AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #81 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Takk for oppløftende svar! Kjenner jeg har lyst til å gi alt nå - og godteri brukes allerede som belønning 😉 Ts Anonymkode: 899ff...bbd Av alle råd her er det kanskje det dårligste. Og det er det du velger å følge. Anonymkode: af0a9...a35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 15. oktober 2022 #82 Del Skrevet 15. oktober 2022 Åh jeg er så glad at jeg er en mor som rett og slett ikke gidder å bry meg hva andre skriver...her inne skrives det om mine flotte barn på 2 og 3 slutter med bleie da..og skriver negative ting om foreldre som ennå ikke fått barn som går på do. Vi har en på 4 som må ha bleie for å bæsje...vi har tilogmed med en ny stor leke stående på badet...som hun får om hun bæsjer...den har stått der i 4 mnd nå...hun er redd for å bæsje innimellom i bleia..og da vil hun iallefall ikke gå på do. Kan også si at det tok 1 år før vi sluttet med bleie for å tisse..pga hun hadde 1 gang urinveisinfeksjon og etter det gruet hun seg for å tisse...hun kunne sitte 30 min på potta uten å tisse...noe som gjorde at å tisse på do tok lang tid...men nå tisser hun på do og går med truse.. Vi tar det når hun er klar...og den tiden vil komme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #83 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Okay. Takk for tips😅 Det er jo noe vi kan prøve. Han er også vår sistemann, og har gått på do for å tisse siden han var to. Pottetreningen startet vi med før han fylte to. Hva slags fuzz fikk dere? Du skrev det var noe sånt i starten. De gangene vi virkelig har presset har han blitt forstoppet, og det er jeg lite lysten på skal skje igjen. Anonymkode: 57e2b...206 Han gråt veldig mye men det fikk fort over da han skjønte at det ikke fantes bleier i huset og at det ikke var noe valg. Heldigvis ikke noe forstoppelse men det tok litt tid før nr 2 kom. Om du er veldig redd for forstoppelse så ville jeg gitt litt laktulose fra den dagen du fjerner bleiene for å forebygge. Det går nok veldig bra når han skjønner at det ikke er noe alternativ Anonymkode: 94004...635 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 15. oktober 2022 #84 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Belønning heter det. Og står veldig høyt ja. Anonymkode: af0a9...a35 Ja, men da tenker jeg det må være en forutsetning at oppgaven barnet får belønning for er gjennomførbar. Barnet skal jo sitte igjen med en mestringsfølelse i etterkant. Vet ikke helt hvordan jeg endte med å argumentere mot min egen løsning på bleieslutt her🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #85 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Potte? Er ikke det veldig gammeldags? Har tre barn og aldri hatt en potte i hus. Anonymkode: f989b...550 Å så? Noen barn er tryggere på potte Anonymkode: b987f...65c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #86 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Bruker dere potte? Sett barna på toalettet. Vi har fire barn, og vi har aldri brukt potte. Trodde ikke forlik brukte potte.. Bare sett de på toalettet, og ha en krakk til beina. Eldste barnet vårt er forøvrig 20 år, så jeg har erfaring med barn Anonymkode: fbf1f...0e0 Eh mange bruker potte Anonymkode: b987f...65c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #87 Del Skrevet 15. oktober 2022 Albbas skrev (2 timer siden): Potte gir en mer ergonomisk riktig posisjon. Du ser gjerne at bleiebarn setter seg på huk for å bæsje (de minste babyene trekker beina opp til magen). Det er det som er naturlig, og det gir riktig trykk på tarmene. Å sitte på et moderne toalett er faktisk veldig unaturlig og ugunstig. Det er en grunn til at store deler av verden ikke har tatt til seg vestlige toaletter for å si det sånn. 😅 Så for et lite barn kan det absolutt gi mening å etterstrebe en mer naturlig posisjon som potte kan gi, i stedetfor å bruke do. Mestrer de potta mestrer de raskt nok do etterpå. Folk flest har vel en do-krakk på badet som barna bruker, og voksne? Jeg bruker ihvetfall dette for å få en type «squat» - og ungene skal ihvertfall ha dette. De fleste barnefamilier har dette i hus, og er fult klar over hva du snakker om Anonymkode: 0dc20...546 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #88 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kaster inn en brannfakkel: Mange sier at man må følge barnas tempo, ikke stresse etc, men «barnas tempo» virker jo til å være noe som er kulturbetinget, og dermed basert på normer satt av voksne? Jeg bor i utlandet, og her starter barna på skolen når de er 3 år. Da må alle være bleiefrie. Og gjett hva? Det fikser barna helt fint. En norsk bekjent som også bodde her en periode fikk sjokk over dette. Hennes 3-åring var langt fra bleiefri til skolestart. Da fikk hun bare beskjed om å legge ved masse skift, ikke noen bleier, og at dette ordnet seg på en uke eller to. Har heller aldri hørt om noen som tar på bleie på så store barn for å bæsje her hvor jeg bor. Anonymkode: 82ccf...0ab På 50 tallet var de fleste barn bleiefri ved 12 mnd alder. I 62 kom det frem at man skulle vente til barnet var klart og statistikken og antall bleie trengende barn skøt i været på kort tid. Og og når kom engangsbleiene på markedet? 1959. Engangsbleier er praktisk og lettvint for oss foreldre, og i tillegg til at noen sier om at man skal ta det i barnets tempo, selger veldig til oss foreldre. Og hvem tjener på dette? Bleieselskapene. Det er kun i vesten det er normalt å gå med bleie til man er fire år, altså en plastikkpose rundt underlivet for å bære på egen avføring og urin. Når man tenker på det, er ikke det det man vil for barnet sitt. Den beste alderen å lære barna å gå på do er mellom 18 og 30 mnd, men forskning viser at de er full kapable til dette lenge før, men det krever også at man tar ansvaret helt og fullt selv fordi barna kanskje ikke kan forflytte seg eller kle av seg selv, eller gi beviste tegn. Var egntlig ikke meningen å sitere deg her, men får det ikke bort, skulle egentlig bare si at jeg støtter det du sier 😊💕 Anonymkode: 9e142...cd9 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #89 Del Skrevet 15. oktober 2022 Her var det mange som vet best.. Vi har en gutt på 6 år, startet på skolen i høst. Han har hatt kraftig dovegring. Noe som har resulterte i kronisk forstoppelse. Tisset på do fra ca 4 år- men bæsjet ikke på do før i sommer, dvs 6 år. Her har Helsesøster, lege, bhg, bup vært inne i bildet for å hjelpe til med bleieslutt. Og vi lyktes i felleskap til slutt. Men ennå er han avhengig av movicol. Og ennå skjer uhell. Så til dere som «rakker ned» på TS, det ikke alle som har A4 barn. Til TS: ta gjerne en prat med fastlege eller helsesøster, for støtte. Dere kommet i mål yil slutt- det føles bare ikke sånn nå. Anonymkode: 2f626...47f 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #90 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her var det mange som vet best.. Vi har en gutt på 6 år, startet på skolen i høst. Han har hatt kraftig dovegring. Noe som har resulterte i kronisk forstoppelse. Tisset på do fra ca 4 år- men bæsjet ikke på do før i sommer, dvs 6 år. Her har Helsesøster, lege, bhg, bup vært inne i bildet for å hjelpe til med bleieslutt. Og vi lyktes i felleskap til slutt. Men ennå er han avhengig av movicol. Og ennå skjer uhell. Så til dere som «rakker ned» på TS, det ikke alle som har A4 barn. Til TS: ta gjerne en prat med fastlege eller helsesøster, for støtte. Dere kommet i mål yil slutt- det føles bare ikke sånn nå. Anonymkode: 2f626...47f Et av problemene var kanskje at man fikk råd om at det var "helt normalt" slik som flere i denne tråden her påstår. Det er ikke normalt. Og jo lenger man lar det skure og gå jo verre blir det. Anonymkode: af0a9...a35 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 15. oktober 2022 #91 Del Skrevet 15. oktober 2022 19 minutter siden, AnonymBruker said: Folk flest har vel en do-krakk på badet som barna bruker, og voksne? Jeg bruker ihvetfall dette for å få en type «squat» - og ungene skal ihvertfall ha dette. De fleste barnefamilier har dette i hus, og er fult klar over hva du snakker om Anonymkode: 0dc20...546 Folk flest har ikke en så høy krakk nei. Den skal være ganske høy for at det blir en "squat" for et lite barn, og da er det vanskelig å holde balansen på doen (når du er et barn). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #92 Del Skrevet 15. oktober 2022 Du sier han ALDRI sitter på do, har han fobi for den-? Sånn sett vekk fra å bæsje der, kan han ikke sitte der for å tisse heller? Eller bare sitte på lokket? Kanskje dere må øve på å bare sitte der sånn ellers, uten at man forventer tiss eller bæsj. Anonymkode: 7e754...b51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilga Skrevet 15. oktober 2022 #93 Del Skrevet 15. oktober 2022 Her mener jeg at du ikke bør gi barnet så mange valg! Det er potte når man må bæsje! Si til barnet at nå er det så stort at hen ikke skal bruke bleier mer, og at det er små barn som gjør det. Hen har vist at han får gått på potte! og da bør dere ikke gå bakover igjen . Oppfordre, oppmuntre og ikke gi valg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersmurf Skrevet 15. oktober 2022 #94 Del Skrevet 15. oktober 2022 Nei, du må ikke presse barnet! Det kan føre til bæsjevegring! Prøv heller å oppmuntre og gi belønning og ros for å prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #95 Del Skrevet 15. oktober 2022 23 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du hele tiden må mase om den potta TS. Barnet er snart 5(!!!!) år. Klarer vel å gå på do?! Barnet mitt på 3 klarer å gå på do selv. Anonymkode: 77c14...11d Barn er forskjellige, og det er ulike grunner til at barn ikke vil eller kan bæsje på do. Noen er redde, noen har blitt presset og fått prestasjonsangst, noen har en bæsjeteknikk som ikke så lett kan overføres til do. Mitt barn ble tørr da hen var 2,5 år, men vil ikke bæsje på do. Nå har hen akkurat blitt 3 år, henter selv bleier når hen skal bæsje og tar på denne. Om hen ikke får bleie holder hen seg. Da blir det forstoppelse og mye styr. For meg er det viktigere at magen er i orden enn. Om man er forstoppet blir det i hvert fall ikke lettere å gå på do. Anonymkode: a8caf...598 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #96 Del Skrevet 15. oktober 2022 Det er ikke normalt at man går med bleie til 4 år. Slutt å normalisere alt bare fordi du/dere sliter med det. Handler ikke om å «tråkke på noen», dere får jo masse bra tips og erfaringer her. Jeg sluttet med bleie da mine var 3 år men jeg vet at jeg kunne startet enda tidligere. Grunnen er egentlig at de var litt trege språkmessig frem til 3 år og jeg ville forklare dem hele prosessen sånn at vi faktisk kunne kommunisere bedre… så selv om jeg startet i 3 års alderen så tok bleiesluttet bare to dager, det passet både for meg og for barnet. De var ikke de siste på avdelinga i bhg å slutte med bleie så det var også en grunn til at jeg ikke satte i gang tidligere. Hadde de andre barna startet enda tidligere så hadde jeg nok gjort det med min også. Med mindre barnet har en diagnose så kan bleieslutt starte ganske tidlig dersom man har tid og ork til det. MEN , det er normalt at barn er forskjellig på hva de er klar til. Det er ikke ALLE 1 åringer som er like klare eller like effektive, f eks. Men frem til 4 er det ingen grunn til å si at man ikke har lykkes , med mindre barnet har en diagnose som sagt. Men nå har du jo TS sagt at dere har jo fått til å tisse på potta så han har jo hatt en vellykket potte/dotrening! Men du sier at der handler om at han er redd for å miste balansen… la han lære seg å gå på doringen, ikke for å bæsje men bare vis han at det er trygt! I verste fall, la han bæsje på potte imens dere øver på å sitte på den doringen. Ikke tving, men oppmuntre. Alltid ha en positiv opplevelse rundt dogåinga. Ja, du kan «pushe» og oppmuntre men ikke tving, så går det bra . Det handler om hvor mye jobb foreldre orker osv… dere kan få det til men legg bort alt annet mas og stress noen dager og gå 100% inn på å fikse det … ikke vent lenger. Å vente så lenge til 4 år, jeg tror det kan være negativt for barnet sosialt når alle andre vennene er ferdig for lengst. Ikke gøy for han å leke med kompisene så lukter alle plutselig bæsj og alle vet der kommer fra han. Ikke gøy! Anonymkode: 5be49...fa6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 15. oktober 2022 #97 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 14.10.2022 den 19.14): Pottetrening er noe man må lære barna. Ikke noe man skal vente med til dem er «klar» tenk på lærerne på skolen hadde sagt at «nei Arne kan ikke lese enda, vi venter til han er klar». Det er nedverdigende for et så stort barn å bæsje i bleie. Det kan ødelegge selvbilde hans. Vi gjorde samme feilen med første vår og skulle vente til han var «klar» det ble han jo aldri. Da han var 4,5 fjernet vi alle bleier i huset og sa at nå er du stor nok til å gå på do. Litt fuzz i starten men gikk helt fint. Med sistemann hadde vi lært og han var pottetrent da han var 1 år og 9 mnd. Det er bare å presse litt. Tenk så stolt og bra han vil føle seg når han får vekk bleien. Det er sånn dem vokser av. Lykke til Anonymkode: 94004...635 Dette er fasit på problemet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryd30 Skrevet 15. oktober 2022 #98 Del Skrevet 15. oktober 2022 La han ta det i sitt eget tempo 💙 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #99 Del Skrevet 15. oktober 2022 Albbas skrev (2 timer siden): Folk flest har ikke en så høy krakk nei. Den skal være ganske høy for at det blir en "squat" for et lite barn, og da er det vanskelig å holde balansen på doen (når du er et barn). Finnes krakker med flere trinn, slik at barn også kan bruke og få en «squat». Mister ikke balansen, nei - de er supre. 👍🏼 Og jo, regner med at flertallet av småbarnsfamilier og andre her til lands - har en slik krakk, eller en mindre en. Anonymkode: 0dc20...546 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #100 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Aldri skjønt hvorfor foreldre introduserer potte i utgangspunktet, og ikke går rett på doring? Det er jo bare å utsette det uunngåelige og legger til et ekstra steg mot bleiefrihet. Kan noen forklare meg? Vi gikk rett på doring og det funket utmerket, det gjør de i bhg også. Da kjenner de jo ikke til annet. Aldri hatt potte i hus. Anonymkode: efd16...c72 Toåringen klarte ikke å komme seg opp på do med doring på, og ville få det til selv. Hun har krakk, men doringen forskjøv seg og det ble veldig styrete for henne. Storesøsteren brukte aldri potte. Men henne løftet vi opp på do så vidt jeg husker. I tillegg var potte grei å ha med ut på tur da lillesøster sluttet med bleie i sommer. Til å begynne med måtte hun plutselig tisse når vi var som lengst unna do, og klarte ikke å holde seg noe særlig. Hun klarte heller ikke å tisse bak en busk ved at jeg holdt henne opp til å begynne med, men fikk det til på potta. Det var ikke noe problem med overgang til do, hun bruker ikke potta lenger nå med mindre husets eneste toalett er opptatt på helt feil tidspunkt. Anonymkode: f0092...066 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå