Gå til innhold

Kan ditt førskolebarn tallene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kan telle, men kan ikke tallene. Altså kan telle til tjue for eksempel men kan ikke se «20» på et skilt og «lese» hva det står der. Mamma mener at han burde kunne det før skolen, er det sant? 

Anonymkode: f9960...f83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan sifferene. Og at her står det 2 og 0. Men ikke at det er 20. ikke fylt 5 riktig enda, men skolestarter neste høst. Helt normalt.

Anonymkode: c1176...c4b

Skrevet

Min er 3,5 og kan telle til 30 og lese tallene, så ja tenker jo de burde kunne det når de er førskolebarn. Men tror det er like vanlig at de ikke kan det. Og dette skal de vel lære på skolen så det går vel bra om man ikke kan det før😊

Anonymkode: 2a25f...1ad

Skrevet

Det går helt fint, man må ikke tenke at de "skal" kunne ditt og datt når de begynner på skolen, det er det de er der for! Da tenker jeg faglig, ikke på ting som å kle på seg selv, gå på do, osv.

Anonymkode: bf281...98d

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Min er 3,5 og kan telle til 30 og lese tallene, så ja tenker jo de burde kunne det når de er førskolebarn. Men tror det er like vanlig at de ikke kan det. Og dette skal de vel lære på skolen så det går vel bra om man ikke kan det før😊

Anonymkode: 2a25f...1ad

Mitt yngste barn er også sånn, men jeg oppfatter ikke det som normalen så tidlig. At barn ikke kan lese tall et år før skolestart anser jeg som normalt. De skal jo lære lesing og regning på skolen.

• Liker 3
Skrevet

Dette er ting de jobber mye med på skolen, så ikke nødvendig å stresse så mye med det.

Viktigere nå å fokusere på selvstendighet, kle av og på seg selv, sosiale ferdigheter etc. 

Anonymkode: add86...654

• Liker 3
Skrevet

det er vel nettopp sånne ting man faktisk skal øve på i løpet av første klasse da. 

forventer folk virkelig at barna skal være en ferdig utlært sjuende-klassing, før man i det hele tatt har begynt i første klassen liksom??? 

Anonymkode: dfe9e...096

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke hva som er normalt, men min 3åring (snart 4) kan lese tallene opp til 22. og han er ikke et hva jeg anser som usedvanlig begavet barn🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 8d350...e18

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Min kan telle, men kan ikke tallene. Altså kan telle til tjue for eksempel men kan ikke se «20» på et skilt og «lese» hva det står der. Mamma mener at han burde kunne det før skolen, er det sant? 

Kunne noen tall, men langt fra alle. Ihvertfall ikke helt stødig når man kommer over 10. Har gått veldig fint og læringskurven har vært bratt siden skolestart. Altså ikke som i at det har vært vanskelig, men både tall, bokstaver og leseforståelse etc har skutt fart nå og har ellers vært helt uproblematisk 😊 går nok veldig fint uansett. Førsteklasse er ikke såå vanskelig og barn er forskjellige. Både i alder og hvor teoretisk flinke de er. Noen barn er bedre på mer praktiske ting, mens andre har veldig lett for teoretiske ting.. Det går som regel veldig fint uansett 😊

Endret av Crazydoglady
Skrevet

Har ett barn på 3,5 som leser tall opp til 100 samt alfabetet i tillegg til at hen kan lese og skrive ord på to-tre bokstaver. Har ingen grunn til å tro at hen er Mensa-materiale likevel, kun inntrykk av at det er ekstremt individuelt og avhengig av interesser (hvor tall og bokstaver er en stor interesse her i huset).

Anonymkode: 455e3...4b1

Skrevet

Jeg er lærer. Det er ikke mange av mine førsteklassinger som kunne det ved skolestart.

Mine barn kunne det før de startet på skolen, men det er fordi jeg er lærer og vet hva som skal øves på. 

Anonymkode: 17c4d...fde

• Liker 1
Skrevet

Nei nei, ta det helt med ro. Har førsteklassing nå og før ferien holdt de ennå på med tallene fra null til ti. (Dvs å skrive tallene. De er ikke begynt å regne ennå.) I matte-leksa går det mye i å tegne riktig antall prikker og å se forskjell på størst og minst. 

Det er på ingen måte forventet at de kan lese tall når de begynner på skolen, og i hvert fall ikke tosifrete tall! De lærte en del bokstaver i barnehagen, og de trente på å skrive navnet sitt. Og så er det så klart et par som har lært seg å lese før skolestart, men jeg føler ikke at det er forventet fra skolens side at de kan bokstaver eller tall når de begynner. Jeg kunne ikke en gang skrive navnet mitt ved skolestart, og har aldri hatt noen problemer med teorien. 

Anonymkode: 6c4a7...2df

Skrevet

Kan ikke huske at min kjente igjen tall over 10 faktisk.

Skrevet

Det kommer i barnets tempo. Mine har lest tall uten problemer fra 3 års alder, men det betyr ikke at det er unormalt at det kommer senere. Alle er forskjellige! 

Anonymkode: bff66...e88

Skrevet

Barn er forskjellige, noen er interessert i tall og kan lese tall fra tidlig alder, andre barn er gode på andre ting. Det kommer 🌸

Anonymkode: 828da...2be

Skrevet

Det å lese et tall betyr virkelig ingenting. Først lærer de regla å telle (ikke alltid fra 1 og ikke alltid helt riktig, men at det er en regle). Så lærer de at det skal være en til en, altså ett tall per ting som telles. Så må de begynne å forstå begrepet om mengde. Hva betyr det at du har tre ting, og at hvis du vet at du har tre ting, så trenger du ikke å telle dem igjen for å si hvor mange ting du har. Og de begynner å skjønne at 4 er mer enn 3. Her er det fint om 5-åringer befinner seg. Det er ikke krise om dette ikke er helt på plass, men at det er godt i gang. Det er mye viktigere å få forståelse for de første 10 tallene enn å kunne en lang regle. Utover i skoleløpet skal de få bedre forståelse for hva et tall er, det kan være en mengde, det kan plasseres på tallinja, det har samme rekkefølge hver gang, og man kan regne med dem. Når man kommer så langt er det mye mer som må forstås. Mange barnehagebarn forstår en del om pluss og dele, og noen kan også minus og gange, men det å ha god tallforståelse må jobbes mye med ut 10. klasse. Det er fremdeles mange på universitet som ikke har helt god tallforståelse. 

Anonymkode: 14479...ea8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Som flere sier over her: foreldre må hjelpe barna å øve på kunne kle på seg, gå på do, åpne matboksen, vurdere hvilke klær som er lurt å ha på, pakke sekken sin og lignende praktiske ferdigheter. 

Jeg var veldig bevisst på å ikke øve på verken bokstaver eller tall med mine barn før skolen, fordi jeg vet de øver såpass mye på det på skolen - og jeg ønsker at mestring og læregleden skal komme der. Hjemme kan vi mestre og lære andre ting. 

Så alt av selvstendiggjøring er det viktigste fokuset, i tillegg til å lese mye for barnet, snakke sammen, høre på musikk osv. 

Svar mammaen din at det er helt ok å ikke kunne knytte tall til mengde enda, det skal de øve på på skolen. 

Anonymkode: 83e5a...f80

• Liker 1
Skrevet

Ja det gjorde han allerede når han var 4

Anonymkode: 0fe81...2a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.10.2022 den 20.10):

Min på 2.5 kan dette opp til 12. når det er sagt så tror jeg ikke det spiller noen som helst rolle. Det kommer jo fort når de begynner på skolen

Anonymkode: 60ed1...55b

Skrevet

Min fireåring kan telle til 20, men tror hun bare kan lese 1-tallet.

Min kusines fireåring kan alle tallene og kan regne med (store) tall...

Spennet er stort.

Anonymkode: ff49d...e66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...