Gå til innhold

Hva slags tilrettelegging får din «flinke» førsteklassing?ne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snakk med lærer, men: Be gutten fokusere på det sosiale, hvilke andre ting han kan lære på skolen. Det er ikke bare fag som skal læres! 

Anonymkode: 65992...fc1

Joda, men han kjeder seg veldig i timene. De har mer time enn friminutt. Han er en sosial og sånn sett enkel unge. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er veldig stor forskjell fra kommune til kommune, skole til skole og til og med mellom lærere. Du kan be om at han får mer utfordrende oppgaver, eventuelt hospiterer på høyere trinn.

Noen kommuner har veiledere, som denne for Stavanger: https://www.stavanger.kommune.no/barnehage-og-skole/skole/Kvalitet-skolen/elever-med-hoyt-laringspotensial/

Udir har også en veileder: 

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/veileder--tilrettelegging-for-barn-og-elever-med-stort-laringspotensial/

Her har vi en gutt som tar matte over snittet raskt. Av en lærer fikk han vanskeligere oppgaver, men ingen forklaring eller hjelp, så var ikke så motiverende. Senere er han blitt satt i grupper med andre som tar matte raskt og de har sammen fått lære matte for høyere trinn. Det var veldig motiverende. Om vi hadde bodd slik til at det var mulig hadde vi flyttet han til Montessori-skole. 

Anonymkode: 4b1bd...0af

Tusen takk, det høres jo ut som et veldig fint opplegg for ungen din nå :)

Det finnes privatskoler i alle fylker, ofte i alle kommmuner. Steiner, Montesorri, Internasjonal. 

Anonymkode: 7fb6c...6e9

Det er en slags montessori to timer unna (bygdeskole som ble nedlagt), men vil ikke flytte en stor familie bare fordi femåringen kjeder seg på skolen 😅

En skrev her om å tegne mens de andre lærer bokstaver, altså, han får ikke det en gang 🙈 Leksene i leseboka kommer i tre nivåer (og jeg har sagt at han ikke trenger å gjøre noen av dem), men i timene sitter de visst og leser leksene høyt sammen, veldig sakte og to ganger. Han forteller om den her lesinga som om det var noen som trakk ut neglene hans med tang 😬 Han liker gym og uteskole heldigvis.

Skal lese gjennom linkene over her og bli enig med kjæresten om hva vi bør si på samtale neste uke :)

Anonymkode: 753ef...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bytt til privatskole. Offentlig skole er kun for de middelmådige.

Anonymkode: a7723...f52

Uff, men ja. Fryktelig måte å si det på. 
Er det noen internasjonal skole i nærheten? 

Anonymkode: ccc37...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ganske lite faglig før den første høstferien. Fokus er på å bli kjent med resten av klassen, lære reglene og rutinene på skolen. Vet om mange som var ekstremt gode med tall og bokstaver, men så jevnet det seg raskt ut. Dette har vel så mye med interesse som intelligens å gjøre egentlig. Men det fine var at mot jul i første klasse fikk de læringsbrett (iPad). Da jobber alle på sitt nivå. Er man god «låses» neste nivå opp. Er man dårlig får man øve på mer av det samme. Ingen sammenlikner seg med hverandre for man forholder seg til oppgavene på sitt brett. Alle kjenner på riktig nivå av utfordring og mestring. Så kan læreren følge med. Så jeg ville ikke bekymret meg for dette. Det jeg derimot ville fokusert på var det sosiale. Hvis han gråter pga at han kan bokstavene så snakk om hva han gjorde i friminuttet og hvem han vil ha med hjem en dag. Min gutt kunne også bokstaver og regne på forhånd, men han hadde nok av inntrykk som ny på skolen likevel. Snakket masse om hva de hadde gjort på tur i skogen, hvem som hadde slått seg og at læreren var flink til å trøste osv. Bare det å bli kjent med hvor doen er og holde orden på plassen sin i gangen osv er viktige ting på den alderen.

Anonymkode: c7b3d...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Tar ikke lang tid før de andre tar han igjen så han må sannsynligvis ikke kjede seg lenge. 

Anonymkode: d7a2f...318

Jeg ble aldri tatt igjen. Jeg veter hele barneskolen og hele ungdomsskolen. På vgs fikk jeg endelig flinke lærere som skjønte. 

Anonymkode: 2e827...389

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot datteren min gå på privatskole 1 år. Offentlig skole er trent til å ta vare på de som sliter eller har utfordringer. De kan lite om barn som er foran skjema. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skjer ganske lite faglig før den første høstferien. Fokus er på å bli kjent med resten av klassen, lære reglene og rutinene på skolen. Vet om mange som var ekstremt gode med tall og bokstaver, men så jevnet det seg raskt ut. Dette har vel så mye med interesse som intelligens å gjøre egentlig. Men det fine var at mot jul i første klasse fikk de læringsbrett (iPad). Da jobber alle på sitt nivå. Er man god «låses» neste nivå opp. Er man dårlig får man øve på mer av det samme. Ingen sammenlikner seg med hverandre for man forholder seg til oppgavene på sitt brett. Alle kjenner på riktig nivå av utfordring og mestring. Så kan læreren følge med. Så jeg ville ikke bekymret meg for dette. Det jeg derimot ville fokusert på var det sosiale. Hvis han gråter pga at han kan bokstavene så snakk om hva han gjorde i friminuttet og hvem han vil ha med hjem en dag. Min gutt kunne også bokstaver og regne på forhånd, men han hadde nok av inntrykk som ny på skolen likevel. Snakket masse om hva de hadde gjort på tur i skogen, hvem som hadde slått seg og at læreren var flink til å trøste osv. Bare det å bli kjent med hvor doen er og holde orden på plassen sin i gangen osv er viktige ting på den alderen.

Ikke alle skoler bruker iPad i første klasse, heldigvis! Det er en utvikling jeg ikke liker. På vår skole brukes brett senere i barneskolen. 

Jeg har en førsteklassing i år, og ja det har vært mye sosialt.

Men barnet mitt har også lært seg små bokstaver, kan lese lange setninger nå. 

Før skolen begynte kunne hun alle de store bokstavene, men ikke de små. Kunne lese noen ord. 

Sier ikke at hun er et intellektuelt geni, men mye har denne førsteklassen lært på to måneder. 

Anonymkode: ccc37...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene skrev (5 minutter siden):

Jeg lot datteren min gå på privatskole 1 år. Offentlig skole er trent til å ta vare på de som sliter eller har utfordringer. De kan lite om barn som er foran skjema. 

den offentlige skolen i Norge er egentlig ikke særlig flinke til å ta hånd om unger som henger etter i fagene heller.

når jeg gikk siste året på barneskolen, så var det fremdeles ett par unger som hadde lese-ferdigheter på nivå som andre klasse eller tredje klasse.

Anonymkode: 0c3e8...4db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er han så flink kan han kanskje hoppe over 2 klassetrinn det gjorde min

Anonymkode: f8e7f...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ganske lite faglig før den første høstferien. Fokus er på å bli kjent med resten av klassen, lære reglene og rutinene på skolen. Vet om mange som var ekstremt gode med tall og bokstaver, men så jevnet det seg raskt ut. 

Det som er trist med den norske skolen er at det virker som dette er målet, at det skal jevne seg ut, ikke at alle skal få utvikle seg ut fra sine forutsetninger. 

Anonymkode: 56bcb...6b5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bytt til privatskole. Offentlig skole er kun for de middelmådige.

Anonymkode: a7723...f52

Ikke bedre på privatskoler på barnetrinnene

Anonymkode: 733d5...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er han så flink kan han kanskje hoppe over 2 klassetrinn det gjorde min

Anonymkode: f8e7f...009

Det er ikke mulig i Norge

Anonymkode: 733d5...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Tar ikke lang tid før de andre tar han igjen så han må sannsynligvis ikke kjede seg lenge. 

Anonymkode: d7a2f...318

Mest sannsynlig så må han det hele grunnskolen, faren er at han kjeder seg så mye at han begynner å drite helt i skolen

Anonymkode: e007a...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle skoler bruker iPad i første klasse, heldigvis! Det er en utvikling jeg ikke liker. På vår skole brukes brett senere i barneskolen. 

Hva er galt med å bruke iPad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Hva er galt med å bruke iPad?

En femteklassing jeg kjenner kan ikke å skrive for hånd. For de har bare lært å skrive på iPad. I min verden er det en veldig dårlig utvikling. 

Anonymkode: 1f765...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

En femteklassing jeg kjenner kan ikke å skrive for hånd. For de har bare lært å skrive på iPad. I min verden er det en veldig dårlig utvikling. 

Ja det er ikke helt bra (selv om man i dag i skriver så mye annet enn navnet sitt for hånd) men dette er jo et ekstremt tilfelle da, tror ikke dette gjelder mange som kun kan skrive på iPad og ikke noe for hånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange idag som går ut av barneskolen uten å kunne lese og skrive. 

Anonymkode: 24eca...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da har enten det barnet en diagnose eller foreldre som gir en god gammaldags F i om det kan skrive for hånd eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (6 minutter siden):

Da har enten det barnet en diagnose eller foreldre som gir en god gammaldags F i om det kan skrive for hånd eller ei.

Her på skolen har 12 av 14 gutter krav på spesialundervisning. Når mener du skolen skal ta selvkritikk, når 100% av elevene går ut av skolen uten å kunne lese og skrive? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på skolen har 12 av 14 gutter krav på spesialundervisning. Når mener du skolen skal ta selvkritikk, når 100% av elevene går ut av skolen uten å kunne lese og skrive? 

Wow da må det være noe alvorlig gale med den skolen. Og selvfølgelig skal en ikke være analfabet når en er ferdig med småtrinnet (1-3/4). Med mindre der er diagnoser inne i bildet

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må jo bli fortalt/akseptere at det går kjempesakte (for han) de første (kanskje alle) årene, da fokus er å få med alle og han åpenbart er svært faglig god for alderen. Det vil hjelpe han veldig sosialt om han forstår dette, og ikke "hoverer" eller prater høylydt ned nivået dersom han sitter rett ved siden av barn som synes dette er vanskelig. Men like selvsagt skal han ikke trenge å sitte og gjøre det samme som de andre. Ekstremt motivasjonsdrepende og ødeleggende for videre læring og skolegang.

Våre har vært tidlig ute i matte og tildels lesing. Vi har laget lekser selv når ikke lærerne har hatt kapasitet til å tilpasse, og vi har sett vekk fra utdelt lekse. Barna har gjerne fått bøker fra høyere trinn å jobbe med på skolen, men ikke alltid. Varierende fra lærer til lærer. En lærer presterte å si "ja, men hva skal han gjøre i 5. klasse da, dersom han får 5. klasse-boka nå?" 😳🤦‍♀️

Anonymkode: 4d355...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...