Kristin70 Skrevet 14. oktober 2022 #61 Del Skrevet 14. oktober 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Når man er i 50-årene og i jobb er dessverre ikke overskuddet det samme, så jeg forstår at de setter grenser. Anonymkode: bb6d7...abe Jeg er i 50 årene og passer gjerne de tre barna til lillesøsteren min, de er 2, 5 og 10 år. De ligger over her og vi leverer i skole og barnehage hvis vi passer på en hverdag. Selv var jeg så heldig at mine barn er passet jevnlig av både foreldre og svigerforeldre. Jeg synes ikke TS er veldig bortskjemt, de fleste besteforeldre jeg kjenner tar gjerne (begge) barnebarna på overnatting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #62 Del Skrevet 14. oktober 2022 Men.. er det mest mulig pass som er målet da? Og lengst mulig hver gang? Synes du skulle spørre når du virkelig trenger det, og ellers legge opp til samvær med alle til stede. Invitere dem på søndagsmiddag for eksempel. Er det krise en dag, spør om de kan hente i barnehagen og være hjemme hos dere med dem en time eller to. Det virker voldsomt å forvente at to så små barn skal på overnatting. En ett-åring synes jeg i utgangspunktet er for liten til å bli «passet» mer enn et pr timer. Anonymkode: 45739...1f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #63 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Heldigvis er det jo svigers som gir faen, så jeg personlig gleder meg til de blir gamle og vi kan si nei til alt de spør om. Det blir nok deilig, å få hevnet seg skikkelig... Folk altså. Anonymkode: 986eb...adf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #64 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men.. er det mest mulig pass som er målet da? Og lengst mulig hver gang? Synes du skulle spørre når du virkelig trenger det, og ellers legge opp til samvær med alle til stede. Invitere dem på søndagsmiddag for eksempel. Er det krise en dag, spør om de kan hente i barnehagen og være hjemme hos dere med dem en time eller to. Det virker voldsomt å forvente at to så små barn skal på overnatting. En ett-åring synes jeg i utgangspunktet er for liten til å bli «passet» mer enn et pr timer. Anonymkode: 45739...1f3 Den "gylne regelen" er vel at de kan passes av andre en time for hver måned de er frem til 1 år, da går det på døgn (eller noe😅). Dette gjaldt hvis det var fast basis. Altså, en på tre måneder kan passes av mormor 3 timer et par ganger hver uke f.eks., men hvis det bare er en gang i blant så går det helt fint at de er borte lengre enn dette. Vi var i bryllup da baby var 8 og 10 måneder, og da var det overnatting begge gangene. Det gikk veldig bra, det var bare fryktelig vondt for meg. Nå er begge sidene av besteforeldre veldig involvert i barnets liv, og vi er jo sammen alle sammen flere ganger i uken, så dette er jo mennesker barnet er veldig trygg på. Anonymkode: 2426b...bf9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonyme-meg Skrevet 14. oktober 2022 #65 Del Skrevet 14. oktober 2022 Men det er vel dere som har valgt å få barn? Dere kan ikke forvente at de skal stille opp for dere. Men vær heller takknemlige når dem gjør det. Trenger dere mer barnepass, får dere leie inn en barnevakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #66 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Grunnen er fordi de orker ikke å bli vekt på natten. Hun våkner ca 1-2 ganger, men sovner med en gang etter å ha fått byss og vann på flaske. Hun har aldri vært våken over lang tid og sovet godt og systematisk siden fødsel. de sier de kan passe henne når ho nærmer seg 1,5. Anonymkode: 8660c...862 Jeg er i samme alder som foreldrene dine, og må si at jeg skjønner veldig godt det med nattesøvn. Jeg er mye mer avhengig av en god og lang natt søvn for å fungere nå, enn jeg var i yngre år. Og husk, de er også i jobb! SElv om ungen bare våkner og sovner lett igjen, så betyr ikke det at jeg sovner lett igjen - da kan jeg bli liggende omtrent resten av natta våken, og er da helt ødelagt dagen etter. Det er en grunn til at man får barn når man får, da tåler man våkenetter og slikt litt bedre. Men det skal sies, hadde mine barn vært i knipe, så hadde jeg såklart stilt opp og passet over natta, selvfølgelig. Men ikke støtt og stadig. Men foreløpig har ingen av de barn, så blir bare hypotetisk dette da. Og pass 8 ganger i løpet av siste 10 mnd, jeg synes ikke det er lite jeg. Anonymkode: 0e2a2...2e7 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 14. oktober 2022 #67 Del Skrevet 14. oktober 2022 Jeg synes det høres stusselig ut. Min mor (med ca 130% stilling) har «passet»mine unger minst en gang i uka («» fordi hun ikke tenker på det som pass, men som å ha besøk av barnebarna sine). Vi har mange barn, og noen av de liker best å være hos mormor alene, så hun har mange uker bare «fri» de kveldene hun jobber. Nå er de fleste store og ikke akkurat så mye jobb, men hun hadde de alle på besøk da de var små også. Det er jo en gave både for ungene og mormor å få ha et så nært forhold Så kan man gjette om det er lett eller vanskelig å få hjelp til å klippe gress eller måke snø eller sånt når man har ungdommer på besøk såpass ofte 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #68 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er i samme alder som foreldrene dine, og må si at jeg skjønner veldig godt det med nattesøvn. Jeg er mye mer avhengig av en god og lang natt søvn for å fungere nå, enn jeg var i yngre år. Og husk, de er også i jobb! SElv om ungen bare våkner og sovner lett igjen, så betyr ikke det at jeg sovner lett igjen - da kan jeg bli liggende omtrent resten av natta våken, og er da helt ødelagt dagen etter. Det er en grunn til at man får barn når man får, da tåler man våkenetter og slikt litt bedre. Men det skal sies, hadde mine barn vært i knipe, så hadde jeg såklart stilt opp og passet over natta, selvfølgelig. Men ikke støtt og stadig. Men foreløpig har ingen av de barn, så blir bare hypotetisk dette da. Og pass 8 ganger i løpet av siste 10 mnd, jeg synes ikke det er lite jeg. Anonymkode: 0e2a2...2e7 Dette var min største utfordring da jeg fikk barn. Baby sovnet med en gang, men jeg fikk ikke sove. Våknet av alle lyder også. Kropp og hode ble jo vant til det, og da fikk jeg sove med en gang jeg la meg ned selv også. Forstår godt at det ikke er like enkelt når man ikke har baby eller små barn i hus på fast basis lengre. Min på 10 måneder våkner sjeldent om natten, men min mor sjekker rommet og babycall flere ganger om natten fordi hun ikke er vant til det, og er skikkelig på vakt når datteren min er der. Hun klager ikke, men jeg tror jo at det sliter henne litt ut de dagene, og det hadde sikkert ikke vært lett å kombinere med jobb😅 Anonymkode: 2426b...bf9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #69 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette var min største utfordring da jeg fikk barn. Baby sovnet med en gang, men jeg fikk ikke sove. Våknet av alle lyder også. Kropp og hode ble jo vant til det, og da fikk jeg sove med en gang jeg la meg ned selv også. Forstår godt at det ikke er like enkelt når man ikke har baby eller små barn i hus på fast basis lengre. Min på 10 måneder våkner sjeldent om natten, men min mor sjekker rommet og babycall flere ganger om natten fordi hun ikke er vant til det, og er skikkelig på vakt når datteren min er der. Hun klager ikke, men jeg tror jo at det sliter henne litt ut de dagene, og det hadde sikkert ikke vært lett å kombinere med jobb😅 Anonymkode: 2426b...bf9 Ja, det tar litt tid å bli vant til lyder rundt baby om natta. Tipper jeg også hadde gjort som din mor nå, om jeg hadde passet baby som sov. Sjekke til at de sover og har det bra. Som sagt, mine barn har ikke barn ennå, men håper å få et godt og nært forhold til barnebarn når de kommer. Og vil selvsagt stille opp og passe de, også nattestid, så kanske ikke sånn ut på mitt første svar, men jo, vil stille opp for barn og barnebarn når de kommer ❤️ Anonymkode: 0e2a2...2e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #70 Del Skrevet 14. oktober 2022 Det du beskriver er vel det jeg har fått av barnevakt totalt på 17 år med barn… Du har åpenbart en ekstremt stor forventning til hva man skal ha av fritid når man velger å få barn. Anonymkode: a1a4b...d73 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #71 Del Skrevet 14. oktober 2022 solsolsol skrev (5 minutter siden): Jeg synes det høres stusselig ut. Min mor (med ca 130% stilling) har «passet»mine unger minst en gang i uka («» fordi hun ikke tenker på det som pass, men som å ha besøk av barnebarna sine). Vi har mange barn, og noen av de liker best å være hos mormor alene, så hun har mange uker bare «fri» de kveldene hun jobber. Nå er de fleste store og ikke akkurat så mye jobb, men hun hadde de alle på besøk da de var små også. Det er jo en gave både for ungene og mormor å få ha et så nært forhold Så kan man gjette om det er lett eller vanskelig å få hjelp til å klippe gress eller måke snø eller sånt når man har ungdommer på besøk såpass ofte 😅 Jeg har nok mer pass enn jeg tenker over, for det er jo som du sier "besøk"😅 Vi bor tett alle sammen, og mine foreldre og svigerforeldre er mye hos oss, eller vi hos dem. Det samme med søsteren min. Det hender jo da ofte at vi er sammen, og jeg skal ut og handle f.eks, og da foreslår de alltid at barnet blir igjen. Eller så er de innom og tar med barnet ut på tur eller lekeplass. Tenker jo ikke på det som pass, men besteforeldre som tilbringer tid med barnebarna😅 Det er jo barnepass, for jeg får jo "fri" til å holde på alene en stund. Anonymkode: 2426b...bf9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 14. oktober 2022 #72 Del Skrevet 14. oktober 2022 Du har hatt mer barnepass i år en vi har hatt tilsammen siste 10 årene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #73 Del Skrevet 14. oktober 2022 Jeg syntes det virker snålt om ikke besteforeldre i 50 årene kan passe begge barna avogtil. Så sant de kan selvsagt. Når det er sagt, så kan en jo ikke kreve det, så jeg hadde vurdert andre løsninger. Anonymkode: 8e06e...de7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #74 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det tar litt tid å bli vant til lyder rundt baby om natta. Tipper jeg også hadde gjort som din mor nå, om jeg hadde passet baby som sov. Sjekke til at de sover og har det bra. Som sagt, mine barn har ikke barn ennå, men håper å få et godt og nært forhold til barnebarn når de kommer. Og vil selvsagt stille opp og passe de, også nattestid, så kanske ikke sånn ut på mitt første svar, men jo, vil stille opp for barn og barnebarn når de kommer ❤️ Anonymkode: 0e2a2...2e7 Det er mange måter å stille opp på og knytte bånd på også, og overnattinger trenger man ikke for å få til det, selv om det er veldig koselig å få til hvis det er behov❤️ Anonymkode: 2426b...bf9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #75 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Den "gylne regelen" er vel at de kan passes av andre en time for hver måned de er frem til 1 år, da går det på døgn (eller noe😅). Dette gjaldt hvis det var fast basis. Altså, en på tre måneder kan passes av mormor 3 timer et par ganger hver uke f.eks., men hvis det bare er en gang i blant så går det helt fint at de er borte lengre enn dette. Vi var i bryllup da baby var 8 og 10 måneder, og da var det overnatting begge gangene. Det gikk veldig bra, det var bare fryktelig vondt for meg. Nå er begge sidene av besteforeldre veldig involvert i barnets liv, og vi er jo sammen alle sammen flere ganger i uken, så dette er jo mennesker barnet er veldig trygg på. Anonymkode: 2426b...bf9 Alt går jo når man må, men hvorfor skal bitte små barn uten språk på død og liv sendes på overnatting i ukedagene bare fordi foreldrene skal på dugnad eller montere et toalett (eller hva det nå var TS skrev i HI)? Hvorfor ikke begrense det til når det virkelig er nødvendig? Og til alle dere andre som mener barnepass bare er «besøk» - javisst, med litt eldre barn er det jo det. Men en ettåring må virkelig passes på, og den lille har heller ingen forståelse for at foreldrene kommer tilbake. Anonymkode: 45739...1f3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #76 Del Skrevet 14. oktober 2022 Jeg skjønner foreldrene dine Anonymkode: d2c30...95b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #77 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Alt går jo når man må, men hvorfor skal bitte små barn uten språk på død og liv sendes på overnatting i ukedagene bare fordi foreldrene skal på dugnad eller montere et toalett (eller hva det nå var TS skrev i HI)? Hvorfor ikke begrense det til når det virkelig er nødvendig? Og til alle dere andre som mener barnepass bare er «besøk» - javisst, med litt eldre barn er det jo det. Men en ettåring må virkelig passes på, og den lille har heller ingen forståelse for at foreldrene kommer tilbake. Anonymkode: 45739...1f3 Nei, altså, det med overnattinger i ukedagene har vi aldri hatt behov for eller tenkt over. Det er ikke ofte vi begge skal noe på ettermiddag/kveld i ukedagene (eller helgen egentlig), men da er det i så fall bare en kort periode, og vi prøver da å legge det til etter leggetid slik at det ikke er noen "jobb" annet enn å sitte med en babycall hjemme hos oss. Anonymkode: 2426b...bf9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 14. oktober 2022 #78 Del Skrevet 14. oktober 2022 Du kan ikke forvente at andre, heller ikke nær familie, skal sitte barnevakt og passe barna dine. Du kan spørre og det er veldig hyggelig om de sier ja, men du kan ikke forvente og kreve. Jeg synes for øvrig at 8 ganger på 10 måneder er mye, men du er tydeligvis fremdeles ikke fornøyd og da skjønner jeg kanskje også hvorfor foreldrene dine føler behov for å si mer nei. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #79 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Takk for svar alle sammen. Da skal jeg innstille meg annerledes i tankegangen! TS Anonymkode: 8660c...862 Ting er ikke som før med besteforeldre. Jeg var hos mine etter skolen hver dag omtrent. Annen hver helg var vi med de på turer. Når vi var syke så passet bestemor på oss. Min far har hatt eldste alene noen timer på dagtid 3 ganger på 4.5 år, en gang på overnatting. Yngste på 2 år er aldri passet på der. Yngste og eldste har mye tid med farmor som stiller opp utrolig mye. Om farmor kunne valgt så hadde hun ønsket å ha de 50% 🙈 så der er det ingen ende på hvor mye avlastning vi kan ha. Hun blir helt over styr om det går 14 dager mellom hvert besøk fordi hun savner de så mye. Denne farmoren kan godt ha 4 barnebarn hos seg på likt. Så folk er jo forskjellig på dette. Anonymkode: 8eccb...992 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #80 Del Skrevet 14. oktober 2022 Hvor mye forventer du da? Og hva gir du tilbake? Alt for mange som forventer myye av foreldrene. Og alt for mange som klager over både egne foreldre og svigers, men som når de trenger pass er gode nok. Vi har også besteforeldre som fortsatt er i jobb. Vi blir takknemlig for hjelp, men forventer ikke at det alltid passer når vi trenger det. De har endelig litt tid til seg selv etter 20 år med barn hjemme. Vi er mer sammen alle sammen. Så samholdet er fint mellom dem og barna våre uansett. Men barna er i all hovedsak vårt ansvar. Anonymkode: 0d69d...2c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå