AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #1 Skrevet 13. oktober 2022 Hallo, sønnen min er halvannet, nærmere bestemt 19 mnd. Han snakker ikke, men har god forståelse av hva jeg sier. Jeg har egentlig ikke vært bekymret, men har følt et lite behov for å vite om noen andre kan relatere og evt om det har gått seg til. Han kan veldig lite ord. Han sier hei, nei, hade, mamma, pappa, kaka, pus, is, ball, takk, den og lys. Likevel går det for det meste i dyrelyder. Der er han kjempegod og kan ganske mange. Men jeg ser at han har mye på hjertet. Han prøver ofte å si ting, men det eneste som kommer ut ofte er "mm". Det er liksom hans måte å snakke på, med mindre han kan ordet. Den Eh Eh mm mm. Feks ved leggetid ista lå vi ved siden av hverandre og jeg ser at han vil fortelle så mye og han blir engasjert, men det kommer kun det lille klynket et par ganger. Vi snakker masse med ham, leser for ham, synger med ham, altså han blir utsatt for språk på akkurst samme måte som storesøster, men husker hun var kommet mye lengre.. Altså, dette er sikkert helt normalt, men det er disse klynkelydene jeg lurer på om andre kan relatere til og om det er noe som faktisk har gått seg til til normal tid? Anonymkode: 75f4b...409
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #2 Skrevet 13. oktober 2022 Min er omtrent like gammel og hun har mye på hjertet. Babler mye, men ikke så mye forståelig utover ord som du også nevner her. Tror egentlig ikke det er så få ord? Men hun er god på peking og å vise hva hun vil, så hun får frem mye på den måten. For eksempel peker hun på seg selv for å signalisere at hun vil noe. F.eks peker på noe mat og så på seg selv, jeg vil ha sånn Anonymkode: 1cf92...727
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #3 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hallo, sønnen min er halvannet, nærmere bestemt 19 mnd. Han snakker ikke, men har god forståelse av hva jeg sier. Jeg har egentlig ikke vært bekymret, men har følt et lite behov for å vite om noen andre kan relatere og evt om det har gått seg til. Han kan veldig lite ord. Han sier hei, nei, hade, mamma, pappa, kaka, pus, is, ball, takk, den og lys. Likevel går det for det meste i dyrelyder. Der er han kjempegod og kan ganske mange. Men jeg ser at han har mye på hjertet. Han prøver ofte å si ting, men det eneste som kommer ut ofte er "mm". Det er liksom hans måte å snakke på, med mindre han kan ordet. Den Eh Eh mm mm. Feks ved leggetid ista lå vi ved siden av hverandre og jeg ser at han vil fortelle så mye og han blir engasjert, men det kommer kun det lille klynket et par ganger. Vi snakker masse med ham, leser for ham, synger med ham, altså han blir utsatt for språk på akkurst samme måte som storesøster, men husker hun var kommet mye lengre.. Altså, dette er sikkert helt normalt, men det er disse klynkelydene jeg lurer på om andre kan relatere til og om det er noe som faktisk har gått seg til til normal tid? Anonymkode: 75f4b...409 Tror det er helt normalt. Er de samme ordene min sier, han er 18 mnd. Han sier litt setninger, «der er mamma min», og «der er» bil, ball, kaka osv og «vil ha melk»og diverse annet «vil ha» .. Han sier traktor og lastebil også, men tror man må kjenne han for å skjønne at det faktisk er dèt han mener. Og poppa. Poppa er pupp. Tror der er ganske innafor det du beskriver. Min lager også mye dyrelyder. Spesielt dinosaur, eller «saur» som han sier. Jeg har tre barn og føler ikke han siste her sier noe mindre enn de andre, mer tvert i mot. Men har jo gutter da, vet ikke om det er noe annerledes med jenter .. Høres iallefall ganske normalt ut. Det er vel heller unntaket som snakker så mye mer enn det der når de er så små. Det er en engelsk jente i barnehagen, så minstemann her har begynt å si mami, no og bye også, men mye rare lyder her ila dagen ja 🤠 Anonymkode: 6f1b8...602
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #4 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Tror det er helt normalt. Er de samme ordene min sier, han er 18 mnd. Han sier litt setninger, «der er mamma min», og «der er» bil, ball, kaka osv og «vil ha melk»og diverse annet «vil ha» .. Han sier traktor og lastebil også, men tror man må kjenne han for å skjønne at det faktisk er dèt han mener. Og poppa. Poppa er pupp. Tror der er ganske innafor det du beskriver. Min lager også mye dyrelyder. Spesielt dinosaur, eller «saur» som han sier. Jeg har tre barn og føler ikke han siste her sier noe mindre enn de andre, mer tvert i mot. Men har jo gutter da, vet ikke om det er noe annerledes med jenter .. Høres iallefall ganske normalt ut. Det er vel heller unntaket som snakker så mye mer enn det der når de er så små. Det er en engelsk jente i barnehagen, så minstemann her har begynt å si mami, no og bye også, men mye rare lyder her ila dagen ja 🤠 Anonymkode: 6f1b8...602 De sier jo så, at gutter snakker senere enn jenter, men tror det bare er en myte 😊 de er så forskjellige alle sammen💕 og det er jo som du sier, man må kjenne de for å forstå hva de sier så i virkeligheten sier de nok mer enn man oppfatter. Min gutt er veldig glad i dinosaurer, så han sier "dis", og "poop" til pupp.. 😭 Før sa han møø mens jeg ammet ham🙃🙃 følte meg som ei ku. Det er helt utrolig hvor fort de lærer, og hvor bra det et at de blir omgitt av språk, halve familien snakker punjabi, så han får jo en del ord derfra og 😊 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Min er omtrent like gammel og hun har mye på hjertet. Babler mye, men ikke så mye forståelig utover ord som du også nevner her. Tror egentlig ikke det er så få ord? Men hun er god på peking og å vise hva hun vil, så hun får frem mye på den måten. For eksempel peker hun på seg selv for å signalisere at hun vil noe. F.eks peker på noe mat og så på seg selv, jeg vil ha sånn Anonymkode: 1cf92...727 De sier kanskje flere ord enn vi forstår.. At det er uforståelig for oss liksom😊 husker jeg brukte lang tid på å koble baoo til ball feks.. Kroppspråk er veldig bra! Da hjelper man jo til og gjengir med ord hva de vil ikkesant 😊 Tusen takk for at dere deler 💕 Anonymkode: 75f4b...409
tussi84 Skrevet 13. oktober 2022 #5 Skrevet 13. oktober 2022 du har ingenting å bekymre deg for. Så lenge ungen forstår mye av det du sier så er det viktigste. vår har akkurat fylt 2 år, men har ikke så mange ord flere enn din på 19 mnd. Helsestasjonen synes heller ikke det er noe å bekymre seg over, fordi han har god språkforståelse. vi merker Derimot nå at de to siste ukene så kommer det stadig flere ord, så kanskje det begynner å løsne. Vårt barn sier i alle fall: hei, is, mamma, pappa,ba (ball/banan), æsj, mæ (mer), tot tot (tutt tutt til bil og og tog), to, t (tre) De to siste ukene har vi også hørt: ja, nei, kake, pus, takk takk, ga (gå)
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #6 Skrevet 14. oktober 2022 Haha, så gøy! Gutten min er 20 måneder og sier nesten akkurat de samme ordene 😅 I tillegg brøler han en del, brøling er som regel dinosaur eller troll. Men han forstår nesten alt vi sier til ham, nikker eller rister på hodet for å bekrefte eller avkrefte. Jeg er ikke bekymret i det hele tatt, storebroren hans snakket heller ikke så mye på denne alderen. Det viktigste er dessuten språkforståelsen deres, ikke nødvendigvis at de produserer så mange ord på denne alderen. Nyt det, det er en utrolig koselig alder 🥰 Anonymkode: 9b5f2...33c
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #7 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hallo, sønnen min er halvannet, nærmere bestemt 19 mnd. Han snakker ikke, men har god forståelse av hva jeg sier. Jeg har egentlig ikke vært bekymret, men har følt et lite behov for å vite om noen andre kan relatere og evt om det har gått seg til. Han kan veldig lite ord. Han sier hei, nei, hade, mamma, pappa, kaka, pus, is, ball, takk, den og lys. Likevel går det for det meste i dyrelyder. Der er han kjempegod og kan ganske mange. Men jeg ser at han har mye på hjertet. Han prøver ofte å si ting, men det eneste som kommer ut ofte er "mm". Det er liksom hans måte å snakke på, med mindre han kan ordet. Den Eh Eh mm mm. Feks ved leggetid ista lå vi ved siden av hverandre og jeg ser at han vil fortelle så mye og han blir engasjert, men det kommer kun det lille klynket et par ganger. Vi snakker masse med ham, leser for ham, synger med ham, altså han blir utsatt for språk på akkurst samme måte som storesøster, men husker hun var kommet mye lengre.. Altså, dette er sikkert helt normalt, men det er disse klynkelydene jeg lurer på om andre kan relatere til og om det er noe som faktisk har gått seg til til normal tid? Anonymkode: 75f4b...409 min snakket heller ikke da, ikke før hn hadde fylt 2 og da kom det steninger med engang, kunne 4-7 ord før 2 årsalderen, løsnet veldig når hn begynte i bhg Anonymkode: 0806d...c1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå