Gå til innhold

Er dette melbiller? Haugevis av småkryp i beredskapslageret vårt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har oppdaget biller i melposene våre, hundrevis i flere titalls kilo mel i beredskapslageret vårt. Men de ser ikke ut som vanlige melbiller. De ligner mer på billene som bor i plantepotter:

IMG_20221013_191542.thumb.jpg.1438b9cbfeedb7b2dabf8bdbfb15e024.jpg

De er bittesmå, kanskje bare én millimeter. Noen her som kan identifisere disse?

Anonymkode: cabff...f23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, men vil anbefale deg å kjøpe plastbokser til å ha melet i, bare sjekk at de er merket til å brukes til å oppbevare mat, PP. 

Anonymkode: 759cf...bc1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Flere titalls kilo mel?!😯 Alt må hives. Å oppbevare mel over tid fører til utvikling av melbiller. Går fortere hvis det er varmt.

Anonymkode: ef5e4...72b

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er støvlus. Du må støvsuge opp og kaste støvsugeposen. Melet er bare å slenge. Det er for varmt der du oppbevarer melet. 

Anonymkode: 51869...a9b

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Ser ut som støvlus ja.

Melbiller er mer svart og ser egentlig ut som kravlende svarte sesamfrø.

Anonymkode: f1e95...8fb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Støvlus, ja! Ser riktig ut, men, akk, så merkelig. Melet står i kjelleren i 12-13 grader. Hvor kaldt skal mel stå da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Støvlus, ja! Ser riktig ut, men, akk, så merkelig. Melet står i kjelleren i 12-13 grader. Hvor kaldt skal mel stå da?

Hvis du skal oppbevare store mengder mel bør du varmebehandle det for å drepe alle egg. Det bør også oppbevares i lufttette bokser, aller helst med oksygenabsorberere.

Anonymkode: 3279e...60f

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da kan det være for fuktig i kjelleren. De trives også der. Men en kan visst varmebehandle på 60 grader, eller fryse ned. Så prøv det, jeg trodde det måtte kastes. Så det beklager jeg.

Og oppbevar det i lufttette bokser. Bare husk å støvsuge kjellerboden.

• Liker 1
Skrevet

Bra det ikke er melkrise nå da.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da kan det være for fuktig i kjelleren. De trives også der. Men en kan visst varmebehandle på 60 grader, eller fryse ned. Så prøv det, jeg trodde det måtte kastes. Så det beklager jeg.

Og oppbevar det i lufttette bokser. Bare husk å støvsuge kjellerboden.

Ikke ts, men går det å feks ha det i stekeovnen på en 60-80.grafer.en stund så kan det beholdes?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke ts, men går det å feks ha det i stekeovnen på en 60-80.grafer.en stund så kan det beholdes?

Ja, det kan en visst. Det var det jeg akkurat leste.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan fryses og siktes etterpå. Men jeg hadde ikke orket å spise det etterpå

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi har også beredskapslager av mel, men har vacumpakket alt melet i separate poser og har det i en plastkasse. Tror dere det holder?😅

(Beklager å spørre i tråden din TS, men ble litt bekymret nå)

Anonymkode: ab974...849

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har også beredskapslager av mel, men har vacumpakket alt melet i separate poser og har det i en plastkasse. Tror dere det holder?😅

(Beklager å spørre i tråden din TS, men ble litt bekymret nå)

Anonymkode: ab974...849

Det kan utvikle seg melbiller selv om det oppbevares i lufttett boks. Sørg for å ha en sirkulasjon i lageret slik at det blir brukt i løpet av 6-12 måneder.

• Liker 6
Skrevet

Æsj. De var ekle. Hva slags bokser skal man bruke for å unngå denslags drit?

Anonymkode: dd3cc...348

Skrevet

Jeg har snurret og knytt en gjennomsiktig brødpose/frysepose rundt hver mel/havregrynspose i skapet mitt. Mannen min synes det er tull, men skulle en pose være infisert så slipper jeg kaste alt i skapet og det vil holde seg inni den ene posen. Jeg er også en som kjøper flere melposer av gangen for å slippe å kjøpe så ofte. 

Anonymkode: 9cce6...973

• Liker 3
Skrevet

Bare ett spørsmål om mel i plastboks eller -pose: Det er ikke noe større fare for at det råtner?

Vi har siktet noe av melet og andre kornprodukter i nærheten, det meste er i en ekstra fryser vi har lånt av naboen nå.

Skrevet

Man skal aldri langtidsoppbevare kilovis av mel… 

• Liker 4
Skrevet

Sikker på at det er mel? 😏 

Anonymkode: c73a2...d3e

• Liker 1
Skrevet

Derfor skal man ikke hamstre billig mel. 

Anonymkode: 55a4c...fd0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...