Gå til innhold

Haster! Senebetennelse - hvordan kjennes det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du hatt senebetennelse i armen? Hvordan kjennes det ut? Tror jeg har fått det, men det kom som kasta på meg bare sånn over natta. Er det vanlig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Tja, vet ikke hva som er vanlig. Som regel kommer vel senebettennelse av over- eller feilbelastning. Det kjennes i hvert fall som i at smerten stråler oppover armen, altså ikke direkte knyttet til leddet. Ta det med ro og gir det seg ikke bør du ta en tud til legen. Det finnes medisiner å få for å få behandlet det.

Skrevet

Njææ, sånn "kasta på over natta" kjenner jeg meg ikke helt igjen i....

Jeg har hatt flere betennelser, men hovedsaklig i sene- og muskelfester i skulder, nakke og arm. Det betente området blir varmt og gjerne litt rødt (og selvfølgelig vondt). Det er ømt å ta på, og jeg fikk smerter nedover hele armen. I tillegg mista jeg så og si all muskelkraft, og det gjør vondt i den aktuelle betente sena dersom man prøver å løfte noe.

Vet ikke om dette hjalp i det hele tatt jeg, men.

God bedring! :)

Skrevet

Nja, sånn som jeg kjenner det har jeg vondt i alle ledd i fingrene, så stråler det oppover underarmen min og opp mot albuen. Det er vondt å bøye fingrene og jeg er tidvis nummen i dem. Likeledes er det vondt å bevege hånden (håndleddet) og jeg har ikke krefter i den.

Har aldri hatt det sånn før og lurer fælt da.

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Nja, sånn som jeg kjenner det har jeg vondt i alle ledd i fingrene, så stråler det oppover underarmen min og opp mot albuen. Det er vondt å bøye fingrene og jeg er tidvis nummen i dem. Likeledes er det vondt å bevege hånden (håndleddet) og jeg har ikke krefter i den.

Har aldri hatt det sånn før og lurer fælt da.

Hvis jeg skulle beskrive mine fibromyalgi-smerter i armen, ville jeg beskrevet det akkurat som du gjorde nå. Men du har sikkert ikke det, da.

Skrevet

Det der høres nesten ut som giktsmerter, Monja. Har ikke gikt selv (foreløpig.. men det ligger i familien og innimellom får jeg det jeg kaller voksesmerter, men iom at jeg ikke vokser lengre er det kanskje milde giktsmerter) men har fått det beskrevet, og det hørtes litt sånn ut som du sa.

Forøvrig, dersom du har varmepute er det smertelindrende.

Håper du finner ut av det da.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Kan høres litt ut som tennisalbue også. Gå til lege og få det sjekket, du.

Skrevet

I tillegg kjennes ofte muskelfestet ut som så ta på en pose potetmel, du kan faktisk høre at det knirker. Dette gjelder senebetennelse. det kan gå over av seg selv, men tar lang tid og belastningen som har forårsaket senebetennelsen må opphøre. Og det er ikke lett å slutte å bruke armene. Anbefaler en tur til legen.

• 5 år senere...
Gjest anonym
Skrevet

har hatt sene betennelse i 4måner nå har hatt 4trykkbølge behandlinger og6akenpunktur timer noen forslag til hva jeg kan gjøre blir jeg noen gaNg bra igjen?

Skrevet (endret)

Har.. hadde.. kronisk senebetennelse i håndleddene mine når jeg var litt yngre. Når jeg først fikk det, så merket jeg at det var litt ubehagelig å lee håndleddet visse stillinger, og jeg merket det spesielt på trening (bare stillinger som håndleddet ikke liker).

Dette stadiet er ikke det verste.. Men om jeg fortsatte å bruke håndleddene (enten om det var via trening eller fysisk jobb), så førte det til at håndleddet til slutt ble bortimot ubrukelig. Det kan bli så vondt at det er bortimot uutholdelig å kjøre bil (enten det å holde rattet/vri det, eller å gire). Utviklet mange rare "teknikker" for å få til å kjøre. All bruk av håndleddet kunne jeg bare glemme.

Litt vanskelig å beskrive smerten? Men det er fandens vondt. Smerten ligger i leddet, og brer seg utover fra det punktet..

Har ikke hatt den typen senebetennelse på en del år nå. Liker å tro det er pga omega3 som jeg stapper i meg hver dag. Har generelt hatt ekstremt lite "plager" de siste årene.

Lærte også at med engang jeg fikk den "svake smerten" (tegn på senebetennelse), så stoppet jeg all fysisk aktivitet i 2-3 uker, for da gikk det som regel over. Bedre å ha lite fysisk aktivitet i noen uker, enn å være ødelagt i 1-2mnd.

Endret av Rights

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...