Gå til innhold

Hvor mye kan jeg forvente av barnepass?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nok kjent litt på det samme. Ser besteforeldre som henter i barnehagen støtt og stadig, ser i sosiale medier at besteforeldre har faste avtaler ang. pass av barnebarn og er stadig på besøk. Hadde selv en bestemor som sov hos meg mens min mor jobbet nattevakt. Nå er vi relativt unge foreldre og det er kun min manns foreldre som er i bildet - de har lenge igjen før de når pensjonsalder. 

Vi har bedt om pass i forbindelse med reise i barnefritt bryllup og overnattinger vi har gitt hverandre i bursdags/julegave. For eksempel i desember skal vi på konsert og sove borte. Spurte i sommer, men ingen melder seg. Vi har fått tilbud om en nødløsning dersom ingen andre kan. Det er sårt og det føles som at de ikke ønsker å prioritere barnebarnet/nevøen. Samtidig er det veldig forståelig at vi alle har nok med vårt eget. Det er nok ikke bare bare å stå i såpass mye arbeid i høy alder heller. Kanskje prøv å ha mer tid sammen som en familie og sammarbeid om ungene. Inviter på besøk og middag, så kan de hjelpe litt til og plutselig krever det litt mindre å passe fordi de kjenner barna så godt. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke forvente noe, men jeg kan skjønne at det er sårt at de ikke ønsker (eller orker?) å passe mer. 

Ser flere skriver at du får mye pass allerede. Det synes jeg ikke at du får, men dere har jo veldig mye mer enn ingenting.

Det er slitsomt å ha ansvar for små barn. Det tror jeg også foreldrene dine kjenner på, og jeg tro kanskje derfor de setter grenser for hva de orker å ta på seg ved siden av jobb. Noen orker å passe barnabarna masse, mens andre rett og slett ikke har det overskuddet. Det er prisverdig at de faktisk sier nei til å passe når de ikke har overskudd slik at barna inne havner i farlige situasjoner fordi besteforeldrene ikke får med seg ting. Når man hører fra andre, så hører man jo stort sett om de som får masse pass. Vi andre holder jo kjeft.

For ordens skyld har mine to eldste hatt to overnattinger hos besteforeldrene det siste året, og de ble passet på dagtid da tredjemann ble født. De siste seks årene har vi vel hatt fire netter uten barn. Hos oss skyldes det alvorlig sykdom, jobb og manglende kapasitet/overskudd. 

Anonymkode: bd902...ee6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har mye mer en oss. Datteren min er 6år, og jeg har nok hatt totalt det du har hatt på 10mnd. Også med overnattinger i tillegg 😍

Det er krevende å passe «andres» barn, og spesielt så små. Jeg tipper at greia er at siden dere spør om barnevakt så ofte, og for lite viktige ting (dugnad og doinnkjøp) så gjør dere det lettere for dem å si at det ikke passet. Hadde dere spurt dem en sjeldent gang så ville de bok følt seg mer forpliktet til å si ja. Tror jeg 😊 Her tror jeg dere må velge deres tider med omhu 😉

Anonymkode: 858d2...c8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har 2 småbarn, 4 og 1 år. Mannen og jeg jobber fulltid og begge barn går i bhg. Vi får svært lite pass av mine foreldre - syns vi. Svigers er ikke med i bildet, så vi har kun mine foreldre.

Totalt i år har vi fått pass 8 ganger, hvorav 1 av dem var i helgen. De andre 7 gangene har de hentet i bhg på en hverdag, sovet der, og levert dem i bhg dagen etter. Det er ikke akkurat så mye pass med tanke på at eldste legger seg ca. mellom 19.30, og de henter ca kl 15.30-16.00.

De bor i nærheten av oss, er i 50-årene og jobber 80% begge to. Kan også nevne at de enda ikke har passet yngste på 1 år, bare eldste. Grunnen er fordi de orker ikke å bli vekt på natten. Hun våkner ca 1-2 ganger, men sovner med en gang etter å ha fått byss og vann på flaske. Hun har aldri vært våken over lang tid og sovet godt og systematisk siden fødsel. de sier de kan passe henne når ho nærmer seg 1,5.

De har sagt at de aldri kommer til å passe begge to om gangen.

Vi spør sjeldent, men når vi først ber om pass er det ALLTID en endring eller så mye om-og-men. Eks:

Vi spurte om pass fra lørdag til søndag pga sommeravslutning på mannens jobb. Det fikk vi ikke, men de kunne passe eldste fredag til lørdag. Altså hente på fredag etter bhg, og levere kl 11-12 på lørdag. Det hjelper jo ikke siden avslutning var på lørdag, så jeg ble hjemme. De kunne ikke passe fra lørdag til søndag fordi de må få sovet lenge på søndag grunnet jobb på mandag. Eldste våkner ca halv 8, 8.

Eksempel nr 2.

Spurte om pass fra onsdag til torsdag fordi vi skulle på dugnad og handle nytt toalett. Det kunne de ikke fordi de skulle handle på IKEA på tirsdag (!), og derfor trengte de en "vanlig" kveld på onsdag, dagen etter. De tilbød pass fra torsdag til fredag. Det passet ikke for oss dessverre, og det ble ikke noe av.

Sånn er det HELE tiden. Og de tilbyr aldri pass selv. Det blir kun noe av de gangene vi har spurt. Er dette normalt? Jeg vet selvfølgelig at ingenting er gitt, at man skal ikke forvente at besteforeldre stiller opp i hele tiden. Men jeg syns 8 ganger på 10 mnd ikke er mye. Blir så fustrert fordi jeg hører andre, kollegaer og venner, har faste dager i uken, annenhver helg, osv. Vi har hatt EN "helg" (fredagskveld til lørdag formiddag) alene på over 1 år. Nå får jeg ikke det heller fordi de passer bare en om gangen. 

Hva mener dere?

Anonymkode: 8660c...862

Jeg synes dere har fått mye pass jeg da men

Anonymkode: b80e8...57f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye pass dere har da! Dere burde være takknemlig.. Jeg er alene med barn, og kan ikke huske sist jeg hadde pass. Møter besteforeldre ofte riktignok, men da er jeg med. De passet noen dager for ett par år siden, da jeg var alvorlig syk, men utover det kan jeg ikke huske sist jeg hadde pass. Kanskje en gang i 2018.. Så tenker at du bør være takknemlig for at de passer barna så ofte som de gjør, også må du respektere dine foreldre sine grenser angående barnepass. 

Anonymkode: f9191...243

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt spesielt at man skal "forvente" barnepass. Må jo være glad for det dere får. Er ikke alle som opplever at det å passe barnebarn er så fantastisk og det skal man respektere. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har 3 barn på 4, 6 og 9 år..  besteforeldre passer 1 gang i året 😅 

Anonymkode: 0e4d0...d9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke stille denne typen spørsmål på kg ts, det gjør bare at du føler deg dårlig. Alltid skal folk svare at du er utakknemlig og har det mye bedre enn alle andre.

Det må være sårt at dine egne foreldre ikke stiller opp slik som du hadde sett for deg. Jeg vokste omtrent opp hos mormor, og det hadde nok barna mine gjort også, hvis ikke vi hadde bosatt oss på andre siden av landet. Har prøvd å bo i nærheten av begge sett svigerforeldre, men de viser ca 0 interesse for barna. Barna har kun overnattet i helt spesielle tilfeller, feks da vi hentet flyttelass på andre siden av landet og ved fødsel. Det er ikke fordi de ikke har tid eller overskudd, de jobber lite pga god økonomi og er helt friske. Ganske unge også, omtrent 10 år yngre enn mine foreldre. 

Måtte gråte litt for meg selv en søndag formiddag vi var innom bestefar for å hente noe. 6åringen spør farfar om ikke hun kan være med han noen timer? Nei svarer farfar, for han skulle kanskje ut på en sykkeltur senere. Kanskje. Hver helg i 6mnd har hun spurt om å få overnatte hos farfar. Hver gang har mannen ringt for å spørre, og hver gang har han fått nei. Det skal sies at her har farfar sagt at hun skal få sove over "snart", og hun har spurt hver helg siden han sa det..

Heldigvis er det jo svigers som gir faen, så jeg personlig gleder meg til de blir gamle og vi kan si nei til alt de spør om. 

Anonymkode: 91335...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer en nok pass 😅 man skal da passe på sine egene unger og ikke kaste de rundt til familien.

Anonymkode: 6bc3b...98f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at du kan forvente noe i det hele tatt? Syns du virker veldig masete. Dere får ta vare på barna deres selv. 

Anonymkode: 7986d...6a6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har 2 småbarn, 4 og 1 år. Mannen og jeg jobber fulltid og begge barn går i bhg. Vi får svært lite pass av mine foreldre - syns vi. Svigers er ikke med i bildet, så vi har kun mine foreldre.

Totalt i år har vi fått pass 8 ganger, hvorav 1 av dem var i helgen. De andre 7 gangene har de hentet i bhg på en hverdag, sovet der, og levert dem i bhg dagen etter. Det er ikke akkurat så mye pass med tanke på at eldste legger seg ca. mellom 19.30, og de henter ca kl 15.30-16.00.

De bor i nærheten av oss, er i 50-årene og jobber 80% begge to. Kan også nevne at de enda ikke har passet yngste på 1 år, bare eldste. Grunnen er fordi de orker ikke å bli vekt på natten. Hun våkner ca 1-2 ganger, men sovner med en gang etter å ha fått byss og vann på flaske. Hun har aldri vært våken over lang tid og sovet godt og systematisk siden fødsel. de sier de kan passe henne når ho nærmer seg 1,5.

Vi spør sjeldent, men når vi først ber om pass er det ALLTID en endring eller så mye om-og-men. Eks:

Vi spurte om pass fra lørdag til søndag pga sommeravslutning på mannens jobb. Det fikk vi ikke, men de kunne passe eldste fredag til lørdag. Altså hente på fredag etter bhg, og levere kl 11-12 på lørdag. Det hjelper jo ikke siden avslutning var på lørdag, så jeg ble hjemme. De kunne ikke passe fra lørdag til søndag fordi de må få sovet lenge på søndag grunnet jobb på mandag. Eldste våkner ca halv 8, 8.

Eksempel nr 2.

Spurte om pass fra onsdag til torsdag fordi vi skulle på dugnad og handle nytt toalett. Det kunne de ikke fordi de skulle handle på IKEA på tirsdag (!), og derfor trengte de en "vanlig" kveld på onsdag, dagen etter. De tilbød pass fra torsdag til fredag. Det passet ikke for oss dessverre, og det ble ikke noe av.

Sånn er det HELE tiden. Og de tilbyr aldri pass selv. Det blir kun noe av de gangene vi har spurt. Er dette normalt? Jeg vet selvfølgelig at ingenting er gitt, at man skal ikke forvente at besteforeldre stiller opp i hele tiden. Men jeg syns 8 ganger på 10 mnd ikke er mye. Blir så fustrert fordi jeg hører andre, kollegaer og venner, har faste dager i uken, annenhver helg, osv. Vi har hatt EN "helg" (fredagskveld til lørdag formiddag) alene på over 1 år. Nå får jeg ikke det heller fordi de passer bare en om gangen. 

Hva mener dere?

Dette må jo være tull. Dere har jo masse pass!

Anonymkode: 72814...940

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Eksempel nr 2.

Hva mener dere?

Du kan ikke forvente noe av gratis passere, de er besteforeldrene ikke foreldrene.

Jeg har mine barnebarn mye men jeg får  det igjen på de minste så jeg er en av unntakene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har barn på 2 og 4 år. Besteforeldre har hjulpet til med pass en gang (en uke jeg ble innlagt på sykehus). Dere har det luksus i forhold til oss i alle fall 😅

Kan uansett ikke forvente noe. 

Anonymkode: 39fa2...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke forvente noe nei.

Syns 8 ganger på 10mnd hørtes litt lite ut helt til jeg så det var overnattinger, det syns jeg var mye😅 Kanskje dere kan ta en prat sammen ang pass? F.eks få frem at dere ønsker veldig gjerne pass de gangene dere er låst på dato, slik som ved arrangementer osv. Høre litt om hva som gjør det tungt, kanskje kan dere hjelpe med noe som gjør det lettere?

Anonymkode: fa17b...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Eksempel nr 2.

Hva mener dere?

Tror dere skal se dere om etter en annen løsning, de er ikke interessert eller har faktisk ikke kapasitet så det må dere jo rette dere etter. Hva med å bytte pass med noen andre foreldre i samme situasjon? Få en barnevakt som omså kan overnatte hos dere? 

Anonymkode: 4e000...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror kanskje du må justere forventningene dine litt? Jeg har barn i samme alder som dine. Jeg har hatt kanskje 8 barnepass på fire år.. Og det synes jeg har vært helt fint og er veldig takknemlig. Det har vært min mor 2 ganger, da eldste var spedbarn og vi skulle på julebord/sommerfest. 

Så dagspass av søster en dag jeg skulle til legenspesialist litt unna. 

Så har vi fått kanskje rundt 5 helgepass av eldstemann av svigers, hvis vi har trengt hjelp i forbindelse med fødsel, oppussing og nå bare for at de ønsker å ha han på besøk alene for å pleie relasjonen. Men de har også gitt uttrykk for at mens minsten er under 2-3 år så har de ikke ork til å passe begge samtidig. Og det skjønner jeg godt, da de er litt oppe i åra og svigermor har kronisk sykdom. 

Tror ikke man kan forvente at besteforeldre stiller opp, det er ikke som tidligere. Nå er de fortsatt i jobb, er endelig litt fri fra forpliktelser de har hatt i bortimot 20 år.. Men jeg forstår skuffelsen hvis du oppriktig opplever at de ikke virker så interessert i å bli kjent med barnebarna sine. Da hadde jeg også blitt trist. 

Anonymkode: 7b302...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt barnepass to ganger på 5 år. Aldri hatt overnatting.

Anonymkode: dcea2...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du skulle ønske du fikk enda mere pass, det er jo så godt med litt voksentid. Det nytter nok ikke å sammenligne seg med andre. Her har vi fire pensjonerte besteforeldre, og vi har enda ikke hatt pass i år. Eller i fjor. Vi må klare oss selv. De er gode til å komme på besøk/tilbringe tid med oss, men det er ikke helt det samme. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for svar alle sammen. Da skal jeg innstille meg annerledes i tankegangen!

TS

Det er ikke sikkert en annen innstilling er eneste løsning. Kanskje dere kan ha færre overnattinger og fult ansvar (hente, middag, kvelds og legging, noe som er veldig mye). Hva med å oftere bare be om pass de timene det er nødvendig? Hvis dere skal noe på kvelden, kan de bare komme hjem til dere mens ungene sover, hvis dere skal noe på sen ettermiddag kan de komme hjem til dere og spise middag med dere og så overta eldste og legge henne for så å dra hjem til seg selv når dere kommer tilbake? 

Og det å våkne med en ettårig på natta er slitsomt for andre enn foreldre. Selv om ungen bare er våken i 5 minutter, kan det være svært vanskelig for en på nesten 50 å få sove igjen. Eller å sove godt i det hele tatt om du har ansvar for et lite liv.

Anonymkode: efacc...256

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...