AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #1 Skrevet 13. oktober 2022 Kan en utleier kreve feks 30 visninger når han skal selge boligen? en uke etter at jeg flyttet inn fikk jeg beskjed om at hun skal selge; midt i mine 4 eksamener😭Dette er et hus i Oslo sentrum, så regner med mange interessenter. Jeg er heller ikke 100% frisk, og henger så vidt med i studiet. I tillegg til visninger får vel jeg ansvar for nedvask også?? Siden det er salg. Har ikke ide om jeg kan bo videre; huset er ikke stort, og en stor familie trenger gjerne plassen. Det blir kjempestress å finne en ny plass om få mnd🥹Tror ikke på at dette plutselig bare”skjedde”, et nytt hus. I tillegg i et annet fylke…🥲er helt fortvilet nå. Har ingen jeg kan bo hos, og ikke rett på studenthybel. Hotell blir 30k i mnd🤯 Anonymkode: fa955...a2a
Carrot Skrevet 13. oktober 2022 #3 Skrevet 13. oktober 2022 Carrot skrev (3 minutter siden): Hva sier kontrakten din da? grunnen er at så sant ikke denne spesifiserer hva som evt skjer ved salg av bolig har du samme oppsigelse hos de nye eierene som du har i dag for eksempel etter loven.. Det skal svært mye til å si opp et leieforhold pga salg av bolig.. fra meglerportalen: Sitat Når du selger en utleiebolig vil den opprinnelige leieavtalen fortsatt være gjeldende, og leietakeren vil fortsatt være beskyttet av husleielovens oppsigelsesvern. Det vil si at dersom du forsøker å ende leieforholdet før leietiden er ute, vil leietakeren fortsatt ha de samme rettighetene som ellers. Selve salget av boligen vil kunne være et relevant argument, men det vil ikke veie spesielt tungt i seg selv. Du kan med andre ord ikke kaste ut din leietaker kun fordi du skal selge boligen din. Og i følge loven kan ikke utleier kreve at leietaker har visningene, men kan kreve at leiligheten er tilgjengelig for visning. 6 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #4 Skrevet 13. oktober 2022 Leier du huset eller hybel i huset? Anonymkode: f0785...bfd
saltvann Skrevet 13. oktober 2022 #5 Skrevet 13. oktober 2022 Om selger vil ha mange visninger, så trenger ikke du å ha det ryddig og pent til alle visningene. Men om det er satt opp noen visninger (2-3) så er det jo koselig om du rydder og ordner. Men tenk på deg selv først, eksamen er veldig viktig! Kjedelig å stryke eller gjøre det dårlig pga stress som er påført deg. men noen visninger burde du klare å ha det ryddig til, for man vasker jo uansett av og til 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #6 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Leier du huset eller hybel i huset? Anonymkode: f0785...bfd Jeg leier hybel i huset hennes Anonymkode: fa955...a2a
Snublefot62 Skrevet 13. oktober 2022 #7 Skrevet 13. oktober 2022 I forbindelse med salg har ikke huseier krav på adgang for noen visning. Kun i forbindelse med søk etter nye leietakere.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #8 Skrevet 13. oktober 2022 saltvann skrev (4 minutter siden): Om selger vil ha mange visninger, så trenger ikke du å ha det ryddig og pent til alle visningene. Men om det er satt opp noen visninger (2-3) så er det jo koselig om du rydder og ordner. Men tenk på deg selv først, eksamen er veldig viktig! Kjedelig å stryke eller gjøre det dårlig pga stress som er påført deg. men noen visninger burde du klare å ha det ryddig til, for man vasker jo uansett av og til Jeg synes det er veldig stressende med fremmede inn og ut. Er mine personlige ting som er der. Har ikke noe sted å gjøre av meg om kveldene; kjipt å måtte rømme sitt eget hjem hele tiden. Og ja det kommer til å gå ut over studiet. Jeg hadde aldri leid hadde jeg visst dette. Skal jobbe 2 mnd i sommer og bo hos faren min, og syntes det var ok å betale husleie nettopp pga jeg ikke greier så mye stress. Er bundet av husleieloven ja. Men det føles overhodet ikke greit. Anonymkode: fa955...a2a
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #9 Skrevet 13. oktober 2022 Snublefot62 skrev (3 minutter siden): I forbindelse med salg har ikke huseier krav på adgang for noen visning. Kun i forbindelse med søk etter nye leietakere. Er du sikker??? Anonymkode: fa955...a2a
Snublefot62 Skrevet 13. oktober 2022 #10 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er du sikker??? Anonymkode: fa955...a2a https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§10-1 Sitat § 10-1.Visning før flytting I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #11 Skrevet 13. oktober 2022 Du har en leiekontrakt så du skal vel ikke flytte ut når huseier selger boligen? Anonymkode: bb52b...986 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #12 Skrevet 13. oktober 2022 Snublefot62 skrev (1 time siden): https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§10-1 Det du siterer gjelder når leietaker har sagt opp eller har mottatt oppsigelse. Det er nye leietakere som har rett til å se boligen. Denne hjemmelen kan ikke brukes ved salg, og leietaker ikke har fått oppsigelse. Anonymkode: e1e71...0b0 1
Snublefot62 Skrevet 13. oktober 2022 #13 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det du siterer gjelder når leietaker har sagt opp eller har mottatt oppsigelse. Det er nye leietakere som har rett til å se boligen. Denne hjemmelen kan ikke brukes ved salg, og leietaker ikke har fått oppsigelse. Anonymkode: e1e71...0b0 Nettopp. Og det er det eneste stedet i husleieloven visning er omtalt. Altså ikke noe huseier har rett til.
Aktiv Kverulant Skrevet 13. oktober 2022 #14 Skrevet 13. oktober 2022 Snublefot62 har helt rett her. Gi beskjed til huseier at det passer dårlig med visning for din del nå, men at du er villig til å være til hjelp når du har fått unna noen eksamener. Med mindre noe annet spesifikt står spesifisert i kontrakten du skrev under såklart. Om huseier blir sur så kan du la være å være behjelpelig også etter eksamensperioden er over. Om de skulle låse seg inn på egenhånd så anmelder du de for innbrudd. Ez 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå