Gå til innhold

Nektet smertestillende etter operasjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går opererte jeg mandlene. Noe av det første legen sa før han skulle operere var "av prinsipp skriver jeg ikke ut smertestillende". Synes det hørtes rart ut, men jeg har aldri operert så hva visste vel jeg. I går kveld og natt har jeg hatt voldsomme smerter og stikkpille med Paracet hadde ingen virkning. Ringte sykehuset i dag morges og legen skrev ut en resept på 600 mg Ibux. Det hadde heller ikke noe særlig virkning. 

Fikk kontakt med fastlegen og hun skrev ut paralgin forte både tabletter og stikkpiller. Hun sa det var direkte uansvarlig av legen å sende meg hjem uten smertestillende og hun hadde aldri hørt et slikt tilfelle før.

Kan leger på sykehuset gjøre slik? Bare nekte å skrive ut av prinsipp? Skal nevnes at jeg aldri noensinne har fått resept på smertestillende eller andre tabletter tidligere i mitt liv (sett bort ifra p piller og antibiotika).

Anonymkode: d103e...fdd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en lege som burde få en klage. Du burde nok hatt Voltaren supp og.

• Liker 8
Skrevet

Sånt skjer til tider. Jeg fikk kun Paracet etter en operasjon i endetarmen, ikke for hemorider. Sa i forkant at disse virker dårlig på meg. Men sykehuset nekta meg noe annet. Etter og ha lagt hjemme og skreket i 3 dager fikk jeg skikkelig smertestillende av min fastlege. Da tok det kun 30 min før de virka og jeg sa nesten halleluja. Da jeg noen år etterpå skulle ha ny operasjon men da i kneet sa jeg i forkant at jeg håpa jeg fikk skikkelig smertelindring etterpå. De satte inn noe under operasjonen som skulle virke lokalt i kneet men det funka ikke. Så jeg fikk en skikkelig dose morfin og sendt inn på sykehuset. Fikk påfyll av morfin i 1 døgn og da jeg reise hjem fikk jeg smertestillende som heldigvis fungerte. 

Noen leger mener ibux og paracet er nok.  Da lurer jeg på hva de har lært i utdannelsen sin. 

Anonymkode: 71bef...792

Skrevet

Denne legen bør du klage inn for Helsetilsynet - en lege kan ikke ha som prinsipp å ikke skrive ut smertestillende.

Jeg skjønner at han vil være restriktiv altså, men ikke rigid.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I går opererte jeg mandlene. Noe av det første legen sa før han skulle operere var "av prinsipp skriver jeg ikke ut smertestillende". Synes det hørtes rart ut, men jeg har aldri operert så hva visste vel jeg. I går kveld og natt har jeg hatt voldsomme smerter og stikkpille med Paracet hadde ingen virkning. Ringte sykehuset i dag morges og legen skrev ut en resept på 600 mg Ibux. Det hadde heller ikke noe særlig virkning. 

Fikk kontakt med fastlegen og hun skrev ut paralgin forte både tabletter og stikkpiller. Hun sa det var direkte uansvarlig av legen å sende meg hjem uten smertestillende og hun hadde aldri hørt et slikt tilfelle før.

Kan leger på sykehuset gjøre slik? Bare nekte å skrive ut av prinsipp? Skal nevnes at jeg aldri noensinne har fått resept på smertestillende eller andre tabletter tidligere i mitt liv (sett bort ifra p piller og antibiotika).

Anonymkode: d103e...fdd

Bare å skrive utfyllende klage til Helsetilsynet. Få gjerne journal fra fastlege med klagen.

• Liker 1
Skrevet

Lite er så vondt som å fjerne mandlene. Helt på trynet av den legen. Bruk gjerne klagemuligheten. 

Anonymkode: 61653...0bb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sånt skjer til tider. Jeg fikk kun Paracet etter en operasjon i endetarmen, ikke for hemorider. Sa i forkant at disse virker dårlig på meg. Men sykehuset nekta meg noe annet. Etter og ha lagt hjemme og skreket i 3 dager fikk jeg skikkelig smertestillende av min fastlege. Da tok det kun 30 min før de virka og jeg sa nesten halleluja. Da jeg noen år etterpå skulle ha ny operasjon men da i kneet sa jeg i forkant at jeg håpa jeg fikk skikkelig smertelindring etterpå. De satte inn noe under operasjonen som skulle virke lokalt i kneet men det funka ikke. Så jeg fikk en skikkelig dose morfin og sendt inn på sykehuset. Fikk påfyll av morfin i 1 døgn og da jeg reise hjem fikk jeg smertestillende som heldigvis fungerte. 

Noen leger mener ibux og paracet er nok.  Da lurer jeg på hva de har lært i utdannelsen sin. 

Ditt tilfelle høres jo ekstremt ut, men smerter arter seg forskjellig fra person til person og fra tilfelle til tilfelle. Selv om en venninne hadde behov for sterke smertestillende etter keisersnittet, hadde ikke jeg det.

Som prinsipp er det greit å ikke ty til avhengighetsskapende smertestillende som førstevalg, så sant inngrepet ikke åpenbart vil medføre smerter av en slik karakter at det er nødvendig.

Kjenner til nok av tilfeller der pasienten påstår h*n «må ha» minst Paralgin forte for et inngrep som de fleste andre ikke behøver smertestillende i etterkant av. (Pasienten har aldri før fått utført prosedyren før, men er skråsikker på at det vil være vondt). Jeg synes likevel det er litt merkelig å utbasunere et «prinsipp» som i HI.

Anonymkode: fd7c2...7c7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ditt tilfelle høres jo ekstremt ut, men smerter arter seg forskjellig fra person til person og fra tilfelle til tilfelle. Selv om en venninne hadde behov for sterke smertestillende etter keisersnittet, hadde ikke jeg det.

Som prinsipp er det greit å ikke ty til avhengighetsskapende smertestillende som førstevalg, så sant inngrepet ikke åpenbart vil medføre smerter av en slik karakter at det er nødvendig.

Kjenner til nok av tilfeller der pasienten påstår h*n «må ha» minst Paralgin forte for et inngrep som de fleste andre ikke behøver smertestillende i etterkant av. (Pasienten har aldri før fått utført prosedyren før, men er skråsikker på at det vil være vondt). Jeg synes likevel det er litt merkelig å utbasunere et «prinsipp» som i HI.

Legen sa i forkant at denne operasjonen er veldig vond og derfor ble jeg sykmeldt i 14 dager og ble utført i narkose i stedet for lokalbedøvelse. Smertene var helt hinsidige. Har hatt underlivsoperasjon der jeg ble åpnet. Der var de rause med smertelindring men trengte bare i 2 dager. Vi reagerer ulikt på smerter men når man opplyser at paracet ikke nytter og de ikke hører så er det ikke greit. Dessuten får man heller ikke store doser på resept. Min lege var sjokkert at jeg ikke fikk hjelp på sykehuset. 

• Liker 1
Skrevet

Anonymkode: 0ae92...315

Skrevet

Å fjerne mandlene er en ekstremt smertefull operasjon som voksen. Her hadde jeg sendt inn klage på legen så raskt som mulig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Legen sa i forkant at denne operasjonen er veldig vond og derfor ble jeg sykmeldt i 14 dager og ble utført i narkose i stedet for lokalbedøvelse. Smertene var helt hinsidige. Har hatt underlivsoperasjon der jeg ble åpnet. Der var de rause med smertelindring men trengte bare i 2 dager. Vi reagerer ulikt på smerter men når man opplyser at paracet ikke nytter og de ikke hører så er det ikke greit. Dessuten får man heller ikke store doser på resept. Min lege var sjokkert at jeg ikke fikk hjelp på sykehuset. 

Jøss, denne legen hadde jeg sendt klage på til statsforvalteren ASAP. Å fjerne mandlene er kjent for å være veldig vondt, og å ikke skrive ut smertestillende av prinsipp som kirurg(!) tyder på at man har gått glipp av noe underveis i utdannelsen, spør du meg.

Anonymkode: 6c815...135

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det stemmer at ulike pasienter har ulike behov for smertestillende. Har tatt 3x keisersnitt selv, minst to av dem med for dårlig smertelindring etterpå - og jeg har hørt om kvinner som fikk kun Paracet etterpå selv om de hadde store smerter og åpenbart burde hatt mer, men de ble nektet dette på barsel. Det er dårlig behandling. Det er en kjent sak at mange kvinner er altfor dårlig smertelindrende etter keisersnitt. Det er forskjell på å ikke gi sterke smertestillende til en pasient som ikke trenger det (for eksempel deg etter ditt keisersnitt), og å ikke tilby smertestillende etter en operasjon man vet ofte gir mye smerter etterpå fordi man som PRINSIPP ikke skriver ut smertestillende (som TS). Det hadde vært noe annet hvis TS sin lege hadde vurdert i samråd med pasienten etter operasjonen at TS var godt smertelindret og ikke trengte noe annet enn Paracet (og her trengs det jo en vurdering over flere dager etter operasjonen), men det var jo ikke tilfellet her. Regner med TS ikke var innlagt, men ble sendt hjem. 

Her er jo nettopp situasjonen den at det svært ofte ER nødvendig etter denne operasjonen. Og man blir ikke avhengig av opiater av noen få dagers behandling etter en operasjon. God smertelindring gir raskere tilheling.

Dette er ikke relevant for TS. Det er alltids noen som prøver å tuske til seg A- og B-preparater på ymse vis, men denne typen operasjon gjør veldig vondt etterpå. Glad jeg aldri har vært nødt til å fjerne mandlene selv. 

Anonymkode: 6c815...135

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...