Million Skrevet 14. oktober 2022 #1 Skrevet 14. oktober 2022 https://www.nrk.no/nyheter/klimaaktivister-kaster-suppe-pa-van-gogh-maleri-1.16139479 De mener visst dette fremmer deres sak... hva tror du? Setter dette klimasaken i et godt lys, når aktivistene der gjør slike urimelige ting som vandalisme av kjente, verdifulle og unike kunstgjenstander som dette maleriet? 9
Drizzt Skrevet 14. oktober 2022 #2 Skrevet 14. oktober 2022 https://tv.vg.no/video/248374/aktivister-kastet-tomatsuppe-paa-van-gogh-mesterverk Disse to dumme jentene kastet tomatsuppe på en del av verdens kulturarv. Ikke bare det, men de kastet bort mat som kunne ha mettet en sulten sjel samtidig som de hevder å være opptatt av økte kostnader. Så limte de seg fast på veggen. Maleriet er uskadet, kun små skader på rammen. Jentene derimot gjorde seg selv til latter. Men hvorfor i all verden løste politiet dem fra veggen? De burde bare vært der limt fast uten vann og mat i flere uker som et skrekkeksempel for andre dumme ungdommer som har tenkt å gjøre noe dumt. 19 6 3
Mona123 Skrevet 14. oktober 2022 #4 Skrevet 14. oktober 2022 Hærverk gjør ikke annet enn å gi oppmerksomhet. Og I dette tilfellet har det ikke akkurat gitt dem noe særlig positiv oppmerksomhet... 13
Ichiko Skrevet 14. oktober 2022 #5 Skrevet 14. oktober 2022 Underveis ropte en av dem blant annet "Hva betyr mest: kunst eller liv?" Samme gruppering hadde en aksjon tidligere denne uka, der de sperret trafikken slik at utrykningskjøretøy som brannbiler og ambulanser ikke kom seg fram, så det virker som Just Stop Oil ikke bryr seg om hverken kunst eller liv. https://www.independent.co.uk/climate-change/news/just-stop-oil-block-ambulance-b2200208.html Slike stuntdemonstrasjoner som ødelegger kulturminner eller utsetter andres liv for fare eller skade, tjener kun mot sin hensikt. 8 3
Imariuz Skrevet 14. oktober 2022 #6 Skrevet 14. oktober 2022 Mona123 skrev (5 minutter siden): Hærverk gjør ikke annet enn å gi oppmerksomhet. Og I dette tilfellet har det ikke akkurat gitt dem noe særlig positiv oppmerksomhet... Kanskje de har blitt fortalt at all pr er god pr, og tror på det? Det er nå ikke slik det fungerer, og det eneste de oppnår med hærverk og sabotasje er å gjøre folk forbanna, og mindre interesserte i å høre på hva de har å si. 5
Imariuz Skrevet 14. oktober 2022 #7 Skrevet 14. oktober 2022 Disse klimaaktivistene skjønner tydeligvis ikke at deres metoder oppnår det motsatte av det de ønsker. Når de ødelegger kunst, stanser idrettsstevner og blokkerer trafikken så gjør det folk forbanna på dem, og øker motstanden mot klimaarbeidet. 5 2
Gjest Kaida Skrevet 14. oktober 2022 #8 Skrevet 14. oktober 2022 Jeg synes ikke dette er ikke noen alvorlig form for vandalisme eller hærverk i og med at bildet ligger beskyttet bak glass og ikke ble skadet. Det snakkes om at det ble en minimal skade på rammen. Det skal vel først og fremst være en symbolsk handling, de er ikke ute etter å ødelegge kunstverk.
Muskath Skrevet 14. oktober 2022 #9 Skrevet 14. oktober 2022 1 minutt siden, Kaida said: Jeg synes ikke dette er ikke noen alvorlig form for vandalisme eller hærverk i og med at bildet ligger beskyttet bak glass og ikke ble skadet. Det snakkes om at det ble en minimal skade på rammen. Det skal vel først og fremst være en symbolsk handling, de er ikke ute etter å ødelegge kunstverk. Jeg er fullstendig enig. Helt greit, fint å få oppmerksomhet.
Skogkatten Skrevet 14. oktober 2022 #10 Skrevet 14. oktober 2022 Kjenner jeg lurer veldig på hva de tror de skal oppnå med dette. De får oppmerksomhet, men det er kun negativ oppmerksomhet, mulig med unntak fra det miljøet de selv er i. Og hvordan skal dette få folk til å slutte å kjøre bensinbiler, slutte å ta fly og slutte å kjøpe fast fashion? Det eneste som kommer ut av dette er at de gir klima- og miljøsaken et dårlig rykte. Folk blir sinte, og mange vil ikke ønske å assosieres med dem, for de er jo bare gale vandaler uten respekt for noe som helst. Min første reaksjon da jeg så dette var noe sånt som "jævla drittunger", og da er jeg i utgangspunktet opptatt av klima og miljø. Tenk da på de som ikke er det, de kommer ikke til å bli mer positivt innstilt av dette. Nå var de jo tydeligvis så "smarte" at de dokumenterte alt sammen, så jeg håper de straffes, og at staffen svir. Man kan ikke springe rundt og ødelegge kunst og kulturminner ustraffet, bare fordi man mener ens egen sak er viktigere enn alt. 10 1
Noomie Skrevet 14. oktober 2022 #11 Skrevet 14. oktober 2022 Hva er sammenhengen mellom et maleri, tomatsuppe og miljøet? Det blir litt som å bestille time til en bilmekanikker, når du har tenkt å kjøpe ny bolig. Det gir ingen mening. 14 3
Muskath Skrevet 14. oktober 2022 #12 Skrevet 14. oktober 2022 Verdens kulturarv er ikke mye verdt hvis/når verden går til helvete.
Troyamin Skrevet 14. oktober 2022 #13 Skrevet 14. oktober 2022 Limte seg fast i veggen? Da et det bare å ta et solid røsk, sånn at det svir skikkelig!😈 Møkkafolk! 7 1 1
Imariuz Skrevet 14. oktober 2022 #14 Skrevet 14. oktober 2022 Muskath skrev (38 minutter siden): Jeg er fullstendig enig. Helt greit, fint å få oppmerksomhet. Målet helliggjør middelet med andre ord? Jaja, lykke til med det, dere oppnår bare å få flere mot dere og gjøre folk mindre interessert i å assosieres med klimaforkjempere og bry seg om klimapolitikk. 8 1 2
Muskath Skrevet 14. oktober 2022 #15 Skrevet 14. oktober 2022 Just now, Imariuz said: Målet helliggjør middelet med andre ord? Jaja, lykke til med det, dere oppnår bare å få flere mot dere og gjøre folk mindre interessert i å assosieres med klimaforkjempere og bry seg om klimapolitikk. Dere? Jeg er ikke en av dem. Jeg er «folk», som du skriver. Jeg ser at de fikk oppmerksomhet, og var det ikke det som var hensikten ?
Apis Skrevet 14. oktober 2022 #16 Skrevet 14. oktober 2022 De samme folkene som sperrer for trafikken i England, slik at utrykningskjøretøyer ikke kommer frem, det grønne skiftet har tatt helt av i feil retning. 5 2
NordicViking Skrevet 14. oktober 2022 #17 Skrevet 14. oktober 2022 Muskath skrev (1 time siden): Verdens kulturarv er ikke mye verdt hvis/når verden går til helvete. Men hva hjelper det miljøet om man f.eks. ødelegger/brenner alle kunstverk i verden? 13 1 1
NordicViking Skrevet 14. oktober 2022 #18 Skrevet 14. oktober 2022 Million skrev (1 time siden): https://www.nrk.no/nyheter/klimaaktivister-kaster-suppe-pa-van-gogh-maleri-1.16139479 De mener visst dette fremmer deres sak... hva tror du? Setter dette klimasaken i et godt lys, når aktivistene der gjør slike urimelige ting som vandalisme av kjente, verdifulle og unike kunstgjenstander som dette maleriet? Det gir dem utvilsomt oppmerksomhet, og det var kanskje det de ønsket. Men fremmer det deres sak når de risikerer å ødelegge et kunstverk med sine handlinger? Neppe. Jeg håper de får en straff som svir, slik at vi ikke får flere slike tåpelige stunt framover. Det hjelper ikke miljøet å ødelegge kunstverk. 8 2
Muskath Skrevet 14. oktober 2022 #19 Skrevet 14. oktober 2022 10 minutter siden, NordicViking said: Men hva hjelper det miljøet om man f.eks. ødelegger/brenner alle kunstverk i verden? Nei, du har rett i at det ikke hjelper miljøet i den forstand. Men de får oppmerksomhet, det er da noe?
Blueberrymuffin Skrevet 14. oktober 2022 #20 Skrevet 14. oktober 2022 https://www.vg.no/#/video/248374/mona-lisa-angrepet?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row11_pos1&utm_medium=df-86-dff5e4c9&utm_campaign=overlay-main-ios To Nederlandske miljøaktivister dynket Van Gogh sitt kunstverk Solsikker (originalen) i tomatsuppe. Er jeg den eneste som synes miljøaktivister går for altfor langt når de bruker herverk og vandalisme som pressmiddel. Synes dette er helt feil måte å bli hørt på, og mener de som bedriver herverk på denne måten er dårlige representanter som undergraver de miljøaktivistene som faktisk står for noe og som faktisk gjør er respektabel jobb. 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå