Thalis Skrevet 17. oktober 2022 #21 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva tenker du en god sum å be om? Anonymkode: 229f4...243 Det er er vanskelig spørsmål - for det er mange faktorer som spiller inn. Hvilken kommune, fagkrets, generell lærermangel, mange søkere, hvor mye du trenger jobben osv (for du kan risikere at de tar noen andre) men å be om 10-15K som personlig tillegg er muligens fornuftig (jo yngre du er, jo større er gevinsten fordi tillegget kommer hvert år.) men dette er som sagt vanskelig å gi råd på, uten å kjenne den nøyaktige situasjonen (og så kan det være at rektor overlater alt til HR-avdelingen)
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #22 Skrevet 17. oktober 2022 Jeg er sykepleier (men vi har samme lønnstabell i KS) og fikk meg nylig jobb i en liten kommune. Jeg fikk tilbud om stillingen og sa at jeg ønsket å takke ja, men at jeg ønsket høyere lønn. Fikk da beskjed om å skrive en mail til hun som ansatte meg slik at hun kunne sende den videre til personalsjefen i kommuen. Jeg skrev en ganske vågal mail om hvorfor jeg fortjente høyere lønn hvor jeg annet argumenterte for mine kompetanser som sykepleier (utdanning), personlige kvalifikasjoner og jeg dro inn sykepleiermangel. Jeg skrev at jeg ville opp et lønnstrinn på tabellen. Dette utgjorde 72 000,- ekstra i året for meg, og jeg fikk det innvilget. Jeg var også på intervju i nabokommunen og under intervjuet var de tydelige på at man ikke kunne forhandle om lønn, den var det den var. Dette var uten at jeg spurte om det, men den økonomiske biten i den kommunen er skakkjørt. Poenget er at de alle fleste arbeidsgivere har en pott ekstra som skal gå til forhandling om lønn ved ansettelse. Lykke til! Anonymkode: 0d249...40c
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #23 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er sykepleier (men vi har samme lønnstabell i KS) og fikk meg nylig jobb i en liten kommune. Jeg fikk tilbud om stillingen og sa at jeg ønsket å takke ja, men at jeg ønsket høyere lønn. Fikk da beskjed om å skrive en mail til hun som ansatte meg slik at hun kunne sende den videre til personalsjefen i kommuen. Jeg skrev en ganske vågal mail om hvorfor jeg fortjente høyere lønn hvor jeg annet argumenterte for mine kompetanser som sykepleier (utdanning), personlige kvalifikasjoner og jeg dro inn sykepleiermangel. Jeg skrev at jeg ville opp et lønnstrinn på tabellen. Dette utgjorde 72 000,- ekstra i året for meg, og jeg fikk det innvilget. Jeg var også på intervju i nabokommunen og under intervjuet var de tydelige på at man ikke kunne forhandle om lønn, den var det den var. Dette var uten at jeg spurte om det, men den økonomiske biten i den kommunen er skakkjørt. Poenget er at de alle fleste arbeidsgivere har en pott ekstra som skal gå til forhandling om lønn ved ansettelse. Lykke til! Anonymkode: 0d249...40c Så flink du er. Hvor finner du lønnstrinnet du valgte fra? Anonymkode: 229f4...243
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #25 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Anonymkode: 0d249...40c Mener noen her sa at å velge høyre ansiennitet er ikke så lurt! Anonymkode: 229f4...243
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #26 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mener noen her sa at å velge høyre ansiennitet er ikke så lurt! Anonymkode: 229f4...243 Høyere trinn, ikke ansennitet. Anonymkode: 03abc...ac6
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #27 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Høyere trinn, ikke ansennitet. Anonymkode: 03abc...ac6 At en er adjunkt m tillegg og blir lektor mener du feks? Anonymkode: 229f4...243
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #28 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): At en er adjunkt m tillegg og blir lektor mener du feks? Anonymkode: 229f4...243 Lønnsmessig ja, men ikke tittelmessig. Anonymkode: 0d249...40c
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #29 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Lønnsmessig ja, men ikke tittelmessig. Anonymkode: 0d249...40c Ok, så det er det som betyr lønnstrinn. Kan jeg spør hva du var og hva du fikk siden du fikk 72k? Anonymkode: 229f4...243
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #30 Skrevet 17. oktober 2022 Kan en spørre om å gå opp flere trinn? Anonymkode: 229f4...243
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #31 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ok, så det er det som betyr lønnstrinn. Kan jeg spør hva du var og hva du fikk siden du fikk 72k? Anonymkode: 229f4...243 Jeg var spesialsykepleier med 4 års annsinitet 500100,- (adjunkt og stilling om krav med 4 års utdannelse) til å være spesialsykepleier med 10 års annsinitet (stilling med krav om 5 år U/H). Jeg gikk opp 6 år i annsinitet fordi etter årets lønnsoppgjør så skal all annsinitet fra tidligere teller, men det har ikke tilbakevirkende kraft. Dvs i den gamle jobben fikk jeg kun annsinitet for det som var relevant, men i den nye fikk jeg fra alt jeg noen gang har jobbet med. Anonymkode: 0d249...40c
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #32 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg var spesialsykepleier med 4 års annsinitet 500100,- (adjunkt og stilling om krav med 4 års utdannelse) til å være spesialsykepleier med 10 års annsinitet (stilling med krav om 5 år U/H). Jeg gikk opp 6 år i annsinitet fordi etter årets lønnsoppgjør så skal all annsinitet fra tidligere teller, men det har ikke tilbakevirkende kraft. Dvs i den gamle jobben fikk jeg kun annsinitet for det som var relevant, men i den nye fikk jeg fra alt jeg noen gang har jobbet med. Anonymkode: 0d249...40c Men da gikk du opp i ansiennitet? Er det blitt sånn nå at all ansiennitet fra tidligere telles relevant eller ikke? Jeg er adjunkt m tillegg og 4 års ansiennitet. Hva bør jeg gjøre hvis jeg skal gjøre som deg? Du er utrolig god som hjelper Anonymkode: 229f4...243
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #33 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men da gikk du opp i ansiennitet? Er det blitt sånn nå at all ansiennitet fra tidligere telles relevant eller ikke? Jeg er adjunkt m tillegg og 4 års ansiennitet. Hva bør jeg gjøre hvis jeg skal gjøre som deg? Du er utrolig god som hjelper Anonymkode: 229f4...243 Ja jeg gikk opp i ansiennitet. Men det var jo fordi den gamle jobben min ikke ville gjøre det. Jeg vet ikke hvordan det er for dere lærere, men i mitt fagforbund ble det forhandlet frem at fra 1 mai i år så skulle all arbeidserfaring etter 18 år teller, og ikke kun det som var relevant slik som når jeg ble ansatt for x antall år siden. Men igjen så hadde ikke det tilbakevirkende kraft hvis du allerede var ansatt. Først ville jeg kanskje ha trukket frem dine kvalifikasjoner som lærer og hva slags kompetanse du har. At du genuint bryr deg og jobber for at arbeidsgiver skal nå sine mål, at du har høy arbeidskapasitet og at du bidrar til kollegial trives og er godt arbeidsmiljø. Så ville jeg trukket frem lærermangel som et argument og avsluttet med at økt lønn gir en høyere motivasjon for din egen verdi og yrkesstolthet. Det er jo ikke sikkert de innvilger dette, men de gjorde det for meg. Og til slutt så vil jeg si at jeg virkelig heier på dere lærere og dere fortjener all den lønna og fritiden dere har. Jeg er glad jeg er sykepleier og i det øyeblikket jeg river av meg uniformen etter vakt, så bryr jeg meg ikke om hva som skjer på jobb. Da har jeg fri. Anonymkode: 0d249...40c
Thalis Skrevet 17. oktober 2022 #34 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): At en er adjunkt m tillegg og blir lektor mener du feks? Anonymkode: 229f4...243 Litt obs med denne løsningen. Hvis du ikke har master fra før og tar den senere, så vil du miste dette tillegget. (Evnt hvis du er lektor og ber om lektor med tilleggstigen - og tar ekstra 60stp) men er jobben kun noe du har tenkt på å ha noen år, så er dette en mulig løsning…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #35 Skrevet 17. oktober 2022 Thalis skrev (2 timer siden): Litt obs med denne løsningen. Hvis du ikke har master fra før og tar den senere, så vil du miste dette tillegget. (Evnt hvis du er lektor og ber om lektor med tilleggstigen - og tar ekstra 60stp) men er jobben kun noe du har tenkt på å ha noen år, så er dette en mulig løsning… Kun noen år ja. Da tenker jeg det er en bra løsning hvis de er med på den😊 Anonymkode: 229f4...243
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #36 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja jeg gikk opp i ansiennitet. Men det var jo fordi den gamle jobben min ikke ville gjøre det. Jeg vet ikke hvordan det er for dere lærere, men i mitt fagforbund ble det forhandlet frem at fra 1 mai i år så skulle all arbeidserfaring etter 18 år teller, og ikke kun det som var relevant slik som når jeg ble ansatt for x antall år siden. Men igjen så hadde ikke det tilbakevirkende kraft hvis du allerede var ansatt. Først ville jeg kanskje ha trukket frem dine kvalifikasjoner som lærer og hva slags kompetanse du har. At du genuint bryr deg og jobber for at arbeidsgiver skal nå sine mål, at du har høy arbeidskapasitet og at du bidrar til kollegial trives og er godt arbeidsmiljø. Så ville jeg trukket frem lærermangel som et argument og avsluttet med at økt lønn gir en høyere motivasjon for din egen verdi og yrkesstolthet. Det er jo ikke sikkert de innvilger dette, men de gjorde det for meg. Og til slutt så vil jeg si at jeg virkelig heier på dere lærere og dere fortjener all den lønna og fritiden dere har. Jeg er glad jeg er sykepleier og i det øyeblikket jeg river av meg uniformen etter vakt, så bryr jeg meg ikke om hva som skjer på jobb. Da har jeg fri. Anonymkode: 0d249...40c Takker deg for din støtte her og for lærene. Håper du trives lenge i den jobben du har. For du som sykepleier gjør en kjempe jobb. Anonymkode: 229f4...243
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #37 Skrevet 24. oktober 2022 Det var noen her som sa at det ikke var lov å gi høyre ansiennitet ved forhandling med arbeidsgiver- Hvorfor er det ikke lov? Anonymkode: 229f4...243
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #38 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 13.10.2022 den 19.59): Det er ikke lov å gi høyere ansiennitet enn man faktisk har. Det strider mot hovedtariffavtalen. Men du kan forhandle lønn. Sjekk Senja kommune, de gir nå et rekrutteringstillegg på 100.000kr. Anonymkode: 71db4...3a3 Hvorfor? Anonymkode: 229f4...243
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå