Gå til innhold

Erfaring med blindtarmbetennelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ville ikke nødvendigvis vist noe tidlig i forløpet, men etter et døgn med symptomer så ser man det på CRP. Hvor lenge etter symptomstart var dere hos lege? Ville tatt kontakt på nytt altså 

Anonymkode: 8464b...03e

Vi var hos lege idag.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Akutt abdomen kan være så mye mer enn blindtarmen. Feber og magesmerter over flere dager bør undersøkes. Avføring? Mengde og konsistens? Luftavgang? Urinprøve? Oppkast, kvalme? Feber uten sm.stillende i kroppen? Vær litt forsiktig med smertestillende ved magesmerter, det kan kamuflere annen sykdom. 

Anonymkode: 954ef...f66

Vi fikk beskjed om 1000 mg paracet eller 600 mg ibux, 4 ganger i døgnet..  

Vi får vel gjerne bare se det an.

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja hvorfor stole på legen når fremmede mennesker på nettet kan gi deg svaret?

Anonymkode: 2800f...c60

Jeg stoler forsåvidt på legen, men hun kunne ikke si noe om hva dette kunne være. Og jeg synes det er rart å ha dette så lenge og intenst, vanligvis går jo magegreier over kjapt. 

Anonymkode: b2756...148

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Testet for covid? Min sønn hadde ekstreme magesmerter og vi fryktet på blindtarmbetennelse, men det viste seg at det var covid. Er visst vanlig med sterke magesmerter og ingen luftveissymtomper hos barn. 

en «test» dere kan gjøre med tanke på blindtarmen er å be han hoppe. Hvis han klarer det  uten at det gjør smertene verre er det mest sannsynlig ikke blindtramen. (Fikk tipset fra legevaktslegen)

Anonymkode: c4cc6...c51

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Testet for covid? Min sønn hadde ekstreme magesmerter og vi fryktet på blindtarmbetennelse, men det viste seg at det var covid. Er visst vanlig med sterke magesmerter og ingen luftveissymtomper hos barn. 

en «test» dere kan gjøre med tanke på blindtarmen er å be han hoppe. Hvis han klarer det  uten at det gjør smertene verre er det mest sannsynlig ikke blindtramen. (Fikk tipset fra legevaktslegen)

Han er ikke testet for det nei. Han hadde covid i vinter, da var han litt tett og hadde feber noen dager. Men kam jo hende at han har fått det igjen ja 🤔

Hoppetest tatt nå, den gjorde ingen forskjell til eller fra. Altså, han har like vondt selv om han hopper, men ikke mer vondt.

Skrevet

Dra på legevakta.

Jeg hadde blindtarmbetennelse. Vondt i magen som ikke ga seg. Natt nr to dro jeg på legevakta. Lå der en hel dag med smerter og ble undersøkt av tre skift leger, de klarte ikke sette diagnose og måtte vente å se. Natt nr tre ble jeg sendt på sykehus. Legen sa at det var vanskelig å være sikker på blindtarm, ofte vanskelig å diagnostisere. 

Til slutt var det så sannsynlig at de prøvde kikkhullsoperasjon. Da var blindtarmen så betent at de måtte snitte opp ordentlig for å få den ut uten at den sprakk. Veldig glad jeg ble operert! 

Det er ikke sikkert legen klarer stille diagnose. Jeg ville uansett dratt på legevakt i kveld. 

Anonymkode: f38b1...e02

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Noen som har erfaring? Har en 12 åring som har hatt veldig vondt i magen i 3 dager nå. Konstante smerter, og innimellom så gale at han gråter. Han har hatt omgangssyke mange ganger før, men aldri vært så dårlig form som dette. Smertestillende tar ikke bort smerten (gir 600 mg ibux). 

Han har normal crp og har ikke vondt når det trykkes over blindtarmen. Kan det likevel være den som er problemet? Andre som har hatt så vondt og så har det gått over av seg selv til slutt? 

Hva sier legen det kan være da?

Hvis det er normal CRP så er det vel lite sannsynlig at det er blindtarmbetennelse?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dra på legevakta.

Jeg hadde blindtarmbetennelse. Vondt i magen som ikke ga seg. Natt nr to dro jeg på legevakta. Lå der en hel dag med smerter og ble undersøkt av tre skift leger, de klarte ikke sette diagnose og måtte vente å se. Natt nr tre ble jeg sendt på sykehus. Legen sa at det var vanskelig å være sikker på blindtarm, ofte vanskelig å diagnostisere. 

Til slutt var det så sannsynlig at de prøvde kikkhullsoperasjon. Da var blindtarmen så betent at de måtte snitte opp ordentlig for å få den ut uten at den sprakk. Veldig glad jeg ble operert! 

Det er ikke sikkert legen klarer stille diagnose. Jeg ville uansett dratt på legevakt i kveld. 

Anonymkode: f38b1...e02

De målte ikke CRP?

Skrevet

jabx skrev (27 minutter siden):

Hva sier legen det kan være da?

Hvis det er normal CRP så er det vel lite sannsynlig at det er blindtarmbetennelse?

Legen visste ikke. Hun sa bare at det var noe som kom til å gå over av seg selv (siden det ikke var blindtarmen). Personlig synes jeg at å anbefale 1000 mg paracet 4 ganger i døgnet til en gutt på 40 kg er veldig mye, så jeg tør ikke helt å gi ham så mye. Ellers takker jeg for alle svar, tenker å avvente til imorgen tidlig med eventuelt legevakt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Legen visste ikke. Hun sa bare at det var noe som kom til å gå over av seg selv (siden det ikke var blindtarmen). Personlig synes jeg at å anbefale 1000 mg paracet 4 ganger i døgnet til en gutt på 40 kg er veldig mye, så jeg tør ikke helt å gi ham så mye. Ellers takker jeg for alle svar, tenker å avvente til imorgen tidlig med eventuelt legevakt.

Dette syns jeg også var mye!

Anonymkode: d4ff5...451

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi var hos lege idag.

Vi fikk beskjed om 1000 mg paracet eller 600 mg ibux, 4 ganger i døgnet..  

Vi får vel gjerne bare se det an.

Jeg stoler forsåvidt på legen, men hun kunne ikke si noe om hva dette kunne være. Og jeg synes det er rart å ha dette så lenge og intenst, vanligvis går jo magegreier over kjapt. 

Men legen sa at det ikke var blindtarmbetennelse…?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Han er ikke testet for det nei. Han hadde covid i vinter, da var han litt tett og hadde feber noen dager. Men kam jo hende at han har fått det igjen ja 🤔

Hoppetest tatt nå, den gjorde ingen forskjell til eller fra. Altså, han har like vondt selv om han hopper, men ikke mer vondt.

Kan være verdt å teste 🤷🏻‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Men legen sa at det ikke var blindtarmbetennelse…?

Ja det sa hun. Jeg ble bare i tvil siden han har så vondt. Han er enten helt apatisk eller hylgråter, og vil kun sitte inni dusjen med varmt vann på. 

Vi var på legevakten nå ikveld, og kom ut igjen med status uavklart, da crp fremdeles ikke er forhøyet. Ble rådet til å ta laxoberal og se om det funker. I pakningsvedlegget står det at man ikke skal ta det om man har sterke magesmerter, men jeg må jo bare stole på legevakten. 

Skrevet

Merker jeg blir ganske fortvilet her nå. Ungen er helt utslitt av smerter, og har lagt seg til å sove med masse smertestillende innabords. Han sitter kun og døser mellom smertetoppene når han er våken, det minner meg om hvordan jeg selv oppførte meg når jeg skulle føde.

Er det noen som har erfaring med dette og enten kan berolige meg med at dette høres helt normalt ut ved forstoppelse (ungen er veldig aktiv og spiser "alt", så det er enkelt å gi ham et sunt kosthold, (noe jeg også gjør, som burde forhindre en så ille forstoppelse) eller har erfaring med lignende hvor det viste seg å være noe annet? 

Skrevet

Det store spørsmålet her er jo først og fremst: Har ungen driti? 
Hvis nei - forstoppa. 
Hvis ja - kontakt legevakt. 

Anonymkode: e509e...dca

Skrevet

Høres ikke ut som blindtarmen. Men med så sterke smerter så lenge, lite avføring (og ingen luft???) og feber ville jeg ikke ha godtatt å bli sendt hjem fra legevakten. Rart at crp ikke er forhøyet når han har feber da. Ville tenkt en blindtarmsbetennelse med unormale symptomer eller en ileus/subileus, hilsen akuttsykepleier.

Anonymkode: 0b994...f62

Skrevet

Eller forstoppelse ja, selvfølgelig. 

Skrevet

Dra tilbake til legevakt og insister på at de gjør flere undersøkelser. Har de tatt urinprøve? Andre prøver? Det er jo et hav av ting dette kan være- men ikke gi dere!

Anonymkode: ca3de...8d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres ikke ut som blindtarmen. Men med så sterke smerter så lenge, lite avføring (og ingen luft???) og feber ville jeg ikke ha godtatt å bli sendt hjem fra legevakten. Rart at crp ikke er forhøyet når han har feber da. Ville tenkt en blindtarmsbetennelse med unormale symptomer eller en ileus/subileus, hilsen akuttsykepleier.

Jeg får tarmslyng vibber her, eller kraftig urinveisinfeksjon. Jeg får helt sinnsyke smerter av det. 

Anonymkode: ca3de...8d9

Skrevet

De lyttet på magen og sa at de hadde hørt det hvis det var tarmslyng. Så jeg aner ikke, de tror det er forstoppelse og jeg føler liksom at jeg bare må avvente igjen nå. Synes det er rart at de anbefaler et legemiddel som det står man ikke skal bruke om man har magesmerter, men igjen, dette er ikke noe jeg kan noe om. Han sitter i dusjen igjen nå, våknet med et hyl. Jeg ser ham vanligvis ikke naken noe særlig, men siden han vil ha meg hos ham hele tiden ser jeg nå at ene testikkelen er ganske mye høyere oppe enn den andre. Kan ikke huske at den var sånn når han var liten. Men det er vel kanskje ikke noe å tenke på? Jeg aner ikke, men blir jo ganske desperat etter svar her..

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det store spørsmålet her er jo først og fremst: Har ungen driti? 
Hvis nei - forstoppa. 
Hvis ja - kontakt legevakt. 

Anonymkode: e509e...dca

Ja han bæsjet for to dager siden. Etter det har han ikke spist noe særlig, og heller ikke bæsjet. Men dette startet for 4 dager siden da. 

Skrevet

Det skal ikke brukes i tilfelle det er tarmslyng, men det har de visst utelukket. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...