Entern Skrevet 13. oktober 2022 #41 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvis veldig få ønsker bruker bibliotek som "bibliotek" og "andre" ikke besøker det, så risikerer man at biblioteket blir lagt ned? Anonymkode: b2ee8...a6d Greit nok, men drittfolk som skal sitte og bråke kan holde seg langt unna 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #42 Del Skrevet 13. oktober 2022 5 minutter siden, Entern said: Fordi jeg ønsker å benytte biblioteket, lettere å konsentrere seg der. 4 minutter siden, Entern said: Masse forstyrrelser hjemme, de sjal du slippe på biblioteket. Men er det egentlig stat/kommune og skattepengene som skal brukes for at noen blir forstyrret eller ikke klarer å konsentrere seg i sine egne hjem? Anonymkode: b2ee8...a6d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #43 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvorfor er det nødvendig å ha slike aktiviteter på et bibliotek? Like dumt som å tømme svømmebassenget for vann for at noen skal ha konsert eller danse på bassengbunnen i steden for at de som vil svømme og bade får være der. Eller at håndballspillerne må spille kamp på et fotballbane fordi skihoppere skal trene på håndballbanen. Anonymkode: cece2...6a5 Nå ser jeg for meg en gjeng skihoppere som trener på en håndballbane og ler så jeg snøfter som en liten gris. Anonymkode: 64001...850 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #44 Del Skrevet 13. oktober 2022 2 minutter siden, FrøkenMånestråle said: Synes det er kjempeflott at de prøver å få biblioteket til å bli en møteplass. Et sted der man ikke må liste seg på tå som i gamle dager. 😄 Hvis man vil ha stillhet så er det jo bare å sette seg på lesesalen eller i de mer "rolige" avdelingene på biblioteket. Der det er folk blir det raskt lyd. Hvis man vil ha det helt stille så er det nok best å bli hjemme for så stille blir det ikke på noen av bibliotekene i byene iallfall. Helt enig i dette🙂 Anonymkode: b2ee8...a6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 13. oktober 2022 #45 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men er det egentlig stat/kommune og skattepengene som skal brukes for at noen blir forstyrret eller ikke klarer å konsentrere seg i sine egne hjem? Anonymkode: b2ee8...a6d Et bibliotek skal være et rolig sted der man skal kunne lese i fred. Bråkete undermålere kan møtes på cafeer og pubber og bråke der. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 13. oktober 2022 #46 Del Skrevet 13. oktober 2022 Entern skrev (1 minutt siden): Et bibliotek skal være et rolig sted der man skal kunne lese i fred. Bråkete undermålere kan møtes på cafeer og pubber og bråke der. En av grunnene for at biblioteket er genialt er jo fordi det i utgangspunktet er et gratis sted der du kan oppholde deg uten at man forventer at man skal bruke penger. Cafe og pub blir noe helt annet. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 13. oktober 2022 #47 Del Skrevet 13. oktober 2022 Å! Jeg husker det var en eldre herremann på GS på Blindern som gikk bort og snakket til noen jenter som skravlet høylytt i vei og sa at «det her er et bibliotek og da er man stille!» Det ble stille Synd man knapt har den typen folk lenger. 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazydoglady Skrevet 13. oktober 2022 #48 Del Skrevet 13. oktober 2022 Og synes man oppriktig at det er ett stort problem med bråk så tenker jeg man kan 1. Ta det opp med "ditt" bibliotek å prøve å endre på det. Eller 2. Komme med forslag/ønske, feks ett rom (med dør som kan lukkes) forbeholdt de som ønsker det helt stille å rolig. Ett leserom om du vil. Helt sikkert ikke noe vanskeligere å få til det enn det er å sette opp ett spillerom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #49 Del Skrevet 13. oktober 2022 Veldig synd, men det har blitt sånn fordi bibliotekene må følge med i tiden for ikke å bli lagt ned. Det har blitt mer og mer lydforurensning i samfunnet vårt, og det er liksom ikke hipt nok hvis det ikke er lyd overalt. Dette er faktisk skadelig på sikt, og man har godt av å ha det stille innimellom. Flere og flere får tinnitus pga høyt lydnivå på headset eller konserter, og på kino er lyden så høy at folk har begynt med ørepropper. Det er jammen ikke lett for de som er lydsensitive... Anonymkode: c4b80...52e 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #50 Del Skrevet 13. oktober 2022 3 minutter siden, Entern said: Greit nok, men drittfolk som skal sitte og bråke kan holde seg langt unna 1 minutt siden, Entern said: Et bibliotek skal være et rolig sted der man skal kunne lese i fred. Bråkete undermålere kan møtes på cafeer og pubber og bråke der. Bråk er jo subjektivt og hvor er det de 2-3 som sitter å studerer sammen som skal finne seg andre steder og være? Og ikke den ene som skal sitte musestille og lese? Anonymkode: b2ee8...a6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 13. oktober 2022 #51 Del Skrevet 13. oktober 2022 Biblioteker varierer veldig da. Synes f.eks. Biblioteket på Majorstua i Oslo er veldig bra, der er det stille og fredelig stort sett, mest studenter og elever og sånn som leser og skriver 😀 arrangementene forstyrrer ikke 😀 Har selvsagt skjedd det dukker opp evneveike rasshøl som skravler i mobil der og men heldigvis ekstremt sjelden, har bare vært skikkelig ille 1 gang. Biblioteket på Lillehammer derimot er mye dårligere, få sitteplasser og bygget er ekstremt lytt. Finnes stillerom men innimellom kommer det evneveike rasshøl med eller uten mobil dit og, gjerne folk som ikke forstår «stillerom». 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 13. oktober 2022 #52 Del Skrevet 13. oktober 2022 Peanut skrev (6 minutter siden): Å! Jeg husker det var en eldre herremann på GS på Blindern som gikk bort og snakket til noen jenter som skravlet høylytt i vei og sa at «det her er et bibliotek og da er man stille!» Det ble stille Synd man knapt har den typen folk lenger. Enig! 🥰 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #53 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bråk er jo subjektivt og hvor er det de 2-3 som sitter å studerer sammen som skal finne seg andre steder og være? Og ikke den ene som skal sitte musestille og lese? Anonymkode: b2ee8...a6d For min del må alle de mere enn gjerne være der. Det er tenåringsgjengene som sitter i store klynger og spiller PlayStation og brøler som jeg syns er forstyrrende. Anonymkode: c2f60...ca6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 13. oktober 2022 #54 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bråk er jo subjektivt og hvor er det de 2-3 som sitter å studerer sammen som skal finne seg andre steder og være? Og ikke den ene som skal sitte musestille og lese? Anonymkode: b2ee8...a6d 2-3 som studerer sammen og snakker lavt er ikke bråk. Folk som prater høylytt i mobil er bråk. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 13. oktober 2022 #55 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Veldig synd, men det har blitt sånn fordi bibliotekene må følge med i tiden for ikke å bli lagt ned. Det har blitt mer og mer lydforurensning i samfunnet vårt, og det er liksom ikke hipt nok hvis det ikke er lyd overalt. Dette er faktisk skadelig på sikt, og man har godt av å ha det stille innimellom. Flere og flere får tinnitus pga høyt lydnivå på headset eller konserter, og på kino er lyden så høy at folk har begynt med ørepropper. Det er jammen ikke lett for de som er lydsensitive... Anonymkode: c4b80...52e Ja det er gode poenger 👍 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 13. oktober 2022 #56 Del Skrevet 13. oktober 2022 FrøkenMånestråle skrev (8 minutter siden): En av grunnene for at biblioteket er genialt er jo fordi det i utgangspunktet er et gratis sted der du kan oppholde deg uten at man forventer at man skal bruke penger. Cafe og pub blir noe helt annet. Det kan man og gjøre på en benk i parken. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #57 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): De gamer og sitter på dataen når de er på biblioteket. De leser ikke. Anonymkode: c2f60...ca6 Eller sitter og tramper takten til youtube. Jeg har vert på kurs for mine utfordringer med tinnitus. Lysforurensning er ett stort problem. Biblioteket her jeg bor er som oftest stille, en av de sjeldne stedene jeg kan gå uten å bli totalt tappet for energi. Slike rom er viktige. Anonymkode: 2c51a...a79 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AprilRyan Skrevet 13. oktober 2022 #58 Del Skrevet 13. oktober 2022 (endret) Jeg tror det er usannsynlig at biblioteket skal bli sånn som det var før og det ønsker ikke jeg egentlig. Man kunne knapt åpne kjeften før det var "hysj", men jeg savner at det er mer stille områder på bibliotek. Her jeg bor er det åpent hele veien ned på biblioteket så det blir egentlig ikke stille. Ikke engang på det som skal være en lesesal så er det stille. I tillegg er det ofte arrangementer osv. Da jeg studerte så var det heller ikke stille på biblioteket på universitetet og jeg må ha det ganske stille for å kunne konsentrere meg. Der var det prating og mas konstant, og så kan man jo si at det bare er å dra hjem, men så er det noe med det å komme seg ut og studere litt andre steder. Det opplevde jeg som positivt i hvert fall. Så jeg kunne tenke meg at det var områder der det var ro og kanskje til og med stille områder uten andres kakling. Enkelte bibliotek har fortsatt områder der det er ganske stille, men det virker som det kommer an på utforming av selve bygget. Endret 13. oktober 2022 av AprilRyan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 13. oktober 2022 #59 Del Skrevet 13. oktober 2022 Entern skrev (8 minutter siden): Det kan man og gjøre på en benk i parken. Nja, er ikke helt det samme som å sitte inne et sted. Dessuten så har vi ikke akkurat "sitte på benk" temperaturer året rundt her til lands. Det er uansett bibliotekene som har lagt opp til at de skal gjøre ting på denne måten. Hvis man skulle blitt møtt med "hysj hysj sure damer" så hadde ikke bibliotekene overlevd, de må innrette seg etter tiden vi lever i og det er rett og slett ikke nok med et stille sted og bare bøker. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 13. oktober 2022 #60 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eller sitter og tramper takten til youtube. Jeg har vert på kurs for mine utfordringer med tinnitus. Lysforurensning er ett stort problem. Biblioteket her jeg bor er som oftest stille, en av de sjeldne stedene jeg kan gå uten å bli totalt tappet for energi. Slike rom er viktige. Anonymkode: 2c51a...a79 Ja enig. Viktig med et sted man kan føle fred og ro. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå