Gå til innhold

Innafor å «presse» 4,5-åringen til å bæsje på potte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 4,5 år som bruker truse hjemme på dagtid og tisser på potta, men tar på seg bleie når han må bæsje. I barnehagen bruker han bleie. Har tisset på potte uten uhell i et halvt år nå. Bæsjet på potte noen få ganger under pottetrening tidligere (bruker potte da han er skeptiske til doen), og de siste dagene har han bæsjet på potten 3 ganger. 

I dag måtte han bæsje igjen og jeg sa «sett deg på potten», men da ville han plutselig ha på bleie. Da sa jeg at jeg vil at han skal prøve på potten, og at det er der han skal tisse og bæsje - ikke i bleien bare fordi han «ikke vil» gjøre det på potten. Han ble sint, men satte seg på potten omsider og prøvde, uten hell.

Var dette helt feil av meg? Er det beste å fortsette å la han ta det i eget tempo? Er bare at jeg «aldri» føler han blir bleiefri om han ikke pushes litt og får bestemme selv.

Kan også legge til at han strever litt på potten. Vanligvis når han bæsjer i bleien setter han seg på alle fire. Dette blir vanskeligere på potten. Men igjen - han må jo venne seg til å gjøre det slik det «skal gjøres» på sikt..

Anonymkode: 899ff...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke press..det vil gjøre ting verre..vi har jente på 4 som går med truse..men hun må bæsje i bleie. Om vi ikke passer på kan hun gå dager uten å bæsje( om hun ikke sier at hun har vondt i magen og må bæsje)

Vi har tilogmed vært i leketøy butikken og kjøpt en stor leke...som hun bare får åpne og leke med når hun bæsjer på potte eller do...den har stått uåpnet i 5 mnd nå.

Hun kjenner at hun må bæsje... innimellom kommer det med engang.. innimellom flere timer etterpå. Hun synes det innimellom er skummelt å bæsje i bleia å...så da kan jeg forstå at det er skummelt å bæsje i do.

Så snakk med han og finn ut hvordan han vil gjøre det.. kanskje ta med telefonen på do og de på noe på youtube,/ Netflix etc mens han prøver. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg presset barnet litt da han var 3,5 år. Det var fordi han måtte lære seg både å tisse og bæsje på potte/do. Han syns det var skummelt, ville ikke, ble helt hysterisk, men jeg tenkte at noen ganger må man bare ta kampen. Det ER jo ikke farlig, så min tanke var at når man gjør det mange nok ganger så lærer de at det faktisk ikke er farlig eller noe å være redd for. Var skikkelig slitsomt den første uka, han nektet, men til slutt kan man ikke holde seg lenger og da løp vi til doen og tissen/bæsjen kom og når det var erfart noen ganger så gikk det helt supert. Han har ikke hatt uhell på bæsj eller tiss siden da.

Men så er det dette med å kjenne barnet også, de er jo forskjellige. Så der kan jeg ikke hjelpe deg, men kun fortelle min erfaring. Magefølelsen min på gutten vår var at han trengte å bli pushet for han ville gjerne gått med bleie flere år til og det er ikke riktig det heller, og at han ville bli trygg på det av å øve.

Anonymkode: 096ac...19e

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er stort nok til å forstå ting, så du kan prate med barnet om at det ikke er farlig, hva som skjer når bajsen faller i do (den faller, plasker ned i doskåla) og evt kanskje spør hva han synes er skummelt. Si at det er viktig at han lærer seg det siden han er stor gutt. 

Pressing er faktisk lov når barnet er så stort og egentlig et ferdig med bleie. Det er ikke greit i bleieslutt perioden når de holder på å lære. 

Så kaster dere bleiene. Forklar ham at vi ikke bæsjer på oss når vi er så stor 😊

Og skryt masse. Og kjøp en leke til ham. 

Anonymkode: 9e142...cd9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi lagde en «premie-kalender» hvor han fikk en liten overraskelse hver gang han bæsjet på do. Satt et kryss på en oversikt og sa at når alle rutene var krysset ut var han do-mester og det ble ikke flere premier. Funket som bare det, i løpet av en uke var bleiene kastet.

ville droppet potten og gått over til do. Hvis ikke får du ny kamp om litt. 

Anonymkode: c04b9...1d2

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der gjøres nok en stor bjørnetjeneste for ungen når den blir eldre. En må "kaste inn jeg gidder ikke å ta det opp håndkleet"  og jobbe litt for saken.

Har vært ute for en selv en gang, og etterhvert ble han flau da min egen unge lurte fælt på hvorfor han brukte bleie som 4 åring. Det ble brått slutt. 

Tok en prat med mammaen og der var det et slikt tilfelle av "jeg gidder ikke å følge han på do innstilling".

Det blir jo leit for ungen! 

Endret av tussi680
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slet med å få til bæsjing på do eller potte, så vi (dvs besteforeldrene) begynte med belønning. Hver gang bæsjen kommer i do får barnet lakriskule. Etterhvert ble vi strengere, slik at all bæsjen måtte i do, uten at det kom litt i trusa først. Etter noen uker løsnet det, og etter et par måneder klarte barnet å si ifra og springe på do selv, også i barnehagen.

Anonymkode: b51ff...deb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger også noen gode råd. Etter et helt år med redsel for å bæsje på do eller i potte er vi fortsatt ikke en cm lenger. Han fyller straks fire og er tørr ellers. Bare denne dumme bleien som må frem når han må bæsje. Vi har begynt å presse på og hver gang han kjenner han må bæsje sier vi han må prøve på do først. I starten nektet han, men nå sitter han der. Det kommer likevel aldri noe, før etterpå når det kommer i bleia. På helsestasjonen sa vi at ting kan ta tid, men vi er litt fortvilte over situasjonen siden han er så stor. Han er overhode ikke flau over dette. Vi følger og følger, oppmuntrer og roser fordi han jo «prøver» daglig, eller hver gang han må. Likevel skjer det ingenting. Dere som sier vi må sette hardt mot hardt. Hva skal vi gjøre? Jeg spør oppriktig! 

Anonymkode: 57e2b...206

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pottetrening er noe man må lære barna. Ikke noe man skal vente med til dem er «klar» tenk på lærerne på skolen hadde sagt at «nei Arne kan ikke lese enda, vi venter til han er klar». Det er nedverdigende for et så stort barn å bæsje i bleie. Det kan ødelegge selvbilde hans. Vi gjorde samme feilen med første vår og skulle vente til han var «klar» det ble han jo aldri. Da han var 4,5 fjernet vi alle bleier i huset og sa at nå er du stor nok til å gå på do. Litt fuzz i starten men gikk helt fint. Med sistemann hadde vi lært og han var pottetrent da han var 1 år og 9 mnd. Det er bare å presse litt. Tenk så stolt og bra han vil føle seg når han får vekk bleien. Det er sånn dem vokser av. Lykke til

Anonymkode: 94004...635

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi680 skrev (17 minutter siden):

Der gjøres nok en stor bjørnetjeneste for ungen når den blir eldre. En må "kaste inn jeg gidder ikke å ta det opp håndkleet"  og jobbe litt for saken.

Har vært ute for en selv en gang, og etterhvert ble han flau da min egen unge lurte fælt på hvorfor han brukte bleie som 4 åring. Det ble brått slutt. 

Tok en prat med mammaen og der var det et slikt tilfelle av "jeg gidder ikke å følge han på do innstilling".

Det blir jo leit for ungen! 

Jeg har jobbet med å få han bleiefri lenge, så det er ikke det at jeg ikke gidder. Men veldig vanskelig å presse en unge til å gjøre fra seg på potte/do om han virkelig ikke vil.

Nå er han litt mer åpen for det, selv om det er litt motstand nå også, derfor prøver jeg å pushe litt.

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg trenger også noen gode råd. Etter et helt år med redsel for å bæsje på do eller i potte er vi fortsatt ikke en cm lenger. Han fyller straks fire og er tørr ellers. Bare denne dumme bleien som må frem når han må bæsje. Vi har begynt å presse på og hver gang han kjenner han må bæsje sier vi han må prøve på do først. I starten nektet han, men nå sitter han der. Det kommer likevel aldri noe, før etterpå når det kommer i bleia. På helsestasjonen sa vi at ting kan ta tid, men vi er litt fortvilte over situasjonen siden han er så stor. Han er overhode ikke flau over dette. Vi følger og følger, oppmuntrer og roser fordi han jo «prøver» daglig, eller hver gang han må. Likevel skjer det ingenting. Dere som sier vi må sette hardt mot hardt. Hva skal vi gjøre? Jeg spør oppriktig! 

Vi er i en liknende situasjon. Vår fyller fire i desember. Har øvd masse, jeg tok t.o.m en ekstra uke sommerferie for å øve på bleieslutt. (Så dere som tror at sen bleieslutt kommer av late foreldre: det stemmer ikke alltid!) Fra barnehagen har vi fått tips om å ikke presse, at det kan gjøre vondt verre og føre til at det tar lengre tid. Men vi er stressa og bekymra for det. Håper på noen gode svar!

Anonymkode: 53aba...623

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han bæsjet på potten i sted, så det lønnet seg faktisk å «pushe» litt. Hvor langt det går, vet jeg ikke, men er veldig gira på å få vekk den bleia.

Ts

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Pottetrening er noe man må lære barna. Ikke noe man skal vente med til dem er «klar» tenk på lærerne på skolen hadde sagt at «nei Arne kan ikke lese enda, vi venter til han er klar». Det er nedverdigende for et så stort barn å bæsje i bleie. Det kan ødelegge selvbilde hans. Vi gjorde samme feilen med første vår og skulle vente til han var «klar» det ble han jo aldri. Da han var 4,5 fjernet vi alle bleier i huset og sa at nå er du stor nok til å gå på do. Litt fuzz i starten men gikk helt fint. Med sistemann hadde vi lært og han var pottetrent da han var 1 år og 9 mnd. Det er bare å presse litt. Tenk så stolt og bra han vil føle seg når han får vekk bleien. Det er sånn dem vokser av. Lykke til

Okay. Takk for tips😅 Det er jo noe vi kan prøve. Han er også vår sistemann, og har gått på do for å tisse siden han var to. Pottetreningen startet vi med før han fylte to. Hva slags fuzz fikk dere? Du skrev det var noe sånt i starten. De gangene vi virkelig har presset har han blitt forstoppet, og det er jeg lite lysten på skal skje igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vil dem virkelig ikke er det veldig, veldig vanskelig, så gidder ikke dem som sier at man som forelder bare må ta grep, for dem har neppe hatt en unge som sliter med å gå på do.

Min er heller absolutt ikke flau. Han vil ofte ikke bytte bleie heller.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi lagde en «premie-kalender» hvor han fikk en liten overraskelse hver gang han bæsjet på do. Satt et kryss på en oversikt og sa at når alle rutene var krysset ut var han do-mester og det ble ikke flere premier. Funket som bare det, i løpet av en uke var bleiene kastet.

Dette hadde vi en periode i pottetreningfasen. Var interessant en liten stund, nå er han helt uinteressert. Vi belønner derimot med en liten sjokoladebit (det beste han vet) om han bæsjer på potta. Veldig upedagogisk, jeg vet, men ble sånn i ren desperasjon for å prøve og motivere.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker i alle fall sånn/ gjorde det slik fordi jeg fikk et tips: Hold øye med ungen som leker se etter om det blir litt "rar" i ansiktet, dvs. at ungen trykker ut avføringen der og da. Slutt med alt du holder på med å gi han oppmerksomhet ved å si: Jeg ser at du må på do nå, kom så skal du bli flink til å bæsje på do. Da blir vi glade alle sammen. 

Et annet triks jeg fikk var: å legge merke til om de gjemmer seg bak stoler, sofa etc. "sånn i all hemmelighet for at ikke mamma skal vite". Da jeg oppdaget det første gangen ble jeg ikke sint, men tok dem med på badet, pekte på potta eller doen og fortalte at vi voksne gjør det samme på do her. Alle store barn sitter på do, også må en legge til at: det går bra, men du må ha falkeøyne på ungen uansett hvor sliten en er. Måtte bare sprette opp, men oppføre meg rolig så det ikke oppfattes som en fare. 

I tillegg må en ha stor dose med tålmodighet, det kan gå mnd, det kan bare gå uker, men ha tålmodighet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har faktisk vurdert å bare kaste alle bleiene og la han bruka truse/bokser på natten også. Men vet ikke hvor lurt dette er når han faktisk vegrer seg mot å bæsje på potten - og hvertfall i do. Hadde blitt fullstendig krise om vi skulle tatt han med ut av hus og han måtte bæsje. Det hadde tvert gått i trusa (eller han hadde holdt seg til han fikk fortstoppelse - han har litt de tendensene også).

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi prøvde do til å begynne med uten hell, og prøvde enda en gang når vi skulle gjenoppta prøvingen, men nei, han vil ha potten. Kan nå til nøds tisse på doringen, men å bæsje der går ikke.

Så ja, vi prøvde å gå rett på doring for å slippe overgangen fra potte til do, men var ikke så lett.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...