Gå til innhold

Får ikke hjelp med psyken

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå har jeg forsøkt flere steder i lang tid. 

Endret av Andrine&
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Andrine& skrev (3 minutter siden):

Nå har jeg forsøkt flere steder i lang tid. Kommunen avslår lavterskeltilbud og poliklinisk gir meg kun tilbud med noen få samtaler, legen vil gi meg piller.. 

Jeg tror rett og slett jeg ikke kommer til å overleve dette her alene på sikt.Instansene bare dytter meg rundt og sier de andre har har ansvaret. Siste møte med spesialist endte med at han forsøkte å få meg til å takke nei til tilbudet de har å gi fordi jeg sier jeg er redd for hva som skjer med meg i behandling da den kun varer noen uker. Det var ikke deres ansvar om jeg ble sykere av behandling som trigger traumer,var jeg redd for å bli sykere av behandlingen burde jeg heller avstå fra å ta hjelpen fikk jeg beskjed om. De hadde ingen ansvar for å gjøre meg frisk.

Er det virkelig sånn at man ikke kan bli frisk fra psykiske plager? Jeg blir fortalt at jeg ikke kan bli frisk av angst, depresjon og panikk. Må si at dette sjokkerer meg. Skal jeg bare gå å være syk til jeg dør da? Jeg forstår at det finnes privat hjelp men det er veldig kostbart.. 

Jeg har blitt utsatt for vold i barndom og voksenliv, det er konsekvensene av det som gjør meg syk. 

Jeg fikk beskjed om at jeg har ansvar for helsen min selv. Jeg er enig i det men hvordan skal jeg vite om måter å overkomme overgrep på? Jeg sa jeg gjerne ville ha utdelt verktøy som jeg kan jobbe med, det var nok ikke sånn at jeg kunne få det fikk jeg beskjed om. Hva får man da i behandling hvis det ikke er verktøy til å håndtere seg selv? Opplys meg gjerne hvis noen her vet hva som må til for at sjela mi kan få riktig pleie. Jeg gråter hver kveld og natt å har en grusom nagende følelse innvendig, på dagtid stresser jeg rundt som en gal eller jeg ligger rett ut å glaner fordi jeg er helt tom. Det er jo ikke noe synlig som legene kan behandle men jeg trodde de forsto hvilken konsekvenser ting har fått når jeg fortalte om overgrep. 

Men, legen din må jo kunne søke om behandling på dps? Da har man jo tilbud så lenge det er behov/man ønsker.

Skrevet (endret)
Crazydoglady skrev (På 14.10.2022 den 0.23):

Men, legen din må jo kunne søke om behandling på dps? Da har man jo tilbud så lenge det er behov/man ønsker.

Det er dps som ikke vil gi hjelp, de gir kun noen samtaler sier de

Endret av Andrine&
Skrevet

Ja, ventetiden må du sikkert gjennom. Det er håpløst det opplegget der. Men det funker godt når man først kommer inn 

Skrevet (endret)
Crazydoglady skrev (På 14.10.2022 den 0.35):

Ja, ventetiden må du sikkert gjennom. Det er håpløst det opplegget der. Men det funker godt når man først kommer inn 

Jeg er inne på dps, det er de som kun gir meg noen timer 

Endret av Andrine&
Skrevet
Andrine& skrev (10 minutter siden):

Det er dps som ikke vil gi hjelp, de gir kun noen samtaler sier de, vil jeg ha mer hjelp derfra må jeg henvises på nytt å gå ytterligere et år å vente.. De mener kommunen skal gjøre meg frisk, kommunen har avslått søknad om hjelp. Om jeg ikke var gal fra før så blir jeg det nå. Men takk for tips!

Det høres jo helt tullete ut? Inn på DPS et par timer, for å så henvises på nytt og vente? Er det ikke vanlig å henvises til utredning og så gå rett fra utredning til behandling ved behov? 

Skrevet (endret)
Tvillingsjel skrev (På 14.10.2022 den 0.42):

Det høres jo helt tullete ut? Inn på DPS et par timer, for å så henvises på nytt og vente? Er det ikke vanlig å henvises til utredning og så gå rett fra utredning til behandling ved behov? 

Jeg fikk ikke utredning. 

Endret av Andrine&
Skrevet
Andrine& skrev (8 minutter siden):

Jeg fikk ikke utredning. Jeg fikk kun tilbud om noen støttetimer etter to kartleggingstimer. I dag ble behandleren sint når jeg var kritisk til det hele.. Jeg kunne bare takke nei å avslutte med en gang hvis jeg ikke var fornøyd. Ønsker jeg mer hjelp måtte jeg henvises på ny ja.. Jeg sa jeg ønsket utredning for å kunne vite hva som var spesifikt galt med meg, da lurte de på hva jeg mente jeg skulle med diagnoser. Det er som å snakke til en vegg det her. 

Skulle virkelig hatt pårørende i møte med det her for jeg skjønner ingenting av det.. 

Å herlighet, blir svett på dine vegne. Har du vurdert å gå til statsforvalteren?

Forstår godt at du er fortvilet. Slik skal det overhodet ikke være :klem:

Skrevet (endret)
Tvillingsjel skrev (På 14.10.2022 den 1.06):

Å herlighet, blir svett på dine vegne. Har du vurdert å gå til statsforvalteren?

Forstår godt at du er fortvilet. Slik skal det overhodet ikke være :klem:

Takk for omtanken 😊

Endret av Andrine&
  • Hjerte 1
Skrevet
7 minutter siden, Andrine& said:

Jeg er for dårlig til å formulere meg bra nok. De har brukt loven sier de og den bestemmer at jeg ikke skal få hjelp. De mener lavterskeltilbudet fra kommunen skal gjøre meg frisk. Har de kompetanse på hvordan man blir frisk etter vold tro? Trodde en spesialist måtte hjelpe med slike ting.

Jo jeg kan klage men jeg klarer ikke formulere meg.. Jeg klagde inn kommunen da de ikke ville hjelpe meg, den teksten ble surrete uten særlig bra innhold.. Vet ikke om jeg vil søke meg inn på dps igjen jeg, det er mer fortvilelse enn hjelp. Nå har jo disse spesialistene bestemt at jeg ikke skal hjelpes, vet ikke hvordan jeg skal kunne omgå det. Jeg har bedt legen henvise meg et annet sted men han sier nei.. 

Takk for omtanken 😊

Kanskje du kan prøve å skrive det viktigste i stikkordsform, først? Vet ikke om det hjelper for deg, men jeg synes at det er mye lettere å ha fått ned litt om alt, før jeg begynner å skrive en lang tekst når jeg er deprimert. 

Håper du får god hjelp etterhvert🫂❤️ Ikke gi deg! 

Anonymkode: bef61...a93

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Andrine& skrev (58 minutter siden):

Jeg er inne på dps, det er de som kun gir meg noen timer med hjelp. Det hjelper ikke meg at jeg er der nå. Hvorfor sier du at det er hjelp å få der? Jeg fikk åtte samtaler sa de, om jeg ble sykere eller friskere av det spilte ingen rolle, da var tilbudet over.

Det bruker å være det. Og jeg forsto det sånn at du kunne få mer enn 8 uker, men da måtte du søke deg inn på nytt. Men da misforsto jeg, om du mener at ved å søke deg inn på nytt så får du bare nye 8 uker å ikke noe mer. Jeg kan selvsagt ikke si noe om hvordan det fungerer der du er. Men det er retningslinjer for hva man har krav på, innen hvilken tidsfrist osv. Jeg vet heller ikke hvem du har snakket med som sier dette, men jeg hadde iallefall vurdert å ta dette videre. Enten oppover i rekkene eller videre til respektive kontroll organ e.l. jeg skal ikke betvile at noen har sagt dette til deg, men jeg sliter veldig med å se for meg at de 1. Har lov og 2. At det ikke finnes annen mulighet. Med mindre det er en grunn for at de mener dette tilbudet skal være nok for deg, uavhengig av om du er enig i den grunnen eller ikke. Mener ikke dette som ett angrep på deg altså, i alle tilfeller er det før galt om det skal være så vanskelig/tungrodd å finne ut hvordan man skal kunne få tilstrekkelig behandling/hjelp

Jeg sleit litt med å få innpass, dvs avslag første gang bla. Men det var vistnok fast praksis her pga stor pågang og utfordringer med å rekke å ta inn alle innen den lovpålagte fristen. Ved å sende noen avslag kunne de vell dytte køen litt foran seg og kanskje noen ga opp å søke igjen så ble det noen færre å håndtere også. Dårlig, men sånn var det. Men når jeg først var inne så var det ikke noe spørsmål om lengde. Var der vell omtrent ukentlig mer eller mindre 5 år, med ett opphold. Ved opphold over en viss lengde så falt man ut av systemet og måtte søke på nytt, dog en noe enklere/kortere prosess. Nærmere 6 mnd venting enn 12 ++. Byttet behandlere under veis. Byttet til søvnpoliklinikk og tilbake, byttet mellom psykolog og lege osv. Aldri vært ett spørsmål heller, før vi kom dit at det kanskje ikke var så mye mer de kunne gjøre for meg. Og selv når den dagen kom så var det jo ett spm. Ingen som kastet meg ut. Dessverre så var jeg enig med dem da, men det er jo en annen sak. Etter det var jeg noen samtaler med psykolog som jobbet i kommunen her. Gratis, opp til meg hvor lenge jeg ville benytte meg av tilbudet. Finnes det noe sånt i nærheten av deg? Kan det være at legen din har gjort en dårlig jobb med å beskrive situasjonen din i søknaden til dps? Kan det være at de prøver å skvise deg ut og håper at du skal gi ppp, pga stor pågang? Isåfall så er det bare å dokumentere kontakt, søke igjen, sende inn klage osv. Men synd det skal være sånn.

Men, det er jo helt feil det de sier. De har ansvar. Det er sånne ting de er der for. Akkurat som at en vanlig lege ikke kan la være å behandle ett benbrudd eller en infeksjon liksom. 

Endret av Crazydoglady
Skrevet
Crazydoglady skrev (18 minutter siden):

Det bruker å være det. Og jeg forsto det sånn at du kunne få mer enn 8 uker, men da måtte du søke deg inn på nytt. Men da misforsto jeg, om du mener at ved å søke deg inn på nytt så får du bare nye 8 uker å ikke noe mer. Jeg kan selvsagt ikke si noe om hvordan det fungerer der du er. Men det er retningslinjer for hva man har krav på, innen hvilken tidsfrist osv. Jeg vet heller ikke hvem du har snakket med som sier dette, men jeg hadde iallefall vurdert å ta dette videre. Enten oppover i rekkene eller videre til respektive kontroll organ e.l. jeg skal ikke betvile at noen har sagt dette til deg, men jeg sliter veldig med å se for meg at de 1. Har lov og 2. At det ikke finnes annen mulighet. Med mindre det er en grunn for at de mener dette tilbudet skal være nok for deg, uavhengig av om du er enig i den grunnen eller ikke. Mener ikke dette som ett angrep på deg altså, i alle tilfeller er det før galt om det skal være så vanskelig/tungrodd å finne ut hvordan man skal kunne få tilstrekkelig behandling/hjelp

Jeg sleit litt med å få innpass, dvs avslag første gang bla. Men det var vistnok fast praksis her pga stor pågang og utfordringer med å rekke å ta inn alle innen den lovpålagte fristen. Ved å sende noen avslag kunne de vell dytte køen litt foran seg og kanskje noen ga opp å søke igjen så ble det noen færre å håndtere også. Dårlig, men sånn var det. Men når jeg først var inne så var det ikke noe spørsmål om lengde. Var der vell omtrent ukentlig mer eller mindre 5 år, med ett opphold. Ved opphold over en viss lengde så falt man ut av systemet og måtte søke på nytt, dog en noe enklere/kortere prosess. Nærmere 6 mnd venting enn 12 ++. Byttet behandlere under veis. Byttet til søvnpoliklinikk og tilbake, byttet mellom psykolog og lege osv. Aldri vært ett spørsmål heller, før vi kom dit at det kanskje ikke var så mye mer de kunne gjøre for meg. Og selv når den dagen kom så var det jo ett spm. Ingen som kastet meg ut. Dessverre så var jeg enig med dem da, men det er jo en annen sak. Etter det var jeg noen samtaler med psykolog som jobbet i kommunen her. Gratis, opp til meg hvor lenge jeg ville benytte meg av tilbudet. Finnes det noe sånt i nærheten av deg? Kan det være at legen din har gjort en dårlig jobb med å beskrive situasjonen din i søknaden til dps? Kan det være at de prøver å skvise deg ut og håper at du skal gi ppp, pga stor pågang? Isåfall så er det bare å dokumentere kontakt, søke igjen, sende inn klage osv. Men synd det skal være sånn.

Men, det er jo helt feil det de sier. De har ansvar. Det er sånne ting de er der for. Akkurat som at en vanlig lege ikke kan la være å behandle ett benbrudd eller en infeksjon liksom. 

Ja sånn som du forklarer der høres mer riktig ut.

Nei som sagt så ble behandleren sint på meg i dag, det ble presset på at jeg skulle takke nei og det var ingen vits i at jeg forsøkte å prøve å få ytterligere hjelp hos de. Jeg oppfatter det som en videreføring av overgrep egentlig. De benekter at jeg har en lidelse som gjør meg syk og de vil heller ikke utrede. Jeg har ikke rett til hjelp i spesialhelsetjenesten sier de.

Ja jeg refererte i dag til at fysisk sykdom jo blir forstått og behandlet, da fikk jeg beskjed om at jeg hadde ansvar for helsen min selv.

Jeg kunne søke meg inn ved en senere anledning sa de, om det ville gi hjelp eller ikke fikk jeg ikke svar på. 

Sånn som du har opplevd tilbudet høres normalt ut ja. Jeg tror kanskje jeg holder helsa mer i sjakk ved å ikke be om hjelp for det her er grusomt. Jeg fikk ikke ny time fortløpende heller, neste time ble senere i høst en gang. Nå har jeg ventet på hjelp siden februar å ingenting har skjedd.. 

Jeg har søkt kommunen om lavterskeltilbud, det ble avslag, så ja det finnes men jeg får ikke. 
Legen min er en jøk! Han sier til de at jeg virker til å ha forstått at andre er sykere enn meg. Han har brukt setninger som gjør at det blir galt ja, men skal jeg som syk diktere legen min a? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kanskje du kan prøve å skrive det viktigste i stikkordsform, først? Vet ikke om det hjelper for deg, men jeg synes at det er mye lettere å ha fått ned litt om alt, før jeg begynner å skrive en lang tekst når jeg er deprimert. 

Håper du får god hjelp etterhvert🫂❤️ Ikke gi deg! 

Anonymkode: bef61...a93

Jeg ser jo at jeg får til å skrive en hel masse her så det må da kunne gå. Det er verre å klare å holde motet oppe. Nå trodde jeg alt skulle bli bedre.. Jeg tror som sagt ikke mine ord kan endre vedtek som er fattet av en spesialist. Men takk, du er snill ❤️

Skrevet
Andrine& skrev (20 minutter siden):

Ja sånn som du forklarer der høres mer riktig ut.

Nei som sagt så ble behandleren sint på meg i dag, det ble presset på at jeg skulle takke nei og det var ingen vits i at jeg forsøkte å prøve å få ytterligere hjelp hos de. Jeg oppfatter det som en videreføring av overgrep egentlig. De benekter at jeg har en lidelse som gjør meg syk og de vil heller ikke utrede. Jeg har ikke rett til hjelp i spesialhelsetjenesten sier de.

Ja jeg refererte i dag til at fysisk sykdom jo blir forstått og behandlet, da fikk jeg beskjed om at jeg hadde ansvar for helsen min selv.

Jeg kunne søke meg inn ved en senere anledning sa de, om det ville gi hjelp eller ikke fikk jeg ikke svar på. 

Sånn som du har opplevd tilbudet høres normalt ut ja. Jeg tror kanskje jeg holder helsa mer i sjakk ved å ikke be om hjelp for det her er grusomt. Jeg fikk ikke ny time fortløpende heller, neste time ble senere i høst en gang. Nå har jeg ventet på hjelp siden februar å ingenting har skjedd.. 

Jeg har søkt kommunen om lavterskeltilbud, det ble avslag, så ja det finnes men jeg får ikke. 
Legen min er en jøk! Han sier til de at jeg virker til å ha forstått at andre er sykere enn meg. Han har brukt setninger som gjør at det blir galt ja, men skal jeg som syk diktere legen min a? 

Altså det er lov å være litt streng med legen sin, om man føler de gjør en dårlig jobb, misforstår noe eller er dårlig til å formidle dine utfordringer videre på en god måte sånn at du blir tatt seriøst. Om det har noe for seg kommer jo helt an på legen. Noen er jo åpen for kritikk og ønsker å gjøre en god jobb og er dermed åpen for å interessert i å rette opp missforståelser etc. Og leger kan også misforstå, uten at det er noe vondt ment eller gjort med overlegg. Mange pasienter overdriver jo veldig mye, så jeg har inntrykk av at de som ikke overdriver gjerne ikke blir tatt like seriøst. Fordi det virker som de forventer litt overdrivelse og automatisk "trekker fra litt" , så viss man ikke overdriver da, kanskje til og med underdriver litt, også trekker de automatisk i fra litt på historien så sitter man jo fort igjen med to som ikke forstår hverandre og det er jo ett dårlig utgangspunkt. 

Men, det er jo alltids ett alternativ å bytte fastlege. Ellers er det jo flere sånne nettløsninger som har kommet hvor man kan konsultere over nett. Jeg vet ikke om de muligens har noen begrensninger i behandlingstilbudet, men man kunne jo evt hørt om det er noe de kan være behjelpelig med. Å sende søknad for deg. Kanskje de gjør en bedre jobb en legen din. Og legger man ved ord som antyder selvmordsfare etc så må de ta det seriøst. Mulig jeg mistolker deg igjen, men er det så alvorlig at du er redd for sånt så må du bare få legen til å bruke store ord å smøre på. Man skal ikke slite med sånt alene og de har plikt til å hjelpe. 

• Hjerte 1
Skrevet
Crazydoglady skrev (17 minutter siden):

Altså det er lov å være litt streng med legen sin, om man føler de gjør en dårlig jobb, misforstår noe eller er dårlig til å formidle dine utfordringer videre på en god måte sånn at du blir tatt seriøst. Om det har noe for seg kommer jo helt an på legen. Noen er jo åpen for kritikk og ønsker å gjøre en god jobb og er dermed åpen for å interessert i å rette opp missforståelser etc. Og leger kan også misforstå, uten at det er noe vondt ment eller gjort med overlegg. Mange pasienter overdriver jo veldig mye, så jeg har inntrykk av at de som ikke overdriver gjerne ikke blir tatt like seriøst. Fordi det virker som de forventer litt overdrivelse og automatisk "trekker fra litt" , så viss man ikke overdriver da, kanskje til og med underdriver litt, også trekker de automatisk i fra litt på historien så sitter man jo fort igjen med to som ikke forstår hverandre og det er jo ett dårlig utgangspunkt. 

Men, det er jo alltids ett alternativ å bytte fastlege. Ellers er det jo flere sånne nettløsninger som har kommet hvor man kan konsultere over nett. Jeg vet ikke om de muligens har noen begrensninger i behandlingstilbudet, men man kunne jo evt hørt om det er noe de kan være behjelpelig med. Å sende søknad for deg. Kanskje de gjør en bedre jobb en legen din. Og legger man ved ord som antyder selvmordsfare etc så må de ta det seriøst. Mulig jeg mistolker deg igjen, men er det så alvorlig at du er redd for sånt så må du bare få legen til å bruke store ord å smøre på. Man skal ikke slite med sånt alene og de har plikt til å hjelpe. 

Du er god på å forklare 😊 Legen min lytter ikke å han er av typen som vet best, jeg har byttet lege, er nr 100 i køen.

Det er meldt inn selvmordsforsøk direkte  til dps, det utgjør ingen forskjell. Det er også meldt inn om selvmordstanker til lavterskeltilbud, der utgjør ingen forskjell. Jeg kan ikke skive om sånne ting, da blir tråden stengt å jeg får ikke hjelp til motivasjon. 

Takk for lange gode svar! Jeg skal lese mer når jeg er mer våken i morgen. Ser et poeng her, jeg er nervøs og har panikk når jeg er hos lege ol, så jeg klarer ikke formidle hvordan jeg har det. Det er jo her lavterskeltilbudet skulle hjulpet meg.. Nå fikk jeg faktisk litt nytt mot! Tusen takk 

• Hjerte 2
Skrevet

Dette funker sikkert ikke på alle, men det ligger masse tung forskning bak som støtter denne formen for terapi. Jeg har selv gått til avtalespesialist, henvist av fastlege. Psykologen bearbeidet konkrete traumatiske opplevelser av overgrep med EMDR. Da jeg satt der opplevde jeg det som humbug og det var overveldende å gå igjennom traumene steg for steg. Men jeg har ikke hatt panikk i etterkant. Gradvis så begynte jeg å slutte og kikke meg over skulderen når jeg var ute. Plutselig en dag så opplevde jeg å ikke kjenne igjen en av personene på gaten jeg passerte, som hadde utsatt meg for vold. Jeg kom på det etter 20 meter.. Og selv da så løp ikke hjertet løpsk osv. Det var virkelig helt utrolig. 

Det kan jo hende du allerede har prøvd det, hvis ikke ville jeg forsøkt det. Det er selvfølgelig vanskelig der og da, det er jo som å åpne et infisert sår som gjør skikkelig vondt. Men du renser det og det kan gro så du nesten ikke ser arret. Det er med andre ord verdt det. Men det er nok en fordel å ha en du stoler på som kan ta imot de reaksjonene som kan komme senere den dagen, og legge seg tidlig. 

Anonymkode: ec5e9...109

• Liker 1
Skrevet

Dette må være i Arendalsområdet. Det du beskriver har jeg hørt mange fortelle om her. Lavterskeltilbudet er ikke noe bedre. Håper du får hjelp! 

Anonymkode: c9f4e...d6d

• Liker 2
Skrevet

Huff. Dette høres fortvilende ut. Kan legen henvise til en privat med refusjonsordning? 

Jeg har selv gått til dps, opplevde å bli tatt seriøst. Når jeg først gikk til samtaler så de at jeg kunne ha utbytte av gruppe, så fikk tilbud om det også. Jeg fikk ingen beskjed om begrensninger i starten da. Ting har kanskje forandret seg på disse årene, og ikke til det bedre ser jeg. Veldig vanskelig for deg å ikke få den hjelpen du trenger. 

Kan legen henvise deg til noe sånt f.eks? 

https://www.bryggen13.no/rask-og-effektiv-terapeutisk-laering-i-gruppe/

Anonymkode: 39fc6...f8b

Skrevet

Ta kontakt med pasient- og brukerombudet i din region, kanskje de kan hjelpe deg med hvordan du skal gå frem for å få hjelp. Jeg har selv opplevd å falle mellom alle stoler i psykiatrien, og det er utrolig frustrerende. Sender varme klemmer ❤️ 

Anonymkode: ede10...492

• Liker 2
Skrevet

Har legen henvist deg til spesialist ? 
Og tar du faktisk medisiner som blir anbefalt? 

Anonymkode: 9078b...07a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...