Gå til innhold

Lage brød eller kjøpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad i brød så det spises mye av det, tipper ca. to brødstykker i uken. Jeg kjøper da brød som koster mellom 30-35 kr. 

Med dagens strømpriser lønner det seg å lage brød? Brødblanding er 27 kr for den billigste og gir to stk. brød, men så koster det å ha ovnen på. Jeg vet ikke nøyaktig hvor mye, men kanskje noen her vet bedre enn meg 😛 

Anonymkode: 5a5fe...216

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøper det billigste brødet, som er det groveste. 

Anonymkode: 3dc5b...2d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Billigste jeg fant er op 27 kr, men hvis du tenker skikkelig billig er. det vel de first price brødene...men de inneholder bare luft.  

Skrevet

Hvorfor kjøpe brødblandinger?

Hamstre opp med mel når det er på tilbud, 11-12 kroner kiloen for siktet hvetemel, 16-18 for grovmel som rug m.m. 

Har ikke kjøpt brød på helt sikkert 7-8 år. Det er atskillig rimeligere å bake selv, men hovedårsaken til at jeg baker brød selv er at da vet jeg hva jeg får i meg i motsetning til de brødene som selges i butikken. 

Bruker 50/50 blanding med siktet hvetemel og grovmel. I tillegg har jeg diverse frø i, favoritten er gresskarkjernefrø. Frø er ikke rimelig, så pris per brød hjemme blir ikke så rimelig. 

Baker hver gang jeg begynner å gå tom, og jeg har hjemmekontor. 

Anonymkode: 8b3a5...322

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Et brød er ikke grovt selv om det er mørkt.. Du bør lese deg opp på hva det inneholder. De liksomgrovbrødene er bare tilsatt farge.. Snodig at folk ikke har fått med seg det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor kjøpe brødblandinger?

Hamstre opp med mel når det er på tilbud, 11-12 kroner kiloen for siktet hvetemel, 16-18 for grovmel som rug m.m. 

Har ikke kjøpt brød på helt sikkert 7-8 år. Det er atskillig rimeligere å bake selv, men hovedårsaken til at jeg baker brød selv er at da vet jeg hva jeg får i meg i motsetning til de brødene som selges i butikken. 

Bruker 50/50 blanding med siktet hvetemel og grovmel. I tillegg har jeg diverse frø i, favoritten er gresskarkjernefrø. Frø er ikke rimelig, så pris per brød hjemme blir ikke så rimelig. 

Baker hver gang jeg begynner å gå tom, og jeg har hjemmekontor. 

men leste at du trenger ca 1 kg mel til å lage 1 brødstykke?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Et brød er ikke grovt selv om det er mørkt.. Du bør lese deg opp på hva det inneholder. De liksomgrovbrødene er bare tilsatt farge.. Snodig at folk ikke har fått med seg det.

Morsomt at du tar den konklusjonen når vedkommende ikke har sagt noe om farge osv 

Anonymkode: ebc2a...bc3

• Liker 1
Skrevet

Bak selv. Mye rimeligere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg regner med at du mener ett brød? (Når/hvis man sier brødstykke så menes det vanligvis en skive brød). Men for å svare på det du spør om så trenger du ca. en halv kilo tørre ingredienser (Grovt/fint mel, havregryn, frø etc.) for å få et brød i en vanlig brødform på 1,25 - 1,5 liter. Du kan selvfølgelig bake større brød, men mengden brød blir den jo den samme enten du lager to store eller tre små ;)  

• Liker 1
Skrevet
Leo skrev (Akkurat nå):

Jeg regner med at du mener ett brød? (Når/hvis man sier brødstykke så menes det vanligvis en skive brød). Men for å svare på det du spør om så trenger du ca. en halv kilo tørre ingredienser (Grovt/fint mel, havregryn, frø etc.) for å få et brød i en vanlig brødform på 1,25 - 1,5 liter. Du kan selvfølgelig bake større brød, men mengden brød blir den jo den samme enten du lager to store eller tre små ;)  

Beklager, mente ett brød. :) Da har jeg kjøpt masse mel som er på tilbud, så blir det baking fremover! takk for svar!

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det blir ett VELDIG stort brød i så fall. 

Jeg brukte litt over ett kg til å lage tre brød når jeg bakte brød. Men greit, en del meltyper er tyngre enn andre om man regner over til liter... Jeg stekte også alltid tre brød samtidig, siden jeg bakte i langpanne i stedet for brødform. 

Men skjønner ikke regnestykket i HI heller. 
Du kjøper brød til 30-35 kr stk, og med brødblandingen du nevner koster hvert brød 16,50. Altså halve prisen... Ferdigbrødet er da "kjøp ETT, betal for TO!"... 
Greit at man bruker ovnen, men når ingredienser til to brød koster 27 og du kan steke 2 stk samtidig, så blir det på ingen måte like dyrt som å kjøpe to brød til 60-70 kr.
Jeg baker brød ikke lengre, men med strømpris på rundt 4 kr, så vil en times bruk av komfyr komme på 4-5 kr.... 

Anonymkode: c2c7f...da2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Billigste jeg fant er op 27 kr, men hvis du tenker skikkelig billig er. det vel de first price brødene...men de inneholder bare luft.  

Kneipp-brødet inneholder ikke bare luft nei, det er jo noe av det beste kjøpebrødet man får, og koster max 10 kroner.

Anonymkode: baf61...1ce

Skrevet

En del av kjøpebrødene er ultraprosessert, så jeg ville heller lagd mitt eget bare av den grunn om jeg spiste så mye av det 😊

Anonymkode: 3fd0a...ccf

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kneipp-brødet inneholder ikke bare luft nei, det er jo noe av det beste kjøpebrødet man får, og koster max 10 kroner.

Regner med at det var en spøk?

Her er ingrediensene i FP kneipp: kun hvetemel og litt olje

Ingredienser:

Sammalt Hvete (37,0 %), vann, hvetemel, gjær, rapsolje, salt.
Skrevet
Blizz1 skrev (2 timer siden):

Ingredienser:

37% sammalt hvete er da ganske bra? De andre smaker ofte gammelt og brødene blir gamle fort. Dette var et av mine favorittbrød de gangene jeg ikke hadde hjemmebakt, det og Ezekielbrød, men det er jo rådyrt. Nå spiser jeg ikke brød lenger. Kanskje de har fornyet brødene i butikken nå, hva vet jeg.

Skrevet
Blizz1 skrev (2 timer siden):

Ingredienser:

Dette var kommentaren jeg svarte på. Ts ser etter et billig brød, men mener de billige brødene er bare luft: 

"Billigste jeg fant er op 27 kr, men hvis du tenker skikkelig billig er. det vel de first price brødene...men de inneholder bare luft. "

Jeg går på Oda og ser, det dyreste brøder her er et fancy Fransk Landbrød, 79 kroner:

vann, HVETEMEL, sammalt HVETE (17,2%), sammalt RUG (7,2%), naturlig surdeig av rug (sammalt RUG (3,4%), vann), rapsolje, gjær, salt, maltekstrakt (BYGG), sirup, HVETEGLUTEN, emulgator (E 472e), dekstrose, enzym, melbehandlingsmiddel (E 300), antioksidant (E 300)

Går vi til de billige, men ikke billigste så finner vi f.ex Steinonvnsbakt brød 34.90:
Vann, hvetemel (30.8%), sammalt hvete (19.0%), sammalt rug (6,7%), gjær, salt, vegetabilsk olje (rapsolje), maltekstrakt av bygg, emulgator (E472e), enzym, melbehandlingsmiddel (E300).

Kneipp til 8.90: 
Vann, 
hvetemel (28,8%), sammalt hvete (21,6%), sammalt rug (8,7%), gjær, salt, vegetabilsk olje (rapsolje), emulgator (E 472e), enzym, melbehandlingsmiddel (E 300).

Så hva er det for fantastiske ingredienser i det dyreste som gjør det til "ikke luft"? Surdeig og maltekstrakt? Dekstrose? 

• Liker 1
Skrevet

Mye sunnere å bake selv da slipper man transfettet som er i all kjøpebrød og konserveringsmidler og annet dritt.

Anonymkode: 110da...f2f

Skrevet

Kjøpte 2kg mel her om dagen til 14kr på Kiwi. Det gir meg 4 store brød når jeg baker selv. Med brødbakemaskin, så går det helt av seg selv, og jeg våkner til duften av nystekt brød. 

Anonymkode: 37fd6...de2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...