Gå til innhold

Hvor mye kan jeg forvente av barnepass?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 småbarn, 4 og 1 år. Mannen og jeg jobber fulltid og begge barn går i bhg. Vi får svært lite pass av mine foreldre - syns vi. Svigers er ikke med i bildet, så vi har kun mine foreldre.

Totalt i år har vi fått pass 8 ganger, hvorav 1 av dem var i helgen. De andre 7 gangene har de hentet i bhg på en hverdag, sovet der, og levert dem i bhg dagen etter. Det er ikke akkurat så mye pass med tanke på at eldste legger seg ca. mellom 19.30, og de henter ca kl 15.30-16.00.

De bor i nærheten av oss, er i 50-årene og jobber 80% begge to. Kan også nevne at de enda ikke har passet yngste på 1 år, bare eldste. Grunnen er fordi de orker ikke å bli vekt på natten. Hun våkner ca 1-2 ganger, men sovner med en gang etter å ha fått byss og vann på flaske. Hun har aldri vært våken over lang tid og sovet godt og systematisk siden fødsel. de sier de kan passe henne når ho nærmer seg 1,5.

De har sagt at de aldri kommer til å passe begge to om gangen.

Vi spør sjeldent, men når vi først ber om pass er det ALLTID en endring eller så mye om-og-men. Eks:

Vi spurte om pass fra lørdag til søndag pga sommeravslutning på mannens jobb. Det fikk vi ikke, men de kunne passe eldste fredag til lørdag. Altså hente på fredag etter bhg, og levere kl 11-12 på lørdag. Det hjelper jo ikke siden avslutning var på lørdag, så jeg ble hjemme. De kunne ikke passe fra lørdag til søndag fordi de må få sovet lenge på søndag grunnet jobb på mandag. Eldste våkner ca halv 8, 8.

Eksempel nr 2.

Spurte om pass fra onsdag til torsdag fordi vi skulle på dugnad og handle nytt toalett. Det kunne de ikke fordi de skulle handle på IKEA på tirsdag (!), og derfor trengte de en "vanlig" kveld på onsdag, dagen etter. De tilbød pass fra torsdag til fredag. Det passet ikke for oss dessverre, og det ble ikke noe av.

Sånn er det HELE tiden. Og de tilbyr aldri pass selv. Det blir kun noe av de gangene vi har spurt. Er dette normalt? Jeg vet selvfølgelig at ingenting er gitt, at man skal ikke forvente at besteforeldre stiller opp i hele tiden. Men jeg syns 8 ganger på 10 mnd ikke er mye. Blir så fustrert fordi jeg hører andre, kollegaer og venner, har faste dager i uken, annenhver helg, osv. Vi har hatt EN "helg" (fredagskveld til lørdag formiddag) alene på over 1 år. Nå får jeg ikke det heller fordi de passer bare en om gangen. 

Hva mener dere?

Anonymkode: 8660c...862

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det virker som du forventer. Og at du får mye mer enn eks jeg får, men sikkert mye mindre enn andre får ut fra hva man kan høre. Kan skjønne at det kan være sårt, og kan av og til kjenne ett lite stikk av det selv, likevel er det ikke så annerledes enn andre forskjeller, noen har mer penger, er mer vellykka, har bedre jobb, fler venner  etc, og sånn er det bare, likevel er jeg fornøyd med mitt og ordner meg med det jeg har. 
Dessuten er det jeg som har valgt å få barn og det er mitt ansvar, så at andre (besteforeldre) skal løpe etter og be om pass blir rart å forvente sånn egentlig. Og særlig når besteforeldre jobber er det veldig forståelig både at de ikke alltid kan, vil ha dager uten pes etter å ha vært på farten og ikke ønsker stå opp om natta. 

• Liker 16
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere har mye pass og til og med overnattinger! Dere er kjempe heldige! De færreste har det slik som dere 

Anonymkode: 7eed0...307

• Liker 38
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de har hatt barna på overnatting nesten 1 gang i mnd så er jo det mye. I tillegg så har de ungen på overnatting i sin arbeidsuke? Kanskje dere skal redusere pass i ukedagene og heller spørre om de kan passe en gang i blant i helgene så dere får gått ut sammen? Jeg syns du forventer mye. At de ikke vil passe en 1 åring kan jeg forsåvidt forstår for 1 åringer krever at du følger med heeeele tiden. Hva med å foreslå at de passe barna hjemme hos dere, og at dere kommer hjem sent på kvelden så de kan dra hjem å sove?

Anonymkode: 01c73...f4e

• Liker 23
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk ikke forvente noe som helst , det er dine og mannen sine barn - deres ansvar. Syns det høres ut som dere har barnepass ofte, og at dere spør om det ofte? Vi har hatt barnepass 1 gang i år, det var en times tid, også har besteforeldre hentet i barnehagen 2 ganger og kommet rett hjem til oss på middag :)  Kunne aldri forvente at noen andre skal ta ansvar for barna våre… 

Anonymkode: 68c7b...6c3

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som om foreldrene dine er så gira på å passe barn. Det betyr ikke at de ikke er glad i barna og stolte av dem, alle er ikke like glad i småbarn og selv om de er unge besteforeldre så kan det være at det tar mye av energien deres.

Jeg ville egentlig slutte å forvente noe som helst av dem. Skaff dere en barnevakt dere kan betale som kan komme hjem til dere, så kan dere gå ut sammen, på fest osv.

Og la foreldrene dine få ta initiativet selv, kanskje blir det mer stas å passe når barnebarna er eldre også.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt er jo relativt, men dere har langt mer barnepass enn vi noensinne har hatt. Dere er også nokså heldige med tanke på sovingen til ungene, så dere er kanskje ikke totalt på felgen. Så da gjenstår aktiviteter dere begge vil delta på uten barn. Da kan dere enten innstille dere på å gå hver for dere de nærmeste årene, eller begynne letingen etter en barnevakt.

Klart det ville vært gull om besteforeldrene stilte når det passer dere, men dere er ikke alene om å mangle den muligheten. Tror det greieste er å bare forholde seg til dine foreldres begrensninger, og glede dere over at begge barn får alenetid med besteforeldre tross alt ganske ofte. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Da skal jeg innstille meg annerledes i tankegangen!

TS

Anonymkode: 8660c...862

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har mye mer pass enn oss, har barn som er like gamle 😅

Anonymkode: 917aa...8d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke forvente noe som helst, egentlig.... 

Jeg skjønner at du blir lei deg over manglende interesse og deltagelse, for ungene dine er jo det viktigste for deg og du skulle ønske at foreldrene dine delte følelsene dine, det er helt logisk. Men mange er ikke der dessverre.....

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke forvente noe som helst.

Dere har altså fått hjelp til pass 8 ganger på 10 måneder, og 7 av de var med overnatting i ukedagene? Det er jo utrolig snilt når de selv har jobb.

Min er ikke året enda, så jeg har ikke ønsket å benytte meg av alle tilbudene.

Mine foreldre er førtidspensjonerte, så de er friske og har mye tid. Svigermor er ufør, men har gode dager. De er veldig på tilbudssiden, og vi må passe på at de får passe like mye, så vi er veldig heldige.

Har benyttet det ved to bryllup, fordi det var nær familie, og da fikk de hver sin kveld. I ukedagene har vi ikke hatt behov med mindre den som er i permisjon skal til legen eller noe.

Det er ikke sikkert tilbudene hadde kommet like ofte hvis vi hadde bedt om overnattinger midt i ukedagene, og de skulle på jobb dagen etter. Den tiden er de jo ferdige med, og det skulle vært veldig viktig før jeg ba om det. Typ fødselen er i gang eller noe.

Man kan ikke forvente hjelp og barnepass når man skulle ønske, for andre har også et liv. Det at de trenger en fridag hjemme mellom slagene forstår jeg godt, de er jo ikke i 20-åra lenger.

Anonymkode: 2426b...bf9

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvente?? Man kan ikke forvente noe men man kan jo ønske seg

Anonymkode: 9b152...198

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du virker utakknemlig og bortskjemt, ts.

Foreldrene dine er i 50-årene og jobber 80%. De er sikkert slitne og trenger å hente seg inn litt, men har likevel tid til å passe på dine barn og av og til med overnatting. At du ikke evner å se det og klage på kg om det, sier mye om deg. Synes litt synd på foreldrene dine.

Hva med å betale for barnevakt da? 

Anonymkode: a27e8...88b

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kun ett barn, det barnet er nå 16 år. Har vel totalt fått antall dager med barnepass på alle de årene som du har fått på 10 mnd. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å si det, ts, vi har hatt barnevakt i tre timer dette året. 

Og min mor er hjemmeværende... synes du er heldig med så mye pass. 😅

Anonymkode: 09ab0...fc2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å få en fast barnevakt? En student som har bil, som kan overnatte ved behov osv og som trenger en biinntekt?

Endret av Carrot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, det var en del mer pass enn jeg og min vennekrets har fra våre foreldre 😅

Jeg har fast barnevakt. Betaler heller for barnevakt. Mine foreldre har forresten ALDRI passet mine barn. Eldstemann er 12 år. Foreldrene til barnefar bor i utlandet og har derfor heller aldri passet 😅

Anonymkode: d0c82...926

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk det høres veldig mye ut når de fortsatt er i jobb. At de jobber 80% går hardt ut over økonomien og pensjonen og jeg tviler på at de har gått ned i stilling uten at det er nødvendig for helsens skyld.

Du sier også at de ikke kan når du spør, men her har de jo tross alt kommet med alternativer som du igjen sier nei til. Altså er du ikke bedre selv på hva som passer og ikke.

Jeg hadde skjønt deg bedre om besteforeldrene ikke var i jobb, var helt friske og pigge. Men det virker som de er slitne og det burde du ha mer forståelse for.

Du har valgt å få barn, barna er ditt ansvar og du kan ikke bli sur for at andre ikke tar et ansvar du mener at de har. 

Anonymkode: c5471...952

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forøvrig det virker som om foreldrene dine bevisst setter tydelige grenser for hva de orker. Kanskje det kan ha noe med at de kjenner datteren sin godt...?

Anonymkode: f1ce8...a84

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...