Gå til innhold

Er dette melbiller? Haugevis av småkryp i beredskapslageret vårt.

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sikker på at det er mel? 😏 

Anonymkode: c73a2...d3e

Hysj nå. :P

Anonymkode: cabff...f23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør kaste melet, det kan være avføring fra billene i melet. Dette har jeg hatt i skapet på kjøkkenet og Anticimex anbefalte at alt som har vært i nærheten må kastes. Stå støvsuge hyllene, kaste posen og vaske skapene. La det tørke god før nytt settes inn. 

Anonymkode: eb8a7...f64

• Liker 4
Skrevet

Så jeg lurer på hvor farlige disse krypene faktisk er å spise? Vi spiser melbillelarver og gresshopper hele tiden som snacks og bruker det i brød og kaker (i melform). Lurer alltid på om disse hysteriske tendensene hos folk er kulturelt betinget eller om det faktisk er helseskadelig å konsumere? 

Vi dyrker egne grønnsaker også, og jeg driter seriøst i om det er en bille på gulroten eller en kållarve på brokkolien, vi spiser det også. Barna flyr rundt og spiser egg fra kålsommerfuglen, de sloss omtrent om de fordi de smaker så godt. 

Jeg synes det er vanskelig å få skikkelig svar på dette siden nordmenn flest friker ut av insekter i maten og folk kaster egg som er "gått ut på dato" uten å sjekke de engang. 🙄 Insekter er kjempegodt, utrolig næringsrikt, bærekraftig og en normal del av kostholdet for rundt 70% av verdens befolkning. 

Anonymkode: ea877...689

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så jeg lurer på hvor farlige disse krypene faktisk er å spise? Vi spiser melbillelarver og gresshopper hele tiden som snacks og bruker det i brød og kaker (i melform). Lurer alltid på om disse hysteriske tendensene hos folk er kulturelt betinget eller om det faktisk er helseskadelig å konsumere? 

Vi dyrker egne grønnsaker også, og jeg driter seriøst i om det er en bille på gulroten eller en kållarve på brokkolien, vi spiser det også. Barna flyr rundt og spiser egg fra kålsommerfuglen, de sloss omtrent om de fordi de smaker så godt. 

Jeg synes det er vanskelig å få skikkelig svar på dette siden nordmenn flest friker ut av insekter i maten og folk kaster egg som er "gått ut på dato" uten å sjekke de engang. 🙄 Insekter er kjempegodt, utrolig næringsrikt, bærekraftig og en normal del av kostholdet for rundt 70% av verdens befolkning. 

Skjerp deg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi fant en pakke spareribs fra i fjor sommer bakerst i kjøleskapet når vi rydda. Det var noen larver som kravlet, men kunne ikke merke noe til det når den var ferdig stekt.

Du har helt rett, vi er hysteriske her i landet. Det finnes faktisk folk som ikke HAR mat.

Anonymkode: 259a2...258

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi fant en pakke spareribs fra i fjor sommer bakerst i kjøleskapet når vi rydda. Det var noen larver som kravlet, men kunne ikke merke noe til det når den var ferdig stekt.

Du har helt rett, vi er hysteriske her i landet. Det finnes faktisk folk som ikke HAR mat.

Anonymkode: 259a2...258

Dette må være tull 😂

Anonymkode: c73a2...d3e

• Liker 7
Skrevet

Mel kan fryses. Da unngår du melbiller/larver i melet. Har en først fått det i en pose, så smitter det fort over til andre melprodukter. Særlig økologisk er utsatt for småkryp er min erfaring. Frys dem med en gang du kjøper mel, gjerne bare for en kort periode slik at evt kryp dør. Oppbevar melet i tett boks og litt kjølig. Så unngår du at alle melprodukter blir ødelagt om dette skulle skje igjen.

Anonymkode: 3f859...61c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...