AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #1 Skrevet 13. oktober 2022 Gutt, fyller straks seks. Han lærte seg selv å lese for ca tre år siden, og har «jobbet» med ganging og pluss og minus med store tall omtrent like lenge (jobbet med vil si at han selv stiller spørsmålet og selv svarer på det, eller «mamma om 550 år er du og pappa 638 år til sammen, da er det bare xx igjen til tusen!» Vi voksne tar noen ganger frem kalkulator på mobilen for å sjekke om han bare dikter opp, men det pleier å stemme 😆 Han har også tre storesøstre i tenårene som selvfølgelig synes det er morsomt og diller mye med han). Uansett, han var veldig ivrig før skolestart, de første ukene synes han det var kjedelig, men var fremdeles blid, men nå kommer han hjem og gråter fordi de FREMDELES jobber med bokstaver og kopiark og enkle tall og former. Må jeg forvente at han sitter med LE SI OS SOL og sånt helt til hele klassen har skjønt det? Han spurte meg hvorfor han må være der når han allerede kan det, og jeg hadde liksom ikke noe godt svar. Både jeg og kjæresten var helt vanlig flinke på skolen, det samme med de eldste ungene, så jeg er usikker på hva jeg bør gjøre. Anonymkode: 753ef...7ea
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #2 Skrevet 13. oktober 2022 Du må ta en samtale med lærer, og der er uansett på tide hvis dere har kommet så langt i første klasse uten foreldresamtale. Anonymkode: ddfc9...7f9 5 1
Fru Uperfekt Skrevet 13. oktober 2022 #3 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Gutt, fyller straks seks. Han lærte seg selv å lese for ca tre år siden, og har «jobbet» med ganging og pluss og minus med store tall omtrent like lenge (jobbet med vil si at han selv stiller spørsmålet og selv svarer på det, eller «mamma om 550 år er du og pappa 638 år til sammen, da er det bare xx igjen til tusen!» Vi voksne tar noen ganger frem kalkulator på mobilen for å sjekke om han bare dikter opp, men det pleier å stemme 😆 Han har også tre storesøstre i tenårene som selvfølgelig synes det er morsomt og diller mye med han). Uansett, han var veldig ivrig før skolestart, de første ukene synes han det var kjedelig, men var fremdeles blid, men nå kommer han hjem og gråter fordi de FREMDELES jobber med bokstaver og kopiark og enkle tall og former. Må jeg forvente at han sitter med LE SI OS SOL og sånt helt til hele klassen har skjønt det? Han spurte meg hvorfor han må være der når han allerede kan det, og jeg hadde liksom ikke noe godt svar. Både jeg og kjæresten var helt vanlig flinke på skolen, det samme med de eldste ungene, så jeg er usikker på hva jeg bør gjøre. Anonymkode: 753ef...7ea Beklager men tilrettelagt undervisning kan du nesten se langt etter, de er ikke flinke på det i den norske skole 5 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #4 Skrevet 13. oktober 2022 Bytt til privatskole. Offentlig skole er kun for de middelmådige. Anonymkode: a7723...f52 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #5 Skrevet 13. oktober 2022 Skal ha samtale på tirsdag, har lyst til å vite litt hva jeg skal si 😅Finnes ikke privatskoler her vi bor. Anonymkode: 753ef...7ea
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #6 Skrevet 13. oktober 2022 Snakk med lærer, men: Be gutten fokusere på det sosiale, hvilke andre ting han kan lære på skolen. Det er ikke bare fag som skal læres! Anonymkode: 65992...fc1 13 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #7 Skrevet 13. oktober 2022 Tar ikke lang tid før de andre tar han igjen så han må sannsynligvis ikke kjede seg lenge. Anonymkode: d7a2f...318 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #8 Skrevet 13. oktober 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tar ikke lang tid før de andre tar han igjen så han må sannsynligvis ikke kjede seg lenge. Anonymkode: d7a2f...318 Det stemmer ikke nødvendigvis. Følte jeg ventet hele barneskolen. Egentlig først på videregående man begynte å lære litt. Jeg håpet det ikke lenger var sånn i skolen at man måtte sitte og tegne og vente på at de andre skulle bli ferdige med å lære bokstavene. Anonymkode: 56bcb...6b5 6 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #9 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tar ikke lang tid før de andre tar han igjen så han må sannsynligvis ikke kjede seg lenge. Anonymkode: d7a2f...318 Jeg kjedet meg ut gymnaset. Det er mange timer hvor du kan alt fra før. Anonymkode: 1b892...240 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #10 Skrevet 13. oktober 2022 Hos oss ble de delt inn i grupper ganske raskt, men mulig det ikke var før høstferien. I hvertfall var leseleksene diferansierte, og matte også tror jeg, helt fra starten i første. Det er jo mange som kan lese, og mange som bruker opp mot hele første året på å lære det. Det var jo mye «ukas bokstav» helt i starten, men så fikk de små bøker med seg hjem, og de var nivå tilpasset. Snakket de ikke noe om det på foreldremøte, «tiey», nivåinndeling ol? Hos oss husker jeg de gjorde det i norsk og matte, men ikke engelsk, for det er så lite i første(noen var flytende, andre kunne ikke er ord). Læreren sa at uansett var nivåforskjellen i klassen vel så store i norsk. Anonymkode: ddfc9...7f9
Arkana Skrevet 13. oktober 2022 #11 Skrevet 13. oktober 2022 (endret) Han fikk mattebøker for høyere klassetrinn. Matteleksene ble gjort i Multi smart øving så der fikk han beskjed om å gjøre oppgaver på det nivået han ønsket og ikke bry seg om klassens lekser. I norsk får alle tilpassede leselekser så det er null problem. Hver elev låner bøker etter eget nivå på skolebiblioteket så det er ikke nødvendig å øve på korte ord når man kan lese lange bøker. Noen skoler tilbyr også forsering i enkelte fag. AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Tar ikke lang tid før de andre tar han igjen så han må sannsynligvis ikke kjede seg lenge. Anonymkode: d7a2f...318 Dette er nok noe som en del med gjennomsnittlige barn håper på, men som erfaringsmessig sjelden stemmer. Min har fremdeles et klart faglig forsprang nå på ungdomsskolen. Jeg ble heller ikke tatt igjen hverken på barneskolen, ungdomsskolen eller videregående. Jeg var heldig og fikk tilpassede lekser så jeg kjedet meg sjelden. Og uansett om noen kanskje blir tatt igjen om ett år eller fem skal de ikke måtte kjede seg mens de venter. Endret 13. oktober 2022 av Arkana 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #12 Skrevet 13. oktober 2022 Det er veldig stor forskjell fra kommune til kommune, skole til skole og til og med mellom lærere. Du kan be om at han får mer utfordrende oppgaver, eventuelt hospiterer på høyere trinn. Noen kommuner har veiledere, som denne for Stavanger: https://www.stavanger.kommune.no/barnehage-og-skole/skole/Kvalitet-skolen/elever-med-hoyt-laringspotensial/ Udir har også en veileder: https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/veileder--tilrettelegging-for-barn-og-elever-med-stort-laringspotensial/ Her har vi en gutt som tar matte over snittet raskt. Av en lærer fikk han vanskeligere oppgaver, men ingen forklaring eller hjelp, så var ikke så motiverende. Senere er han blitt satt i grupper med andre som tar matte raskt og de har sammen fått lære matte for høyere trinn. Det var veldig motiverende. Om vi hadde bodd slik til at det var mulig hadde vi flyttet han til Montessori-skole. Anonymkode: 4b1bd...0af 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #13 Skrevet 13. oktober 2022 Egentlig sier det mye om norske holdninger til dette når TS føler hun må skrive "flinke" i anførselstegn. Det burde vært lov å være flink uten at man blir holdt tilbake. Anonymkode: 56bcb...6b5 3 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #14 Skrevet 13. oktober 2022 Har de ikke kommet lenger. Jeg fikk begynne på skolen ett år tidligere, det blir jo nå vanlig alder for skolestart. Jeg hadde også lest og skrevet siden jeg var 3, nesten 4. men måtte begynne skolestarten med å skrive A A A a a a før man fikk gå videre til BBBbbb, osv. læreren mente at hvis man kunne det fra før, så fikk man jo øve på å skrive penere😑 ingen tilrettelegging i det hele tatt, og barnet kjeder seg. Kom til ungdomsskolen egentlig før det kom utfordringer. Da var jeg allerede godt vant til å ikke følge med, skulke og bråke. Elendig opplegg. Anonymkode: d066b...e85 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #15 Skrevet 13. oktober 2022 Meg over, jeg begynte på skolen i 1989. Derfor jeg er overrasket at det fortsatt er sånn 🙃 Anonymkode: d066b...e85 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #16 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal ha samtale på tirsdag, har lyst til å vite litt hva jeg skal si 😅Finnes ikke privatskoler her vi bor. Anonymkode: 753ef...7ea Det finnes privatskoler i alle fylker, ofte i alle kommmuner. Steiner, Montesorri, Internasjonal. Anonymkode: 7fb6c...6e9 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #17 Skrevet 13. oktober 2022 Dere må jo be om en veldig snarlig samtale med kontaktlæreren. Det er meget mulig at hen ikke har catchet hvor mye barnet deres allerede kan i fht pensum. Det er viktig at barn får tilpassede lekser ellers kan de fort utagere på andre måter (som gråt, krangling osv). Men ja det er minst like mye som skal læres sosialt. Og misunnelse er veldig vanskelig, om deres barn får tilpassede lekser så er det ingen grunn til å fortelle det til noen. Det oppfattes fort som skryt. Anonymkode: fceeb...d70 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #18 Skrevet 13. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Gutt, fyller straks seks. Han lærte seg selv å lese for ca tre år siden, og har «jobbet» med ganging og pluss og minus med store tall omtrent like lenge (jobbet med vil si at han selv stiller spørsmålet og selv svarer på det, eller «mamma om 550 år er du og pappa 638 år til sammen, da er det bare xx igjen til tusen!» Vi voksne tar noen ganger frem kalkulator på mobilen for å sjekke om han bare dikter opp, men det pleier å stemme 😆 Han har også tre storesøstre i tenårene som selvfølgelig synes det er morsomt og diller mye med han). Uansett, han var veldig ivrig før skolestart, de første ukene synes han det var kjedelig, men var fremdeles blid, men nå kommer han hjem og gråter fordi de FREMDELES jobber med bokstaver og kopiark og enkle tall og former. Må jeg forvente at han sitter med LE SI OS SOL og sånt helt til hele klassen har skjønt det? Han spurte meg hvorfor han må være der når han allerede kan det, og jeg hadde liksom ikke noe godt svar. Både jeg og kjæresten var helt vanlig flinke på skolen, det samme med de eldste ungene, så jeg er usikker på hva jeg bør gjøre. Anonymkode: 753ef...7ea Jeg jobber som lærer og ville ha gitt denne gutten mye å bryne seg på. Mange av de som med tiden utvikler skolevegring er svært oppegående barn som kjeder seg på skolen. Derfor er det viktig at undervisningen tilpasses dem på riktig måte. Er læreren til barnet ditt pedagog? (1 av 5 er jo ikke det.) Anonymkode: 76dbb...8b9 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #19 Skrevet 13. oktober 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Dere må jo be om en veldig snarlig samtale med kontaktlæreren. Det er meget mulig at hen ikke har catchet hvor mye barnet deres allerede kan i fht pensum. Det er viktig at barn får tilpassede lekser ellers kan de fort utagere på andre måter (som gråt, krangling osv). Men ja det er minst like mye som skal læres sosialt. Og misunnelse er veldig vanskelig, om deres barn får tilpassede lekser så er det ingen grunn til å fortelle det til noen. Det oppfattes fort som skryt. Anonymkode: fceeb...d70 På min skole kartlegges alle førsteklassinger godt før høstferien slik at de skal få mestre etter nivå. Her får barna tilpassede lekser og vi snakker åpent om det i klassen dersom noen spør. Det skal være lov å være god i noe. Alle er jo det. Misunnelse oppstår gjerne der de lurer på hvorfor andre får slik eller sånn. Vi heier hverandre frem. Anonymkode: 76dbb...8b9 2 1 1
Arkana Skrevet 13. oktober 2022 #20 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Meg over, jeg begynte på skolen i 1989. Derfor jeg er overrasket at det fortsatt er sånn 🙃 Anonymkode: d066b...e85 Dessverre er nok tilrettelegging ofte lærer- og skoleavhengig, både nå og på 80-tallet. Jeg begynte på skolen fire år før deg og husker jeg fikk skrive historier i stedet for bokstaver og jeg hadde egne mattebøker. Jeg lærte meg selv å lese da jeg var 3 år og hadde skrevet lange historie før jeg begynte på skolen så å bruke tid på å sirlig skrive enkeltbokstaver i en bok ville jo vært helt meningsløst slik du selv sier. Samtidig tror jeg også at en del foreldre er litt urealistiske i forhold til hva slags tilrettelegging man kan forvente. Alle barn har krav på tilrettelagt undervisning, men tilrettelagt er ikke det samme som optimal. Jeg synes man kan forvente at barnet ikke trenger gjøre helt meningsløse oppgaver som helt åpenbart er langt under barnets nivå, men man kan ikke forvente at alt skal være perfekt tilpasset på alle måter. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå