Gå til innhold

Hvorfor får jeg ikke forbrukslån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen kloke mennesker her som kan hjelpe meg å forklare? 

Jeg har nylig hatt 2 betalingsanmerkninger, disse er gjort opp og slettet og jeg kan ikke se at jeg har noen flere, hverken på bisnode eller experian. Utrolig dumt å pådra seg betalingsanmerkning, trenger ikke noe leksjon i det, men det var sine grunner. Alt er nå gjort opp. Jeg har ingen gjeld eller aktive inkassosaker. 

jeg er 24 år, har 70% fast stilling. Har en årsinntekt på 260.000. Jeg betaler 6500 i leie og har ellers ingen andre utgifter enn mat og diverse. 
Nå venter jeg på en operasjon, i utgangspunktet i det offentlige, men pga lange helsekøer vurderer jeg å ta operasjonen privat, dette koster og jeg hadde håpet at jeg kunne låne 100.000 for å ta denne operasjonen. Men jeg får bare avslag fra alt jeg søker på. Kan ikke engang handle på faktura. 

Er det noen som vet hva som kan være årsaken? 

Anonymkode: df189...b43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har bare 260 000 i inntekt.

Anonymkode: 7a5b8...cd5

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet

For lav årsinntekt. Jekk opp inntekten din til 100% stilling, så vil ikke lån på 100 000 være like stor andel av årsinntekten din som før.

• Liker 3
Skrevet

Du burde egentlig være veldig glad for at du ikke får dette lånet. 

• Liker 29
  • Nyttig 5
Skrevet
Million skrev (6 minutter siden):

For lav årsinntekt. Jekk opp inntekten din til 100% stilling, så vil ikke lån på 100 000 være like stor andel av årsinntekten din som før.

Skjønner. Men flere plasser jeg har søkt så står det minimumskrav 120.000 eller 250.000? 

Skrevet

Det er jo veldig høyt forbrukslån i forhold til inntekt. 

Det virker sånn umiddelbart ikke helt forsvarlig, med lav lønn får man gjerne høyere rente også, og nedbetalingstiden kan ikke være lengre enn fem år. 

Så da skal plutselig en veldig stor del av det du har å rutte med gå til lån, og det skal lite til for at du ikke klarer å betjene det.

Så det høres jo ut som det er bra du ikke får et forbrukslån på den størrelsen.

Anonymkode: 51fd7...a91

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Du har allerede hatt to betalingsanmerkninger og nå ønsker du nytt forbruktlån for å ta en operasjon du kan få gratis bare fordi du ikke orker å vente? 

Tenkt litt, bare litt, før du ødelegger din økonomiske fremtid.

• Liker 22
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner. Men flere plasser jeg har søkt så står det minimumskrav 120.000 eller 250.000? 

Det er jo forskjell på om du søker på 10 000 eller 100 000. 

Anonymkode: 51fd7...a91

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Årslønn på 120 000 som minimumskrav for å få lån? Det må i så fall være bare svært lave lån som f.eks på 5000 kroner, ikke 100 000 som du ønsker nå.

OBS! Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å låne så mye i forbrukslån. Det er fryktelige renter, og det du betaler i måneden utgjør så lite i nedbetaling, det er kun renter nesten!

Endret av Million
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar. Skjønner at jeg ikke skal ha dette forbrukslånet. Noen sier jeg bare må vente på operasjonen jeg kan få gratis, det er lett å si, men går med veldig veldig store smerter og får ikke operasjon før tidligst april, med mindre noe skjer. 

er det en forklaring på at man ikke kan handle på faktura da? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis du ikke får handlet på faktura (typ små summer?) så har du nok en betalingsanmerkning eller har sperret deg for kredittsjekk. 

Ikke kjøp på kreditt. Det vil bare bli større problemer. 

Anonymkode: 83d0f...4b8

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar. Skjønner at jeg ikke skal ha dette forbrukslånet. Noen sier jeg bare må vente på operasjonen jeg kan få gratis, det er lett å si, men går med veldig veldig store smerter og får ikke operasjon før tidligst april, med mindre noe skjer. 

Skjønner at det er lenge å vente til april. Men har du blitt informert om det som heter Fritt Sykehusvalg her i Norge? Det vil si at hvis ditt lokale, nærmeste sykehus har veldig lang kø for denne operasjonen til deg, så kan du sjekke rundt på andre sykehus i Norge og sjekke om noen andre sykehus har kortere kø. Så kan du reise dit og få tatt operasjonen der i stedet! Å reise noen mil og betale for bare reisen, er jo  laaaangt rimeligere enn å låne 100 000 kroner! Fritt Sykehusvalg er gratis helsetjeneste i Norge. Det koster altså ikke deg noe å bytte sykehus.

https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted

Endret av Million
  • Liker 6
  • Nyttig 8
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt usikker på om jeg bare har oversett det, men har du sjekket gjeldsregisteret? Du nevner du har sjekket er par selskaper direkte, men vil anbefale å sjekke registeret.

Hvordan ser det siste gjenpartsbrevet ut, hvilken score får du, og står det noe annet å merke seg der?

Anonymkode: 6c58c...359

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Er det noen kloke mennesker her som kan hjelpe meg å forklare? 

Jeg har nylig hatt 2 betalingsanmerkninger, disse er gjort opp og slettet og jeg kan ikke se at jeg har noen flere, hverken på bisnode eller experian. Utrolig dumt å pådra seg betalingsanmerkning, trenger ikke noe leksjon i det, men det var sine grunner. Alt er nå gjort opp. Jeg har ingen gjeld eller aktive inkassosaker. 

jeg er 24 år, har 70% fast stilling. Har en årsinntekt på 260.000. Jeg betaler 6500 i leie og har ellers ingen andre utgifter enn mat og diverse. 
Nå venter jeg på en operasjon, i utgangspunktet i det offentlige, men pga lange helsekøer vurderer jeg å ta operasjonen privat, dette koster og jeg hadde håpet at jeg kunne låne 100.000 for å ta denne operasjonen. Men jeg får bare avslag fra alt jeg søker på. Kan ikke engang handle på faktura. 

Er det noen som vet hva som kan være årsaken? 

Fordi du har for lav inntekt. 

Det er ikke forsvarlig å låne 100.000 i din situasjon. Med rente og alt blir du gjeldsslave i mange år fremover. 

Så du bør egentlig være glad for at du ikke får forbrukslån.

Skrevet

Ofte henger betalingsanmerkningene igjen i systemet en stund selv om de egentlig skal slettes med en gang. De vil nok uansett påvirke hvilken score du får. 

Jeg husker jeg ikke fikk Trumf Visa før inntekten min var over 400 000, så de er ofte ganske strengt (heldigvis, men jeg ville bare ha de ekstra poengene 😄).

Det du ev. kan sjekke er om et privat foretak kan tilby å dele opp regningen (men de kredittsjekken selvfølgelig også).

Anonymkode: 50ddd...a4d

Skrevet

Jeg må si jeg absolutt skjønner at bankene mener det er hinsides at noen vil ha forbrukslån tilsvarende 40 % av inntekten, når de allerede har veldig lav lønn... Spesielt som leietaker. Hvilken sikkerhet har du for lånet? 

Hva du har av leieutgifter og annet er likegyldig for dem, dette er jo ikke noe de ser uansett... 
Hvor mye mener du at du kan tilbakebetale på ett så sinnsykt forbrukslån pr måned? 

Anonymkode: 86e12...be3

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Drizzt said:

Fordi du har for lav inntekt. 

Det er ikke forsvarlig å låne 100.000 i din situasjon. Med rente og alt blir du gjeldsslave i mange år fremover. 

Så du bør egentlig være glad for at du ikke får forbrukslån.

Det er etablert tidligere i tråden, men TS lurer også på hvorfor vedkommende ikke får handlet på faktura. Da antar jeg vi snakker summer langt under 100,000? Men det er kanskje stadig såpass lav inntekt at det blir avslag selv på en klarnabetaling på en aldri så lav sum?

Jeg handlet fint med klarna da jeg hadde rundt 350,-, men det er jo en betydelig forskjell.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det kan hende at betalingsanmerkningen henger igjen i systemet. Min samboer hadde betalingsanmerkning og han fikk ikke handlet på faktura før 2 måneder etter betalingsanmerkningen ble fjernet.

Anonymkode: 17c06...29f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er etablert tidligere i tråden, men TS lurer også på hvorfor vedkommende ikke får handlet på faktura. Da antar jeg vi snakker summer langt under 100,000? Men det er kanskje stadig såpass lav inntekt at det blir avslag selv på en klarnabetaling på en aldri så lav sum?

Jeg handlet fint med klarna da jeg hadde rundt 350,-, men det er jo en betydelig forskjell.

Det spørs hva det er snakk om. Små beløp går sikkert greit, men større - kanskje ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Be legen på sykehuset om å sende henvisning til privat sykehus med offentlig avtale. F.eks Aleris, da betaler du kun egenandel på ca 350,- :) 

Anonymkode: 27226...490

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...