Gå til innhold

Innafor å «presse» 4,5-åringen til å bæsje på potte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aldri skjønt hvorfor foreldre introduserer potte i utgangspunktet, og ikke går rett på doring? Det er jo bare å utsette det uunngåelige og legger til et ekstra steg mot bleiefrihet. Kan noen forklare meg? 

Vi gikk rett på doring og det funket utmerket, det gjør de i bhg også. Da kjenner de jo ikke til annet. Aldri hatt potte i hus.

Anonymkode: efd16...c72

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min ble aldri klar 🤷🏼‍♀️ Her måtte han overtales til å sitte på do/potte. Hadde også klistremerkebelønning en stund, og sånn lærte han seg å tisse på potte. Bæsjinga som er fryktelig vanskelig. Her har han nok litt vegring. 

Ts

Anonymkode: 899ff...bbd

Hvordan er det med ham i barnehagen da?

Han må vel være omtrent det eneste barnet på avdelingen som fremdeles går rundt med bleie? Har han ingen venner som han kan lære av eller som kan brukes som eksempel? 

Anonymkode: af0a9...a35

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har en gutt på 4,5 år som bruker truse hjemme på dagtid og tisser på potta, men tar på seg bleie når han må bæsje. I barnehagen bruker han bleie. Har tisset på potte uten uhell i et halvt år nå. Bæsjet på potte noen få ganger under pottetrening tidligere (bruker potte da han er skeptiske til doen), og de siste dagene har han bæsjet på potten 3 ganger. 

I dag måtte han bæsje igjen og jeg sa «sett deg på potten», men da ville han plutselig ha på bleie. Da sa jeg at jeg vil at han skal prøve på potten, og at det er der han skal tisse og bæsje - ikke i bleien bare fordi han «ikke vil» gjøre det på potten. Han ble sint, men satte seg på potten omsider og prøvde, uten hell.

Var dette helt feil av meg? Er det beste å fortsette å la han ta det i eget tempo? Er bare at jeg «aldri» føler han blir bleiefri om han ikke pushes litt og får bestemme selv.

Kan også legge til at han strever litt på potten. Vanligvis når han bæsjer i bleien setter han seg på alle fire. Dette blir vanskeligere på potten. Men igjen - han må jo venne seg til å gjøre det slik det «skal gjøres» på sikt..

Ikke press, men jeg mener at spørsmål om at han ikke kan prøve potta først er et greit spørsmål, men om ting ikke går, ta på bleia uten å gjøre en stor sak utav det.

Bare det å sitte på potta å prøve litt er en øvelse.

Men om problemet er stillingen, er det mulig å få til en type «squat» posisjon med potta?

Altså du har jo denne krakken vi kan kjøpe (til voksne) for å få riktig stilling når vi bæsjer på toalettet. https://www.coolstuff.no/hjem-hage/baderom/toalett/squatty-potty-pid-18224 

Kan se for meg at ungen er vandt til en slik squat posisjon, og det er den som er den beste for oss mennesker faktisk, da endetarmen da blir i mer riktig posisjon for å få ting ut.

Anonymkode: 8f759...bed

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dette hadde vi en periode i pottetreningfasen. Var interessant en liten stund, nå er han helt uinteressert. Vi belønner derimot med en liten sjokoladebit (det beste han vet) om han bæsjer på potta. Veldig upedagogisk, jeg vet, men ble sånn i ren desperasjon for å prøve og motivere.

Ts

Jeg har gjort det sånn med begge guttene. Begge hadde vanskeligheter med å bæsje på do/potte. Kjøpte en pakke med pastiller/smarties og så fikk de en som belønning etter hver bæsj i do/potte. Og så jublet jeg og skrøt veldig etterpå, kanskje en liten seiersdans😊Det har vært løsningen med begge, uten at det har sklidd ut med for mye godteri på andre måter. Når dette har blitt rutine har ikke mine husket mer på godteriet, så enkelt å slutte med også. Mitt beste tips! 

Anonymkode: f0f7b...614

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da føler jeg han må være hvertfall litt trygg på å bæsje på do, og det er han ikke per dags dato. Til nå har han aldri bæsjet i do (og jo, det går ofte litt trusa om han nekter å gå på do/prøver å holde igjen). 

Ts

Hvorfor er han ikke trygg på do? Hva er han engstelig for? Vet du dette? Hvordan skal gutten bli trygg på do, når du bare tar på bleie? Dette er grunnen til at jeg spurte om deres egne toalettvaner, om gutten har fysisk blitt med mamma eller pappa på toalettet regelmessig. For meg virker det som at gutten er utrygg på toalettet, fordi han aldri har vært borti dette tidligere. Mulig jeg tar feil, men…

Anonymkode: 0dc20...546

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Aldri skjønt hvorfor foreldre introduserer potte i utgangspunktet, og ikke går rett på doring? Det er jo bare å utsette det uunngåelige og legger til et ekstra steg mot bleiefrihet. Kan noen forklare meg? 

Vi gikk rett på doring og det funket utmerket, det gjør de i bhg også. Da kjenner de jo ikke til annet. Aldri hatt potte i hus.

Jeg prøvde lenge med doring først, men han hadde ingen interesse av å sitte på den. Tenkte som deg at jeg skulle slippe dette ekstra steget fra potte til doring. Men gikk til slutt til innkjøp av en da vi ikke kom noen vei ellers, og da løsnet det. Han begynte å tisse på potten, og ble etterhvert «tørr». 

For noen barn funker det nok utmerket å gå rett på doring, men for vårt barn ble potten mye mindre «skummel».

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvordan er det med ham i barnehagen da?

Han må vel være omtrent det eneste barnet på avdelingen som fremdeles går rundt med bleie? Har han ingen venner som han kan lære av eller som kan brukes som eksempel? 

Han bruker bleie der. De har spurt han et par ganger om han vil ha på truse, men han sier nei og de vil ikke presse han. 

Det er både 3, 4 og 5 åringer på avdelinga hans, så han er nok ikke den eneste, nei. Men jeg har ikke spurt spesifikt om hvem som bruker bleie og ikke. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ikke press, men jeg mener at spørsmål om at han ikke kan prøve potta først er et greit spørsmål, men om ting ikke går, ta på bleia uten å gjøre en stor sak utav det.

Bare det å sitte på potta å prøve litt er en øvelse.

Men om problemet er stillingen, er det mulig å få til en type «squat» posisjon med potta?

Altså du har jo denne krakken vi kan kjøpe (til voksne) for å få riktig stilling når vi bæsjer på toalettet. https://www.coolstuff.no/hjem-hage/baderom/toalett/squatty-potty-pid-18224 

Kan se for meg at ungen er vandt til en slik squat posisjon, og det er den som er den beste for oss mennesker faktisk, da endetarmen da blir i mer riktig posisjon for å få ting ut.

Anonymkode: 8f759...bed

Ja, han sitter i grunnen i en «squat» når han sitter rett opp/ned på potta, men han er vant til å nesten stå på alle fire, men henda i gulvet foran seg. Det går delvis på potta, på do vil han ikke få til samme stillingen.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvorfor er han ikke trygg på do? Hva er han engstelig for? Vet du dette? Hvordan skal gutten bli trygg på do, når du bare tar på bleie? Dette er grunnen til at jeg spurte om deres egne toalettvaner, om gutten har fysisk blitt med mamma eller pappa på toalettet regelmessig. For meg virker det som at gutten er utrygg på toalettet, fordi han aldri har vært borti dette tidligere. Mulig jeg tar feil, men…

Anonymkode: 0dc20...546

Tror han er redd for å falle oppi/ikke føler seg stødig nok (selv om han har doring og krakk under seg).

Han er ofte med oss på do, ja. Alltid vært. Han står til og med noen ganger og ser nedi do når jeg sitter på do. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært enda strengere og sagt at han måtte gå på do.Potte brukte mine fra de var 1-2 år. 

Anonymkode: cdbd7...5e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Potte gir en mer ergonomisk riktig posisjon. Du ser gjerne at bleiebarn setter seg på huk for å bæsje (de minste babyene trekker beina opp til magen). Det er det som er naturlig, og det gir riktig trykk på tarmene.

Å sitte på et moderne toalett er faktisk veldig unaturlig og ugunstig. Det er en grunn til at store deler av verden ikke har tatt til seg vestlige toaletter for å si det sånn. 😅

Så for et lite barn kan det absolutt gi mening å etterstrebe en mer naturlig posisjon som potte kan gi, i stedetfor å bruke do. Mestrer de potta mestrer de raskt nok do etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen vår brukte bleie til var litt over fire år. Følte han hadde kontroll, men opplevde at han hadde en sperre for å bruke potte eller do. Vi var litt upedagogiske og sa at hvis du klarer to uker uten bleie, skal du få en spidermanfigur🙈 Han sluttet på dagen. Var et par uhell (som Selvfølgelig var greit), men etter de to ukene var han helt uinteressert i bleie😊 Som sagt, ganske upedagogisk, men svært effektivt her i hvert fall😅 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (2 minutter siden):

Vi var litt upedagogiske og sa at hvis du klarer to uker uten bleie, skal du få en spidermanfigur🙈

Hva er upedagogisk med det? Det er jo akkurat slike ting som fungerer. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Potte? Er ikke det veldig gammeldags? 

Har tre barn og aldri hatt en potte i hus. 

Anonymkode: f989b...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen er 4,5 år og har ingen kontroll på blærefunksjoner? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere potte? Sett barna på toalettet. Vi har fire barn, og vi har aldri brukt potte. Trodde ikke forlik brukte potte.. Bare sett de på toalettet, og ha en krakk til beina. Eldste barnet vårt er forøvrig 20 år, så jeg har erfaring med barn ;) 

Anonymkode: fbf1f...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror at det i en periode vil være en del uhell. Det kan være veldig mye styr. Men det går seg til i løpet av en mnd eller to.  Slik har de vært med mine. Jeg har nesten gitt opp, og så har det plutselig løsnet. Med ett og annet uhell nå og da. Kanskje du bare skal gå «all in» og belage deg på litt ekstra klesvask i en periode? Tenker det må være deilig å få dette på plass før vinteren. Det var jeg som tipset om belønning med godteri, og nevner det igjen😊

Og så syns jeg du skal riste av deg de ekle kommentarene om at dette er sååå unormalt, for det er det virkelig ikke. Mange som slutter med bleie i fireårsalderen, og veldig vanlig at akkurat bæsjinga er vanskeligst. Du kjenner ditt barn, og jeg tenker det er bra du er lydhør slik at du unngår forstoppelse. 

Jeg tror dette kommer til å gå seg til helt fint😊Det kan være litt jobb med bleieslutt for enkelte. Og det er lov! Kjenn på magefølelsen din, så kommer dere i mål til slutt😊

Anonymkode: f0f7b...614

Takk for oppløftende svar! Kjenner jeg har lyst til å gi alt nå - og godteri brukes allerede som belønning 😉 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bruker dere potte? Sett barna på toalettet. Vi har fire barn, og vi har aldri brukt potte. Trodde ikke forlik brukte potte.. Bare sett de på toalettet, og ha en krakk til beina. Eldste barnet vårt er forøvrig 20 år, så jeg har erfaring med barn ;) 

Anonymkode: fbf1f...0e0

Ja, hadde det vært så lett som å bare sette han på toalettet.. fullstendig nekt å sitte på do uten doring hvertfall..

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er upedagogisk med det? Det er jo akkurat slike ting som fungerer. 

Vet ikke om bestikkelse står så veldig høyt innen pedagogikken. Så er det jo et spørsmål hva vi skulle gjort hvis han ikke hadde klart det. Nå løste jo det seg helt supert hos oss, men husket det kvernet mye rundt hva vi skulle gjøre hvis han ikke hadde klart det. Ville heller ikke at han skulle sitte igjen med en følelse av å ha mislyktes🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (5 minutter siden):

Vet ikke om bestikkelse står så veldig høyt innen pedagogikken. Så er det jo et spørsmål hva vi skulle gjort hvis han ikke hadde klart det. Nå løste jo det seg helt supert hos oss, men husket det kvernet mye rundt hva vi skulle gjøre hvis han ikke hadde klart det. Ville heller ikke at han skulle sitte igjen med en følelse av å ha mislyktes🙈

Belønning heter det. Og står veldig høyt ja. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...