Gå til innhold

Innafor å «presse» 4,5-åringen til å bæsje på potte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det har blitt det, for mange foreldre orker ikke ta jobben det er og venter til barnet blir stort nok til å skamme seg og derfor ønsker det selv til slutt.

Anonymkode: cfca8...b78

Tragisk :( min unge tisser på do, han er 1,5 år… må jo bare øve seg fra tidlig, sånn at de venner seg til det. Det tar jo typ 30 sekunder å sette ungen på do etter måltid, mens man likevel skifter bleie 

Anonymkode: f5067...712

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greit å «pushe» han litt ekstra siden han er såpass stor, men husk å gjøre det til en positiv opplevelse. 
Syns du skal premiere hver gang han bæsjer på potta, gjør noe spesielt ut av det. Kjøp han en leke han har ønsket seg menge. Ikke hver gang men f eks de to første gangene. Ros han masse når han bæsjer på potta.

Dersom han går tilbake til bleien så ikke vær negativ til det men fortsett med en positiv innstilling, f eks «ok du tok på bleien i dag men kanskje vi skal prøve helt uten bleie i morgen?» eller noe i den duren.

Mine barn sluttet når de var 3 år, vi tvang dem ikke men satte av en hel helg til å være hjemme hele dagen og gå sammen på do, kjøpte gave de første par gangene det kom noe i potta og ellers fikk dem en godteribit som premie (de ville heller ha det enn klistremerker).. ikke så vanlig for oss å gi godteri  flere ganger på flere dager men det var kun de første dagene og så gikk alt av seg selv etter det.  For ungene ble det til en morsom ting ! 

Anonymkode: 5be49...fa6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er som sagt fristet til å gjøre det, men hva når han må bæsje og vi ikke har potte tilgjengelig (og han har dovegring når det gjelder bæsj)? Er disse situasjonene som forhindrer meg mest.

Ts

Anonymkode: 899ff...bbd

Forsøk å ikke uroe deg for det. Tro på at det går fint, så han tror på deg når du sier det. Du må utstråle at dette er noe helt uproblematisk. Eventuelle problemer tar dere hvis de kommer. Slapp av, ikke mas eller følg for mye med. 

Anonymkode: b2cb1...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forsøk å ikke uroe deg for det. Tro på at det går fint, så han tror på deg når du sier det. Du må utstråle at dette er noe helt uproblematisk. Eventuelle problemer tar dere hvis de kommer. Slapp av, ikke mas eller følg for mye med. 

Litt vanskelig å ikke 😆 lite kult å stå der med bæsj i trusa på butikken, liksom..

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Litt vanskelig å ikke 😆 lite kult å stå der med bæsj i trusa på butikken, liksom..

Ts

Men den risikoen kommer du ikke utenom uansett. Ta med skift, bare. Det er veldig sannsynlig at ditt barn kommer til å ha få uhell siden han er så stor.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts

Her er det jo du som skaper problemer. Javel, så står han der med bæsj i trusa på butikken da, da erfarer han det og.

Den tiende gangen det skjer kan det være han gir et lite hint på forhånd så dere får oppsøkt toalett, spørsmålet er om du er villig til å ta kampen. 

Anonymkode: 4c90e...b37

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Ts

Er det så mye verre enn bæsj i bleia? Lukter like mye for omgivelsene uansett. Ha alltid håndkle i bilen for eksempel (og potte!), og bukser som tåler litt (dongeri). 

Og begrense turene på butikken i noen uker mens dere prøver. Legg opp til et par uker der dere er mest mulig hjemme. 

Går det ikke så går det ikke, da tar man et steg tilbake. 

Er barnet villig til å prøve å bæsje uten at det kjenner at det må? Vi har god erfaring med faste tidspunkt for å sitte på do for å bæsje. For vår del etter frokost og før leggetid. Da har det ikke blitt uhell på dagtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster inn en brannfakkel: Mange sier at man må følge barnas tempo, ikke stresse etc, men «barnas tempo» virker jo til å være noe som er kulturbetinget, og dermed basert på normer satt av voksne? 

Jeg bor i utlandet, og her starter barna på skolen når de er 3 år. Da må alle være bleiefrie. Og gjett hva? Det fikser barna helt fint. 

En norsk bekjent som også bodde her en periode fikk sjokk over dette. Hennes 3-åring var langt fra bleiefri til skolestart. Da fikk hun bare beskjed om å legge ved masse skift, ikke noen bleier, og at dette ordnet seg på en uke eller to. 

Har heller aldri hørt om noen som tar på bleie på så store barn for å bæsje her hvor jeg bor. 

Anonymkode: 82ccf...0ab

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Har en gutt på 4,5 år som bruker truse hjemme på dagtid og tisser på potta, men tar på seg bleie når han må bæsje. I barnehagen bruker han bleie. Har tisset på potte uten uhell i et halvt år nå. Bæsjet på potte noen få ganger under pottetrening tidligere (bruker potte da han er skeptiske til doen), og de siste dagene har han bæsjet på potten 3 ganger. 

I dag måtte han bæsje igjen og jeg sa «sett deg på potten», men da ville han plutselig ha på bleie. Da sa jeg at jeg vil at han skal prøve på potten, og at det er der han skal tisse og bæsje - ikke i bleien bare fordi han «ikke vil» gjøre det på potten. Han ble sint, men satte seg på potten omsider og prøvde, uten hell.

Var dette helt feil av meg? Er det beste å fortsette å la han ta det i eget tempo? Er bare at jeg «aldri» føler han blir bleiefri om han ikke pushes litt og får bestemme selv.

Kan også legge til at han strever litt på potten. Vanligvis når han bæsjer i bleien setter han seg på alle fire. Dette blir vanskeligere på potten. Men igjen - han må jo venne seg til å gjøre det slik det «skal gjøres» på sikt..

Kast potta! Gå over til doring. Det er på høy tid å slutte med bleie, han er jo 4.5år! Snart skole!

Anonymkode: 42e7b...01a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Barnas tempo" finnes ikke. De vet ikke ennå hva er bæsje på do til å bestemme seg i sin tempo. Foreldrenes ansvar er å vise dem og lære dem veien. Dette er grunnleggende ting, ikke snakk om hva skal han studere. Eller ikke. Vi snakker om bæsjing.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei på snart fire som også bæsjer i bleie. Vi hadde en periode der vi prøvde å presse henne litt, men det førte bare til at ungen ble forstoppa og vi måtte få microlax for å få henne til å bæsje. Hun gikk over ei uke uten å bæsje, og etter micorlaxen, gikk hun enda noen dager uten å bæsje - med mindre hun fikk på seg bleie. I tillegg fikk hun skikkelig magevondt av microlaxen og hylte av smerte når bæsjen kom ut. Både hun og jeg gråt.  Så her går det i hennes tempo, etter anbefalinger fra både barnehagen, fastlegen og helsestasjonen. Og det går fremover, hun går oftere og oftere på do for å bæsje, så hun knekker den koden etterhvert. 
Nå spør vi henne om hun vil prøve seg på do, noen ganger sier hun ja, andre ganger nei. 

Så nei, jeg kommer aldri til å presse noen av mine til å sitte på do igjen. 

Anonymkode: 3ffce...7d8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men den risikoen kommer du ikke utenom uansett. Ta med skift, bare. Det er veldig sannsynlig at ditt barn kommer til å ha få uhell siden han er så stor.

Da føler jeg han må være hvertfall litt trygg på å bæsje på do, og det er han ikke per dags dato. Til nå har han aldri bæsjet i do (og jo, det går ofte litt trusa om han nekter å gå på do/prøver å holde igjen). 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her er det jo du som skaper problemer. Javel, så står han der med bæsj i trusa på butikken da, da erfarer han det og.

Den tiende gangen det skjer kan det være han gir et lite hint på forhånd så dere får oppsøkt toalett, spørsmålet er om du er villig til å ta kampen. 

Anonymkode: 4c90e...b37

Hadde han ikke vært redd for å bæsje på do, hadde jeg kvittet meg med bleiene. Men når det er noe han ikke er trygg på overhodet, føles det feil. Han kan til nøds sitte på doring (men aldri bæsjet på den heller), men på selve doen nekter han å sitte.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har ei på snart fire som også bæsjer i bleie. Vi hadde en periode der vi prøvde å presse henne litt, men det førte bare til at ungen ble forstoppa og vi måtte få microlax for å få henne til å bæsje. Hun gikk over ei uke uten å bæsje, og etter micorlaxen, gikk hun enda noen dager uten å bæsje - med mindre hun fikk på seg bleie. I tillegg fikk hun skikkelig magevondt av microlaxen og hylte av smerte når bæsjen kom ut. Både hun og jeg gråt.  Så her går det i hennes tempo, etter anbefalinger fra både barnehagen, fastlegen og helsestasjonen. Og det går fremover, hun går oftere og oftere på do for å bæsje, så hun knekker den koden etterhvert. 
Nå spør vi henne om hun vil prøve seg på do, noen ganger sier hun ja, andre ganger nei. 

Så nei, jeg kommer aldri til å presse noen av mine til å sitte på do igjen. 

Anonymkode: 3ffce...7d8

Samme her. Bhg, helsestasjonen osv sier ikke press…

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har « presset» mine tre. De har sluttet med bleie tidlig, når de var 2 og 3 år. Hadde ett ark hengende på badet; og de fikk klistremerke på arket for hvert dobesøk, og premie for hvert 10. klistremerke. Da ble dobesøk noe som var stas. Aldri gjort noe styr av uhell, trygget dem på at det er sånt som skjer alle. Må også legge til at de alle har vært tidlig interessert i å gå på do, er ikke sånn at jeg begynte med do-trening før de var klare selv.

Anonymkode: 60e2c...3b0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har « presset» mine tre. De har sluttet med bleie tidlig, når de var 2 og 3 år. Hadde ett ark hengende på badet; og de fikk klistremerke på arket for hvert dobesøk, og premie for hvert 10. klistremerke. Da ble dobesøk noe som var stas. Aldri gjort noe styr av uhell, trygget dem på at det er sånt som skjer alle. Må også legge til at de alle har vært tidlig interessert i å gå på do, er ikke sånn at jeg begynte med do-trening før de var klare selv.

Min ble aldri klar 🤷🏼‍♀️ Her måtte han overtales til å sitte på do/potte. Hadde også klistremerkebelønning en stund, og sånn lærte han seg å tisse på potte. Bæsjinga som er fryktelig vanskelig. Her har han nok litt vegring. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Kaster inn en brannfakkel: Mange sier at man må følge barnas tempo, ikke stresse etc, men «barnas tempo» virker jo til å være noe som er kulturbetinget, og dermed basert på normer satt av voksne? 

Jeg bor i utlandet, og her starter barna på skolen når de er 3 år. Da må alle være bleiefrie. Og gjett hva? Det fikser barna helt fint. 

En norsk bekjent som også bodde her en periode fikk sjokk over dette. Hennes 3-åring var langt fra bleiefri til skolestart. Da fikk hun bare beskjed om å legge ved masse skift, ikke noen bleier, og at dette ordnet seg på en uke eller to. 

Har heller aldri hørt om noen som tar på bleie på så store barn for å bæsje her hvor jeg bor. 

Anonymkode: 82ccf...0ab

Dette er vanlig i utlandet ja. Det er kun her i Norge dette draes unødvendig langt ut i tid av en eller annen grunn.

Anonymkode: 8c5f1...d57

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Da føler jeg han må være hvertfall litt trygg på å bæsje på do, og det er han ikke per dags dato. Til nå har han aldri bæsjet i do (og jo, det går ofte litt trusa om han nekter å gå på do/prøver å holde igjen). 

Ts

Men du undervurderer hvor fort de lærer. 

Barn er forskjellige, og for alle fungerer ikke det samme. Med min ene sønn fjernet jeg bleia da han var 3,5 år. Før dette var han ikke noe interessert i å slutte, men så ble jeg lei. Vet du hva jeg gjorde? En morgen stod vi opp, jeg kastet bleia han hadde hatt på seg, vasket ham og sa: "Vet du hva, gutten min, nå har du slutta med bleie. Er ikke det fantastisk?" Jeg smilte og klemte ham. "Har jeg?" sa han litt forvirret. "Ja! Og det er SÅ bra." Så fikk han på en kul boxershorts. Jeg spurte han litt innimellom om han måtte på do, men litt casual, verken engstelig eller altfor ofte. Jeg signaliserte at dette fikk han jo til. For SELVSAGT kunne han få til det! Han var 3,5 år, og alt han hadde å gjøre var å sette seg på do. 

Jeg tror nesten ikke det ble et eneste uhell. Og etter én uke spurte han om å få slippe bleie om natten også.

Jeg sier ikke at dette er slik for alle, men positivitet og tillit funker alltid til slutt.

Ikke vær engstelig. Ikke mas. Ikke tenk på tidligere nederlag. Å bli trygg på å gå på do kan skje på to ganger.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Mine har vært bleiefri fra 2.5 års alder eller så. Men hos oss var do aldri noe skummelt altså. Det ble overhode ikke sett på det rommet som skummelt. Dobesøk var noe hverdagslig og normalt. De fikk premie på vindiet den første tiden de var på do. Doring fra første dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...