar ledelsen. Jeg legger samtidig til at jeg er opptatt av at jobben blir gjort så om ingen andre tar ledelsen så tar jeg ledelsen.

Ville jeg heller omformulert meg litt med å si «Jeg har ikke noe imot å ta ledelsen når det trengst» og få lagt til at «jeg er selvgående og kan både ta ansvar, men at du også er samarbeidsvillig»

Det som blir uheldig med din formulering er at du «foretrekker at andre tar ledelsen». Ledelse kan også bety å ta ansvar for eget arbeid og være selvgående, og da kan det være veldig negativt å si at du foretrekker at andre bestemmer og deligerer hva du skal gjør. Da kan du bli oppfattet som tafat, eller lite selvstendig.

Så snu heller til at du ikke har noe imot å ta ledelsen når det trengs, og at du er selvgående og ansvarsfull. 

Det kan du fint gjøre uten å juge og si at du er en ledertype, for å være en ledertype er noe helt annet enn å ta ansvar for egen jobb og arbeid ;) 

• Liker 1
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (11 minutter siden):

Istede for å si:

Ville jeg heller omformulert meg litt med å si «Jeg har ikke noe imot å ta ledelsen når det trengst» og få lagt til at «jeg er selvgående og kan både ta ansvar, men at du også er samarbeidsvillig»

Det som blir uheldig med din formulering er at du «foretrekker at andre tar ledelsen». Ledelse kan også bety å ta ansvar for eget arbeid og være selvgående, og da kan det være veldig negativt å si at du foretrekker at andre bestemmer og deligerer hva du skal gjør. Da kan du bli oppfattet som tafat, eller lite selvstendig.

Så snu heller til at du ikke har noe imot å ta ledelsen når det trengs, og at du er selvgående og ansvarsfull. 

Det kan du fint gjøre uten å juge og si at du er en ledertype, for å være en ledertype er noe helt annet enn å ta ansvar for egen jobb og arbeid ;) 

Takk! Enig i at din formulering var bedre enn min så skal bruke den fremover. 

TS

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det spørs jo på jobben du søker på! Hvis jobben krever at du tar ansvar i prosjekter, så er det jo viktig at du kan ta ledelsen i prosjekter, for det blir en naturlig del av jobben. Men hvis jobben ikke krever det så ser jeg ikke peonget med at de spør om det. Men de fleste jobber på et høyre nivå krever noe form for prosjektansvar. 

Anonymkode: 2b418...51d

Skrevet

Nei 

Anonymkode: b84e6...b16

Skrevet

Det kan være at med å "ta ledelsen" mener de ta ansvar eller jobbe selvstendig og se oppgaver uten at du må bli fortalt hva du skal gjøre. Det er ikke en fasit på hvordan man skal være i jobbintervju, men de fleste vet at menn overdriver litt og kvinner selger seg selv litt ned. Om jeg skal komme med noen tips, vil det være: Si med en gang at du er litt nervøs, om du er det, Det gjør at de som intervjuer deg vet at det er viktig for deg å få jobben, og får en vennligere innstilling. Gjør research  om selskapet og si: jeg synes det er veldig spennende det dere gjør med …blablabla. Folk liker at man gjør hjemmeleksene sine. Se de som intervjuer deg i øynene. Snakk om egenskaper du kan stå for som: god til å sammarbeide, flink til å planlegge, kommunisere og se både enkeltoppgaver og helheten. Ansvarsfull og punktlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...