Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er gravid i uke 9 og jeg er skrubbsulten hele tiden omtrent. Spiser middag og er så mett at jeg føler jeg skal sprekke, så går det en time og jeg føler meg helt tom igjen. Nå ikveld måtte jeg stå opp igjen fordi jeg ikke ble mett av kveldsmaten (to brødskiver). Jeg spiste to skiver til og er fortsatt sulten. Føles som jeg er helt tom i magen. 

Jeg prøver å spise både fett, fiber og proteiner, men ingenting gjør det bedre. Jeg holder på å bli sprø. Noen her inne som har tips? 

Anonymkode: e05b8...160

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går nok over om noen uker. Kroppen trenger mye energi på å produsere et nytt menneske 😍

Jeg måtte flere ganger i begynnelsen av graviditeten stå opp midt på natten for å spise for jeg våknet av at jeg var så sulten at det var helt umulig å få sove igjen. Så lenge du velger sunne matvarer som gir god energi så er det bare å stå i det. Går forhåpentligvis over om noen uker :) 

Skrevet

Samme her.. 

Blir kvalm med én gang jeg begynner å kjenne sult.. 

Håper det går over etter 12 uker 😅

Anonymkode: 3c2b4...f5f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Samme her.. 

Blir kvalm med én gang jeg begynner å kjenne sult.. 

Håper det går over etter 12 uker 😅

Anonymkode: 3c2b4...f5f

Jeg ble også veldig kvalm om jeg ikke spiste hver andre time før, men nå er det mer konstant sult. Jeg er fortsatt like sulten som jeg var da jeg la meg igår, til tross for to brødskiver og en banan på morgenen.. 

TS

Skrevet

Jeg var konstant sulten til ca uke 13, da roet det seg. Men det var skikkelig fascinerende, jeg som ikke spiser før lunsj til vanlig måtte kjøre 3 måltider mellom 06 og 12.

Anonymkode: a5179...2e2

Skrevet

Sikker på at du ikke har en eller annen mangel som kroppen prøver å si fra om?

Anonymkode: 35865...c55

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Sikker på at du ikke har en eller annen mangel som kroppen prøver å si fra om?

Det kan fort hende. Leste et sted at ofte så kan man crave etter ting som inneholder noe kroppen mangler også. Skal heldigvis ta de første blodprøvene neste uke, legen mente jeg ikke trengte før da. Tenker jo det er verdt å se på om det er noe riktighet i det du sier.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan fort hende. Leste et sted at ofte så kan man crave etter ting som inneholder noe kroppen mangler også. Skal heldigvis ta de første blodprøvene neste uke, legen mente jeg ikke trengte før da. Tenker jo det er verdt å se på om det er noe riktighet i det du sier.

TS

Mineralmangel er nesten umulig å måle med blodprøver, fordi kroppen lagrer det den trenger i cellene og beinmargen. Blodprøven forteller f.eks. hvor mye sink, magnesium og kalsium du har i blodet, men sier ikke hvordan det står til med nivået i cellene og beinmassen.

Nivået av f.eks magnesium og kalsium (kalk) i blodet blir regulert av hormoner som sørger for å overføre mineraler fra lageret når nivået i blodet synker på grunn av manglende tilførsel fra fordøyelsen. Det siste stedet i kroppen som vil vise redusert nivå av mineraler er nettopp blodet.

Du kan jo spørre legen om dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mineralmangel er nesten umulig å måle med blodprøver, fordi kroppen lagrer det den trenger i cellene og beinmargen. Blodprøven forteller f.eks. hvor mye sink, magnesium og kalsium du har i blodet, men sier ikke hvordan det står til med nivået i cellene og beinmassen.

Nivået av f.eks magnesium og kalsium (kalk) i blodet blir regulert av hormoner som sørger for å overføre mineraler fra lageret når nivået i blodet synker på grunn av manglende tilførsel fra fordøyelsen. Det siste stedet i kroppen som vil vise redusert nivå av mineraler er nettopp blodet.

Du kan jo spørre legen om dette.

Facinerende, men hvordan finner man ut om man har mineralmangel hvis man ikke ser det på blodprøve? 😮 

Anonymkode: b00fa...a4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Facinerende, men hvordan finner man ut om man har mineralmangel hvis man ikke ser det på blodprøve? 😮 

Anonymkode: b00fa...a4b

Så lenge prøvene viser at nivået i blodet er innenfor referanserammene, er helsevesenet happy.

Helt til du f.eks. måler beintetthet og får beskjed om at du har lagret for lite kalsium i skjelettet. Det kalles osteoporose.

Mineralmangel konstanteres ved å observere mangelsykdommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...