Gå til innhold

Kan en utekatt bli ensom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er lykkelige døråpnere for en ett år gammel kastrert hankatt. Jeg jobber hjemmefra, så han har i grunn mye selskap i meg, og får gå ut og inn nesten som han vil. Han virker egentlig nokså fornøyd med tilværelsen. Men jeg lurer på om han kan savne katteselskap? Det er sjelden andre katter her vi bor. Nå vet jeg jo at katter ikke er de mest sosiale dyra, men likevel? Jeg har sett noen eksempler på at ny katt kan føre til at den gamle katten flytter ut o.l, men hva er vanlig? Pleier to samboende utekatter å leke sammen, eller fortsetter de å leve hver sine katteliv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke noe "fasitsvar" på om utekatter kan bli ensomme. Men i alle fall bor det flere katter her i vårt nærmeste nabolag, og det er ikke tvil om at de har mye selskap i hverandre! De tusler rundt hverandre, hilser på hverandre og deler gjerne maten sin med hverandre! Vår katt (som er kastrert, men tydeligvis har glemt dette ut) har en elskerinne i nabohuset! :ler:

Fremmede katter skal bare se til å holde seg langt borte, de kan bli jaget under skrik og skrål, men altså: Bestevennene har adgang! Så jeg tror egentlig at katter også kan savne et sosialt liv hvis de er eneste katt i nabolaget! :)

Skrevet

Takk for svar:-) En grunn til at jeg lurer er at jeg synes katten i perioder virker litt passiv, går mye ut og inn i løpet av dagen, og er ganske fokusert på oss. Han trekker heller ikke langt (noe som er bra - han holder seg langt unna hovedveien). Men han bruker jo mye tid på jakt... og på å bare gå rundt, eller sove på låven... (kanskje det er mest meg som tenker at det hadde vært hyggelig med en katt til?)

Skrevet

Katter sover 2/3 av døgnet så det er vel vanlig at det kan oppfattes som litt passive. Om katten er vant med å være alene hjemme hos dere så kan det for bli bråk om det plutselig kommer en til inn på hans territorium.

Gjest feliscatus
Skrevet

katter er forskj, noen katter trives best alene, mens andre trives godt i andre katters selskap. Du kjenner nok katten din best selv, så det er vanskelig over internett å svare på hvor sosial din katt er. Feks har mine foreldre en utekatt som hater alle andre dyr på 4 bein, både hunder og katter. Tobeininger derimot elsker hun å være sammen med. Så selv om mine foreldre har plass og ressurser til en katt til (nok av hjemløse katter som trenger et nytt hjem), så er det uaktuelt pga dronninga di allerede har hjemme (og hun er høyt elsket!).

Det er ikke uvanlig å ha flere katter selv om man har utekatter. har selv hatt flere katter samtidig, og de trivdes veldig i hverandres selskap. De hjalp hverandre da med å passe på territoriet og jage andre katter bort derfra. Og når de var inne lå de sammen og slikket hverandre rene.

Det kan virke som katten din er veldig avhengig av å ha eier rundt seg hele tiden? Du er jo det trygge punktet i tilværelsen dens. Hvis du får en katt til, vil denne katten være tilstede også når du er borte hjemmefra (enten det bare er en kveld, eller når dere har kattepass når dere reiser på ferie). Og katter er ikke helt asosiale slik mange tror. Mange kan sette stor pris på en lekekamerat.

Hvis du skal få en katt til, vil jeg råde deg til å få en katt fra noen som kan ta den tilbake hvis det skulle skjære seg mellom kattene. Både rasekattoppdrettere og omplasseringsorganisasjoner som dyrebeskyttelsen og Fod pleier å ha denne praksisen. Ofte er det lettere å introdusere en yngre katt til en voksen katt, da vil ikke den nye katten oppleves som en trussel. Bare vær obs på at det kan ta mange måneder før de godtar hverandre, og noen katter blir aldri direkte venner heller, de bare godtar den andre. Så du bør ikke gi opp etter noen uker! Kjønn spiller imidlertid ingen rolle når du skal ha flere katter sammen, så lenge du kastrerer alle kattene. Husk også på å gi gamlekatten masse oppmerksomhet og kos når den nye kommer i hus. Lett å bli opptatt av den nye pusen, men som du nevnte her så kan det ende med at gamlepus føler seg tilsidesatt og oppholder seg mer ute. Nå er ikke katten din så gammel, og den er i tillegg kastrert, så det er absolutt ikke usannsynlig at gamlekatten din godtar en nykomling. Så lenge han får mye oppmerksomhet selv om det kommer en ny, kan det godt hende dette går fint.

Lykke til :)

Skrevet

Kan jo hende den få seg en kamerat etterhvert også...det har vår fått...selv om det tok noen år.

Morsomt å se dem nå....vår er selvfølgelig sjef...siden han bor her...derfor ligger han i det høyeste blomsterbedet....mens kompisen får lov til å ligge nedenfor....og der ligger de da....i timesvis. :ler:

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Katter er i utgangspunktet ikke veldig sosiale dyr, selv om det er individuelle variasjoner. Grunnen til at innekatter er ensomme er som regel bare at det kjeder seg, og det problemet vil man ikke få dersom de går ute, fordi det er nok å finne på der.

Katter som bor sammen vil leke sammen ute, dersom de gjør det inne også. Men dersom de ikke omgås inne vil de heller ikke finne på noe sammen ute, selv om de nok lar være å slåss når de treffer på hverandre utendørs.

Hunnkatter og hannkatter kan omgås på sivilisert vis ute selv om de ikke kjenner hverandre, fordi det er naturlig for dem at hunnkatter og hannkatter har overlappende territorier.

Sosiale katter vil også kunne bli venner med fremmede katter av samme kjønn. Den ene hankatten min er en svært vennlig sjel, som helst ikke vil slåss med andre hannkatter, men han er flink til å forsvare seg dersom han må. Hunnkattene mine derimot er illsinte og krigerske av seg, mot alle fremmede.

• 2 uker senere...
Skrevet

Pusen min har verdens elskeligste vesen, vel og merke sammen med mennesker. Alle katter hun har møtt i sitt liv, og det har vært mange i nabolaget vårt, har hun enten skremt vettet av, avskydd eller vært kjemperedd for. Hun er altså helt asosial når det gjelder sitt eget "slag". Selv en nydelig liten kattunge ser hun på som en stor trussel og viser ingen nåde.

Men hun er kjempekjælen og snill mot meg og gjestene mine, så det er tydelig at hun har sin sosiale side der. Hun spiser og koser seg, går ut og inn som hun vil og ligger trofast ved siden av meg hver natt. Så det er tydelig at katter har forskjellige sosiale behov. :)

Skrevet

Katten din har det helt ypperlig!

Kan gå ut når den vil, og komme inn til mat og kos når den vil!

En flott kattetilværelse. :)

Den finner nok på mer enn du tror, og den finner stadig nye ting å utforske.

Tror neppe katten din "lider noen nød"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...