Gå til innhold

Tibber og utsettelse av faktura

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er glad i Tibber og har respektert stuntet de har tatt denne måneden, men at gratis betalingsutsettelse betyr at man må søke lån kan umulig være helt innafor.

Det skaper potensielle gjeldsfeller som er langt fra gratis og gjør det umulig for oss med anmerkninger å få utsatt fakturaen.

Anonymkode: 3ac8a...4d3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, du ser det sånn...

Jeg ser det slik at de ved å kredittsjekke før de gir kreditt, gjør at det er mindre sjanse for gjeldsproblemer. 
Og jeg skjønner at selskaper er lei av å ta den risikoen selv, slik mange gjør, og heller overlater det til noen som er spesialisert på kreditt... 
For om det ikke går via en tredjepart, så er det like fullt kreditt som selskapet gir deg. Og det er krevende for selskaper å skulle kreve inn utestående beløper fra utallige kunder, som ikke burde hatt kreditt i utgangspunktet pga gjeldsproblemer. 

Jeg antar også at de har gjort dette fordi det er billigere la en tredjepart ta seg av det. 

Anonymkode: 80633...91a

Skrevet

Da har du ikke råd til å ha tibber.

Bør heller bytte til noen som har etterskudd fakturering hvis du lever fra måned til måned

Anonymkode: ba740...e26

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vel, du ser det sånn...

Jeg ser det slik at de ved å kredittsjekke før de gir kreditt, gjør at det er mindre sjanse for gjeldsproblemer. 
Og jeg skjønner at selskaper er lei av å ta den risikoen selv, slik mange gjør, og heller overlater det til noen som er spesialisert på kreditt... 
For om det ikke går via en tredjepart, så er det like fullt kreditt som selskapet gir deg. Og det er krevende for selskaper å skulle kreve inn utestående beløper fra utallige kunder, som ikke burde hatt kreditt i utgangspunktet pga gjeldsproblemer. 

Jeg antar også at de har gjort dette fordi det er billigere la en tredjepart ta seg av det. 

Jeg ser hvorfor på alle kanter, men å kalle det for en gratis betalingsutsettelse er ikke riktig. Dette et 30 dagers rentefritt lån. For min del så handler det bare om et par ukers utsettelse for å kunne betale hele denne fakturaen. Jeg skal tåle det purregebyret det eventuelt fører med seg. Poenget er at de villeder med å kalle det en utsettelse noe det ikke er.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Da har du ikke råd til å ha tibber.

Bør heller bytte til noen som har etterskudd fakturering hvis du lever fra måned til måned

Anonymkode: ba740...e26

Hva har det med saken å gjøre? Faktureringsmetoden spiller ingen rolle, man betaler for faktisk forbruk uansett hvilket selskap man bruker. Jeg tviholder på tibber da det ligger i billigste sjiktet. Det er kun denne fakturaen det trengs utsettelse på. Det kan være mange grunner til at man har anmerkning og det betyr ikke at man ikke har råd til strøm. 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ser hvorfor på alle kanter, men å kalle det for en gratis betalingsutsettelse er ikke riktig. Dette et 30 dagers rentefritt lån. For min del så handler det bare om et par ukers utsettelse for å kunne betale hele denne fakturaen. Jeg skal tåle det purregebyret det eventuelt fører med seg. Poenget er at de villeder med å kalle det en utsettelse noe det ikke er.

Helt enig med deg der, det er ikke gratis betalingsutsettelse, det er som du sier et lån med tilhørende kredittsjekk. I en periode hvor svært mange har det vanskelig, selskapet selv inkludert, burde det vært vist litt forståelse.

I Norge løper selskapene svært liten risiko ved å låne ut til privatpersoner. Hvis kunden ikke betaler, finnes det flere måter å drive inn pengene på med tvang, og det skal veldig mye til for at de ikke får pengene sine. Det vil ta noe lenger tid i enkelte tilfeller, men de vil også få mer penger tilbake i form av gebyrer og renter, hvis ikke de selger hele gjelden raskt.

Anonymkode: f1d59...3c1

• Liker 1
Skrevet

Jeg byttet strømleverandør samme dag som Tibber gjorde dette. Det er ingen av de andre selskapene som har gjort dette. Tibber kommer sannsynligvis til å gå konkurs innen kort tid.

• Liker 1
Skrevet
Reign skrev (1 minutt siden):

Jeg byttet strømleverandør samme dag som Tibber gjorde dette. Det er ingen av de andre selskapene som har gjort dette. Tibber kommer sannsynligvis til å gå konkurs innen kort tid.

Jeg tror ikke det er årsaken til at de gjør dette. Husk at Tibber er bygget på å ikke tjene penger på strømmen men produktene de selger. Da er det naturlig at de ønsker å endre på faktureringen slik at de har penger til å kjøpe strømmen de vi kjøper av de. På denne måten slipper de å ta opp så store dyre lån. Jeg har mer troen på at dette vil styrke selskapet.

• Liker 1
Skrevet
Reign skrev (2 minutter siden):

Jepp, samme her.

De har tydeligvis store økonomiske problemer, og ved en evt konkurs så står vi forbrukere bakerst i køen over kreditorer som får betalt. Nekter å forskuddsbetale noe som helst. Selv Forbrukerrådet fraråder dette på det sterkeste. 

Tror også at Tibber forsvinner snart om ikke strømprisen går drastisk ned, noe som er usannsynlig. 

Anonymkode: ccc4a...c6f

• Liker 1
Skrevet
Reign skrev (3 minutter siden):

Og da er det jævlig kjipt å ha lånt selskapet penger ved å forskuddsbetale.. 

Anonymkode: 94048...310

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og da er det jævlig kjipt å ha lånt selskapet penger ved å forskuddsbetale.. 

Anonymkode: 94048...310

Du forskuddsbetaler bare en halv måned. Heller det enn å betale mer enn det koster for strømmen i påslag og diverse andre fiksfakserier mange strømselskap driver med.

Jeg er ferdig med å måtte ringe å forhandle med strømselskap hvert halvår for å sikre en god avtale. Tibber har vist seg å være til å stole på. Da velger jeg å fortsette å stole på de.. om jeg tar feil så er det en halv måned med strøm det er snakk om. Det har jeg garantert spart inn igjen med å ikke bruke andre selskap.

Og til de som nå begynner å fable om motkraft o.s.v.. så er denne type selskaper i akkurat samme posisjon som Tibber. Eneste grunnen til at motkraft ikke har gjort det samme er at tibber var først ute og fikk kritikk. 

Skrevet

Dette er starten på slutten for Tibber-eventyret tipper jeg. De har klart seg fint så lenge det ikke var noe konkurranse, men nå er situasjonen en helt annen. At kunder gidder å være lojale til et selskap skjønner jeg ikke - Tibber driter i deg om du ikke kan betale.

Anonymkode: f8759...91e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg tror ikke det er årsaken til at de gjør dette. Husk at Tibber er bygget på å ikke tjene penger på strømmen men produktene de selger. Da er det naturlig at de ønsker å endre på faktureringen slik at de har penger til å kjøpe strømmen de vi kjøper av de. På denne måten slipper de å ta opp så store dyre lån. Jeg har mer troen på at dette vil styrke selskapet.

Det er flere selskaper som ikke er bygget på å tjene penger på strømmen. I motsetning til da de kom til markedet som aktør, så har de nå mange konkurrenter. De har nok mistet en skokk av kunder til disse konkurrentene de siste 14 dagene. Og det er ikke akkurat en styrke for et selskap,

Jeg er uansett ikke interessert i å være med på dette sjansespillet. De er ikke billigere enn andre, så da ser jeg ikke poenget.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt enig med deg der, det er ikke gratis betalingsutsettelse, det er som du sier et lån med tilhørende kredittsjekk. I en periode hvor svært mange har det vanskelig, selskapet selv inkludert, burde det vært vist litt forståelse.

I Norge løper selskapene svært liten risiko ved å låne ut til privatpersoner. Hvis kunden ikke betaler, finnes det flere måter å drive inn pengene på med tvang, og det skal veldig mye til for at de ikke får pengene sine. Det vil ta noe lenger tid i enkelte tilfeller, men de vil også få mer penger tilbake i form av gebyrer og renter, hvis ikke de selger hele gjelden raskt.

Anonymkode: f1d59...3c1

Men i så fall må man gå etter de andre bedriftene også. Det er mange butikker som bruker "utsett betalingen uten renter" og lignende uttrykk, som i realiteten er en avtale med en tredjepart. Power kaller det "power handlekonto", men er via santander. Coop sin byggekonto, og skeida sin handlekonto er via instabank. Utsetter du via vipps så er det sparebanken, klarna er sin egen bank. Tibber er kanskje de første av strømselskapene som gjør det, men dette tror jeg bare blir mer og mer vanlig. 

Og det handler ikke bare om risikoen. 
Innkrevingen går ikke automatisk, det koster både tid og ressurser, som ikke er gratis... Rentene og gebyrene er ikke nok til å dekke inn hva det koster å ha ansatte som skal følge opp denne manglende betalingen. 

Skrevet

Blir hos tibber, selv om dette var litt klønete. De har gjort mye for bransjen, og uten tibber så hadde aldri appen til f.eks. fjordkraft vært så god som nå. Litt som apple som har dratt utviklingen av smarttelefoner fremover. Veldig kjipt om tibber går dukken.

Anonymkode: 0ce7b...4bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tibber lyver, og har sminket på sannheten ang. det å kjøpe inn strøm, for to av prisområdene så kjøper de ikke en gang inn strømmen..

Sitat

Våre undersøkelser viser imidlertid at Tibber ikke lenger handler strøm på kraftbørsen Nord-Pool for kunder i sonene NO2 (Sørlandet) og NO3 (Midt-Norge). Som følge av dette får selskapet heller ikke noe kredittansvar for kunder i disse to sonene, slik Aksnes peker på som bakenforliggende grunn til den endrede praksisen.

Selskapet har ikke handlet på Nord Pool på flere måneder for disse to sonene. Dette viser registrerte data på Esett. Her fremgår det at en annen strømleverandør har balanseansvaret. Denne leverandøren er kjent for å gi kreditt til selskapene som handler strøm av dem og Tibber er altså en av dem tilsvarende flere andre nyetablerte spot-selskap.

https://energinytt24.no/2022/09/tibber-skylder-pa-balanseansvar-de-ikke-har-og-endrer-faktureringspraksis-pa-uriktig-grunnlag/

Tibber har satt seg selv i en knipe fordi de ønsker å bli et stort selskap, uten å ha en forretningsmodell som støtter dette. De prioriterer, og har prioritert hurtig vekst, og det er et risikospill. Aksnes er ærlig på at strategien på å bli lønnsom er å skaffe mange kunder og han har sagt at de fokuserer på å ekspandere nå, og ikke tenker så mye på lønnsomhet akkurat. Det er helt feil at kundene skal stille opp fordi de har ikke realistiske vekst ambisjoner. Det verste er at det fortsetter med dette nå, de lyser nå ut mange nye stillinger, selv etter de gjorde denne endringen og har planer om å doble staben i løpet av 2023. Dette mens de med viten og vilje endrer faktureringsmetode med bare 2 dagers varsel (ulovlig), og sier at det var nødt til å ta et krisegrep. Dette rimer ikke,  Tibber har gått fra å være den ærligste i bransjen til å bli skikkelig uærlige kjeltringer og stuntet sitt har de visst om en stund, men likevel tilbakeholdt informasjon for kundene så lenge de kunne. Det er et svik. 

Tibber er globalt selskap og satser mye i utlandet nå, der de vokser hurtig. Så går det dårlig i Norge så er det ikke så trist for Tibber-eierene, fordi de har forstått et annet marked. Legg merke til at Tibber Norge Strøm AS ble opprettet som eget selskap i august under Tibber AS. Ser man på tallene for Tibber Norge så er de vesentlige dårligere enn for Tibber AS. Fin timing, er det ikke? De planla nok dette allerede i august.

At de nå også har latt være å opplyse om hva den kostnadsfrie betalingsutsettelsen går ut på, er enda et svik opp mot kundene. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du forskuddsbetaler bare en halv måned. Heller det enn å betale mer enn det koster for strømmen i påslag og diverse andre fiksfakserier mange strømselskap driver med.

Om det stipulerte forbruket stemmer, så forskuddsbetaler du strengt tatt ingenting om du betaler på forfallsdato, da betaler du akkurat det du har brukt frem til da. Det er eventuell positiv differanse man forskuddsbetaler, som blir avregnet neste måned. Noen sier at dette er ok fordi det er går begge veier, at Tibber tar "risikoen" dersom stipuleringen er for lav. Problemet er at Tibber har overstipulert gjennomsnittsprisen på strøm så til de grader i oktober, i dag er fasiten for mange kunder som valgte forfallsdato i dag, og med blodprisen på over 400 øre Kwt så har mange betalt inn for mye. Fasiten får man på faktisk forbruk i Tibber-appen, har sett flere eksempler på kunder som nå har betalt inn 1000 kr for mye pga. den lave strømprisen. Jeg kjøper ikke overhodet at Tibber ikke kunne forutse at strømprisen ble så lav, future har spådd dette og dette har de tilgang til, og Tibber sendte ut faktura ganske så sent når strømprisen allerede var fallende. Om Tibber skulle gå konkurs ved månedsskifte nå, så har mange kunder potensielt tapt denne differansen. Altså det er en risiko.

Spørsmålet er om man skal la tvilen komme Tibber til gode, og tenke at de får stipuleringen til bedre neste måned og at det var en "nybegynnerfeil". Jeg hadde ikke tatt risikoen, fordi det er så mange feil de har gjort nå og mye kritikkverdig oppførsel at jeg ikke lenger har noe tilitt til selskapet. Tibber kan bevisst overstipulere hver måned for å få inn ekstra cashflow fra kundene, og skylde på at det er vanskelig å spå pris og at de også tar en risiko om det går andre veien. Argumenterer man sånn, så virker det legitimt, mens de egentlig bruker kundene som bank for å kunne realisere sine egne ambisjoner om vekst.

Petter Stordalen kjøpte seg ut av Tibber i fjor, og Schibsted kjøpte seg inn, men Schibsted har også måtte ta grep for å sikre sitt eget selskap, og sier de må bli strengere på investeringer i disse tider. Jeg ser raskt for meg at Schibsted kan trekke seg ut snart pga. denne likviditetskrisen som jeg tror de har gjort verre pga. denne stuntet der de har mistet mange kunder.

Anonymkode: d452a...ded

• Nyttig 2
Skrevet

Skulle ønske jeg kunne satt forfallsdato helt først i måneden. Nå må jeg vente til den 14. med å betale. Kunne fint ha betalt dagen etter at fakturaen kom. 

Anonymkode: 65183...e3f

Skrevet
Sitat

Stort aksjefall

Siden årsskiftet har Schibsted falt nesten 50 prosent på Oslo Børs til en markedsverdi på i underkant av 40 milliarder kroner. Schibsted-aksjene er splittet i A-aksjer og B-aksjer med begrenset stemmerett.

I indeksen som består av de 25 mest omsatte aksjene på Oslo Børs (OBX), har ingen andre selskaper falt like mye i år. I delårsrapporten som ble publisert i forbindelse med Schibsteds forrige kvartalsresultat, ble Skogen Lund sitert på følgende:

– Vi er klar over at det fremover må bli en bedre balanse mellom investeringer, kostnader og lønnsomhet, og vi har identifisert og begynt å implementere kostnadsreduserende tiltak med virkning fra tredje kvartal og utover.

Her er litt mer info om Schibsted sin økonomi, denne er fra slutten av august i år, der det i tillegg kommer frem at toppledelsen i Schibsted tok seg råd til en luksustur til utlandet til svimlende 1,6 millioner, så de er ikke akkurat måteholden med pengebruken de heller. Så ja, dette er altså selskapet som har kjøpt opp Tibber 🤡 Lover godt det her for Tibber Norge ass...

https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/Bj7m1G/schibsted-kutter-kostnader-toppledelsen-dro-paa-luksushotell-i-skottland

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skulle ønske jeg kunne satt forfallsdato helt først i måneden. Nå må jeg vente til den 14. med å betale. Kunne fint ha betalt dagen etter at fakturaen kom. 

Anonymkode: 65183...e3f

Nei dette bør du definitivt ikke gjøre. Om Tibber slår seg konkurs den første i måneden, altså dagen du vil betale, så risikerer du å betale for noe du ikke får. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Om det stipulerte forbruket stemmer, så forskuddsbetaler du strengt tatt ingenting om du betaler på forfallsdato, da betaler du akkurat det du har brukt frem til da. Det er eventuell positiv differanse man forskuddsbetaler, som blir avregnet neste måned. Noen sier at dette er ok fordi det er går begge veier, at Tibber tar "risikoen" dersom stipuleringen er for lav. Problemet er at Tibber har overstipulert gjennomsnittsprisen på strøm så til de grader i oktober, i dag er fasiten for mange kunder som valgte forfallsdato i dag, og med blodprisen på over 400 øre Kwt så har mange betalt inn for mye. Fasiten får man på faktisk forbruk i Tibber-appen, har sett flere eksempler på kunder som nå har betalt inn 1000 kr for mye pga. den lave strømprisen.

Jepp, vi betalte i dag 1700 mer i forskudd enn hva vi har brukt hittil i måneden. Så det er jo en eksponering vi har i tilfelle de skulle gå konk. Jeg synes de har opptrådd litt sneaky, men som økonom så skjønner jeg jo likviditetsskvisen de har. Vi var valgt å bli da vi er så fornøyde ellers. 

Anonymkode: dc7c3...46e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...