AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #1 Skrevet 14. oktober 2022 Datter på 19 flyttet hjemmefra for et år siden på 18-årsdagen sin. Hun har nå blitt kastet ut av bofellesskapet for rus, bråk og mistenksom aktivitet der flere ungdommer kommer inn og ut av boligen. Huseier mener det er snakk om ungdommer fra et kjent rusmiljø. Nå vil hun flytte hjem igjen og vi har akkurat fått en baby og har fra før to barn i barnehage og barneskole. Hun har visst om at hun måtte finne bolig siden juni men har avvist alle forsøk fra oss på hjelp og ignorert alle tips. Hva gjør jeg? Kan virkelig ikke se for meg å sitte oppe hver natt og bekymre meg for hva slags folk hun drar med seg hjem. ps: jeg mister hele depositumet fordi boligen er ødelagt. Det er snakk om 40.000 kr!!! Anonymkode: 07ca2...da3 1 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 14. oktober 2022 Vet du hva. Som nærstående til en rusavhengig så håper jeg at jeg rekker å skrive før «du kan ikke si nei til ungen din» mobben entrer scenen. Slik du beskriver denne situasjonen så skal du overhodet ikke la datteren flytte hjem. Du kan tilby deg å følge henne på nav, til behandling, legevakt etc. du kan hjelpe henne med alle tenkelige praktiske oppgaver, men det er to enkle ting du ikke skal gjøre Du skal IKKE gi henne kontanter, og du skal IKKE la henne flytte inn i et hus med små barn. Tro meg. Du kommer til å angre dypt og det vil gå ut over de andre barna på måter du ikke kan forestille deg. Anonymkode: f0919...80a 98 12 55
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #3 Skrevet 14. oktober 2022 Du er ikke slem. Du har et ansvar for å beskytte de mindreårige barna. Ta kontakt med NAV og kommunen for å få henne inn i systemet der for kommunal bolig. Anonymkode: f64b9...11e 31 9
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #4 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vet du hva. Som nærstående til en rusavhengig så håper jeg at jeg rekker å skrive før «du kan ikke si nei til ungen din» mobben entrer scenen. Slik du beskriver denne situasjonen så skal du overhodet ikke la datteren flytte hjem. Du kan tilby deg å følge henne på nav, til behandling, legevakt etc. du kan hjelpe henne med alle tenkelige praktiske oppgaver, men det er to enkle ting du ikke skal gjøre Du skal IKKE gi henne kontanter, og du skal IKKE la henne flytte inn i et hus med små barn. Tro meg. Du kommer til å angre dypt og det vil gå ut over de andre barna på måter du ikke kan forestille deg. Anonymkode: f0919...80a Men den dårlige samvittigheten tar livet av meg😭 Anonymkode: 07ca2...da3 33
AprilLudgate Skrevet 14. oktober 2022 #5 Skrevet 14. oktober 2022 Oj! I dette tilfellet går det jo ikke, dere har mindre barn og baby som ikke kan bo sånn. Det hadde jeg forklart henne. Samtidig har du jo forsørgeransvar til hun er 21 år, og hun har åpenbart stort hjelpebehov. 4
BobbySocks Skrevet 14. oktober 2022 #6 Skrevet 14. oktober 2022 Nei. Nav skal finne henne bolig. Kontakt dem på mandag. Rusavhengige tenåringer skal ikke bo hjemme med andre mindreårige barn, de små har krav på trygghet. Men det gjør vondt, dessverre. Men man må hjelpe der de er. 15 8
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #7 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men den dårlige samvittigheten tar livet av meg😭 Anonymkode: 07ca2...da3 Jeg forstår det. Jeg ville vurdert å oppsøke pårørendegrupper for mennesker i din situasjon. Ta mitt råd. Du kan ikke redde henne. Du kan ikke fikse henne. Hun kan kun redde seg selv. Hun må ville endre seg selv. Ingen hjelp i verden kan hjelpe henne hvis hun ikke vil det selv. Du kan hjelpe med praktiske ting, men ikke ruiner deg og ikke la henne flytte hjem. Du har dårlig samvittighet for henne nå, men hun er voksen. Du kommer til å ha langt mer samvittighet når dette går ut over de hjemmeboende barna. Anonymkode: f0919...80a 20 7
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #8 Skrevet 14. oktober 2022 DundreMilfin skrev (1 minutt siden): Oj! I dette tilfellet går det jo ikke, dere har mindre barn og baby som ikke kan bo sånn. Det hadde jeg forklart henne. Samtidig har du jo forsørgeransvar til hun er 21 år, og hun har åpenbart stort hjelpebehov. Man har ikke forsørgeransvar hvis barnet ikke tar videregående utdanning. Anonymkode: 88fdb...b8c 32 15
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #9 Skrevet 14. oktober 2022 DundreMilfin skrev (1 minutt siden): Oj! I dette tilfellet går det jo ikke, dere har mindre barn og baby som ikke kan bo sånn. Det hadde jeg forklart henne. Samtidig har du jo forsørgeransvar til hun er 21 år, og hun har åpenbart stort hjelpebehov. Dette er jo bare svada? Man har forsørgeransvar til barna er myndige ELLER til de er ferdig med VGS. Hun her går åpenbart ikke på videregående og ts har derfor ikke noe juridisk ansvar her. At datteren har stort hjelpebehov, stemmer åpenbart, men det er helsevesenet sitt ansvar. Ts vil aldri noensinne være nok. Hun vil brenne seg ut og det vil gå ut over de andre barna. Ts kan hjelpe barnet å få hjelp, men må ikke finne på å prøve å fikse dette alene. Anonymkode: f0919...80a 23 13
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #10 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg forstår det. Jeg ville vurdert å oppsøke pårørendegrupper for mennesker i din situasjon. Ta mitt råd. Du kan ikke redde henne. Du kan ikke fikse henne. Hun kan kun redde seg selv. Hun må ville endre seg selv. Ingen hjelp i verden kan hjelpe henne hvis hun ikke vil det selv. Du kan hjelpe med praktiske ting, men ikke ruiner deg og ikke la henne flytte hjem. Du har dårlig samvittighet for henne nå, men hun er voksen. Du kommer til å ha langt mer samvittighet når dette går ut over de hjemmeboende barna. Anonymkode: f0919...80a Nav ble kontaktet onsdag men de sier de ikke har noen bolig. De truet også med at hun mest sannsynlig blir sendt til det tyngste rusmiljøet hvis jeg ikke lar henne flytte hjem. De mente også at det "kun" var snakk om hasj så det ikke var så alvorlig Anonymkode: 07ca2...da3 6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #11 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nav ble kontaktet onsdag men de sier de ikke har noen bolig. De truet også med at hun mest sannsynlig blir sendt til det tyngste rusmiljøet hvis jeg ikke lar henne flytte hjem. De mente også at det "kun" var snakk om hasj så det ikke var så alvorlig Anonymkode: 07ca2...da3 Nav kan faktisk ikke si at de ikke har noen bolig. Det er deres fordømrade plikt å sikre tak over hode til henne. Da må de leie hotell eller campinghytte til henne. Så enkelt er det. Du skal IKKE ha henne inn i huset ditt med små barn. Anonymkode: f0919...80a 32 8
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #12 Skrevet 14. oktober 2022 Her er det mye jeg ville tatt med i betraktning. Hun er veldig ung, og kan fremdeles komme seg ut, dessverre er ofte disse navboligene i et område med flere andre rusavhengige. Det blir en ond sirkel.. Hva slags bolig har dere? Hadde det kun vært jenterommet ville jeg nølt veldig mye med å ta henne inn, med hensyn til resten av barns, men finnes en etasje med en loftstue/kjellerleilighet ville jeg kanskje prøvd mot nulltoleranse på rus, besøk og surr. Samt ville jeg prøvd å få til en slags urinprøvekontralt. Eller finnes det andre hun kan bo hos? Du skriver din datter, bor du med faren? Eller kan han trå til? Ikke lett, men jeg hadde slitt veldig med å avvise en så ung person, føler det er litt forskjell på ei på 19 kontra i startgropa til livet kontra en som er godt voksen. Anonymkode: 010b3...52e 11 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #13 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her er det mye jeg ville tatt med i betraktning. Hun er veldig ung, og kan fremdeles komme seg ut, dessverre er ofte disse navboligene i et område med flere andre rusavhengige. Det blir en ond sirkel.. Hva slags bolig har dere? Hadde det kun vært jenterommet ville jeg nølt veldig mye med å ta henne inn, med hensyn til resten av barns, men finnes en etasje med en loftstue/kjellerleilighet ville jeg kanskje prøvd mot nulltoleranse på rus, besøk og surr. Samt ville jeg prøvd å få til en slags urinprøvekontralt. Eller finnes det andre hun kan bo hos? Du skriver din datter, bor du med faren? Eller kan han trå til? Ikke lett, men jeg hadde slitt veldig med å avvise en så ung person, føler det er litt forskjell på ei på 19 kontra i startgropa til livet kontra en som er godt voksen. Anonymkode: 010b3...52e Faren døde da hun var baby. Hun har hatt stefar som har fungert som far siden hun var 5. Vi har to etasjer men disse blir brukt av barna og oss. Hun må dele etasje med de to eldste. Der er det et vindu hun tidligere klatret ut av på nettene. Det er et ledig soverom og ingen egen etasje hun kan ha. Anonymkode: 07ca2...da3 2
AprilLudgate Skrevet 14. oktober 2022 #14 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nav ble kontaktet onsdag men de sier de ikke har noen bolig. De truet også med at hun mest sannsynlig blir sendt til det tyngste rusmiljøet hvis jeg ikke lar henne flytte hjem. De mente også at det "kun" var snakk om hasj så det ikke var så alvorlig Anonymkode: 07ca2...da3 «De» mente det? NAV eller Politiet? Men hva sier politiet og hun selv har skjedd i boligen - er det uvelkomne gjester av bekjente som har ødelagt alt eller hun? Og er det hasj eller annet? NAV har jo rett da, så dersom det er snakk om primært hasj hadde jeg gitt en eneste sjanse i kort tid. Med forbehold om at hun skal koples til alt av hjelpetilbud/avrusning for hasj (via sykehus for eksempel). Og at dette er aller, aller siste sjanse hun kan få. Hun kan ikke komme hjem når hun vil, hun kan ikke rave rundt - null besøk. Hun skal være hjemme alle helger på kveld/natt. Ett feil steg og hun må ut på dagen. Ingen sint/kranglete/utagerende atferd - da må hun og ut av hensyn til ungene. Dette hadde jeg gjort fordi NAV dessverre har rett. Men hun kan ikke tvinges til å gjøre gode valg heller, så hun får besten ta denne sjansen eller velge et jævlig liv med folk som faktisk ikke ønsker henne godt. 11 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #15 Skrevet 14. oktober 2022 Hvis hun skal flytte hjem hadde jeg stilt en del krav. At hun starter utdanning. I påvente av det, at hun skaffer seg jobb og tilbakebetaler de 40 000. Hun bør også få faste oppgaver å gjøre i hjemmet. At det er nulltoleranse for bruk av hasj. Om hun ikke klarer det, da er det på hodet ut. Klarer hun å leve opp til disse kravene så hjelper du henne å få livet på rett kjøl igjen. Du må være steinhard her, men det vil betale seg. Anonymkode: e6a73...2ce 16
AprilLudgate Skrevet 14. oktober 2022 #16 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Faren døde da hun var baby. Hun har hatt stefar som har fungert som far siden hun var 5. Vi har to etasjer men disse blir brukt av barna og oss. Hun må dele etasje med de to eldste. Der er det et vindu hun tidligere klatret ut av på nettene. Det er et ledig soverom og ingen egen etasje hun kan ha. Anonymkode: 07ca2...da3 Herregud for ei umoden jente 😐 Har hun blitt utredet for bakenforliggende ting hos BUP/psykiatri? 7
GammelKaktus Skrevet 14. oktober 2022 #17 Skrevet 14. oktober 2022 Hun vil flytte hjem? Ja, men det er jo flott for da kan du sette krav. Hun må opp til en normal tid, hun må være inne til normal tid, skal hun gå noe sted skal du vite hvor. Hun må testes en gang i uken i et år, hun må inn i et opplegg og hun må oppføre seg skikkelig for dere har andre barn å ta hensyn til. Hvis hun ikke går med på det så tar du henne med på NAV og sier hun har ikke et sted å være og dette må de fikse. 8
AprilLudgate Skrevet 14. oktober 2022 #18 Skrevet 14. oktober 2022 Når det er sagt er et år på folkehøyskole i gokk bedre enn å bosettes i kommunal bolig sammen med mye tung rus/psykatri. Da ber man liksom om å havne utpå. 21 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #19 Skrevet 14. oktober 2022 Du kan risikere å få barnevernet på nakken pga at en rusavhengig bor med de andre barna dine Anonymkode: c1eb3...27d 12 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #20 Skrevet 14. oktober 2022 DundreMilfin skrev (3 minutter siden): Herregud for ei umoden jente 😐 Har hun blitt utredet for bakenforliggende ting hos BUP/psykiatri? FrøkenMånestråle skrev (4 minutter siden): Hun vil flytte hjem? Ja, men det er jo flott for da kan du sette krav. Hun må opp til en normal tid, hun må være inne til normal tid, skal hun gå noe sted skal du vite hvor. Hun må testes en gang i uken i et år, hun må inn i et opplegg og hun må oppføre seg skikkelig for dere har andre barn å ta hensyn til. Hvis hun ikke går med på det så tar du henne med på NAV og sier hun har ikke et sted å være og dette må de fikse. Vi har prøvd dette siste året hun bodde hjemme. Hver eneste avtale ble brutt. Hver eneste morgen var det krangling om å stå opp. Hver eneste natt måtte jeg sjekke alle dører så hun ikke Stakk av. Min datter gjør som hun vil, når hun vil. Avtale vil derfor ikke ha noe for seg. Anonymkode: 07ca2...da3 7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå