Gå til innhold

Bukplastikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er normalvektig med noen få kilo ekstra. Trener jevnlig vekttrening og er i ganske god form. Har flere svangerskap bak meg som dessverre har resultert i mye løs hud på magen. Det er ganske mye løs hud det er snakk om, huden fra navlen og ned er fullstendig rasert og navlen er nesten ikke synlig. Nederst på magen har jeg et he g på ca 5 cm.

Nå er det over 10 år siden jeg fikk mitt siste barn og jeg har tenkt på bukplastikk siden jeg fikk førstemann for 15 år siden. 

Hvilke kriterier må man oppfylle for å få dekket bukplastikk? Finner lite info om dette på nett. Har bestilt time hos fastlegen for en konsultasjon, men vil bare forberede meg litt. 

Anonymkode: 61b51...670

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nesten umulig blitt.

Anonymkode: dc886...582

Skrevet

Kriterier for offentlig dekking er betydelig nedsatt evne grunnet huden og evt overvekt/svangerskap som delte magemuskler som skaper faktiske vonde smerter (holder ikke at de «bare» er delt, du må kunne vise til at du har vondt). Henget skal være over 5 cm, noen ganger kan det være mindre om feks der er mye plager med delte magemuskler.

Anonymkode: 3e847...d9b

Skrevet

Man kan også få det dekket om man har plager utenpå huden, f eks gnagsår da det er vanskelig med klær som gnisser, gnagsår fra friksjon, eller at det er noe annet hudproblem der. F eks eksem siden huden aldri får puste 

Anonymkode: 51d9a...c97

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kriterier for offentlig dekking er betydelig nedsatt evne grunnet huden og evt overvekt/svangerskap som delte magemuskler som skaper faktiske vonde smerter (holder ikke at de «bare» er delt, du må kunne vise til at du har vondt). Henget skal være over 5 cm, noen ganger kan det være mindre om feks der er mye plager med delte magemuskler.

Anonymkode: 3e847...d9b

Har hatt vondt i korsryggen i 10 år med jevnlige låsninger. Sliter med holdningen også. Har derimot ingen hudproblemer hvis man ser bort ifra at jeg noen ganger setter huden fast i glidelåsen😅

Jeg har heldigvis en meget empatisk fastlege, så jeg håper at 5 cm overheng og kroniske ryggsmerter holder. Tusen takk for svar

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man kan også få det dekket om man har plager utenpå huden, f eks gnagsår da det er vanskelig med klær som gnisser, gnagsår fra friksjon, eller at det er noe annet hudproblem der. F eks eksem siden huden aldri får puste 

Anonymkode: 51d9a...c97

Ingen nevneverdige hudproblemer annet enn at det ofte klør inni navlen fordi det er så klamt når jeg trener.

Takk for svar

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har hatt vondt i korsryggen i 10 år med jevnlige låsninger. Sliter med holdningen også. Har derimot ingen hudproblemer hvis man ser bort ifra at jeg noen ganger setter huden fast i glidelåsen😅

Jeg har heldigvis en meget empatisk fastlege, så jeg håper at 5 cm overheng og kroniske ryggsmerter holder. Tusen takk for svar

Fastlegen kan alltids henvise videre, men det er ikke han som bestemmer hva sykehuset kan prioritere. 

Anonymkode: 8c7fe...4b6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

En henvisning er vel en henvisning? Er selvsagt forberedt på at det kan ta lang tid hvis det er mye annet som må prioriteres først, men så lenge man har fått en henvisning kan vel ikke sykehuset nekte? Eller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En henvisning er vel en henvisning? Er selvsagt forberedt på at det kan ta lang tid hvis det er mye annet som må prioriteres først, men så lenge man har fått en henvisning kan vel ikke sykehuset nekte? Eller?

Sykehuset gjør en selvstendig vurdering om du vil få tilbud om operasjon. Du kan få avslag på henvisningen eller du kan bli innkalt på vurderingstime der de tar en avgjørelse.

Anonymkode: 97d0e...a14

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig kan de det. Du kan ha verdens meste empatiske fastlege, men det er ikke h*n som bestemmer om du skal opereres, det er kirurgen som faktisk evt skal gjøre operasjonen. Selv om fastlegen sender henvisning kan sykehuset avslå denne uten å ha sett deg om de mener kriteriene ikke er oppfylt, eller de kan ta deg inn til vurdering og så bestemme seg for operasjon eller avslag. At du bare har mye hud etter svangerskap holder ikke til å få det dekket i det offentlige, du må ha plager av å ha for mye hud (f.eks omfattende sopp-plager eller så mye løs hud at det er problemer med å finne arbeidsklær, f.eks etter svært stort vekttap), upent overheng som av og til kommer i glidelåsen holder ikke. Med mindre ryggplagene beviselig kommer av delte magemuskler er ikke det relevant heller, og de delte magemusklene skal vel være over 5-7 cm før det dekkes offentlig. I kriteriene står det også at man skal ha betydelig avvik fra normalvariasjon i tilsvarende aldersgruppe, og løs hud ettergraviditet er helt normalt og ikke noe avvik. Høres ut som dette er noe du må betale av egen lomme.

Anonymkode: 6dc0d...e1d

Skrevet

Selvfølgelig kan de det. Du kan ha verdens meste empatiske fastlege, men det er ikke h*n som bestemmer om du skal opereres, det er kirurgen som faktisk evt skal gjøre operasjonen. Selv om fastlegen sender henvisning kan sykehuset avslå denne uten å ha sett deg om de mener kriteriene ikke er oppfylt, eller de kan ta deg inn til vurdering og så bestemme seg for operasjon eller avslag. At du bare har mye hud etter svangerskap holder ikke til å få det dekket i det offentlige, du må ha plager av å ha for mye hud (f.eks omfattende sopp-plager eller så mye løs hud at det er problemer med å finne arbeidsklær, f.eks etter svært stort vekttap), upent overheng som av og til kommer i glidelåsen holder ikke. Med mindre ryggplagene beviselig kommer av delte magemuskler er ikke det relevant heller, og de delte magemusklene skal vel være over 5-7 cm før det dekkes offentlig. I kriteriene står det også at man skal ha betydelig avvik fra normalvariasjon i tilsvarende aldersgruppe, og løs hud ettergraviditet er helt normalt og ikke noe avvik. Høres ut som dette er noe du må betale av egen lomme.

Anonymkode: 6dc0d...e1d

5-7 cm? Har lest 2-3. Har sjekket med finger og det er ca 2 cm mellomrom der. Men ok. Jeg har ikke vært henvist til sykehus eller operasjoner før så det visste jeg ikke. Beklager min uvitenhet, det var skikkelig dumt av meg.

Tar meg uansett en tur til legen og hører hva han sier om saken Så får vi se hva sykehuset sier.  

Skrevet

Sykehuset gjør en selvstendig vurdering om du vil få tilbud om operasjon. Du kan få avslag på henvisningen eller du kan bli innkalt på vurderingstime der de tar en avgjørelse.

Anonymkode: 97d0e...a14

Takk for svar

Skrevet

Fastlegen min henviste uten å en gang sjekke om det jeg sa om løshud på armer og lår stemte 😄 Det var kirurgen som avgjorde om det var nok til å dekkes offentlig. 

Anonymkode: 54545...bc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...