Gå til innhold

Erfaring med blindtarmbetennelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring? Har en 12 åring som har hatt veldig vondt i magen i 3 dager nå. Konstante smerter, og innimellom så gale at han gråter. Han har hatt omgangssyke mange ganger før, men aldri vært så dårlig form som dette. Smertestillende tar ikke bort smerten (gir 600 mg ibux). 

Han har normal crp og har ikke vondt når det trykkes over blindtarmen. Kan det likevel være den som er problemet? Andre som har hatt så vondt og så har det gått over av seg selv til slutt? 

Anonymkode: b2756...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du vært hos legen med ham?

Om man skal sjekke for blindtarmbetennelse, så skal du trykke på motsatt side av magen. Men husk at en betent blindtarm kan sprekke og det kan være livstruende. 

Bestill time hos legen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåjojo skrev (Akkurat nå):

Har du vært hos legen med ham?

Om man skal sjekke for blindtarmbetennelse, så skal du trykke på motsatt side av magen. Men husk at en betent blindtarm kan sprekke og det kan være livstruende. 

Bestill time hos legen.

Ja har vært hos legen, det er sånn jeg vet at crp er normal. Det var legen som trykket på magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun sa at "under her ligger blindtarmen" og at det var bra det ikke gjorde vondt der. Så tror ikke egentlig hun trykket på motsatt side 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja har vært hos legen, det er sånn jeg vet at crp er normal. Det var legen som trykket på magen.

Mange reagerer på Ibux med magesmerter. Hvorfor har du ikke gitt Paracet?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blåjojo skrev (1 minutt siden):

Mange reagerer på Ibux med magesmerter. Hvorfor har du ikke gitt Paracet?

Fikk beskjed av legen at ibux tar magesmerter bedre. Mange motstridende råd der ute tydeligvis. Har forøvrig gitt paracet de første to dagene, uten at det var noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke vondt når de trykket inn på blindtarmen. Verken på legevakta, sykehuset eller på ultralyd. Men betent var den, dobbel størrelse og misfarga. Hadde høyere crp da, men det var først etter 2 dager med av og på intenst vondt(konstant vondt siste natten før jeg ble innlagt). Først oppe i magen så beveget det seg nedover mot eggstokk området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mommy26 skrev (8 minutter siden):

Jeg fikk ikke vondt når de trykket inn på blindtarmen. Verken på legevakta, sykehuset eller på ultralyd. Men betent var den, dobbel størrelse og misfarga. Hadde høyere crp da, men det var først etter 2 dager med av og på intenst vondt(konstant vondt siste natten før jeg ble innlagt). Først oppe i magen så beveget det seg nedover mot eggstokk området. 

Takk for svar. Da får jeg vel bare følge med og ikke utelukke det helt enda da.. Dette er en unge som tåler en trøkk, så at han gråter av smerte er veldig uvant å se. Får håpe det kun er et virus, men litt rart at ingen av oss andre blir syke.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for svar. Da får jeg vel bare følge med og ikke utelukke det helt enda da.. Dette er en unge som tåler en trøkk, så at han gråter av smerte er veldig uvant å se. Får håpe det kun er et virus, men litt rart at ingen av oss andre blir syke.

Kan og nevne etter det gjorde konstant vondt hele natten og legevakten ville jeg skulle prøve smertestillende først hjemme så kom alt i retur innen 1 min. Samme på sykehuset. Så ville ringt igjen til legevakt om han begynner med oppkast.

Håper det kun er et virus, ikke lett med magevondt når det kan være mye forskjellig.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det luft og avføring ut bak? Noe feber? Vanlig å ha rundt 38 i temp, mange får dårlig matlyst. Smertene flytter som som regel ned mot høyre side magen etterhvert. 

Anonymkode: 8464b...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kommer det luft og avføring ut bak? Noe feber? Vanlig å ha rundt 38 i temp, mange får dårlig matlyst. Smertene flytter som som regel ned mot høyre side magen etterhvert. 

Han sliter litt med avføring, men kommer litt. Fiser ikke så vidt jeg vet. Han har rundt 38 i feber, men så er jo det også vanskelig å være sikker på, pga smertestillende så har han vel kanskje høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han sliter litt med avføring, men kommer litt. Fiser ikke så vidt jeg vet. Han har rundt 38 i feber, men så er jo det også vanskelig å være sikker på, pga smertestillende så har han vel kanskje høyere.

Hvor i magen sitter smertene nå? Ville tatt kontakt med lege igjen, feber er et tegn på infeksjon. Avføring kan også bli hindret ved en alpendisitt. CRP vises ikke på blodprøver før etter 6-12 timer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvor i magen sitter smertene nå? Ville tatt kontakt med lege igjen, feber er et tegn på infeksjon. Avføring kan også bli hindret ved en alpendisitt. CRP vises ikke på blodprøver før etter 6-12 timer 

Han sier fremdeles at det gjør vondt i hele magen. Og dette har vedvart i 3 døgn nå, ingen tegn til bedring, men da ville vel crp vist noe hvis det var blindtarmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at dere ikke må henge dere opp i «blindtarmen», når det er magesmerter. Dette kan også være begynnende tarmslyng.

Jeg ville tatt kontakt med lege evt. legevakt, og fått dem til å gjøre andre undersøkelser.

Anonymkode: 9bf1b...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja hvorfor stole på legen når fremmede mennesker på nettet kan gi deg svaret?

Anonymkode: 2800f...c60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Han sier fremdeles at det gjør vondt i hele magen. Og dette har vedvart i 3 døgn nå, ingen tegn til bedring, men da ville vel crp vist noe hvis det var blindtarmen?

Ville ikke nødvendigvis vist noe tidlig i forløpet, men etter et døgn med symptomer så ser man det på CRP. Hvor lenge etter symptomstart var dere hos lege? Ville tatt kontakt på nytt altså 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akutt abdomen kan være så mye mer enn blindtarmen. Feber og magesmerter over flere dager bør undersøkes. Avføring? Mengde og konsistens? Luftavgang? Urinprøve? Oppkast, kvalme? Feber uten sm.stillende i kroppen? Vær litt forsiktig med smertestillende ved magesmerter, det kan kamuflere annen sykdom. 

Anonymkode: 954ef...f66

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på gutter i den alderen kan det gjøre vondt i magen når det er noe galt med testiklene, uten at de kanskje tør si noe om det…

Anonymkode: c28b9...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Det eneste jeg kan si om blindtarmbetennelse er at jeg har ingen blindtarm nå. Min sprakk. Jeg var ett år og heldigvis på sykehuset så operasjon ble satt i gang med en gang. Jeg har et digert arr på magen av den grunn. Jeg var heldig, for hadde jeg ikke vært på sykehuset da hadde jeg kanskje ikke vært i live nå).

Om blindtarmen er betent kan den sprekke. Dette gir en livstruende tilstand som kalles bukhinnebetennelse – peritonitt, som er en svært alvorlig infeksjon i magen som kan ha et dødelig utfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...