Gå til innhold

Blir gal av hodebunnen min som klør :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen tips som shampo som hjelper?

Hver gang jeg vasker håret, klør hodebunnen noe intenst, når jeg tørker håret med føner må jeg klø meg, når jeg grer meg i håret, klør jeg. Jeg blir snart gal!! :( Ellers så må jeg tvinge meg til å la være å klø, men det er jævlig vanskelig.

Jeg har prøvd Fungoral shampo, hjalp ingenting, nå har jeg brukt opp en hel flaske Sebamed shampo mot kløe, hjelper heller ikke. Og jeg også i tillegg fått håravfall, jeg vet ikke om det har noe sammenheng med at jeg sliter med kløende hodebunn men jeg mister vanvittig med hår også. :(

Har noen råd til meg? Hvilken shampo eller hva hjelper?

Anonymkode: ceb75...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eksem kanskje?

Bestill en legetime å hør hva han har å si.

Anonymkode: cf116...d23

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at du burde ta en tur til legen med dette.

Det er ulike ting det kan være, men vil være vanskelig å si noe for folk på KG.

Anonymkode: 9042c...e42

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eksem kanskje?

Bestill en legetime å hør hva han har å si.

Anonymkode: cf116...d23

Jeg har vært hos lege med dette, da jeg har også noe rødt bak i nakken, rød flekk i hårfestet. Hun så på hodebunnen min og sa at det sikkert er noe allergisk reaksjon og at jeg kan gå innom frisør, for de har sikkert noe tips tim meg. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klør veldig lett i hodebunnen, men etter at jeg startet med denne sjampoen er jeg ikke plaget i det hele tatt. 

https://www.blivakker.no/product/201402?utm_campaign=pmax_loreal_ppd&gclid=CjwKCAjw7p6aBhBiEiwA83fGuo1dSJgcr6l4c6dMl7UtrMQEYsJJrFCcySRe4Sz4Zs0yIhtoCwOB7BoCLW0QAvD_BwE

Anonymkode: a13ec...c0d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det også sån. Jeg var plaget av voldsom kløe og hadde et par røde flekker ved hårfestet. Det var psoriasis. Jeg fikk et liniment jeg skulle bruke i hodebunnen og da forsvant alle plagene. Det har ikke kommet tilbake og nå har det gått åtte år.

Min mor har også hodebunnspsoriasis, hun klør av og til og da bruker hun linimentet i en periode. Ellers har heller ikke hun noen andre plager. Det er rett og slett milde psoriasisplager.

Kanskje du bør sjekkes for det, Ts? Linimentet heter ihvertfall diprosalic og det brukes mot seboreisk eksem også.

Anonymkode: 312fb...6e1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor ofte vasker du håret? 
Hvordan tilfører du fuktighet til hodebunnen? 
Hvor lenge har du prøvd sebamed? Og hvor lenge testet du fungoral og brukte du annen sjampo ved sidenav? 
Siden du ikke nevner det, kan man gå ut i fra at du ikke bruker balsam, og heller aldri andre produkter i håret? 

Og hvordan er kostholdet ditt? 

Anonymkode: c4c44...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor ofte vasker du håret? 
Hvordan tilfører du fuktighet til hodebunnen? 
Hvor lenge har du prøvd sebamed? Og hvor lenge testet du fungoral og brukte du annen sjampo ved sidenav? 
Siden du ikke nevner det, kan man gå ut i fra at du ikke bruker balsam, og heller aldri andre produkter i håret? 

Og hvordan er kostholdet ditt? 

Vasker håret to ganger i uken. Innimellom bruker jeg balsam, ut i lengdene. Brukte opp 2 flasker Fungoral og etter Fungoral gikk jeg over til Sebamed, og har snart brukt opp en hel flaske. Bruker ingen andre shampoer.

Da jeg må tørke håret så bruker jeg bare varmebeskyttende krem i lengdene. Ingen spray ingenting ellers i håret.

Kostholdet mitt er helt ok, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville spandert på meg en tur til hudlege. Altså en spesialist. Det koster litt ekstra om du går til privat hudklinikk og har time hos hudlege, men det er det verdt, for da får du antageligvis en kur for problemet og svar på hva det er! De kan ta skrapeprøve og se under mikroskop, kanskje det er noe sopp eller noe?

Finnes det noen hudlegeklinikker der du bor, eller kan du komme deg til en med bil?

En privatklinikk har ofte time veldig raskt, i motsetning til offentlige som har ventetid fordi "alle" henvises dit fra fastlegene.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med kløe i hodebunnen i maaaange år, håravfall sliter jeg fremdeles med i perioder. Det som har hjulpet meg er Daxxin shampoo fra apoteket og Nisim shampoo mot håravfall. Man bør egentlig unngå både parfyme og sls. Nisim har litt parfyme, men ikke sls, og det er vanskelig å finne et produkt uten noen av delene som fungerer. Daxxin har hverken parfyme eller sls, så lenge du velger varianten uten parfyme, så jeg anbefaler virkelig at du gir den en sjanse :)

Anonymkode: d8bb5...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB: Daxxin har også en shampoo som skal hjelpe mot psoriasis hvis det er det du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan forsøkte å bytte sjampo eller andree produkter som du bruker til håret, i tilfelle det er noe allergisk på gang?

Anonymkode: 51c15...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får irriterte flekker/flass og sinnsyk kløe i hodebunnen, har hatt det hele livet. 

https://www.farmasiet.no/catalog/hud-og-har/harpleie/vichy-dercos-sjampo-flasstort-2001,5001662?gclid=CjwKCAjw7p6aBhBiEiwA83fGumslKC26ztp3fn3K-8B9Zg3QDPK0Map0kZS8CZKclgYIqgEXDLGxRRoCS8IQAvD_BwE

Kjøper denne på apotek, ikke bare er det en bra shampoo for mitt hår som rengjør godt, men har null kløe/flass lengere. 

Anonymkode: 164bb...7ec

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg slet med kløe i hodebunnen i maaaange år, håravfall sliter jeg fremdeles med i perioder. Det som har hjulpet meg er Daxxin shampoo fra apoteket og Nisim shampoo mot håravfall. Man bør egentlig unngå både parfyme og sls. Nisim har litt parfyme, men ikke sls, og det er vanskelig å finne et produkt uten noen av delene som fungerer. Daxxin har hverken parfyme eller sls, så lenge du velger varianten uten parfyme, så jeg anbefaler virkelig at du gir den en sjanse :)

Har også brukt Nisim men sluttet, fordi den tørket ut håret mitt og så ut som kråkereir, og mistet mer hår med den, faktisk. 
Kunne kanskje prøvd denne sjampoen du nevner, men er nesten drittlei av å prøve når ingenting hjelper :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vasker håret to ganger i uken. Innimellom bruker jeg balsam, ut i lengdene. Brukte opp 2 flasker Fungoral og etter Fungoral gikk jeg over til Sebamed, og har snart brukt opp en hel flaske. Bruker ingen andre shampoer.

Da jeg må tørke håret så bruker jeg bare varmebeskyttende krem i lengdene. Ingen spray ingenting ellers i håret.

Kostholdet mitt er helt ok, tenker jeg.

Så du tilfører altså ikke hodebunnen noe fukt, og du utsetter den for uttørrende behandling ved å bruke varmluft? Det kan være noe av årsaken. 

Jeg klør sinnsykt til tider, spesielt på vinteren, fordi jeg blir så enormt tørr i hodebunnen. 
Men ble bedre når jeg fant en mer naturlig balsam og sjampo med mye fuktighet, samtidig som jeg kuttet ut all varmebehandling av håret, og begynte med b-vitaminer med ølgjær. 
Kurer håret med jevne mellomrom, og da får hodebunnen også en god runde med fuktighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje hodebunnen din bare er litt rar? 

Min reagerer fryktelig på omtrent alt av shampo, bortsett fra Head 'n' shoulders. Det gir ingen mening, men sånn er det. Uansett hva jeg prøver av fancy og dyre ting, eller vanlige fra matbutikken, så blir det et slags belegg i hodebunnen. Det klør noe helt vanvittig, og kan rives løs i store flak. Men Head 'n' shoulders... 

Ingen skjønner noe av det, jeg har bare akseptert at det er sånn. Kanskje du må finne din HnS?

Anonymkode: 6250b...26d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har noen tips som shampo som hjelper?

Hver gang jeg vasker håret, klør hodebunnen noe intenst, når jeg tørker håret med føner må jeg klø meg, når jeg grer meg i håret, klør jeg. Jeg blir snart gal!! :( Ellers så må jeg tvinge meg til å la være å klø, men det er jævlig vanskelig.

Jeg har prøvd Fungoral shampo, hjalp ingenting, nå har jeg brukt opp en hel flaske Sebamed shampo mot kløe, hjelper heller ikke. Og jeg også i tillegg fått håravfall, jeg vet ikke om det har noe sammenheng med at jeg sliter med kløende hodebunn men jeg mister vanvittig med hår også. :(

Har noen råd til meg? Hvilken shampo eller hva hjelper?

Har du fysiske «ting» i hodebunnen? Sår, kviser, flass etc? 

Dersom du ikke har noe som helst i hodebunnen så kan det være du har rett. Det er godt mulig å «klø fordi en har begynt å klø». Omtrent slik folk biter engler fordi de - biter negler. Eller noen pirker på løs hud fordi den er løs. Det er altså en slags form for nervøs aktivitet som du selv påfører deg selv. Å være åpen for denne muligheten er viktig fordi du ellers kan ende opp med å tro at du må endre shampoo eller noe for å få lindring. Når alt som kreves er å slutte å klø.

Det sagt så kan man ha allergiske reaksjoner i hodebunnen like godt som andre steder. I så fall bør du bruke så få ting som mulig på huden og se om det hjelper. Bruk en parfymefri og fergefri shampoo og balsam og vask begge godt ut før du lufttørke håret. Ikke bruk noe som helst annet i håret en periode på 6-10 uker, og se om det hjelper. Hvorfor så lenge? Dersom du har klødd mye må huden få leget seg selv. Og det tar tid. Du bør altså ikke forvente bedring de første ukene.

Og sist (for liksom å ta helt piffen av deg..) så kan man klø i huden på helt vilkårlige steder av matallergi. Jeg får utslett rundt neglene av sitrus (selv om jeg ikke skreller den med hendene) og en slektning av meg får kviser av svinekjøtt. Så det kan være hva som helst i dietten din. I så fall må du bare teste ut å utelukke en og en ting.

Anonymkode: 198b3...bc9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du fysiske «ting» i hodebunnen? Sår, kviser, flass etc? 

Dersom du ikke har noe som helst i hodebunnen så kan det være du har rett. Det er godt mulig å «klø fordi en har begynt å klø». Omtrent slik folk biter engler fordi de - biter negler. Eller noen pirker på løs hud fordi den er løs. Det er altså en slags form for nervøs aktivitet som du selv påfører deg selv. Å være åpen for denne muligheten er viktig fordi du ellers kan ende opp med å tro at du må endre shampoo eller noe for å få lindring. Når alt som kreves er å slutte å klø.

Det sagt så kan man ha allergiske reaksjoner i hodebunnen like godt som andre steder. I så fall bør du bruke så få ting som mulig på huden og se om det hjelper. Bruk en parfymefri og fergefri shampoo og balsam og vask begge godt ut før du lufttørke håret. Ikke bruk noe som helst annet i håret en periode på 6-10 uker, og se om det hjelper. Hvorfor så lenge? Dersom du har klødd mye må huden få leget seg selv. Og det tar tid. Du bør altså ikke forvente bedring de første ukene.

Og sist (for liksom å ta helt piffen av deg..) så kan man klø i huden på helt vilkårlige steder av matallergi. Jeg får utslett rundt neglene av sitrus (selv om jeg ikke skreller den med hendene) og en slektning av meg får kviser av svinekjøtt. Så det kan være hva som helst i dietten din. I så fall må du bare teste ut å utelukke en og en ting.

Anonymkode: 198b3...bc9

Jeg klør ikke fordi jeg kjeder meg men det klør virkelig, hver gang jeg vasker håret, føner, børster med børste. Og innimellom ellers. Har bare sett at jeg har noe rødt bakerst fra hårfestet og oppover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...