Gå til innhold

Hund i tenårene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden min er nå 9 mnd, veldig snill og omgjengelig med alle. Utfordringen er på tur, spesielt  passering med andre hunder. 
Vi har øvd siden vi fikk han på at han ikke skal hilse på alt på tur, vi drar på lekebesøk med jevnaldrende eller avtaler i hundeparken for moro med andre hunder.  Men han er fortsatt veldig leken og vil hilse på alt. Kan også bjeffe etter hunder har passert et stykke og lager sytelyder når han ikke fikk hilse. Men dagene varierer- noen dager er han eksemplarisk men nå i denne tenårinfasen har det vært store variasjoner på hver tur😂 

Sett mye på YouTube på diverse hundetrenere og på Facebook i grupper hvor en svinger en bue, prøver å få nok avstand og kontakt med hunden. Dette går bra flere ganger, MEN han har begynt med å legge seg ned midt i veien, rett ned også når folk skal gå forbi. Får han ikke med meg som jeg ser på videoene hvor hunder tasser etter eier. Selv med favoritt godbitene. Han har nemlig funnet ut at da synes folk han er så søt og da hilser på han…😅 gjør også dette med andre hunder som skal passere om jeg ikke er veldig tidlig ute før han ser de vi møter og får han med meg et stykke til siden. Finner ikke tips på hva som fungerer best når han legger seg ned. Liten tass, men vil ikke begynne å løfte på han i møtesituasjoner… vil heller ikke dra han langs grusen🙈 noen vært borti det samme? 

Anonymkode: 21953...8ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pubertet er unntakstilstand. Å gjøre ting enkelt, gå tilbake til avledning osv kan jo funke om man faktisk får kontakt med hunden. Gjør man ikke det så har man egentlig bare 2 valg. 

1. Bytte ut tur med trening. Dra et sted hvor det er oversiktlig og god plass. Tren. Legg til rette for at dere skal lykkes, og unngå situasjoner som gir uønskede erfaringer.. Ikke tren først og fremst på passeringer osv direkte, men rett og slett back to basics. Tren kontakt, tren på lek, jobb med motivasjon, forventninger og fokus/konsentrasjon.. Ha det gøy, med veldig enkle og forståelige kriterier og lite forstyrrelser/god avstand til forstyrrelser på steder der det er veldig enkelt å kontrollere situasjonen. Om hunden responderer godt dette så kan man jo evt forsøke å øke vanskelighetsgraden litt etter hvert, men ikke gå for fort frem og ikke ha før høye forventninger i denne perioden. Plutselig er den over og hunden får hodet sitt tilbake igjen uten noe videre om å men, forutsatt at man ikke har fått alt for mange dårlige erfaringer ila denne perioden. 

Alternativ 2. Unngå. Styr unna utfordrende miljø i ett par mnd å tenk at ingen erfaringer er bedre enn uønskede erfaringer. Også tar du opp trening og tur det du slapp taket når han kommer til seg selv igjen. Det er jo bare en begrenset periode. 

• Nyttig 3
Skrevet (endret)

Ah, den alderen hvor alt den har lært til nå, virker som om det er borte vekk! Ikke gi opp, det går over❤️

Styr unna hundeparker. Du utsetter hunden for smittsomme sykdommer, spesielt nå på høsten (Nå er tiden inne for den blodig diaréen som herjet i fjor) I tillegg er hundeparker et fint sted å få atferdsproblemer på. (Dog parks, why they are a bad idea ). Bruk heller hundeparken på den måten som blir vist i videoen under. 

Velg deg heller ut én fast lekekompis. Gå da felles tur sammen. Bytt mellom løstur i skog og båndtur i bymiljø. Gå mye tur alene. Aldri stopp opp når du passerer andre hunder. Bare gå videre. Når hunden din fokuserer på deg, ros og fortsett å gå. 

Endret av Troyamin
  • Liker 1
Skrevet

Hvis han legger seg ned fordi han har erfart at da får han kanskje hilse, så ville jeg gjerne løftet ham opp og fjernet ham fra situasjonen. Hvis det at han legger seg fører til at folk kommer bort og han får oppmerksomhet, selv om det bare skjer noen av gangene, så vil det være med og opprettholde atferden ganske lenge.

Når du ser at det kommer noen mot dere kan du plukke ham opp, avlede med noen godbiter og gå et stykke ut av veien. Sett ham ned igjen når dere er på en avstand hvor han vil klare å spise godbiter og ikke bjeffe/sutre, så kan han ha godbitsøk der til personene/hundene har passert.

Jeg ville også redusert hvor ofte dere går i hundepark. Det kan skape stress og forventninger som blør over i turene, som kan være en av grunnene til at han nå gjør slik.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
3 hours ago, Troyamin said:

Ah, den alderen hvor alt den har lært til nå, virker som om det er borte vekk! Ikke gi opp, det går over❤️

Styr unna hundeparker. Du utsetter hunden for smittsomme sykdommer, spesielt nå på høsten (Nå er tiden inne for den blodig diaréen som herjet i fjor) I tillegg er hundeparker et fint sted å få atferdsproblemer på. (Dog parks, why they are a bad idea ). Bruk heller hundeparken på den måten som blir vist i videoen under. 

Velg deg heller ut én fast lekekompis. Gå da felles tur sammen. Bytt mellom løstur i skog og båndtur i bymiljø. Gå mye tur alene. Aldri stopp opp når du passerer andre hunder. Bare gå videre. Når hunden din fokuserer på deg, ros og fortsett å gå. 

Vel, wow... har du lest/sett disse linkene selv? 

Anonymkode: 3a94f...351

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vel, wow... har du lest/sett disse linkene selv? 

Ja

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, Troyamin said:

Ja

Ja, da så. Jeg synes det er en merkelig anbefaling og kanskje gått for anbefalinger som er nærmere norske forhold sånn at man ikke blir frista til å trene bikkja si med elektrohalsbånd og passe på at man er dominant i flokken..

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, da så. Jeg synes det er en merkelig anbefaling og kanskje gått for anbefalinger som er nærmere norske forhold sånn at man ikke blir frista til å trene bikkja si med elektrohalsbånd og passe på at man er dominant i flokken..

Jeg regner med at folk er såpass oppegående at de ikke bryter norsk lov... 

Når det kommer til å være leder for hunden, er det en viktig ting. Å være tydelig og rettferdig, samtidig som en styrer hunden i riktig retning. Det er viktig for oss i arbeidslivet, i skole og på hjemmebane overfor barna at vi har/er dyktige ledere/veiledere. Samme er det for hundene våres. 

Endret av Troyamin
Skrevet

Jeg har samme problemet med folk som vil hilse eller la hunden sin hilse på min. Jeg snakker høyt til min og sier ting som "Ja, de ser kjempehyggelige ut, men vi skal ikke hilse må." mens jeg bare går videre (Ja, det hendte han ble dratt med i starten...), så roser jeg masse og kaster godbiter foran oss vekk fra hunden eller menesket når vi er forbi (min elsker å jakte på godbitene, mye morsommere enn å få dem rett i munnen). Når jeg har sagt høyt at vi ikke vil hilse, respekterer de aller fleste det. 

Over tid har dette ført til at vi kan passere menenesker og de fleste hunder helt uten problemer. 

Viktig at din ikke får oppnådd det han vil med å legge seg ned. 

Anonymkode: 6f85a...383

• Liker 3
Skrevet

Takk og pris for at jeg bor i et mer sivilisert land som enklere tillater kastrering!

Anonymkode: df799...c66

Skrevet

TS her. Har lest alle tipsene her og de fleste vil jeg ta med meg videre. Har allerede begynt med tipsene så har tro på bedring👏🏼 Har fått tips om et åpent skogområde her vi skal trene i med lite trengsel av folk

Anonymkode: 21953...8ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...