Gå til innhold

Må jeg bare leve sånn her resten av livet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil ikke skrive i den andre tråden da det ikke er min tråd, eller samme problem. 

Jeg fikk strikkbehandling for en hemoroide på sykehuset i Kongsvinger, men det fungerte ikke. Var faktisk den verste smerten jeg har opplevd i mitt liv. Fikk ingen bedøvelse eller smertestillende i ettertid fordi de mente det var unødvendig. Gikk til fastlegen etter dette og hun skrev ut sheriproct til meg, har gått på stikkpillene to omganger til nå + kremen, og det har ikke fungert overhodet for meg.. Dette ødelegger sexlivet mitt, og gjør vondt når jeg går på do også.

Fastlegen sier at så lenge jeg ikke har smerter hele tiden så går det bra å ha hemoroider, fordi så mange har det uansett. Men jeg hater at jeg har det, det er ÈN kul som bare IKKE vil vekk! Hva skal jeg gjøre?! NEKTER strikkbehandling igjen, det er uaktuelt når det var så vondt sist. Ble nærmest traumatisert av det... Hva skal jeg gjøre? Vær så snill bare seriøse svar. 

Anonymkode: 7b302...f5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det finnes andre kirurgiske metoder? Men du har vel gjerne Googlet dette allerede. Hva med å ta kontakt med en privat klinikk? Lykke til.

Anonymkode: 4f813...d02

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror det finnes andre kirurgiske metoder? Men du har vel gjerne Googlet dette allerede. Hva med å ta kontakt med en privat klinikk? Lykke til.

Anonymkode: 4f813...d02

Ja, har googlet det, men legen sier at jeg ikke kan få andre behandlinger fordi det ikke går tydeligvis. Har ikke råd til privat klinikk tror jeg, vil det ikke koste masse penger? Er akkurat ferdig med studie og har dårlig råd. Takk for svar hvert fall.

Skrevet

Kommer de av analsex? Siden du snakker om at det ødelegger sexlivet ditt?!

Anonymkode: d0780...5b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kommer de av analsex? Siden du snakker om at det ødelegger sexlivet ditt?!

Anonymkode: d0780...5b1

Nei, jeg har treg mage og sitter ofte på do og presser lenge. Har også stillesittende jobb.. Legen mente det var derfor. Har ikke analsex, det tørr jeg ikke. Men har jo hatt sex i doggy stilling, det kan jeg ikke nå for jeg føler at det er alt man kan se hvis vi har den stillingen. MEN det er ikke det største problemet uansett. Kan leve uten doggy liksom 🙄 Vil bare ha den vekk...

• Hjerte 1
Skrevet

Hemoroider er vanlig. Særlig  årsaker som svangerskap og overvekt som legger press på tarmene. Går vekten ned vil presset bli mindre. Er du forstoppet blir det verre. De fleste med hemoroider har gode og dårlige perioder. Sjansen er der for at den vil trekke seg mer tilbake og bli mindre plagsom. Du bør ikke ha analsex.  

Anonymkode: 18ba8...ac2

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hemoroider er vanlig. Særlig  årsaker som svangerskap og overvekt som legger press på tarmene. Går vekten ned vil presset bli mindre. Er du forstoppet blir det verre. De fleste med hemoroider har gode og dårlige perioder. Sjansen er der for at den vil trekke seg mer tilbake og bli mindre plagsom. Du bør ikke ha analsex.  

Takk for svar, vet det er vanlig og har ikke analsex. Er normalvektig men har ofte forstoppelse og sliter med treg mage. Har hatt den hemoroiden i over ett år nå, den har ikke gått vekk. Begynner å bli ganske desperat for å få den vekk nå, for jeg er så lei. Det er vondt når jeg går på do...

Skrevet

Stillesitting bidrar til forstoppelse og forstoppelse bidrar til hemoroider. Du bør trene og spise mat som er avførende. Svisker, linfrø, dadler, pærer, modne bananer, olivenolje,  havregryn kokt I mye vann så det blir en velling. Dropp brødskiver og knekkebrød. Det er tørt og suger sårt tiltrengt fuktighet fra tarmen. Du kan ta laktulose hver dag i en periode og et miniklyster når det har gått for lang tid.  Unngå mat med mye jern. Jern er forstoppende. Unngå vafler, pannekaker , mat med melk og fint mel. Drikk Kefir eller biola pga melkesyrebakterier.  

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg har treg mage og sitter ofte på do og presser lenge. Har også stillesittende jobb.. Legen mente det var derfor. Har ikke analsex, det tørr jeg ikke. Men har jo hatt sex i doggy stilling, det kan jeg ikke nå for jeg føler at det er alt man kan se hvis vi har den stillingen. MEN det er ikke det største problemet uansett. Kan leve uten doggy liksom 🙄 Vil bare ha den vekk...

Dette er årsaken til at du har hemoroider, og jeg synes det er rart at ikke legen din har gitt deg hjelp til å fjerne årsaken fremfor å bare behandle! Husk at langvarig bruk av den kremen er ikke bra, gjør huden tynn og utsatt. Teit av legen din å si at det er greit å ha vondt, for det er det ikke, selv om det er vanlig med hemoroider.

Uansett; på apoteket kan du få laktolouse og movicol, du kan prøve det først. Viktig å drikke godt med væske når du skal ta disse. De kan tas sammen men begynn med en av gangen, og sånn sett er laktolouse enklest. Spis gjerne også svisker og linfrø. Dette bør du gi minst et par mnd på om du har plagdes lenge med treg mage.

Strikkbehandling er ofte bedre enn kirurgisk fjerning av hemoroider(altså med skalpell). Sistnevnte skal være veldig smertefult visstnok, men at strikk ikke er noe godt heller tviler jeg ikke på. Personlig ville jeg heller gått gjennom den smerten(med smertestillende selvsagt), enn å ha vondt hver gang jeg skal på do. Høres forferdelig ut!

Anonymkode: dae21...aa9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Begynn å spar opp til operasjon. Koster 5000 ca

Anonymkode: 9e2de...f06

• Liker 1
Skrevet

Konsentrer deg om kosthold og trening så du får fart på magen så vil hemoroider gå mer tilbake. Det gikk å operere før men det var visst bare 50% suksess med det. Kjente en som gjorde det. Vet ikke om det gjøres lenger. Lavt østrogennivå er også forstoppende. Og vektløfting legger også press på tarmene. Vektløfting får oftere hemoroider. Sorry rotete svar. 

Skrevet

Jeg føler så med deg. Jeg fikk det ved svangerskapsforgiftning og masse ødemer og treg mage. Jeg fikk under fødsel en knyttneve stor klase bak der.helsepersonell var helt sjokka. Og det var helt sinnsykt vondt. Like vondt som "ring-of-fire" ved fødsel.. Men det gikk helt tilbake foruten om én. Som var halvveis innvendig og utvendig, så det gikk ikke an å trykke den inn heller. Men den er ikke vond. Føler på det samme som deg vedrørende sexlivet.. 

Jeg har hatt ett tilfelle i ettertid hvor jeg fikk hevelse i den ene hemoroiden og den ble som en klinkekula. Kjempevond!! Jeg klarte ikke gå, måtte sykemeldes og få behandling for å få ned hevelsen igjen (bare noen dager altså) men da fikk jeg sheriproct stikkpiller, proctosedyl salve (sterkere enn sheriproct, og zylocain smertestillende salve. Da overlevde jeg de dagene. Men den er ikke borte nå to år senere.. Skal gjennom et svangerskap til så jeg gruer meg til å prøve strikkbehandling altså 🙈 

Men har du prøvd smertestillende salve når det er på det verste? Og har du prøvd proctosedyl? Du må også gjøre noe med magen. Du må gjøre alt du kan for å bedre fordøyelsen, ellers vil det ikke bli bedre. Og så må du aldri presse på do! Da må du heller puste dype drag igjennom, og går det ikke med en gang så må du ta pauser så blodårene til tarmen får pause fra belastningen og ikke får fler utposninger. 

❤️ Hvis legen ikke vil henvise deg til annen behandling, så tar du en time hos en privat lege. Det koster litt mer, men sannsynligheten er stor for at du blir tatt på alvor og henvist videre! 

Anonymkode: 61496...07d

• Liker 1
Skrevet

Be om henvisning til en gastrokirurg for kirurgisk vurdering. Det er et kort inngrep som kan gjøres på Dagkirurgisk avdeling og du kan reise hjem samme dag. Du vil nok oppleve smerter i ettertid pga operasjonssårene og vil ha behov for smertestillende mens sårene gror. Men på sikt så kan det forhåpentligvis gi deg bedre livskvalitet! 

Anonymkode: d887d...fb6

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vil ikke skrive i den andre tråden da det ikke er min tråd, eller samme problem. 

Jeg fikk strikkbehandling for en hemoroide på sykehuset i Kongsvinger, men det fungerte ikke. Var faktisk den verste smerten jeg har opplevd i mitt liv. Fikk ingen bedøvelse eller smertestillende i ettertid fordi de mente det var unødvendig. Gikk til fastlegen etter dette og hun skrev ut sheriproct til meg, har gått på stikkpillene to omganger til nå + kremen, og det har ikke fungert overhodet for meg.. Dette ødelegger sexlivet mitt, og gjør vondt når jeg går på do også.

Fastlegen sier at så lenge jeg ikke har smerter hele tiden så går det bra å ha hemoroider, fordi så mange har det uansett. Men jeg hater at jeg har det, det er ÈN kul som bare IKKE vil vekk! Hva skal jeg gjøre?! NEKTER strikkbehandling igjen, det er uaktuelt når det var så vondt sist. Ble nærmest traumatisert av det... Hva skal jeg gjøre? Vær så snill bare seriøse svar. 

Fikk etter fødsel. Var vond ganske lenge , men medlidenhet er smerten borte. Av og til innimellom er den vond. Men lever helt fint mediene nå

Anonymkode: 45278...420

Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Matas, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...