AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #1 Skrevet 14. oktober 2022 Hei, Førstegangs gravid kvinne på 29 år. Er i uke 16. Jeg har en master i statsvitenskap og har kontorjobb. Før kontorjobben (hatt i 2 år) jobbet jeg turnus i psykiatrien. Har aldri vært sykemeldt i hele mitt liv, og jobbet 100% mens jeg tok master 100% samtidig. Så mener jeg har relativt god arbeidskapasitet. Nå har jeg 100% kontorjobb i det offentlig og studerer 50% fordi jeg har kommet inn på noen skikkelig spennende og relevante fag. Trives veldig i jobben, men ikke den siste tiden . Det er krevende, jeg er ekstremt trøtt, har vært veldig kvalm, føler meg sur og irritabel hele tiden og om noen spør om det går bra med meg begynner jeg å grine. På jobb er "alle" irriterende, og klienter jeg forholder meg til er ofte usakelige og urimelige (det var de før graviditeten også, men da hadde jeg mer kapasitet til å håndtere det). Har slengt litt med leppa til enkelte klienter og skammer meg for det. Har tidligere et utbrent og gått på veggen, men fortsatte med skole og jobb til sommerferien til det endelig ble "ferie" med bare 100% jobb. Kom meg ut av den utbrentheten uten hjelp, men vil virkelig ikke tilbake dit. Hvertfall ikke som gravid... I tilegg er en besteforelder svært syk, og mulig hen ikke lever til barnet mitt er født. Skal til legen i neste uke for å snakke om hvordan jeg har det. Er jeg svak eller en dårlig gravid kvinne om jeg spør om å få 20% sykemelding? Er kanskje "flink pike" som snakker, for jeg har alltid hatt forståelse for andre gravide som blir sykemeldt. Men stiller kanskje andre krav til meg selv.. Hva tenker dere? Anonymkode: 10ba6...641 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #2 Skrevet 14. oktober 2022 Du kan da ikke bli 20 % sykemeldt fra jobben fordi du ønsker å studere 50% på fritiden...😳 Anonymkode: 6d367...20b 16 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #3 Skrevet 14. oktober 2022 Vet ikke om jeg forstår situasjonen helt. Om det virkelig er slik at du selv har lagt opp til 100% jobb med 50% studier i tillegg, da har du faktisk gjort dette for deg selv, og det blir feil å få sykemelding. Da bør du sette studiene på pause for nå, og heller gå tilbake til det når du har energi til det. Men om jeg tolker det du skriver riktig, ble du utmattet før sommeren, og har kommet set etter dette igjen, siden du var ferdig med studiene til sommeren, og nå kun er i 100% jobb. Om det er tilfelle, at kun jobb er nok for at du kjenner at du ikke klarer mer, da mener jeg at du bør få lov til å få litt sykemelding. Det er mange leger som ikke skeiver ut sykemelding pga. «normale graviditetsplager, for man er ikke syk men bare gravid» 😅 Anonymkode: 3d537...579 7
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #4 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du kan da ikke bli 20 % sykemeldt fra jobben fordi du ønsker å studere 50% på fritiden...😳 Anonymkode: 6d367...20b Setter selvsagt studiene på pause. Har ikke gjort noe dette semesteret fordi jeg er utslitt. Kom kanskje dårlig frem i HI, jeg tar kritikk på det. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vet ikke om jeg forstår situasjonen helt. Om det virkelig er slik at du selv har lagt opp til 100% jobb med 50% studier i tillegg, da har du faktisk gjort dette for deg selv, og det blir feil å få sykemelding. Da bør du sette studiene på pause for nå, og heller gå tilbake til det når du har energi til det. Men om jeg tolker det du skriver riktig, ble du utmattet før sommeren, og har kommet set etter dette igjen, siden du var ferdig med studiene til sommeren, og nå kun er i 100% jobb. Om det er tilfelle, at kun jobb er nok for at du kjenner at du ikke klarer mer, da mener jeg at du bør få lov til å få litt sykemelding. Det er mange leger som ikke skeiver ut sykemelding pga. «normale graviditetsplager, for man er ikke syk men bare gravid» 😅 Anonymkode: 3d537...579 Ble ikke utslitt i år før sommeren i år, men i 2018. Det endret seg da jeg gikk fra bachelor til master og byttet skole. Var ferdig med å studere+jobbe 100% til sommeren i 2021. Mellom høsten 2021 og til dags dato har jeg studert 50%. Men nå setter jeg (har satt) selvsagt studie på pause, men lurer på om jeg er svak om jeg ber om 20% sykemelding. Anonymkode: 10ba6...641
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #5 Skrevet 14. oktober 2022 Hei! Dersom du både studerer og jobber, så mener jeg det er riktig at du først kutter ned på studiene for å se om det «holder». Forpliktelse overfor arbeidsgiver trumfer dessverre spennende studier. Jeg hadde en venninne som ble 100% sykemeldt fra jobben sin, men studerte og pusset opp huset sitt i stedet. Dette synes jeg på ingen måte er ok, og det blir jo som å få studiene finansiert av staten (siden de «betjener» sykemeldingen og muliggjør studier). Graviditet er ingen sykdom i seg selv, men det hører ofte med mange plager. Jeg opplever at mange fastleger kaster sykemeldinger etter gravide (jeg fikk feks beskjed om at jeg jo skulle ha energi til barnet kom også. Jeg var bare «vanlig» gravid-sliten og skulle absolutt ikke ha en sykemelding for det). Anonymkode: e28d1...902
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #6 Skrevet 14. oktober 2022 Men nei, du er ikke svak som blir 20% sykemeldt. Lurer på om 70% eller noe er sykemeldt i en viss prosent ila svangerskapet. Det er veldig vanlig, og forståelig. Anonymkode: e28d1...902 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #7 Skrevet 14. oktober 2022 Jeg forstår deg, jeg er selv i uke 31. Mitt største problem da jeg var der du er var faktisk sinne og dårlig humør generelt, tungt å være på jobb når plutselig alle rundt deg er idioter 😅 Men akkurat den fasen gikk over (eller kanskje jeg ble vant med det). Har valgt å jobbe fullt og det går enda greit, men gleder meg veldig til permisjon før fødsel, livet mitt er bare jobb - sofa - sove nå. Ville gitt det noen uker til om jeg var deg, kanskje ting endrer seg. Anonymkode: 08ff8...512 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #8 Skrevet 14. oktober 2022 Hva tålegrensen er for mennesker varierer jo like mye som det finnes antall mennesker på jordkloden. Du har de som presser seg gjennom å jobber 100% selv om bekkenet holder på å ta kvelden og de spyr hver halvtime. Å så har du de som roer veldig ned når de får plager. Hva som er riktig for deg kan ingen svare på. Jeg syns man skal være forsiktig med å si hva som er «riktig». Anonymkode: 932bd...7b3 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #9 Skrevet 14. oktober 2022 Du tar kontakt med skole og spør hva slags papirer du skal levere for å få permisjon eller sykemelding og for å beholde plassen Anonymkode: a49ca...306
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #10 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du tar kontakt med skole og spør hva slags papirer du skal levere for å få permisjon eller sykemelding og for å beholde plassen Anonymkode: a49ca...306 TS har allerede pauset studiet, det er sykemelding fra jobben hun spør om. Anonymkode: 856eb...594 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #11 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Setter selvsagt studiene på pause. Har ikke gjort noe dette semesteret fordi jeg er utslitt. Kom kanskje dårlig frem i HI, jeg tar kritikk på det. Ble ikke utslitt i år før sommeren i år, men i 2018. Det endret seg da jeg gikk fra bachelor til master og byttet skole. Var ferdig med å studere+jobbe 100% til sommeren i 2021. Mellom høsten 2021 og til dags dato har jeg studert 50%. Men nå setter jeg (har satt) selvsagt studie på pause, men lurer på om jeg er svak om jeg ber om 20% sykemelding. Anonymkode: 10ba6...641 Da forstår jeg situasjonen litt bedre. Nei du er ikke svak om du spør om 20% sykemelding. Det er tøft å være gravid. Det er mye som skjer i kroppen, og det påvirker alt. Om du tror at 20% kan hjelpe deg til å klare å jobbe 80%, og ellers være i god form, da er det det du skal prøve å få til. Anonymkode: 3d537...579 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #12 Skrevet 14. oktober 2022 Jeg var sykemeldt 20% lenge i svangerskapet. «Bare» 20% utgjorde stor forskjell for formen min! Jeg hadde bekkenløsning, så det å kunne gå hjem før jeg var helt ødelagt var fint. Da trengte jeg heller ikke så lang pause på sofaen da jeg kom hjem, så hadde overskudd til å gjøre øvelsene fra fysio, som kanskje gjorde at jeg klarte å stå i jobb nesten til permisjonen startet. Heller at du blir 20% nå, enn at du går på en smell og blir 100% sykemeldt tenker nå jeg. Det å gå gravid ER tungt! Anonymkode: 5568f...581 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #13 Skrevet 14. oktober 2022 Uke 9 her, har vært 100% sykemeldt hele veien. Vi er alle forskjellige, og jeg reagerer voldsomt på graviditet. Kroppen min takler det overhodet ikke, så da blir det sånn. Men som legen min sier, dette er ikke noe man gjør uendelig mange ganger i livet, for min del er det unge nr 2 og den første er 4 alt. Snakk med legen din. Kanskje du ikke trenger mer enn 20-30% sykemelding for å få det til å gå rundt? Og kanskje du kan holde det gående lenge da? Det er virkelig ingen ting å skamme seg over! Du er hverken svak eller dårlig gravid kvinne, du er bare gravid. Og neida, det er ingen sykdom, men man kan bli ganske så dårlig av det! Hvis det er én periode i livet du skal glemme "flink pike"-stemmen, så er det mens du faktisk bærer på et annet liv. Anonymkode: b4392...a40 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #14 Skrevet 14. oktober 2022 Jeg var 100% sykemeldt hele svangerskapet… så nei, du er ikke svak om du blir 20% sykemeldt. Det handler ikke om å være svak eller sterk, det handler rett å slett om hvor plaga man er, og ta kroppen og helsa på alvor. Den fysiske og mentale helsa vår er like viktig, og ingen andre enn du selv kjenner på dine plager. Snakk med legen din du ingen som takker deg om du går på veggen. Og enda viktigere at du ikke går på en smell når barnet kommer. Anonymkode: a1c61...55d 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #15 Skrevet 15. oktober 2022 Åh, jeg kjenner meg igjen. Terskelen for å be om sykemelding er veldig høy, men det er heller ikke lurt å dra strikken for langt. Anonymkode: 412ac...094
tangent Skrevet 15. oktober 2022 #16 Skrevet 15. oktober 2022 Selvfølgelig kan du bli sykemeldt om du trenger det. Forklar legen om situasjonen, så er det legen og du som finner ut av dette. Ikke spør her. Her er det alt for mange som ikke skjønner at folk reagerer forskjellig på graviditet og som mener at så lenge du ikke dør på jobb, så skal du fortsette. Jeg var ikke sykemeldt selv, men fikk god tilpassing på jobb slik at jeg skulle slippe mulig sykemelding (fikk hjemmekontor en dag hver uke, feks). 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #17 Skrevet 15. oktober 2022 Du kan ikke be om sykemeldt fordi du er sur og kjefter på folk på jobb. Anonymkode: 38f4d...612
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #18 Skrevet 15. oktober 2022 Du vet innerst inne hva du trenger og du trenger ikke noen andres tillatelse for å gi det til deg selv. Lytt til deg selv og kroppen. Det er INGEN som kommer til å takke deg for at du sliter deg ut Anonymkode: 5d244...734
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå