Gå til innhold

Er man smittsom når man blir syk pga temp.forandring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært i varmere strøk en stund og kom til Norge i går. I natt merket jeg såklart litt vondt i halsen og i dag også. Ikke feberfølelse, men bare litt forkjølet liksom. Er jeg smittsom da eller er dette kun meg fordi temperaturen forandret seg for mye?

Anonymkode: ab6e1...902

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har vært i varmere strøk en stund og kom til Norge i går. I natt merket jeg såklart litt vondt i halsen og i dag også. Ikke feberfølelse, men bare litt forkjølet liksom. Er jeg smittsom da eller er dette kun meg fordi temperaturen forandret seg for mye?

Anonymkode: ab6e1...902

Det er en gammel myte at temperatur forandringer gjør deg sint. Fakta er at om man blir syk av temperatur forandringer så er det fordi man allerede har et virus liggende og murre.

https://www.lhl.no/lhl-astma-og-allergi/sunnere-bolig/oppvarming/blir-vi-syke-av-a-fryse/

«Forkjølelse kommer i hovedsak av virusinfeksjon i kroppen. Virus lever godt i våre celler, det vil si rundt 37 graders varme, men utenfor kroppen overlever virus best i kald temperatur og lav luftfuktighet. Det er ikke dermed sagt at vi blir forkjølet av å bli kalde på kroppen. Vi må bli utsatt for virussmitte for å bli forkjølet.»

• Liker 1
Skrevet

Forkjølelse er smittsomt, ferdig med det. 
Og det er bakterier/virus som gjør en syk, ikke temperaturer. Selv om temperaturendringene gjør deg mer mottakelig for virus. 

Men forkjølelsevirus trives bedre i kjølige temperaturer, så sånn sett er du MER smittsom nå som du er hjemme i kjøligere temperaturer. 

Anonymkode: 8c2ac...fe8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...