AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #1 Del Skrevet 13. oktober 2022 Jeg trives ikke lenger med å gå på biblioteket, siden det ikke lenger er som da jeg var barn og ungdom og man skulle være stille for å gi alle lesero. Nå er det høylytt snakking av alle, barn hviner, roper og leker og voksne samles i skravlegrupper. Det arrangeres t o m minikonserter o l. Jeg synes dette er veldig spesielt! Særlig på "mitt" bibliotek, Øvre Eiker/Hokksund, hvor det er festsal/kantine vegg i vegg i rådhuset og Kultursal rett over veien. Trist at hensikten med et bibliotek, nemlig bøker, studier og lesing blir nedprioritert. Enig? Noen som er enige? Anonymkode: cece2...6a5 23 6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #2 Del Skrevet 13. oktober 2022 Enig. Det er bråk over alt, det hadde vært fint med i alle fall denne ene arena med stillhet. Bor i Oslo så en del bibliotek å velge i, og er svært forskjellig fra sted til sted hva de gjør med stillhet. Men helt tyst er det ikke noen sted. Anonymkode: efcde...113 22 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #3 Del Skrevet 13. oktober 2022 JA Folk prater så ekstremt høyt der inne! Tar nettstudier, og vurderer ofte å dra hjem fra biblioteket pga. bråket. Men jeg trenger jo egentlig å komme meg ut😐 Anonymkode: a6521...84b 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #4 Del Skrevet 13. oktober 2022 Det virker som folk har mistet evnen til å være stille. Se bare hvordan det har blitt på kino, før var det rimelig selvfølgelig å ikke prate i telefonen der inne. Men nå? Og på bussen pleide folk sitte med hodetelefoner, nå hører stadig flere på musikk over høyttaler. Anonymkode: d4432...5e9 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym11223344 Skrevet 13. oktober 2022 #5 Del Skrevet 13. oktober 2022 Enig, men stillhet er ikke i tiden, så bråket har nok kommet for å bli. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #6 Del Skrevet 13. oktober 2022 Det skyldes nok en modernisering av synet på biblioteket og dets plass i samfunnet i vår digitale tidsalder. At bibliotekene ikke bare er støvete oppbevaringshyller for litteratur og lesesal, men en kulturell arena for innbyggerene. Noe som er nedfelt i lovens formålsparagraf når det gjelder folkebibliotekene. Så den allmenne hensikt med bibliotek har endret seg siste 30-40 år. Anonymkode: b4b8f...e0f 13 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #7 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det skyldes nok en modernisering av synet på biblioteket og dets plass i samfunnet i vår digitale tidsalder. At bibliotekene ikke bare er støvete oppbevaringshyller for litteratur og lesesal, men en kulturell arena for innbyggerene. Noe som er nedfelt i lovens formålsparagraf når det gjelder folkebibliotekene. Så den allmenne hensikt med bibliotek har endret seg siste 30-40 år. Anonymkode: b4b8f...e0f Det er jammen synd. For snakking, leik og konserter kan foregå mange andre steder, mens det kun er bøker på biblioteket. Anonymkode: cece2...6a5 13 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #8 Del Skrevet 13. oktober 2022 For øvrig har jo mange bibliotek meråpent hvor man har mulighet til å låse seg inn utenfor åpningstiden, og på mitt er det da absolutt mulighet å finne tid for å sitte der i fred og ro. Anonymkode: b4b8f...e0f 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #9 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jammen synd. For snakking, leik og konserter kan foregå mange andre steder, mens det kun er bøker på biblioteket. Anonymkode: cece2...6a5 På de bibliotekene jeg kjenner til har konserter alltid vært en aktivitet lagt til etter ordinær åpningstid. Når det gjelder leik så er det vel både begrenset hvor utagerende og forstyrrende det er, klart vi alle er forskjellige, men jeg heier på alle tiltak som bringer flere småbarnsfamilier og ungdommer inn til litteraturen enn å være låst til en skjerm. Anonymkode: b4b8f...e0f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #10 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er jammen synd. For snakking, leik og konserter kan foregå mange andre steder, mens det kun er bøker på biblioteket. Anonymkode: cece2...6a5 Enig, hehe. Biblioteket har visst blitt et lekeland. Anonymkode: 1e28c...a61 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #11 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Enig, hehe. Biblioteket har visst blitt et lekeland. Anonymkode: 1e28c...a61 Jeg har jobbet ved tre nabobibliotek etter 2010, jeg har også brukt tre andre bibliotek i samme region - inkludert regionsstorbyen uten å ha følt på tilsvarende. Det har vært et fåtall tilfeller vi har måtte be om litt lavere lydnivå. Men hadde brukere ytret misnøye, så hadde vi selvsagt fulgt det opp om det var noe å følge opp. Så blir det for mye så anbefaler jeg å snakke med ansatte, biblioteket skal være et sted for alle Anonymkode: b4b8f...e0f 1 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 13. oktober 2022 #12 Del Skrevet 13. oktober 2022 Jeg har ikke merket så mye til det på de bibliotekene jeg bruker. Det har kanskje noe med rominndeling å gjøre? Jeg har registrert at det foregår konserter osv. der, men de lukker jo dørene, så det er ikke plagsomt. Det er mange rom og avdelinger, så det er kanskje derfor det funker så godt her. Den eneste gangen jeg har tenkt det var plagsomt, var en helg det var noe rollespill-greier for barn, da sprang de rundt overalt i kostymer og hoiet og skrek, men det var altså et engangstilfelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 13. oktober 2022 #13 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det virker som folk har mistet evnen til å være stille. Se bare hvordan det har blitt på kino, før var det rimelig selvfølgelig å ikke prate i telefonen der inne. Men nå? Og på bussen pleide folk sitte med hodetelefoner, nå hører stadig flere på musikk over høyttaler. Anonymkode: d4432...5e9 Ja, det er jo en ting, men jeg reagerer enda mer på at så mange snakker i telefon, har på musikk osv. når de går tur i naturen. Jeg kan skjønne det hvis man jogger på asfalt eller på tredemølle, men på fjellet/ i marka? Og noen har jo faktisk musikk/podcast/gudvethva uten høretelefoner også, så alle vi andre hører det også. Det synes jeg er spesielt, vi er jo forskjellige, men jeg synes jo en stor del av det å gå på tur i naturen er de naturlige lydene av fugler, bekker, rasling av løv osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #14 Del Skrevet 13. oktober 2022 Enig. Her i byen er folkebiblioteket i et åpent landskap sammen med kinoens lokale, kiosk og café, kulturhuset osv. Det er bare bråk og lite ro og kronisk gjennomtrekk med folk. Foretrekker de klassiske bibliotekene. Forsøkene på å gjøre det så moderne og hipt har motsatt virkning. Jeg bruker ikke biblioteket her. Anonymkode: 77f26...280 6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #15 Del Skrevet 13. oktober 2022 De aller fleste bibliotek har da en stille lesesal til de som vil ha full stillhet til å lese... Gå nå inn dit. Hvorfor skal alt av tilbud og kultur droppes for alle andre fordi du ikke gidder gå inn på lesesalen? Anonymkode: 18ca2...a6d 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #16 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): De aller fleste bibliotek har da en stille lesesal til de som vil ha full stillhet til å lese... Gå nå inn dit. Hvorfor skal alt av tilbud og kultur droppes for alle andre fordi du ikke gidder gå inn på lesesalen? Anonymkode: 18ca2...a6d Er ikke sånn det skal være da. Herregud. Bibliotek skal være stille. Anonymkode: 77f26...280 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #17 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): De aller fleste bibliotek har da en stille lesesal til de som vil ha full stillhet til å lese... Gå nå inn dit. Hvorfor skal alt av tilbud og kultur droppes for alle andre fordi du ikke gidder gå inn på lesesalen? Anonymkode: 18ca2...a6d Men hvorfor er det nødvendig å ha slike aktiviteter på et bibliotek? Like dumt som å tømme svømmebassenget for vann for at noen skal ha konsert eller danse på bassengbunnen i steden for at de som vil svømme og bade får være der. Eller at håndballspillerne må spille kamp på et fotballbane fordi skihoppere skal trene på håndballbanen. Anonymkode: cece2...6a5 8 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #18 Del Skrevet 13. oktober 2022 Det er da stille på biblioteket, stort sett? Folkebiblioteket i Trondheim er da sjeldent noe annet enn stille, og det samme gjelder biblioteket i en mindre by jeg opprinnelig er fra. Bibliotekene holdes jo i live og aktuelle av at det foregår arrangementer og kulturinitiativer der innimellom, så det ser jeg ikke på som et problem. Anonymkode: f2d60...886 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #19 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): De aller fleste bibliotek har da en stille lesesal til de som vil ha full stillhet til å lese... Gå nå inn dit. Hvorfor skal alt av tilbud og kultur droppes for alle andre fordi du ikke gidder gå inn på lesesalen? Anonymkode: 18ca2...a6d ikke alle har lesesal nei. Anonymkode: efcde...113 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #20 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hvorfor er det nødvendig å ha slike aktiviteter på et bibliotek? Like dumt som å tømme svømmebassenget for vann for at noen skal ha konsert eller danse på bassengbunnen i steden for at de som vil svømme og bade får være der. Eller at håndballspillerne må spille kamp på et fotballbane fordi skihoppere skal trene på håndballbanen. Anonymkode: cece2...6a5 Hysj, ikke lag for god ideer nå. Konsert i et tomt basseng kan jo potensielt gi en interessant lydopplevelsen 🤔😄 Men nei, det er på langt nær like dumt at bibliotek er en arena for mer enn det var når færre og færre brukte de. Jo mer biblioteket brukes, jo mindre sjanse er det at budsjettet deres røres. Tro meg, kultur er det første som ryker om en kommune må spare noen kroner. Uansett er jo biblioteket ditt stengt ut neste uke, så du får nyte stillheten mens du kan 😄 Anonymkode: b4b8f...e0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå