AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #21 Del Skrevet 14. oktober 2022 Det tror jeg nok, men for at en hatefull ytring skal bli dømt så må det være noen som anmelder det. Og da er vel enkelte grupper litt mindre følsom enn andre. Så i praksis skal loven være lik for alle, men ikke alle lar seg krenke like lett og da blir det mindre rettssaker mot enkelte grupperinger. Likte bedre før når folk sto frem og sa at de ikke bryr seg om hva den andre har ytret da personen er så lite intelligent at han/hun ikke har noe injurierende kraft. Det siste er motsatt av å la seg krenke, men du tar allikevel kontroll over handlingen. Med krenkehysteriet som foregår nå, så er vi med på å gi folk som ikke skulle hatt det, injurierende effekt. Anonymkode: 30330...3d5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #22 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 14.10.2022 den 6.32): Beklager det var feilformulering å på ingen måte ment som en hatefulle ytring. Det jeg mente å si var: kan en etnisk norsk person som ikke faller under noen av minoritetsgruppene vi har i Norge bli utsatt for hatefulle ytringer?. Anonymkode: 67a37...073 Svaret er nei, da straffelovens 185 er laget for å beskytte minoriteter fra gruppehat i storsamfunnet. Anonymkode: 242ac...3ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #23 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det tror jeg nok, men for at en hatefull ytring skal bli dømt så må det være noen som anmelder det. Og da er vel enkelte grupper litt mindre følsom enn andre. Så i praksis skal loven være lik for alle, men ikke alle lar seg krenke like lett og da blir det mindre rettssaker mot enkelte grupperinger. Likte bedre før når folk sto frem og sa at de ikke bryr seg om hva den andre har ytret da personen er så lite intelligent at han/hun ikke har noe injurierende kraft. Det siste er motsatt av å la seg krenke, men du tar allikevel kontroll over handlingen. Med krenkehysteriet som foregår nå, så er vi med på å gi folk som ikke skulle hatt det, injurierende effekt. Anonymkode: 30330...3d5 Det du skriver her er 100 prosent feil. Se svaret mitt til TS rett over. Anonymkode: 242ac...3ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 15. oktober 2022 #24 Del Skrevet 15. oktober 2022 Eks-fotballspiller Trevor Sinclair ble for ikke lenge siden dømt for rasistisk hets mot en hvit mann. Kan en svart mann bli dømt for det i Storbritannia, kan man temmelig sikkert også bli dømt for tilsvarende her i Norge. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 15. oktober 2022 #25 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Svaret er nei, da straffelovens 185 er laget for å beskytte minoriteter fra gruppehat i storsamfunnet. Anonymkode: 242ac...3ed Straffeloven 185 er ment å beskytte alle mot visse typer av forskjellsbehandling og hatefulle ytringer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #26 Del Skrevet 15. oktober 2022 Klossmajor skrev (1 time siden): Straffeloven 185 er ment å beskytte alle mot visse typer av forskjellsbehandling og hatefulle ytringer. Nei. Den lister opp spesifikke minoriteter. Anonymkode: 242ac...3ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #27 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Den lister opp spesifikke minoriteter. Anonymkode: 242ac...3ed Dvs, diskrimineringsgrunnlag blir det vel mer nøyaktig å si Anonymkode: 242ac...3ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 15. oktober 2022 #28 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Nei. Den lister opp spesifikke minoriteter. Anonymkode: 242ac...3ed Ingen spesifikke minoriteter er nevnt i straffelovens 185. Den omfatter altså etnisitet generelt. Forskjellsbehandling og hatefulle ytringer mot nordmenn på bakgrunn av etnisitet omfattes derfor av straffelovens 185 a. Slik lyder straffelovens 185: Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring. Som ytring regnes også bruk av symboler. Den som i andres nærvær forsettlig eller grovt uaktsomt fremsetter en slik ytring overfor en som rammes av denne, jf. annet ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år. Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres a.hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse, b.religion eller livssyn, c.seksuelle orientering, d.kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk, eller e.nedsatte funksjonsevne. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 15. oktober 2022 #29 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 14.10.2022 den 6.32): Beklager det var feilformulering å på ingen måte ment som en hatefulle ytring. Det jeg mente å si var: kan en etnisk norsk person som ikke faller under noen av minoritetsgruppene vi har i Norge bli utsatt for hatefulle ytringer?. Anonymkode: 67a37...073 Selvsagt. Alle kan bli utsatt for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 15. oktober 2022 #30 Del Skrevet 15. oktober 2022 Klossmajor skrev (1 time siden): Eks-fotballspiller Trevor Sinclair ble for ikke lenge siden dømt for rasistisk hets mot en hvit mann. Kan en svart mann bli dømt for det i Storbritannia, kan man temmelig sikkert også bli dømt for tilsvarende her i Norge. Håper da virkelig det!👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #31 Del Skrevet 15. oktober 2022 De kan nok det, men det er mest innvandrere som går gjennom det. Jeg har opplevd dette helt siden jeg var lita: både på barneskolen, ungdomsskolen, jobben (andre barn, lærere og sjefen). Jeg er lyshuda, stille og sjenert også. Ikke har jeg gjort noe for å framkalle dette Anonymkode: 9c03e...e06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #32 Del Skrevet 15. oktober 2022 Klossmajor skrev (57 minutter siden): Ingen spesifikke minoriteter er nevnt i straffelovens 185. Den omfatter altså etnisitet generelt. Forskjellsbehandling og hatefulle ytringer mot nordmenn på bakgrunn av etnisitet omfattes derfor av straffelovens 185 a. Slik lyder straffelovens 185: Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring. Som ytring regnes også bruk av symboler. Den som i andres nærvær forsettlig eller grovt uaktsomt fremsetter en slik ytring overfor en som rammes av denne, jf. annet ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år. Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres a.hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse, b.religion eller livssyn, c.seksuelle orientering, d.kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk, eller e.nedsatte funksjonsevne. Nettopp, som jeg skrev i innlegget under det du siterer. Den lister opp diskrinineringsgrunnlag - som vanligvis kjennetegnes av minoriteter. Anonymkode: 242ac...3ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #33 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nettopp, som jeg skrev i innlegget under det du siterer. Den lister opp diskrinineringsgrunnlag - som vanligvis kjennetegnes av minoriteter. Anonymkode: 242ac...3ed Funksjonshemmede er også minoriteter, om det er uklart for noen. Det samme med homofile etc. Anonymkode: 242ac...3ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 15. oktober 2022 #34 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nettopp, som jeg skrev i innlegget under det du siterer. Den lister opp diskrinineringsgrunnlag - som vanligvis kjennetegnes av minoriteter. Anonymkode: 242ac...3ed Hva du skrev er feil. Diskusjonen går på forskjellsbehandling og hatytringer på bakgrunn av etnisitet. Loven tar ikke hensyn til aspektet minoritet og majoritet i forhold til etnisitet. Det er ikke nevnt. Svaret du ga i #22 er altså feil. Svaret ditt i #26 er også feil. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 15. oktober 2022 #35 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 14.10.2022 den 6.32): Beklager det var feilformulering å på ingen måte ment som en hatefulle ytring. Det jeg mente å si var: kan en etnisk norsk person som ikke faller under noen av minoritetsgruppene vi har i Norge bli utsatt for hatefulle ytringer?. Anonymkode: 67a37...073 Ja, selvfølgelig kan en en etnisk norsk person som ikke faller under noen av minoritetsgruppene vi har i Norge bli utsatt for hatefulle ytringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 15. oktober 2022 #36 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 14.10.2022 den 6.09): Kan en helt vanlig norsk mann/dame bli utsatt for hatefulle ytringer? eller er det noe som kun gjelder minoritetsgrupper? Anonymkode: 67a37...073 De kan og de blir utsatt for det. Bare at ''antirasistene'' ikke kaller det for rasisme selv om det er rasisme. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 15. oktober 2022 #37 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nettopp, som jeg skrev i innlegget under det du siterer. Den lister opp diskrinineringsgrunnlag - som vanligvis kjennetegnes av minoriteter. Anonymkode: 242ac...3ed Loven sier ingenting om minoriteter. Det er en feil mange ''antirasister'' begår når de skal rettferdiggjøre sin rasisme mot de hvite. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 15. oktober 2022 #38 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Den lister opp spesifikke minoriteter. Anonymkode: 242ac...3ed Den gjør ikke det. 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 15. oktober 2022 #39 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Svaret er nei, da straffelovens 185 er laget for å beskytte minoriteter fra gruppehat i storsamfunnet. Anonymkode: 242ac...3ed Den er ikke laget for det. Den beskytter alle, også de hvite. 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #40 Del Skrevet 15. oktober 2022 Jeg er ofte i Sverige. Satt på kafé og snakket på norsk med min svenske samboer som var med. Det kom en gammel dame forbi, og sa at jeg fikk dra meg tilbake til Norge. Det var bedre da grensene var stengt under korona. Det var trist at de åpnet igjen. Hun bablet i vei, men vi overså henne. Fikk ikke med meg alt hun sa. Men hun likte ikke at en nordmann var i Sverige! Jeg var på Roskildefestivalen i Danmark for ca 15 år siden. Vi hadde kjøpt oss noen kasser med øl, og satt og drakk. Det kom en danske og spurte om han kunne kjøpe en øl. Så klart kunne han det, han takket, og sa at når festivalen var over, fikk vi dra oss tilbake til Norge og ikke komme tilbake. 😛 Anonymkode: 0eda9...b97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå