AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #1 Skrevet 14. oktober 2022 Neste år skal ungens fritidsaktivitet på utenlandstur rett etter skoleslutt. Det koster 8000kr for ungen, og 11000 for for foreldre. For oss som en familie er snakk om nesten 40000kr for en 5-dagers tur. Flere som synes det er dyrt? Jeg ønsker heller å bruke de pengene på en familieferie senere på sommeren, enn å bruke dem på å ha en timeplan og være tvunget til å være med folk jeg egentlig ikke ønsker. Flere som som har reist på sånn tur? Anonymkode: 81335...947 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #2 Skrevet 14. oktober 2022 Jeg synes det var veldig dyrt… Går det ann at ungen din kan gjøre noe dugnad for å samle inn litt penger selv? Synes det er på kanten av frekt å bare forvente at familier skal punge ut med så mye penger, og har man ikke råd så blir man bare etterlatt.. Anonymkode: e0492...868 5
tånegla Skrevet 14. oktober 2022 #3 Skrevet 14. oktober 2022 Da ber du noen av de andre foreldrene om å passe ditt barn og sender det på tur alene. Si at dere ikke kan være med. Avhengig av hvor gammelt barnet er kan h*n begynne å spare og jobbe litt. Gå tur med hunder, måke snø, koste oppkjørselen til naboen, osv. Barn har godt av å se at en må jobbe litt for goder. Den turen er nok også godt å ha sosialt for h*n. 3
Gjest Adobyen Skrevet 14. oktober 2022 #4 Skrevet 14. oktober 2022 (endret) Fullstendig galskap å legge opp til en så dyr tur. Hvilken eksklusiv fritidsaktivitet kan finne på noe slikt? Går ut fra at det er små barn hvis foreldrene må bli med. Endret 14. oktober 2022 av Adobyen
Toyah Skrevet 14. oktober 2022 #5 Skrevet 14. oktober 2022 Jeg har vært på flere sånne turer med mine barn. Sånn som prisene har økt, syns jeg ikke det var noen upris, men det kommer jo litt an på hva som er inkludert. Reiser du en voksen med barnet, blir prisen 19.000 kr Jeg syns dette har vært flotte turer å være med på. Kommer nærmere på den gruppa barnet mitt tilbringer mye tid med, skape relasjon til barnas foresatte. Men det er helt frivillig å være med. Ønsker du ikke, så takker du nei. 2
tånegla Skrevet 14. oktober 2022 #6 Skrevet 14. oktober 2022 Adobyen skrev (Akkurat nå): Fullstendig galskap å legge opp til en så dyr tur. Hvilken eksklusiv fritidsaktivitet kan finne på noe slikt? Korps og fotball holder slike dyre turer. Men hvem er det som skaper disse forventningene hos unger? Jeg er glad at fotball laget til min unge var så dårlig at de aldri tenkte tanken på Norway eller Dana cup 😂 Venninnen min var nettop på korpstur til Spania, det var en heller dyr affære. Så måtte hun også sosialisere med de andre foreldrene. Hun truet med å ta ungen ut fra korpset om den ungen ville være med på neste tur😂 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #7 Skrevet 14. oktober 2022 Men dere må da ikke dra hele gjengen. Turer med idretten drar barnet på + max en foreldre hvis det ikke er noen mulighet for å reise alene. Det er jo lagledere med. Anonymkode: 6a09e...0a1 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #8 Skrevet 14. oktober 2022 Hvordan blir det 40 000kr når 8000 + 11 000 er 19 000? Anonymkode: f6556...e51 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #9 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan blir det 40 000kr når 8000 + 11 000 er 19 000? Anonymkode: f6556...e51 Fordi når et barn skal på tur må jo selvfølgelig både mor far ig søsken bli med......🙃 Anonymkode: 6a09e...0a1 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #10 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi når et barn skal på tur må jo selvfølgelig både mor far ig søsken bli med......🙃 Anonymkode: 6a09e...0a1 Nei, det er ikke sånn det skal være. Håper virkelig ts har tre barn som skal være med! Anonymkode: 9b8b7...3cf
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #11 Skrevet 14. oktober 2022 Det var dyrt. Er det et alternativ at resten av familien ordner egen transport og overnatting og at dere tar det som begynnelsen på felles familieferie? Hvis barnet ikke skal reise hjem med gruppen blir kanskje prisen for barnet redusert også? Anonymkode: 3ab9f...428 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #12 Skrevet 14. oktober 2022 Nå har jeg lest en gang til, og det ser ut som ts vil ta med hele familien. Nei, jeg har aldri vært med på tur der noen har tatt med hele familien. Jeg har vært med på tur der noen av barna har med én forelder. Jeg har ikke hatt inntrykk av at det er vanskelig å få med foreldre som ønsker, så de som ikke ønsker kan være hjemme. Men det har ikke kostet så mye. Jeg hadde fint kunnet si at min unge ikke ble med på dette, og vi har egentlig råd, vi bare er litt gjerrige. Hvis ungen gjerne ville, kunne den ha jobbet litt for det selv. Anonymkode: 9b8b7...3cf 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #13 Skrevet 14. oktober 2022 Nei du skal ikke ha med alle barna på slik tur. Den er jo for ungen som er i aktiviteten. Når det blir 40K for hele gjengen så sier det seg vel selv at man ikke kan det, med mindre du er dritrik Anonymkode: 7011a...4d4 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #14 Skrevet 14. oktober 2022 Adobyen skrev (33 minutter siden): Fullstendig galskap å legge opp til en så dyr tur. Hvilken eksklusiv fritidsaktivitet kan finne på noe slikt? Går ut fra at det er små barn hvis foreldrene må bli med. Korps har ofte en slik dyr jubileumstur hvert 10.år, men det er første gang jeg har hørt om slike priser som TS beskriver. I de korpsene jeg har vært med i har slike turer blitt spart opp til over mange år, og egenandelen har vært langt lavere enn 8 000 kr for musikanten. Den dyreste turen jeg har vært med på har kostet 3000 for musikantene, og 5 000 for øvrige familiemedlemmer. (korpsfestival 5 dager ved Gardasjøen i Italia ), da hadde vi også mulighet til å utvide turen med ytterligere 5 dager for en billig penge. AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Neste år skal ungens fritidsaktivitet på utenlandstur rett etter skoleslutt. Det koster 8000kr for ungen, og 11000 for for foreldre. For oss som en familie er snakk om nesten 40000kr for en 5-dagers tur. Flere som synes det er dyrt? Jeg ønsker heller å bruke de pengene på en familieferie senere på sommeren, enn å bruke dem på å ha en timeplan og være tvunget til å være med folk jeg egentlig ikke ønsker. Flere som som har reist på sånn tur? Anonymkode: 81335...947 Jeg har vært med på mange slike turer, både som spillende, og som forelder. Det har vært mange opplevelser på godt og vondt, men alt i alt har det positive alltid overskygget det negative. På slike turer er det ofte mye fritid der både voksne og barn kan gjøre det de selv ønsker, enten som familile, eller i gruppe med andre. Anonymkode: ae581...e3f 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #15 Skrevet 14. oktober 2022 Toyah skrev (41 minutter siden): Jeg har vært på flere sånne turer med mine barn. Sånn som prisene har økt, syns jeg ikke det var noen upris, men det kommer jo litt an på hva som er inkludert. Reiser du en voksen med barnet, blir prisen 19.000 kr Jeg syns dette har vært flotte turer å være med på. Kommer nærmere på den gruppa barnet mitt tilbringer mye tid med, skape relasjon til barnas foresatte. Men det er helt frivillig å være med. Ønsker du ikke, så takker du nei. Flott for de som har råd til det ja! Anonymkode: 972f1...c00 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #16 Skrevet 14. oktober 2022 Hvorfor "må" dere reise hele familien? Barnet er uansett opptatt med fritidsaktiviteter sin, det er jo sikkert bare sårt for den ungen om alle dere andre i familien har en ferie der med opplevelser mens hen må være med på aktivitetsopplegget for reisen. Ingen grunn til å være med, med mindre det er snakk om et utrygt barn/barn med ekstra behov. Dersom man MÅ være med som hjelp for hele gruppen, så skal man vel få reisen inkludert? Anonymkode: 2a8f0...349
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #17 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Flott for de som har råd til det ja! Anonymkode: 972f1...c00 Ja man kan bli direkte paff over hvor mye penger enkelte folk har å rutte med. "Bare 20 000". For mange så er det faktisk en hel månedslønn. Leste forresten en kommentar på Facebook om at hytte ikke kunne ses på som luksus da veldig mange hytter "bare" kostet 1-2 millioner kroner å kjøpe.... 🙈😂 Anonymkode: 2a8f0...349 5 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #18 Skrevet 14. oktober 2022 Selv om bare jeg og ungen min skulle dratt så er 19.000 alene ca hele budsjettet mitt for ferie for ett år, bare reise og opphold. Så da måtte jeg ha valgt mellom denne turen og feks 2 uker syden. Anonymkode: 16920...b54
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #19 Skrevet 14. oktober 2022 Korpset til mitt barn har utenlandstur annenhvert år, og var nå i sommer. Det er dugnader og grasrotandelen fra Norsk Tipping som betaler det meste. Egenandel var 3000 pr barn. De hadde med noen voksne, og disse ble dekket av korpset. Familie som ville være med på eget initiativ måtte selvsagt betale selv. Ungene er jo store nok til å reise uten foreldre. Det er alltid kø for å være med som voksen, så jeg har ikke vurdert engang å bli med. Med de prisene dere har er jeg usikker på om jeg hadde sendt ungen. Eller, nei det er jeg egentlig ikke. Hadde holdt henne hjemme. Det er mye penger for bare ett barn. Anonymkode: fca34...b6a 1
Gjest Adobyen Skrevet 14. oktober 2022 #20 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Flott for de som har råd til det ja! Anonymkode: 972f1...c00 Enig. Nå som veldig mange sliter pga høy inflasjon så virker det litt umusikalsk og dårlig timing, men her på forumet er det jo ikke alle som kjenner på slike utfordringer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå