AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #1 Skrevet 13. oktober 2022 Har en 1-åring, og kan ikke fatte hvordan man kan ha to barn uten å bli helt fullstendig utslitt. Har alltid tenkt vi skal ha to barn, men begynner å revurdere det nå. Erfaringer? Anonymkode: 03220...e04 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #2 Skrevet 13. oktober 2022 Jo. To barn med veldig forskjellige behov ifht mat, søvn, aktivisering, sosialisering, badetid, pleie, stell osv........ Det er kaos ja. Men det kommer nok også veldig an på personligheten til barna. Noen krever lite, noen krever mer. Umulig å si hvor mye kaos det blir før man er oppi det. Lag gode rutiner og godt samarbeid med den andre forelderen + familie og venner for litt avlasting. Dette har man levd med i tusenvis av år, og du er MINST like flink som alle andre til å håndtere kaoset. Anonymkode: 39723...508 5 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #3 Skrevet 13. oktober 2022 Barn er ulike, og det finnes ingen fasit på det. Jeg oppdaget at jeg var gravid med nr. to da nr. en var et år. Den eldste var rolig som baby, og ikke minst sov hun relativt godt. Så jeg tenkte ikke at det kom til å bli kaos eller at jeg kom til å bli fullstendig utslitt med to. Lillesøster var mye våken om natten det første året, og jeg var rimelig trøtt til tider. Men med unntak av de aller første ukene med lillesøster, som er den hardeste tiden jeg har hatt som mor og hvor jeg var helt på felgen, emosjonell og tenkte vi hadde gjort en stor tabbe ved å få en til, så syns jeg det var mer fint enn slit å ha to. Nå er de 2,5 og 4 og leker mye sammen. Det er lettere å lage middag med begge to hjemme enn bare en av dem i hvert fall. Jeg kjenner andre som har barn som krangler mye, og hvor de ikke leker noe særlig eller kan holde på sammen mens en snur ryggen til, og da er det nok mer slitsomt. Eller hvis en eller begge har noen plager som påvirker dem. Og hvis vår "nattens dronning" hadde kommet først, hadde jeg nok tenkt at det ville bli fryktelig slitsomt med to, fordi jeg hadde gått ut i fra at det ble to som sov dårlig. Anonymkode: 69320...c44
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #4 Skrevet 13. oktober 2022 Her ble det 6 år mellom mine 2, var ikke av valg, men første barnet ble til på p-pillen, og barn nummer 2, tok 3 år å lage. Og med 6 år mellom, så gikk det veldig lett. Eldste hadde jo ofte med venner hjem, eller ble med venner hjem. Vi bor og i rekkehus, så det er flere nabo barn og leke med, så hun var jo mye ute og lekte. Anonymkode: 25b96...e12 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #5 Skrevet 13. oktober 2022 Jeg fikk 3 barn på 2,5 år. Kaos var det, men så var heller ikke småbarnstiden evig. fordeler og ulemper. Anonymkode: dec2d...fb2
Snabeltann Skrevet 13. oktober 2022 #6 Skrevet 13. oktober 2022 Litt kaos, men ikke mer kaos enn at vi gikk for nr 3 også 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 13. oktober 2022 #7 Skrevet 13. oktober 2022 Man får jo litt trening når man får den første ungen, så da synes man gjerne det er lettere når man får nummer to. Og hvor mange man takler på én gang handler mye om vane og rutiner. Det er noe som blir enklere av å ha to også, blant annet at de kan underholde hverandre.
Jegvetik Skrevet 13. oktober 2022 #8 Skrevet 13. oktober 2022 JA, i utgangspunktet synes jeg det er totalt kaos med to barn. Jeg fikk min nummer to i mai, og fellesferien var kaotisk. Og min nr 2 er en enkel baby som fra hun var 6 uker bare våknet én gang om natten (19-07). De første ukene var helt rare. Vi har alltid vært helt utslitt kl 19 når eldstemann la seg. Plutselig begynte et nytt skift da, da den ferskeste plutselig kviknet til på dette tidspunktet. Av en eller annen grunn fikser man det og. Nå (yngste er 4 mnd) flyter det veldig fint. Eldste er i bhg om dagen. Men nettene er litt stress da begge barn tross alt kan finne på å våkne. Heldigvis er meg og samboer veldig likestilte og har ansvar for hver vår unge hver natt (og bytter på. Veldig fin ordning - for begge! Yngste har i perioder sovet bedre enn eldste, så han føler han vinner på denne han også). Det skal sies at i disse første fire mnd har eldstemann vært gjennom en del endringer og overganger. Ny barnehage, slutte å sove på dagtid, sluttet med bleie… MEN, noen ting gjør at 2 ikke føles som 10, men som 1,5. Vi har en mye bedre rytme nå når vi fikk nr 2 enn vi hadde når vi fikk nr 1. Vi er allerede vant til å legge oss kl 22, som gjør at vi faktisk får nok søvn. Allerede nå står eldste for det meste av underholdningen til yngste (jeg haaaaater å ligge på gulvet med baby, så dette er faktisk en stor avlastning for meg). I tillegg er dagene våre så ekstremt preget av faste rutiner, og dette merkes på yngste. Hun begynte å legge seg 19 fra hun var 6-7 uker gammel. Dette har alt å si. Når vi kom dit kunne vi plutselig hente oss inn igjen på samme måte som før… I tillegg får man litt energiboost av å ikke være gravid lengre. Jeg fikk gradvis mindre og mindre energi når jeg var gravid, og det gjør jo mange. Med en gang ungen var ute…… hallelujahhhhh! Hadde så mye mer å gå på 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #9 Skrevet 13. oktober 2022 Du skal gå 9 mnd, så begge barna er ikke like gamle. Enkelte ting blir enklere dersom eldste er mer selvstendig, f.eks bleiefri, kan leke alene, se på TV alene i sofaen, spise uten å grise, etc. Anonymkode: 9d0c6...a46
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #10 Skrevet 13. oktober 2022 Hadde ikke forventet så utfyllende og positive svar, tusen takk! 1-åringen min har div barneallergier som har gjort at hn har sovet ekstremt dårlig hele livet. Vi foreldrene har vært trøtte i et år i strekk nå, så tror dette er mye av grunnen til at vi kvier oss til å evt skulle få en til. Føler at jeg aldri klarer å yte hverken hjemme eller på jobb fordi jeg konstant er i underskudd på søvn. Trening som jeg elsker blir det ingenting av, nesten det samme med vennetid. Samtidig tror jeg vi kommer til å angre om vi ikke får de to barna vi alltid har snakket om. Å dra småbarnsperioden ut i enda flere år er vel heller ikke helt aktuelt.. Så det blir kanskje prøving på nytt på nyåret.. hvis vi orker😅 Anonymkode: 03220...e04
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #11 Skrevet 13. oktober 2022 Joda. Men de vokser jo til og alt blir lettere når begge (eller alle for de som har mer enn 2) vokser til. Spesielt fra 4 års alder begynner det å roe seg. Anonymkode: c4fd7...0c4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #12 Skrevet 13. oktober 2022 Jeg ville veldig at barna skulle ha søsken, har aldri angret! Det er noe eget med det. ❤️ Anonymkode: 63a44...9e0 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #13 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg ville veldig at barna skulle ha søsken, har aldri angret! Det er noe eget med det. ❤️ Anonymkode: 63a44...9e0 Huff ja jeg er så redd for å angre, men har en high need baby nå og nærmer meg 40, så vet ikke om vi orker det rett og slett😢 Anonymkode: 3b6f6...82b
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #14 Skrevet 14. oktober 2022 Hvis du er curling-mamma, vil det nok bli kaos med to. Har du en selvstendig unge som har lært å koste isen sjøl, vil du oppleve at det blir enklere med to. Anonymkode: 0538b...f0c 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #15 Skrevet 14. oktober 2022 Klart, har man to barn på to år hvor begge sliter med søvn og trenger mye assistanse - må man jo godta kaos en stund. Min første var sovenekter, sov ikke rundt før han var 4 år og vi slet ekstremt med dette. Gikk nesten 4 år på 2-4 timer søvn gjennomsnittlig 😅 også ekstremt aktiv og vilter som småbarn. Gikk 6 år før jeg turde å bli gravid igjen, ergo nærmere 7 år før nr 2 kom. Nr 2 var sovebaby fra dag 1, lange strekker på dagtid og hele natta helt fra vi lå på barsel - med svært få unntak. Nr 1 var jo nå svært selvstendig som 7-åring, la seg fint, sov om natta, stod opp selv, kledde seg selv, gikk på do alene, lekte selvstendig med venner etcetc. Så andre permisjon for meg ble jo nesten kjedelig 😂 Nå er de 2 og 9 år, og eldste er jo også vanvittig god hjelp! Jeg kan ikke merke på hverken egentid eller søvn at jeg har to barn. Jeg er MER uthvilt og fornøyd nå enn da jeg hadde eldste som baby 🙊 Anonymkode: 98f32...901 1
Tomas77 Skrevet 15. oktober 2022 #16 Skrevet 15. oktober 2022 On 10/13/2022 at 7:28 PM, AnonymBruker said: Har en 1-åring, og kan ikke fatte hvordan man kan ha to barn uten å bli helt fullstendig utslitt. Har alltid tenkt vi skal ha to barn, men begynner å revurdere det nå. Erfaringer? Anonymkode: 03220...e04 Jo, men kaos er gøy. Tre av dem her nå. Orden kan vi ha om noen år.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #17 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 13.10.2022 den 20.27): Hadde ikke forventet så utfyllende og positive svar, tusen takk! 1-åringen min har div barneallergier som har gjort at hn har sovet ekstremt dårlig hele livet. Vi foreldrene har vært trøtte i et år i strekk nå, så tror dette er mye av grunnen til at vi kvier oss til å evt skulle få en til. Føler at jeg aldri klarer å yte hverken hjemme eller på jobb fordi jeg konstant er i underskudd på søvn. Trening som jeg elsker blir det ingenting av, nesten det samme med vennetid. Samtidig tror jeg vi kommer til å angre om vi ikke får de to barna vi alltid har snakket om. Å dra småbarnsperioden ut i enda flere år er vel heller ikke helt aktuelt.. Så det blir kanskje prøving på nytt på nyåret.. hvis vi orker😅 Anonymkode: 03220...e04 Da forstår jeg at du har det inntrykket, selv hadde vi en veldig rolig første baby. Hun sov godt, ammet og sovnet, sov til 8-9 på morgenen til hun ble 1,5-2 år. Det var perioder hun våknet mer om natten, og perioder hun brukte 1 time eller 2 på å sovne om kvelden, men hun sovnet alltid fint når hun fikk komme over i vår seng på natten, eller om morgenen. Hun var blid og fornøyd, gråt lite uten grunn, kun ved veldig vondt. Hun ble diagnosert med cøliaki rett etter fylte 2 år, bortsett fra en veldig utspilt mage hadde hun lite til ingen symptomer, hun burde vært fra seg i smerter. Svangerskapet med henne var lett som en plett. Nå har vi fått lillebror, og han gråter av ingenting omtrent, sover dårlig om kvelden og sover dårlig om natten, spiser hver andre time natten gjennom. Hater, hater, hater på-og avkledning, bleieskift, mating (fast føde) osv. Han er 8 mnd og svangerskapet med han var eviglangt og tungt, smertefullt, og jeg kan si med sikkerhet at vi ikke skal ha flere barn. Hadde han vært nr 1 hadde han nok blitt enebarn. Anonymkode: 5222e...5fb
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #18 Skrevet 15. oktober 2022 2 tette er ikke den eneste løsningen. Anonymkode: 5b195...9b0 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #19 Skrevet 15. oktober 2022 Ungen min er nesten 4 og det er først nå jeg og far kanskje vurderer en til. Kan ikke fatte hvordan folk takler flere smårollinger på en gang 😆 Anonymkode: 3f921...ad7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #20 Skrevet 15. oktober 2022 Jeg har tre! Stor aldersforskjell mellom første og andre. Hadde alle barna vært som eldste hadde jeg sikkert fått fire på rappen om ikke jeg og faren skilte lag. Men herregud så glad jeg er for det, for ungdomstiden og alle bekymringer da er heftige! De to minste gjør at uansett hvor mye jeg vil ha flere barn er det uaktuelt, det er helt kaotisk her hele tiden med alt. (Jeg drømte om 4-5 barn, men ser begrensningen min her 🙈). Jeg fatter ikke at folk klarer mer enn to tette! Og hvordan gjør man det når barna får barn igjen? 15 barnebarn å fordele barnevakt og hjelp til? Anonymkode: de43e...3e8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå