Gå til innhold

Kan nordmenn bli utsatt for hatefulle ytringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan en helt vanlig norsk mann/dame bli utsatt for hatefulle ytringer? eller er det noe som kun gjelder minoritetsgrupper?

Anonymkode: 67a37...073

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du? Kan man ikke være norsk og i en minoritetsgruppe? Hvordan mener du at det å være norsk eksluderer en fra å være i en minoritetsgruppe? 

Anonymkode: 977c2...659

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Godt spørsmål! Som vanlig etnisk nordmann kan du tilsynelatende bli kalt hva som helst, uten at det får noen konsekvenser. Jobber du f.eks. i skolen eller helsevesenet er du fritt vilt. Dersom du derimot er mørkhudet, risikerer en hvit nordmann fengsel for et enkelt ubetenksomt ord mot deg.

Anonymkode: 67a40...396

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kan en helt vanlig norsk mann/dame bli utsatt for hatefulle ytringer? eller er det noe som kun gjelder minoritetsgrupper?

Om en helt vanlig norsk mann/dame blir tatt i å gjøre noe skikkelig moralsk forkastelig, er det klart at vedkommende kan bli utsatt for hatefulle ytringer fra dem som blir påvirket direkte eller indirekte av disse handlingene.

Endret av Jullen
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva mener du? Kan man ikke være norsk og i en minoritetsgruppe? Hvordan mener du at det å være norsk eksluderer en fra å være i en minoritetsgruppe? 

Anonymkode: 977c2...659

Beklager det var feilformulering å på ingen måte ment som en hatefulle ytring.

Det jeg mente å si var: kan en etnisk norsk person som ikke faller under noen av minoritetsgruppene vi har i Norge bli utsatt for hatefulle ytringer?.

• Liker 1
Gjest Villfisker
Skrevet

Ingen er immune mot det. Der stiller vi alle likt.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Godt spørsmål! Som vanlig etnisk nordmann kan du tilsynelatende bli kalt hva som helst, uten at det får noen konsekvenser. Jobber du f.eks. i skolen eller helsevesenet er du fritt vilt. Dersom du derimot er mørkhudet, risikerer en hvit nordmann fengsel for et enkelt ubetenksomt ord mot deg.

En finurlig ordning kokt sammen av hvite anti-hat\rasister, som er så anti-hat\rasistiske at de setter mørkhudede til lavere standardarer enn hvite når det kommer til hat\rasisme, for å bekjempe hat\rasisme fra hvite.

Om du blir klok på dette er det en sannsynlighet for at du er splitter pine gal.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvite er en minoritetsgruppe

Anonymkode: 2ca07...460

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja klart det. Funksjonshemmede, troende, LGBTQ og kvinner er blandt de gruppene som får mye hatfulle ytringer og som det også er mange etnisk norske nordmenn i de gruppene. 

Anonymkode: 952db...117

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ingenting av dette stemmer. Forhold deg til virkeligheten 

Anonymkode: 952db...117

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Villfisker skrev (6 timer siden):

Ingen er immune mot det. Der stiller vi alle likt.

Mener du seriøst at en farget man kunne blitt dømt for rasisme mot en etnisk hvit europeer??

DET tror jeg neppe har skjedd, eller kommer til å skje. Altså en mann med et annet etnisk opphav blitt siktet for å kalle Anna for Jævla Svennehore i Rinkeby.

Har noen blitt dømt for det ...noensinne...

Anonymkode: a3ebc...e8a

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Haha, nei. Nordmenn kan aldri bli utsatt for hatefulle ytringer. Hatefulle ytringer er forbeholdt utsagn mot innvandrere som ikke kan direkte kategoriseres som rasistiske. Dvs dersom du sier noe skikkelig stygt til en innvandrer, men er så smart at du ikke bruker ord som kan knyttes til rase. Da bruker loven "hatefull ytring" som en nødløsning for å være sikker på at du ikke slipper unna.

Anonymkode: a33eb...ce1

Skrevet

Alle nordmenn kan bli utsatt for hatefulle ytringer. Eksempelvis om sykdom, kropp, livssituasjon, boplass etc. 

En minoritet er heller ikke begrenset til etnisitet. Lgbt-orientering eller religiøs overbevisning gjør deg også til en minoritet.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mener du seriøst at en farget man kunne blitt dømt for rasisme mot en etnisk hvit europeer??

DET tror jeg neppe har skjedd, eller kommer til å skje. Altså en mann med et annet etnisk opphav blitt siktet for å kalle Anna for Jævla Svennehore i Rinkeby.

Nettopp, eller "gora pottit hore"

• Liker 2
Skrevet

Alle mennesker kan bli utsatt for hatefulle ytringer. Det er bare å treffe på riktig idiot det.

Anonymkode: 6b67d...933

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er overvektig. Du aaaaaaner ikke hvor mye drit jeg får og har fått. Både hvit og norsk og kvinne og alt.. 

Anonymkode: 06142...45e

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Gjest Villfisker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han burde blitt dømt på samme måte som alle andre, men blir det ikke. Det har du dessverre rett i.

Grunnen til det, er at rettsvesenet ikke vil røre slike saker, fordi de er redde for å bli stemplet som rasister. Selv om det var den fargede mannen som oppførte seg rasistisk her.

Det jeg mente med at ingen er immune, er at alle kan utsettes for det. Flertallet av nordmenn mangler dessverre både ryggrad og baller til å stå opp for seg selv.

Rasismekortet trekkes i hytt og gevær av enkelte også. Har selv blitt beskyldt for å være rasist. Helt ut av det blå.

De som leter etter det, finner rasisme overalt. Selv der det ikke finnes. Heldigvis ble han satt kraftig på plass av ei dame, som også var svart. 😂 Hvis det var noen som oppførte seg rasistisk, så var det ham. 

Endret av Villfisker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Haha, nei. Nordmenn kan aldri bli utsatt for hatefulle ytringer. Hatefulle ytringer er forbeholdt utsagn mot innvandrere som ikke kan direkte kategoriseres som rasistiske. Dvs dersom du sier noe skikkelig stygt til en innvandrer, men er så smart at du ikke bruker ord som kan knyttes til rase. Da bruker loven "hatefull ytring" som en nødløsning for å være sikker på at du ikke slipper unna.

Anonymkode: a33eb...ce1

Så det er ikke hatefullt og rasistisk  å si "din jævla blonde hore" til en norsk jente?   En ytring som er mye brukt på norske skoler.  Så mye at jenter har måttet bytte skole. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har blitt utsatt for mange hatefulle ytringer i mitt liv jeg, det går selvsagt an. Og i den store verden er det mange som ser ned på Nordmenn fordi enkelt folk fra dette landet er så "på" med å skryte av at de kommer fra verdens beste land samtidig som de oppfører seg dårlig når de er turister i andre land. Jeg har vært blant lokalbefolkning som snakker så mye dritt bak turistenes rygg at dere ville blitt sjokkert.

Og generelt er det jo bare å se på hvor mye dritt kvinner blir kalt, fra våre egne, ta bare en titt på typiske russesanger hvor kvinner spesifikt blir hengt ut som horer. Ja det har eksistert sanger som går på gutta også, men det er en klar overvekt av mannsjåvinisme. 

Anonymkode: 35eee...633

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Beklager det var feilformulering å på ingen måte ment som en hatefulle ytring.

Det jeg mente å si var: kan en etnisk norsk person som ikke faller under noen av minoritetsgruppene vi har i Norge bli utsatt for hatefulle ytringer?.

Statistisk sett opplever hvite funkjsonsfriske heterofile cis mennesker mindre hets og trakkasering. Som oftest er det de som står for hetsen mot andre.

Anonymkode: 0b10b...525

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...