Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere at man kan ha avtale på fastrente på 4,80% på boligrente? 

Vet vi ikke jo hva som skjer fram over. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lang tid har du den renta da, det er jo viktig!?

• Liker 1
Skrevet
Frank Franke skrev (3 minutter siden):

Hvor lang tid har du den renta da, det er jo viktig!?

Jeg har ikke fastrente ennå. Jeg snakket med banken i dag og fikk denne renta. Jeg tenker på de neste 3 eller fem årene

Skrevet

En vesentlig forskjell det da om det er 3 eller 5 år. Får du bundet den til 5 år på det nivået bør du slå til.

Generelt, og historisk er det bankene som tjener på det.

De gir skjeldent generøse tilbud.

Derimot om du ønsker noe fast, og forutsigbart så er jo det viktig også.

JEG ville ikke gjort det.

• Liker 1
Skrevet

Ville ikke gjort det, men you do you.

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på inntekten din og fremtidsutsikten din. Det er ganske høyt. Så jeg ville ha gjort det om det var absolutt nødvendig. Personlig så tok jeg ansvar lenge før det ble så høyt, for det er ikke bare boliglånet man har som utgift. Man kan ikke gjøre noe med strøm, mat og drivstoffprisene, men man kan faktisk gjøre noe med boliglånet. 

Anonymkode: 0db3d...60a

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har mye i gjeld, så gå for det.  Skulle det senere vise seg at det var dumt, så tenk på differansen som en forsikring.  Ingen angrer på husforsikringen sin selv om huset ikke brant ned, ikke sant?  

Husk at en renteøkning på 1% koster 10.000 kr per år for hver million du har i gjeld.   

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke sagt ja til det.

Jeg tror at renten kan gå opp enda mer, men jeg tror ikke den blir liggende på 5% i fem år fremover.

Anonymkode: a8dfd...e30

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
byh1 skrev (På 14.10.2022 den 13.55):

Hva synes dere at man kan ha avtale på fastrente på 4,80% på boligrente? 

Vet vi ikke jo hva som skjer fram over. 

Ikke tenk på historie, det som har skjedd tidligere har skjedd tidligere og har egentlig lite med nåtid å gjøre. Du må jo nesten gå etter egen økonomi å se hva du har råd til for i det hele tatt å vurdere noe slikt. Dette har nå blitt gambling på høyt plan. Har du ikke råd til at renten økes ytterligere så har en jo nesten ingen valg? Som en spår her så spår h*n at renten vil nå en høyere topp enn 4.8% også, men ville ikke bundet den på 4.8%. Det sier meg at h*n har råd til å takle høyere rente. 

Det er ingen som sitter på noen fasit for fremtiden her, og jeg vil ikke være den som skal  gi deg noen forslag på hva du skal gjøre. Det er du som blir den som må betale. Selv gjorde jeg som personen i innlegg #6, hva jeg hadde gjort i dag vet jeg ikke selv engang. Så da begynne å gamble med andres økonomi holder jeg meg da unna for å si det helt ærlig. 

Anonymkode: 13262...af7

• Liker 1
Skrevet

Slo til på en fastrente på 4,55%, 5år for en måned siden. Tenker det ikke er usansynlig at renten vil øke og øke fremover og holde seg høy i flere år. Verdensøkonomien er i ubalanse og det vil ta tid før den stabiliseres. Jeg kunne greit overlevd en rente på 10-16% men jeg vil helst slippe.

Anonymkode: f2ecc...fad

• Liker 1
Skrevet

Nei. Jeg bandt på 1,6% i slutten av 2020. Hadde ikke bundet den nå om jeg ikke hadde hatt fastrente.

Anonymkode: 4c81b...75c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei. Jeg bandt på 1,6% i slutten av 2020. Hadde ikke bundet den nå om jeg ikke hadde hatt fastrente.

Anonymkode: 4c81b...75c

Samme her. Bandt november 2020. Idioti å gjøre det nå, nå er man for sent ute. Det er nettopp denne oppgangen vi som har fastrente har betalt for å unngå. Man binder jo ikke renta høyt! Man må binde FØR den går opp. Ikke når vi antakelig er nær toppen (antar den går ned igjen til våren/sommeren). 

Anonymkode: 77ee5...acd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her. Bandt november 2020. Idioti å gjøre det nå, nå er man for sent ute. Det er nettopp denne oppgangen vi som har fastrente har betalt for å unngå. Man binder jo ikke renta høyt! Man må binde FØR den går opp. Ikke når vi antakelig er nær toppen (antar den går ned igjen til våren/sommeren). 

Anonymkode: 77ee5...acd

Tror dette bare er begynnelsen, vi får se hvem som får rett om noen år.

Anonymkode: f2ecc...fad

• Nyttig 1
Skrevet

Bandt i 5 år for ett år siden, på 2,5 % effektiv.

That's how you do it 

Anonymkode: 6281d...f02

• Liker 1
Skrevet

Nei, ikke bind den for den summen.

Jeg vil si risikoen for at vi går over 4-5% rente er VELDIG lav.

Pund i Storbritannia samt pensjonen deres måtte berges etterhvert som rentene økte.

Ting begynner å knekke i verdensøkonomien allerede. Kina har finansiert en diger boligboble som bare venter på å sprekke, hvor folk låner penger til en bolig som bygges kanskje i fremtiden mens de fortsetter å betale rentene. Det førte til katastrofe for økonomien nå og de vil ikke klare løse det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Bandt i 5 år for ett år siden, på 2,5 % effektiv.

That's how you do it 

Å?

Bandt i 20år for 2 år siden, på 1.7%

Amatør 😛

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å?

Amatør 😛

Herregud jeg hadde ikke taklet å ha et lån med førsteprioritets pant i eiendom i 20 år, og det hadde blitt et svineri om jeg skulle flytte. Det skal kanskje ikke du? Det er helt umulig å innfri det også siden du må la rentene tikke uansett og da er det helt poengløst å innfri lånet. Men akkurat nå med høy inflasjon er det jo en gullgruve hvis du har en plass å investere pengene som dekker inn minst 1.7% + skatt på gevinsten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Å?

Amatør 😛

Gjest5656 skrev (13 minutter siden):

Herregud jeg hadde ikke taklet å ha et lån med førsteprioritets pant i eiendom i 20 år, og det hadde blitt et svineri om jeg skulle flytte. Det skal kanskje ikke du? Det er helt umulig å innfri det også siden du må la rentene tikke uansett og da er det helt poengløst å innfri lånet. Men akkurat nå med høy inflasjon er det jo en gullgruve hvis du har en plass å investere pengene som dekker inn minst 1.7% + skatt på gevinsten.

This

Skrevet
byh1 skrev (På 14.10.2022 den 14.03):

Jeg har ikke fastrente ennå. Jeg snakket med banken i dag og fikk denne renta. Jeg tenker på de neste 3 eller fem årene

Tviler på du har samme rente i Tre eller Fem år!?

• 2 uker senere...
Skrevet
Gjest5656 skrev (På 16.10.2022 den 23.09):

Men jeg kan jo bare gå over til fastrente og få regnet underkurs. Da blir, etter skatt, det trukket fra over 1/2mill på boliglånet. Dette har jeg sjekket opp og jeg bryter fastrente avtalen når jeg går over til flytende rente, dermed regnes det underkurs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...